(Kirjoitus on julkaistu kolumnina Savon Sanomissa)
Amerikkalaisille talousoppineille, jopa liberaalille Paul Krugmanille, on mahdoton ymmärtää, miten eurooppalainen hyvinvointivaltio ylipäänsä voi toimia. Miksi kukaan menisi töihin, jos melkein saman saa sosiaaliturvana? Tämän täytyy heidän mukaansa johtaa siihen, että moni hakeutuu työttömäksi.
Kun ensimmäisen kerran luin Krugmanin epäilyt, työttömyys oli Suomessa selvästi vähäisempää kuin Yhdysvalloissa. Sittemmin eurooppalainen malli on alkanut yskiä ja rakenteellinen työttömyys kasvaa – siis se osa työttömyydestä, joka ei poistu edes nousukauden aikana. Suomessa rakenteellinen työttömyys on kolminkertaistunut parissa vuosikymmenessä, mutta on vasta saavuttanut Yhdysvaltain tason.
Amerikkalaiset ajattelevat, että jos niemen nokassa onnellisena onkiva Pekka saa tulonsiirtoja lähes yhtä paljon rahaa kuin tylsää työtä tekevä Kalle palkkaa, ei Pekalla ole haluja vaihtaa osaa Kallen kanssa. Kalle voi yhtenä päivänä tajuta, että Pekka on valinnut osansa paremmin.
Jos työttömyyden voi valita vapaasti, ei työttömyyskorvaus todellakaan voi olla kovin antelias. Krugman ei vain tunne eurooppalaisia yhteiskuntien tiukkaa otetta kansalaisistaan.
Hyvän sosiaaliturvan on tehnyt mahdolliseksi sen vastikkeellisuus. Töihin oli mentävä, kun työpaikan saa, vaikka kuinka tekisi mieli niemen nokkaan ongelle. Työn vastaanottovelvollisuus ei ole toiminut aikoihin, koska kukaan ei halua palkata epämotivoitunutta kaveria, joka raahautuu töihin karenssin pakottamana. Kun tämä ei toimi, on pitänyt keksiä jotain muuta.
Saksassa työttömien tulonsiirtoja on leikattu voimakkaasti ja heille on tarjottu hengenpitimiksi ”minijobeja”, hyvin osa-aikaista pienipalkkaista työtä, joista saadut tulevat sosiaaliturvan päälle. Niiden tarkoituksena on tarjota tie työttömyydestä oikeisiin töihin. Aluksi kaikki meni hyvin. Nuorisotyöttömyys melkein poistui aikana, jolloin se nousi muualla Euroopassa ennätyslukemiin. Nyt näyttää vähän huonommalta. Minijobit eivät ehkä olekaan tie oikeille työmarkkinoille vaan köyhyysloukku, josta ei pääse pois. On muodostumassa pysyvä työssä käyvien köyhien alaluokka. Berliinin metrossa on kovin paljon kerjäläisiä. Mutta viiden vuoden kuluttua tiedämme tästä enemmän.
Pohjoismaisessa mallissa Pekan sosiaaliturvaa ei leikata, mutta hänet haetaan ongelta työllisyyskursseille, kunnallisiin tukityöpaikkoihin ja muuhun aktivoivaan. Yksi työttömien aktivoinnin tavoitteista on työttömien vapaa-ajan varastaminen, jotta joutilaisuus ei houkuttelisi liikaa. Vaikka Pekkaa ei erilaisilla aktivoinneilla saataisikaan oikeisiin töihin, edes Kalle saadaan pysymään töissä.
Aktivointitoimien vaikutus on kaksinkertainen, jos ne myös parantavat työttömän työmarkkinakelpoisuutta koulutuksen tai työkokemuksen kautta. Pohjoismaiseen malliin kuuluu myös välttää matalapalkkaisen työn yleistyminen kouluttamalla kaikki mahdollisimman hyvin.
Jos tarkoitus on kiusata työttömät töihin, aktivoinnin tulisi kohdistua niihin, joiden työttömyyskorvaukset ovat korkeimpia, siis ansiosidonnaisella oleviin. Toinen ryhmä ovat ne kalliiden asumiskustannusten alueilla, erityisesti Helsingissä olevat vähän koulutetut, jotka huonon koulutuksensa vuoksi voivat saada vain suhteellisen huonopalkkaista työtä, jolloin ero sosiaaliturvaan jää vaatimattomaksi. Kohderyhmiin tulisi kuulua myös itsenäistä elämistä aloittelevat nuoret, joiden ei pidä totuttautua elämään sosiaaliturvan varassa sekä myös maahanmuuttajat, joiden ei pidä saada väärää käsitystä uuden kotimaansa elämänmuodosta.
Rahan käyttäminen työttömien kiusaamiseen on huonoa ja kallista politiikkaa. Jos Pekka ei kuitenkaan avoimille työmarkkinoille päädy, sekä yhteiskunta että Pekka voittavat, jos Pekka saa halutessaan pysyä ongella, mutta saa vastaavasti vähän vähemmän työttömyyskorvausta. Kalaa olisi hyvä saada, jos aikoo pärjätä. Aktivointi on kallista. Erityisesti ikääntyneiden työttömien kiusaamisen järkevyyttä pitäisi pohtia.
Perustulomallissa joutilaisuudesta maksettaisiin niukasti – suunnilleen nykyisen työmarkkinatuen verran – mutta lisäansioiden hankkiminen erilaisten keikkatöiden kautta ei leikkaisi perustuloa niin kuin keikkatyö leikkaa työmarkkinatukea. Kokonaan vailla ansiotuloja oleva ei hyötyisi perustulosta, mutta pieniä ansiotuloja hankkiva tai muuten pienipalkkainen hyötyisi selvästi. Pekkaa houkutteli niemen nokasta töihin se, että työnteosta hyötyisi taloudellisesti selvästi nykyistä enemmän.
On paljon työttömiä, joilla niukka perustulo ja vapaus hankkia lisätuloja sen päälle sopisi paremmin kuin nykyinen vähän anteliaampi malli ja työttömien kiusaaminen vapaa-aikaa varastamalla. Perustulo sopii aloitekykyisille, joiden elämänhallinta on kunnossa, koska he löytävät keikkatyötä tai osaavat elää halvalla. Perustulo antaa vastuuta ihmiselle itselleen ja tukee niitä, jotka yrittävät oloaan parantaa. Pienipalkkaisten asema paranisi, mikä olisi aivan oikein.
Joille tällainen malli olisi liian haastava, voisivat ilmoittautua nykyisen laisen ehdollisen sosiaaliturvan piiriin. He saisivat perustuloa enemmän, mutta vastaavasti hyväksyisivät pakolliset työllisyyskurssit ja muun aktivoinnin. Tätä joukkoa yhteiskunta voisi työllistää myös tarjoamalla saksalaistyyppisiä minijobeja. Niihin voisi olla jopa subjektiivinen oikeus, jolloin perusturvan varassa olevan työttömän leipä levenisi. Hyödyllistä työtä Suomesta kyllä löytyy.
Ongelmana ovat syrjäytyvät nuoret, joille vastikkeeton perustulo voisi muodostaa houkuttelevan ansan, mutta ei nykyinen järjestelmäkään heistä otetta saa.