Lukio-opetukseen kuuluu pakollisena maailmanuskontojen kurssi. Siinä kerrotaan esimerkiksi taolaisuudesta. Tätä kurssia varten oppilaat jaetaan pienryhmiin. Taolaisuudesta pitää opettaa eri tavalla luterilaisille, ortodokseille, katolisille, islamilaisille ja uskonnottomille. Julkisen talouden ahdinko ei näköjään ole vielä riittävän suuri.
Kun Suomi liittyi Euroopan neuvostoon, sitouduimme poistamaan kouluista tunnustuksellisen uskonnonopetuksen. Tämä tehtiin muuttamalla tunnustuksellinen opetus oman uskonnon opetukseksi. Ainoa sisällöllinen muutos oli ilmeisesti, että vaikka oman uskontoon kuuluvat rukoukset opetetaan, varsinaisia rukoushetkiä tunneilla ei järjestetä. Tosiasiassa opetus on tunnustuksellista.
Voisiko ajatella, että edes lukiossa voitaisiin siirtyä kaikille yhteisen uskonto- ja elämänkatsomustiedon opetukseen. Tätä kokeillaan Kulosaaren lukiossa erityisluvalla ja hyvin on mennyt.
Mutta vielä kummempaa kaavaillaan lukiouudistuksessa. Niin sanotussa a‑vaihtoehdossa opinnoista tehtäisiin huomattavasti nykyistä valinnaisempia. Esimerkiksi historiaa ei tarvitsisi lukea lainkaan, mutta terveystieto ja uskonto olisivat kuitenkin pakollisia. Uskonnon asettaminen historian ja yhteiskuntaopin edelle tärkeydessä on aivan tolkuton ajatus 2010-luvun Suomessa.
Miksi ei kunnioiteta kotien omaa tahtoa suhteessa uskontoon ja sen opettamiseen?