Keskustatunneli
Tämä on listalla vain kysymysten esittämiseksi. Varsinaiset päätökset tehdään viikon kuluttua.
Itä- ja Länsi-Pasilan kehittämisperiaatteet
Pitänee kuunnella esittely ja pyytää tämä pöydälle. Nämä listatekstit ovat todella päättäjäepäystävällisiä. Suunnitteluperiaatteita oli 28 sivua ja suurin osa siitä itsestäänselvyyksiä. Varsinaisen pihvin löytäminen tekstistä on todella työlästä.
Huomio kiinnittyi kahteen asiaan. Esittelijä on todella nihkeä suhtautumisessaan konversioihin, eli käytännössä toimistorakennusten muuttamiseen asuntorakennuksiksi. Se on vähän pulmallista, koska pääkaupunkiseudulla on valtava ylitarjonta toimistotilasta ja huutava pula asunnoista. Pasilaan on tulossa todella paljon modernia hyvää toimistotilaa Triplaan ja ennen kaikkea tornitalojen alueelle.
Niin sanottu Lauri Nordbergin kierros on jäämässä raitiovaunuilta 2 (Kaivopuistoon) ja 7 (Meilahteen) pois. Ne kääntyvät suoraan Pasilan sillan ylitettyään etelään. Tuleva ratikka Kalasatamaan käyttää Nordbergin kierrosta kääntymiseen ja siis kiertää koko silmukan.
Nordean kampuksen kaava Aleksis Kiven kadulla eteenpäin
Tämä oli meillä 14.5. ja nyt se menee nähtävillä olon jälkeen eteenpäin ilman mainittavia muutoksia. Teollisuuskadun alueesta on kehittymässä voimakas työpaikkakeskittymä.
HOAS:ille tonttivaraus opiskelija-asuntoja varten Kuninkaantammessa
Oikeastaan tontti varataan arkkitehtikilpailun järjestämistä varten, mutta kun pyydetään fyysistä tonttia, on kai tarkoitus rakentaa myös asuntoja.
Toivottavasti tietävät mitä tekevät. Kuninkaantammen lähellä en tiedä mitään opinahjoja. Alue on kiva, mutta tuleeko näistä asunnoista kovin haluttuja, jos matkat ovat pitkät.
Marriot-hotellille tontti Jätkäsaaresta
Alan mennä laskuissa sekaisin. Monesko hotelli tämä on Jätkäsaaressa? Huoneita 124.
Mikko Särelän aloite Helsinginkadun asemasta
Särelä esittää,että Kallion asukkaiden yhteyksiä parannetaan rakentamalla lähiliikenteen asema Helsinginkadulle. Esittelijän mielestä tämä olisi hyvä, mutta Pisara tekee siitä kuitenkin tarpeettoman. Ei tarpeetonta, mutta aseman mahduttaminen alueelle tulisi vähän hankalaksi. Se sopisi radan länsipuolelle, mutta aika huonosti itäpuolelle.
Esittelijän mukaan alue on täyteen rakennettu, joten uusi asema ei kehittäisi maankäyttöä. No jaa, olen nähnyt toisenlaisiakin ajatuksia.