(Teksti on julkaistu kolumnina Lääkärilehdessä)
Kuntauudistuksessa tavoitellaan yhtä aikaa kahta asiaa, isompia ja tehokkaampia kuntia ja terveydenhuollon uudelleenorganisointia. Alun perin oli tarkoitus tehdä joka maakunnan keskuskaupungin ympärille niin iso kunta, että se selviäisi terveydenhuollosta itse ja voisi tuottaa vastuukuntaperiaatteella terveydenhuollon myös maakunnan pienemmille kunnille. Osa hallituspuolueista näyttää vetäneen tukensa pois kuntauudistukselta, joten siitä ei taida tulla mitään. Terveydenhuoltoa ei voi jättää odottamaan, että kuntauudistuksessa joskus tulevaisuudessa päästäisiin eteenpäin.
Terveydenhuoltoa uudistettaessa avain sana on integrointi. Perus- ja erikoissairaanhoito pitäisi integroida, sosiaali- ja terveydenhuolto keskenään ja vielä sote-palvelut kunnan muun toiminnan kanssa.
Jos kuntauudistusta ei tule, pitäisikö kerralla mennä 20 sote-piiriin, kuten niin moni on ehdottanut, vai jättää joitakin toimintoja lähellä tuotettavaksi, rahoitettavaksi ja päätettäväksi?
Kovin houkuttelevaa on ajatella, että 20 000 ihmisen väestöpohja riittäisi sosiaali- ja terveydenhuollon lähipalveluihin, mutta silloin on pienten kuntien kohdalla heitettävä hyvästit perus- ja erikoissairaanhoidon yhdistämiselle. Toki voisi tehdä niin, että pienet kunnat vastaavat perustasosta itse ja ostavat vaativamman hoidon isolta kaupungilta. Isossa kaupungissa toteutuisi integrointi ja pienissä läheisyys. Pieni kunta on kuitenkin liian pieni myös maksamaan erikoissairaanhoidosta. Menojen satunnaisuus on niille liikaa.
On esitetty, että pieni maksaisi erikoissairaanhoidosta asukaslukuun perustuvan kiinteän hinnan. Ratkaisu tuntuu helpolta, mutta siihen on kytkettynä kaksi pahaa ansaa. Toisaalta suoritteista riippumattomat tulot pyrkivät laiskistuttamaan sairaaloita. Vielä 1980-luvulla sairaanhoitopiirit laskuttivat käytännössä asukasluvun perusteella. Siirtymien suoritepohjaiseen laskutukseen tehosti toimintaa olennaisesti. Toisaalta sairaaloiden hoidon määrästä riippumaton kiinteä laskutus houkuttaa lähettämään potilaita turhan herkästi erikoissairaanhoitoon. Näin kävi Norjassa, kun valtio otti vastatakseen erikoissairaanhoidon.
Vielä on vähän, mutta aika vähän aikaa yrittää löytää parempi ratkaisu kuin 20 sote-piiriä. Sote-piireissä on paljon arvostelua herättävää. Kuntayhtymät ovat kunnallishallinnon huonoiten toimiva ja kansanvallasta kauimpana oleva osa. Profession valta pyrkii lisäämään menoja on sitten kyse ammattikouluista tai sairaaloista. Olisi hyvä, että joku terveydenhuollon ulkopuolinenkin voisi arvioida rahan käyttöä.
Kaupunkilaisia tietysti harmittaa, että sote-piirin mukana menetetään toiminnan integrointi kunnan muuhun toimintaan ja kunnanvaltuustojen valta myös suurissa kaupungeissa vain siksi, että tämä on mahdotonta pienissä maalaiskunnissa. Esimerkiksi koulutoimella ja sote-huollolla on yhteiset rajapinnat kouluterveydenhuollossa ja nuorten syrjäytymisessä. Teoriassa tämän voisi hoitaa hyvällä yhteistyöllä, mutta julkisen hallinnon kirjoittamattomia lakeja on, että yhteistyö organisaatioiden välillä on vaikeaa ja täysin mahdotonta se on, jos omistuspohja on erilainen.
Pienissä maalaiskunnissa ei haluta kuntaliitoksia, koska päätösvalta karkaa kauas. Sote-piireissä se vasta kauas karkaakin. Jyväskylän sote-piirissä ei luhankalaisten ääni paljon painaisi. Keskustalaiset vastaavat tähän, että ainahan voi jyvittää niin, että pientenkin kuntien ääni kuuluu. Tätä taas muut juuri karsastavat: maalaiskuntien asukkaat päättävät ja kaupunkilaiset maksavat.