Site icon

Keskustan “hallitusohjelma” (3/5) Hallinto

Suomi julkisen sektorin johtamisen, byrokratian purkamisen, digitalisaation ja kokeilujen mallimaaksi

Taas malli­maa! Tarkoite­taanko täl­lä, että Suomen käytän­nöistä ote­taan oppia vai että niistä ote­taan opiksi?

Lupakäytän­töjä helpote­taan ja norme­ja pure­taan (eri­tyis­es­ti yrit­täjyy­den ja investoin­tien lupaby­rokra­tia, kol­mas sek­tori, maat­alous, asum­i­nen ja maankäyttö)

Normien purkami­nen yleisel­lä tasol­la oikein hyvä tavoite, mut­ta sit­ten tule­vat vas­taan yksi­tyisko­h­dat. Jokaisel­la normil­la on ainakin joskus ollut jokin peruste. Lupaby­rokra­ti­aa kan­nat­taa yksinker­tais­taa niin, että vira­nomaisil­ta haetaan han­kkeeseen yksi lupa ja vira­nomais­toim­inta organ­isoidaan niin, että eri näköko­h­dat pun­ni­taan siel­lä vira­nomais­päässä, eikä niin, ettei ter­veel­lisyy­destä ja tur­val­lisu­ud­es­ta tarvitse enää välit­tää.  Asumisen ja maankäytön nor­mit? Tarkoite­taanko täl­lä väestön­suo­jia ja autopaikko­ja tai ken­ties esteet­tömyyt­tä? Toiv­ot­tavasti ei energiamääräyksiä.

Jos sil­lä tarkoite­taan raja­ton­ta hajaraken­nu­soikeut­ta, pitäisi säätää laki, etteivät taa­jamien asukkaat joudu tämän mak­sum­iehek­si, vaan haja-asu­jat mak­sa­vat aiheutu­vat kulut itse. Ei voi olla niin, että min­ul­la on oikeus rak­en­taa pysyvä asun­toni ulkolu­odolle ja kun­nan on jär­jestet­tävä koulukul­je­tuk­set helikopter­il­la, tuo­ta­va sähkö ja viemäri ja van­hu­u­den päiv­inäni kolme kotikäyn­tiä päivässä.

Yksi vai­h­toe­hto on, että pysyvän asun­non saa rak­en­taa sin­nekin, mis­sä se on nyt kiel­let­tyä, mut­ta nämä oli­si­vat kesämökin ase­mas­sa niin, ettei sinne voi vaa­tia koulukul­je­tuk­sia eikä myöskään van­hus­palvelu­ja, viemäre­itä tai vesijohtoja.

Tieto­suo­jakäytän­tö muute­taan – kansalaisen palveluikku­na käyttöön.

Kryp­tis­es­ti san­ot­tu. Toiv­ot­tavasti tässä on sisäl­lä aja­tus tieto­suo­jatalkoista. Meil­lä on lain­säädän­nössä eri­laisia tieto­suo­jamääräyk­siä yli vii­sisa­taa ja ne on kaik­ki kir­joitet­tu var­muu­den vuok­si vähän eri taval­la. Tämä on keskeinen syy siihen, ettei mikään tieto­jär­jestelmä tule koskaan toim­i­maan. Jos tieto­suo­jamääräyk­set oli­si­vat yleis­lais­sa, jär­jestelmän suun­nit­teli­ja voisi jotenkin pysyä niistä ajan tasalla.

Yksi vai­h­toe­hto voisi olla, että meil­lä olisi kah­den­laisia tieto­suo­jalain­säädän­töjä, tiuk­ka ja nor­maali, ja henkilö itse saa päät­tää. Joka val­it­see nor­maalin, saa toimi­vat palve­lut ja joka val­it­see tiukan, saa sel­l­aiset palve­lut, jot­ka tiuk­ka jär­jestelmä tekee mah­dol­lisek­si. Yksi­tyi­nen sek­tori­han toimii näin. Sivus­to kysyy, saako ohjel­ma käyt­tää esimerkik­si paikkati­eto­jasi ja jos et sitä sal­li, ei se myöskään toimi.

Kokeil­e­va Suo­mi –toim­intatavak­si, sääde­tään kokeilulaki

Hauskaa, että joku jak­saa vielä yrit­tää. Yhteiskun­nal­liset kokeilut on Suomes­sa estet­ty sil­lä, että kansalaisia ei saa aset­taa keskenään eri ase­maan. Onnek­si juris­tit eivät ole tutus­tuneet lääketi­eteel­lisi­in kokeisi­in. Nehän perus­tu­vat aina siihen, että on koeryh­mä ja ver­tail­uryh­mä, jot­ka saa­vat eri lääket­tä tai mah­dol­lis­es­ti pelkkää plaseboa.

Hyvin kan­natet­ta­va tavoite.

Ter­vey­den­huol­lon tieto­jär­jestelmät: yksi yhteen­sopi­va sote-palvelu­väylä ote­taan käyt­töön viimeistään vuon­na 2019

Aloite­taanko ajan­lasku ken­ties uud­estaan Juha Sip­ilän ykköshal­li­tuk­sen perus­tamis­es­ta? Sil­loin tuo ajanko­h­ta tun­tuu realistiselta. 🙂

Julkisen sek­torin johtamisjär­jestelmä uud­is­te­taan alka­en Val­tioneu­vos­ton työsken­telystä sekä min­is­terei­den ja avus­ta­jien määrän vähen­tämis­es­tä. Val­tion tilin­pitokäytän­tö muutetaan.

Var­maankin val­tioneu­vos­to toimisi parem­min, jos min­is­tere­itä olisi vain 12, mut­ta miten Sip­ilä saa Juhan­talon, Van­hasen ja Väyry­sen tyy­tyväisek­si ja naiski­in­tiön täy­teen? Avus­ta­jien määrää voisi vähen­tää ja val­tiosi­h­teer­i­jär­jestelmän ken­ties lakkaut­taa, mut­ta edessä on han­kala yhtälö. EU:n min­is­ter­ineu­vos­tol­la on yhtä mon­ta kok­ous­ta siitä riip­pumat­ta, mon­tako min­is­ter­iä Suomen hal­li­tuk­ses­sa on. Nyt val­tiosi­h­teer­it ovat voineet sijais­taa min­is­tere­itä. Miten Suomen asi­at hoide­taan, jos min­is­ter­it ovat yhtä mit­taan Brys­selis­sä istu­mas­sa luu­rit korvilla?

Val­tion tilin­pito­jär­jestelmä pitäisi todel­la uud­is­taa niin, että olisi erik­seen tase ja erik­seen tulot ja menot, eikä omaisu­u­den myyn­tiä käsiteltäisi tulona. Sil­loin ehkä Juha Sip­ilä huo­maisi, ettei hänen kasvu­ra­has­toaan kan­natakaan rahoit­taa myymäl­lä tuot­tavaa omaisu­ut­ta vaan lainal­la, jos­ta Suo­mi on viimek­si mak­sanut negati­ivista korkoa (-0,17%).

Exit mobile version