Paraikaa pohditaan myös kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistamista. Hanke on hankala, koska on vaikea tehdä järkeviä mittareita kuntien menoille, jotka olisivat ymmärrettäviä, oikeudenmukaisia ja sellaisia, etteivät kunnat pystyisi niitä manipuloimaan. Ongelmat koskevat erityisesti terveydenhoidon menoja, joissa pitää miettiä sairastavuutta ja sen mittaamista, etäisyystekijöitä ja vaikka mitä.
Tehtävä olisi paljon helpompi jos kunnat olisivat suurempia. Silloin pienet poikkeavuudet hautautuisivat kohinaan ja robustimmat mittarit toimisivat.
Entä jos annettaisiin nuo sosiaali-. ja terveydenhuollon valtionosuudet suoraan noille Erva-alueille, joille ne kuitenkin päätyvät? Selvittäisiin paljon yksinkertaisemmilla mittareilla.