Katselin vähän lentolippujen hintoja ajatuksella pyöräillä jonnekin Eurooppaan ja lentää takaisin. Suorat lennot ovat usein huomattavan paljon kalliimpia kuin yhden välilaskun päässä olevat. Yleisen käsityksen mukaan taas välilasku melkein kaksinkertaistaa lentomatkustajan hiilijalanjäljen. Minä aidosti en tiedä, onko näin, vai peräti päinvastoin.
Nuo välilaskulliset lennot ovat niin halpoja, ettei lentoyhtiö sellaisilla hinnoilla pysty lentämään, sillä lentokenttäkin vie osansa hinnasta. Kyse on siis siitä, että yhtiö myy paikkoja, jotka jäisivät muuten tyhjilleen. Voisi siis ajatella, että noiden tyhjien paikkojen täyttäminen on lähes hiilijalanjäljetöntä, koska kone lentäisi kuitenkin.
Tämä on ainakin osittain itsepetosta. Jokainen lentomatkustaja voi sanoa, että kone lentäisi joka tapauksessa. On epätodennäköistä, että onnistuu itse olemaan se matkustaja, joka laukaisee uuden lentovuoron, mutta toisaalta jos näin käy, jalanjälki on sitten sitäkin suurempi.
Niinkin voi ajatella, että lentoliikenteen volyymia matkustaja lisää sitä enemmän, mitä enemmän hän maksaa lipustaan. Sillä argumentilla kalliin suoran lennon ostaja aiheuttaa välillisesti enemmän päästöjä, koska hän on todennäköisemmin se matkustaja, jonka ansiosta lisätään yksi lentovuoro.
Pitää miettiä, mitä tapahtuu jos tuhannet matkustajat muuttavat käyttäytymistään. Jos meillä olisi haittaverona välilaskuvero, lisäisikö se vai vähentäisikö se lentoliikenteen päästöjä?
Kysymys jakautuu kahdeksi kysymykseksi.
Jos matkustajat pakotettaisiin suosimaan suoria lentoja, lentoyhtiöiden optimointi vaikeutuisi ja koneet lentäisivät keskimäärin tyhjempinä, mutta yhteen nousuun liittyvä matka olisi keskimäärin pidempi. Olettaen, että lentomatkojen määrä ei muuttuisi, ennustaisin, että lopputulokseksi tulisi suurempi hiilijalanjälki, mutta en ole varma.
Mutta lentomatkojen määrä varmaankin muuttuisi. Halvat vaihdolliset yhteydet suosivat käyttämään lentokonetta. Jos tätä mahdollisuutta ei olisi, lentomatkustaminen tulisi kalliimmaksi ja lentojen määrä vähenisi. Tämä efekti vähentäisi lentoliikenteen hiilijalanjälkeä, vaikka ei kyllä kovin paljon. Pois jäävät matkustajat, joiden lipuista lentoyhtiö saa vain muutaman kympin. Tämä kysynnän väheneminen ei monta konetta maahan jätä. Näiden kahden tekijän summa olisi varmaankin se, että vaihtojen vaikeuttaminen vähentäisi lentoliikenteen hiilijalanjälkeä.
Mutta ei tämä ongelma tähän pääty.
Lentoliikenteen haittojen vähentäminen johtui matkustamisen kallistumisesta. Jos tätä asetta halutaan käyttää, eikö silloin ole parempi vain verottaa lentomatkustamista, mutta ei vaikeuttaa koneiden täyttämistä täyteen?