Asiat menivät pääosin esitysten mukaan.
Lausunto HSL:n taloussuunnitelmasta
Helsingin subventio-osuus joukkoliikenteelle lisääntyy noin kuusi prosenttia. Tämä on aika vaatimatonta Espoon ja Vantaan lukuihin verrattuna, joiden kulut kasvat pitkälti toistakymmentä prosenttia. Pelkään pahoin, että nämä kaupungit tulevat esittämään jotain ikävää säästääkseen kunnallistalouttaan. Espoon ja Vantaan menokehitys johtuu kaupunkien kasvusta ja ennen kaikkea asutuksen hajaantumisesta, jolloin busseja tarvitaan enemmän.
Hintatason osalta juuri bussiliikenne on kallistunut suhteessa eniten. Polttoaine kallistuu ja kilpailutus nostaa hintoja, kun pahasti tappiolla olevat bussifirmat hillitsevät polkumyyntiä.
Liikennöintikustannusten osalta HSL ei voi vaikuttaa kustannuksiin. HSL maksaa sen, mitä kilpailutuksessa tarjotaan. Kustannustasoon voi kuitenkin vaikuttaa joukkoliikenteen kulkua nopeuttamalla liikennevaloetuuksin ja bussikaistoin. HSL taas voi suunnitella aikataulunsa ja reittinsä paremmin.
Vähän epäilevästi suhtauduttiin HSL:n matkatakuuseen. Jos perille tulo viivästyy yli 20 minuuttia, voi käyttää vaikka taksia päästäkseen ajoissa perille. Maksimikorvaus 50 euroa. Kuulostaa hyvältä, mutta juuri kukaan ei tule tuota korvausta saamaan, joten tuloksena voi olla paljon pahaa mieltä. Korvausta ei tipu, jos myöhästyminen johtuu ulkopuolisesta syystä, esimerkiksi liikenneonnettomuuden aiheuttamasta ruuhkasta tai jos myöhästymisestä, esimerkiksi ajamattomasta vuorosta, on kerrottu Reittioppaan sivuilla puolta tuntia aiemmin.
Lautakunta muutti äänestyksen jälkeen Mari Holopaisen (vihr) lausuntoa siten, että lippujen hintojen korotuksiin suhtauduttiin epäilevämmin, mutta oltiin kuitenkin sitä mieltä, että on parempi korottaa hintoja kuin heikentää palveluja.
Johdinautot torpattiin
Yksimielisesti ja ilman muutoksia hyväksyttiin lausunto, jossa suhtauduttiin hyvin epäillen johdinautoliikenteen aloittamiseen. Yleinen käsitys on, että johdinautot ovat väistyvää tekniikkaa. Ne korvautuvat hybrideillä, joita voidaan ehkä tulevaisuudessa ladata induktiolla pysäkkien kohdalla. (Mitähän sydämentahdistajat pitävät tästä) Helsingissä on tarkoitus siirtää liikennettä enenevässä määrin raiteille, koska kautujen ruuhkautuminen tekee bussiliikenteestä epävarman.
Viherkattoihin ja muuhun kaupunkiviljelyyn
päätettiin suhtautua vielä suopeammin kuin virkamiehet olivat esittäneet.
—-
Ensimmäinen elektroninen kokous sujui varsin hyvin. Ahjo-järjestelmässä on vähän viilaamista, mutta kyllä se lisää hallinnon tuottavuutta merkittävästi. Kaupunkisuunnittelulautakunnan väki on ehkä myös tavallista tottuneempaa tietokoneiden käyttöön. Minusta on ihanaa päästä eroon niistä paperivuorista, jotka täyttävät työhuoneeni.