Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.5.2013

Talousarvio ja taloussuunnitelma 

Lis­tan mukaan pait­si, että hyväksyt­ti­in yksimielis­es­ti ehdo­tuk­ses­tani lausuma, että kun lähiöpro­jek­ti on siir­tynyt kiin­teistövi­ras­tos­ta kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­toon, olisi kiva saa­da tehtävien ohel­la myös siihen tarkoite­tut rahat. Viras­ton lai­h­dut­ta­mi­nen tarkoit­taa, että yhä enem­män suun­nit­telua on tehtävä virkatyönä ja yhä vähem­män voidaan ostaa konsulttityötä.

Tapu­likaupun­gin kaava

Läpi äänin 5–3. Demar­it, vasem­mis­toli­it­to ja perus­suo­ma­laiset oli­si­vat halun­neet vähen­tää asun­torak­en­tamista. Saati­in 44 omakoti­tont­tia. Tämä on viisi pros­ent­tia lau­takun­nan tavoit­teesta täy­den­nys­rak­en­tamisen osalta.

Sörnäis­ten­tun­neli

Pöy­dälle viikok­si. Pyysin, että esi­tys­lis­taa täy­den­netään taloudel­lisil­la vaiku­tuk­sil­la ja että siihen liitetään myös saa­mamme selvi­tys tun­nelin vaiku­tuk­ses­ta Hämeen­tien  liiken­nemääri­in, kos­ka sel­l­aista oli kaupung­in­hal­li­tus pon­nel­la edellyttänyt.

Tämä on kinkki­nen jut­tu. Tolkut­toman kallis. Jos investoin­tikat­tomme pysyy brut­tomääräisenä, eikä menoista voi vähen­tää niiden tuot­tamia tulo­ja, tätä ei voi toteut­taa. Brut­tope­ri­aate on niin älytön, että uskon sen muut­tuvan ryh­mien väli­sis­sä neu­vot­teluis­sa eloku­us­sa.   Sen jäl­keen ale­taan laskea, paljonko tämä tuo tulo­ja raken­nu­soikeu­den muo­dos­sa. Tun­neli vähen­tää Her­man­nin rantatiel­lä liiken­net­tä sen ver­ran paljon, että 200 000 toimis­tok­er­rosalaa voidaan muut­taa asuinker­rosalak­si. Näil­lä meren­ran­taan tukeu­tuvil­la alueil­la asuinker­rosala on hyvin arvokas­ta suh­teessa toimis­toalaan, jota on tar­jol­la vähän liikaakin.

Merkit­tävää kuitenkin on, että tämä paran­taa asum­isolo­suhtei­ta merkit­tävästi. Alueen arkkite­hti sanoi, että Her­man­nin rantatie muut­tuu Kalasa­ta­man kohdal­la tun­nelin ansios­ta Porkkalankadus­ta Itämeren kaduk­si. Vähämerk­i­tyk­setön ei ole myöskään vaiku­tus Hämeen­tien liikenteeseen.

Kun tehdään suju­vampi yhteys, lisääkö se liiken­net­tä? On vaarana, että poikit­tais­li­ikenne siir­tyy Pasi­lan tai Sturenkadun korkeudelta eteläm­mäk­si tuo­den lisää ongelmia kan­takaupunki­in. Toisaal­ta seu­raa­vat 80 000 uut­ta asukas­ta kan­takaupunki­in saa­vat liiken­teen niin sump­pu­un, että ei siirry.

Kyse on isom­mas­ta liiken­teen tule­vaisu­ud­es­ta. Mitä huo­mat­tavasti nou­se­va asukas­määrä merk­it­see kan­takaupun­gin liiken­teelle? Van­cou­veris­sa se VÄHENSI autoli­iken­net­tä, kun keskus­tan toimis­toi­hin ei tarvin­nut tul­la kehyskun­nista autol­la vaan voiti­in tul­la kävellen, fil­lar­il­la tai joukkoli­iken­teel­lä niin, etteivät nuoret viit­si enää han­kkia edes ajoko­rt­tia. Näin käy meil­läkin, jos asum­isolo­suh­teet kan­takaupungis­sa ovat riit­tävän hyvät, liikku­mi­nen kan­takaupun­gin sisäl­lä on suju­vaa ja pitkän matkan pen­delöin­ti on riit­tävän han­kalaa: vie joko aikaa tai rahaa.

Se nyt ainakin lisää liiken­net­tä, jos ne 5000 asukas­ta siir­tyvät Kasasa­ta­mas­ta jon­nekin Huitsin Nevadaan.

Tästä on vihreis­sä kah­ta ilmaa. Ellei hyviä argu­ment­te­ja pan­na pöytään, olen tätä valmis kan­nat­ta­maan. Nyt on pulaa rahas­ta, mut­ta jos me nyt alamme tehdä sen var­jol­la huonoa kaupunkia, siitä kär­simme pitkään. Haave eheyt­tää kaupunki­raken­net­ta ja pyrkimys rak­en­taa paljon lisää keskus­ta­maista asu­jaimis­toa edel­lyt­tää, että laatu säi­lyy. Laadukas keskus­ta-asum­i­nen on hyvin halut­tua, liiken­teen vaivaa­ma taas slummiutuu.

Muut asi­at menivätkin yksimielis­es­ti esi­tyk­sen mukaan.

Exit mobile version