Talousarvio ja taloussuunnitelma
Listan mukaan paitsi, että hyväksyttiin yksimielisesti ehdotuksestani lausuma, että kun lähiöprojekti on siirtynyt kiinteistövirastosta kaupunkisuunnitteluvirastoon, olisi kiva saada tehtävien ohella myös siihen tarkoitetut rahat. Viraston laihduttaminen tarkoittaa, että yhä enemmän suunnittelua on tehtävä virkatyönä ja yhä vähemmän voidaan ostaa konsulttityötä.
Tapulikaupungin kaava
Läpi äänin 5–3. Demarit, vasemmistoliitto ja perussuomalaiset olisivat halunneet vähentää asuntorakentamista. Saatiin 44 omakotitonttia. Tämä on viisi prosenttia lautakunnan tavoitteesta täydennysrakentamisen osalta.
Sörnäistentunneli
Pöydälle viikoksi. Pyysin, että esityslistaa täydennetään taloudellisilla vaikutuksilla ja että siihen liitetään myös saamamme selvitys tunnelin vaikutuksesta Hämeentien liikennemääriin, koska sellaista oli kaupunginhallitus ponnella edellyttänyt.
Tämä on kinkkinen juttu. Tolkuttoman kallis. Jos investointikattomme pysyy bruttomääräisenä, eikä menoista voi vähentää niiden tuottamia tuloja, tätä ei voi toteuttaa. Bruttoperiaate on niin älytön, että uskon sen muuttuvan ryhmien välisissä neuvotteluissa elokuussa. Sen jälkeen aletaan laskea, paljonko tämä tuo tuloja rakennusoikeuden muodossa. Tunneli vähentää Hermannin rantatiellä liikennettä sen verran paljon, että 200 000 toimistokerrosalaa voidaan muuttaa asuinkerrosalaksi. Näillä merenrantaan tukeutuvilla alueilla asuinkerrosala on hyvin arvokasta suhteessa toimistoalaan, jota on tarjolla vähän liikaakin.
Merkittävää kuitenkin on, että tämä parantaa asumisolosuhteita merkittävästi. Alueen arkkitehti sanoi, että Hermannin rantatie muuttuu Kalasataman kohdalla tunnelin ansiosta Porkkalankadusta Itämeren kaduksi. Vähämerkityksetön ei ole myöskään vaikutus Hämeentien liikenteeseen.
Kun tehdään sujuvampi yhteys, lisääkö se liikennettä? On vaarana, että poikittaisliikenne siirtyy Pasilan tai Sturenkadun korkeudelta etelämmäksi tuoden lisää ongelmia kantakaupunkiin. Toisaalta seuraavat 80 000 uutta asukasta kantakaupunkiin saavat liikenteen niin sumppuun, että ei siirry.
Kyse on isommasta liikenteen tulevaisuudesta. Mitä huomattavasti nouseva asukasmäärä merkitsee kantakaupungin liikenteelle? Vancouverissa se VÄHENSI autoliikennettä, kun keskustan toimistoihin ei tarvinnut tulla kehyskunnista autolla vaan voitiin tulla kävellen, fillarilla tai joukkoliikenteellä niin, etteivät nuoret viitsi enää hankkia edes ajokorttia. Näin käy meilläkin, jos asumisolosuhteet kantakaupungissa ovat riittävän hyvät, liikkuminen kantakaupungin sisällä on sujuvaa ja pitkän matkan pendelöinti on riittävän hankalaa: vie joko aikaa tai rahaa.
Se nyt ainakin lisää liikennettä, jos ne 5000 asukasta siirtyvät Kasasatamasta jonnekin Huitsin Nevadaan.
Tästä on vihreissä kahta ilmaa. Ellei hyviä argumentteja panna pöytään, olen tätä valmis kannattamaan. Nyt on pulaa rahasta, mutta jos me nyt alamme tehdä sen varjolla huonoa kaupunkia, siitä kärsimme pitkään. Haave eheyttää kaupunkirakennetta ja pyrkimys rakentaa paljon lisää keskustamaista asujaimistoa edellyttää, että laatu säilyy. Laadukas keskusta-asuminen on hyvin haluttua, liikenteen vaivaama taas slummiutuu.
Muut asiat menivätkin yksimielisesti esityksen mukaan.