Helsingin Sanomat esitti pääkirjoituksessaan taas kerran ratkaisuksi erikoissairaanhoidon kalleuteen ja sattumanvaraisuuteen erikoissairaanhoidon siirtämistä valtion maksettavaksi. Sanottakoon nyt taas kerran, että olisi tuhoisaa tehdä perus- ja erikoissairaanhoidolle eri maksajat, koska noiden hoitomuotojen raja on kovin veteen piirretty. Jos erikoissairaanhoito muuttuisi kunnalle ilmaiseksi, sen ei kannattaisi järjestää perusterveydenhuoltoa mitenkään erityisen hyvin vaan lähettää mahdollisimman mono potilas sen enempää tutkimatta keskussairaalaan. Tämä ei voi olla tulematta hyvin kalliiksi. Norja teki näin ja se tuli hyvin kalliiksi.
Jos asukkaat haluavat säilyttää mikrokuntansa, niiden on jotenkin vakuutettava erikoissairaanhoitonsa. Tai sitten koko terveydenhuolto on siirrettävä maakunnille/sairaanhoitopiireille. Tai ne voivat ostaa koko terveydenhuoltonsa kapitaatioperiaatteella joltain riittävän isolta kunnalta, mikä nyt ei kyllä ole kovin kaukana kuntaliitoksesta. (Kapitaatioperiaate on asukasmäärään perustuva kiinteä vuosimaksu.)
Kannatin aiemmin lämpimästi terveydenhuollon siirtämistä maakunnan kokoisille yksiköille, mutta tässäkin on riskinsä, joka on nähty erikoissairaanhoidon menojen karkaamisessa. Kun koko organisaatio pohtii vain terveydenhuoltoa ja kun se voi lähettää rajattomasti laskuja peruskunnille, menot karkaavat. Jos terveydenhuolto on kunnan omaa tuotantoa, kunnan keskushallinto pystyy tarkastamaan kriittisesti terveydenhuollon menotarpeita.