HLJ hyväksyttiin
HLJ:hin sisältyy yhtä sun toista muutakin, mutta lopulta puhuttiin vain investointihankkeiden toteuttamisjärjestyksestä. Se muodostui tällaiseksi:
1. Metropolialueen liikenneinfrastruktuurin pienet kustannustehokkaat hankkeet (KUHA) 2. Jokeri 2 ‑linjan vaatimat järjestelyt 3. Kehä I:n pullonkaulojen poistaminen 4. Länsimetron ja Kehäradan liityntäliikenteen järjestelyt- Länsiväylällä ja katuverkossa
- Ruskeasannan asema
- Metro Matinkylä–Kivenlahti
- Metro Mellunmäki–Majvik
Alkuperäiseen esitykseen nähden Pisara-rata vajosi kolme pykälää Espoon kaupunkiradan ja Kuuma-kuntien ohitusteiden jälkeen. Espoon kaupunkiradan saatoin sulattaa, koska se on valmis toteutettavaksi piankin kun taas Pisara vaatii vähän suunnittelua vielä. Noita ohitusteitä oli vaikea sulattaa, koska niiden takia Pisara lykkäytyy vuodella ja junaliikenteen kaaos jatkuu.
Kakkoskoriin – tehdään joskus 2020-luvulla ehkä nousi myös Kerava-Nikkilä henkilöliikenteen rata. Se ei paljon maksa, kun itse rata on jo. Kyse on siitä, kaavoittaako Sipoo Nikkilään riittävbästi asutusta. Minusta ei kannattaisi kaavoittaa. Aikovat tehdä Söderkullaan sadantuhannen asukkaan kaupungin. Harva pikkulintu jaksaa kahta käenpoikaa elättää. Jättäisivät Nikkilän lähiympäristöineen rauhaan.
Tariffijärjestelmä
Päädyttiin kaarimalliin ja hylättiin kuntarajoihin perustuva malli. Olennaisin ero kuntamalliin on, ettei Vantaan ja Espoon välille tule tariffirajaa. Lähtökohtana on, että alimmalla maksulla pääsee kaksi vyöhykettä. Niinpä vaikka Itäkeskus ja Helsingin keskusta ovatkin eri vyöhykkeessä, sama alin tariffi vie Itäkeskuksesta Rautatientorille kuin Töölöstäkin.
Tämä kahden vyöhykkeen minimiostos poistaa rajan kirot. Nythän sadan metrin matka kuntarajan yli maksaa seutulipun verran. Portti jätettiin auki sille, että Helsinki voisi säilyttää ratikkalipun, koska ratikkamatkat ovat niin lyhyitä. Minä en kyllä kaipaa kertalipun ostajia viivyttämään ratikoiden kulkua.
Täysin turha on siis myös vihtiläisten huoli siitä, että Vihdin sisäisessä liikenteessä olisi tariffiraja. Sen sijaan Vihdin eri osista on erihintainen hinta Helsinkiin, kuten on nytkin.
Kaaret perustuvat periaatteessa etäisyyteen Helsingistä. Päätöstä kuitenkin vesitettiin sallimalla järjen käyttö rajoja vedettäessä. Iso kysymys on Östersundom, joka on merkitty C‑vyöhykkeeseen. Sieltä siis matka keskustaan olisi kalliimpi kuin muualta Helsingistä. Helsinki olisi ainoa kunta, jossa olisi kolme vyöhykettä, vaikka pinta-alaltaan Helsinki ei ole mitenkään iso muihin verrattuna.
Kysyntäohjautuvan uuden joukkoliikennejärjestelmän pitolointi
Mukaan ollaan menossa kehittämään pikkubusseihin perustuvaa kutsupohjaista joukkoliikennettä, joa sijoittuisi jonnekin bussin ja taksin väliin. Yrityksen tarkoituksena on mullistaa koko maailman kaupunkiliikenne ja valloittaa maailma. Järjestelmä perustuu uudentekniikan tehokkaaseen käyttöön. Se alkaa yliopistokampuksilta. Tämä voi olla suurmenestys tai sitten ei. Kannattaa kokeilla.