Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunta 16.8.2011

Asi­at menivät pääosin esi­tys­ten mukaan. 

Lausun­to HSL:n taloussuunnitelmasta
Helsin­gin sub­ven­tio-osu­us joukkoli­iken­teelle lisään­tyy noin kuusi pros­ent­tia. Tämä on aika vaa­ti­ma­ton­ta Espoon ja Van­taan lukui­hin ver­rat­tuna, joiden kulut kas­vat pitkälti tois­takym­men­tä pros­ent­tia. Pelkään pahoin, että nämä kaupun­git tule­vat esit­tämään jotain ikävää säästääk­seen kun­nal­listalout­taan. Espoon ja Van­taan menoke­hi­tys johtuu kaupunkien kasvus­ta ja ennen kaikkea asu­tuk­sen hajaan­tu­mis­es­ta, jol­loin busse­ja tarvi­taan enemmän.

Hin­tata­son osalta juuri bus­sili­ikenne on kallis­tunut suh­teessa eniten. Polt­toaine kallis­tuu ja kil­pailu­tus nos­taa hin­to­ja, kun pahasti tap­pi­ol­la ole­vat bus­si­fir­mat hillit­sevät polkumyyntiä.

Liiken­nöin­tikus­tan­nusten osalta HSL ei voi vaikut­taa kus­tan­nuk­si­in. HSL mak­saa sen, mitä kil­pailu­tuk­ses­sa tar­jo­taan. Kus­tan­nus­ta­soon voi kuitenkin vaikut­taa joukkoli­iken­teen kulkua nopeut­ta­mal­la liiken­neval­oe­tuuksin ja bus­sikaistoin. HSL taas voi suun­nitel­la aikataulun­sa ja reit­tin­sä paremmin. 

Vähän epäilevästi suh­taudut­ti­in HSL:n matkataku­useen. Jos per­ille tulo viivästyy yli 20 min­u­ut­tia, voi käyt­tää vaik­ka tak­sia päästäk­seen ajois­sa per­ille. Mak­simiko­r­vaus 50 euroa. Kuu­lostaa hyvältä, mut­ta juuri kukaan ei tule tuo­ta kor­vaus­ta saa­maan, joten tulok­se­na voi olla paljon pahaa mieltä. Kor­vaus­ta ei tipu, jos myöhästymi­nen johtuu ulkop­uolis­es­ta syys­tä, esimerkik­si liiken­neon­net­to­muu­den aiheut­ta­mas­ta ruuhkas­ta tai jos myöhästymis­es­tä, esimerkik­si aja­mat­tomas­ta vuoros­ta, on ker­rot­tu Reit­tiop­paan sivuil­la puol­ta tun­tia aiemmin. 

Lau­takun­ta muut­ti äänestyk­sen jäl­keen Mari Holopaisen (vihr) lausun­toa siten, että lip­pu­jen hin­to­jen koro­tuk­si­in suh­taudut­ti­in epäileväm­min, mut­ta olti­in kuitenkin sitä mieltä, että on parem­pi korot­taa hin­to­ja kuin heiken­tää palveluja. 

Johd­in­au­tot torpattiin
Yksimielis­es­ti ja ilman muu­tok­sia hyväksyt­ti­in lausun­to, jos­sa suh­taudut­ti­in hyvin epäillen johd­in­au­toli­iken­teen aloit­tamiseen. Yleinen käsi­tys on, että johd­in­au­tot ovat väistyvää tekni­ikkaa. Ne kor­vau­tu­vat hybrideil­lä, joi­ta voidaan ehkä tule­vaisu­udessa lada­ta induk­ti­ol­la pysäkkien kohdal­la. (Mitähän sydä­men­tahdis­ta­jat pitävät tästä) Helsingis­sä on tarkoi­tus siirtää liiken­net­tä enenevässä määrin raiteille, kos­ka kau­tu­jen ruuhkau­tu­mi­nen tekee bus­sili­iken­teestä epävarman. 

Viherkat­toi­hin ja muuhun kaupunkiviljelyyn
päätet­ti­in suh­tau­tua vielä suo­peam­min kuin virkamiehet oli­vat esittäneet. 

—-
Ensim­mäi­nen elek­tron­i­nen kok­ous sujui varsin hyvin. Ahjo-jär­jestelmässä on vähän viilaamista, mut­ta kyl­lä se lisää hallinnon tuot­tavu­ut­ta merkit­tävästi. Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nan väki on ehkä myös taval­lista tot­tuneem­paa tietokonei­den käyt­töön. Minus­ta on ihanaa päästä eroon niistä paperivuorista, jot­ka täyt­tävät työhuoneeni.

Exit mobile version