(Kirjoitus on julkaistu K‑kauppiaiden Kehittyvä Kauppa ‑lehdessä)
Johdin ympäristöministeriön suurmyymälätyöryhmää runsaat kaksitoista vuotta sitten. Silloin huolenamme oli hypermarkettien kiihtyvä perustaminen kaupunkien ulkopuolelle. Vuonna 1997 valmistuneessa mietinnössä korostimme, että kaupan mahdollisimman monen pitäisi päästä kauppaan kävellen. Yli 2000 neliön suurmyymälöiden perustamista esitettiin vaikeutettavaksi. Jälkikäteen ajateltuna kiistely 2500 neliön ja 2000 neliön välillä tuntuu jopa huvittavalta, kun nyt kiistellään satojen tuhansien kerrosneliöiden kauppakeskuksista.
Emme vastustaneet suuria myymälöitä sinänsä, vaikka sellaistakin henkeä ajassa liikkui. Vastustimme niiden rakentamista taajamien ulkopuolelle. Emmekä vastustaneet yksin Euroopassa. Samaan ongelmaan oli herätty monissa maissa ja niissä oli päädytty huomattavasti ankarampiin rajoituksiin kuin mitä me esitimme. Suomen oloihin ei ehkä olisi sopinut määräys, jonka mukaan kaupan suuryksiköitä saa perustaa vain raideliikenteen äärelle.
Eräs kipupiste liittyi kaupunkiseudun kuntien yhteistyöhön tai oikeammin sen täydelliseen puuttumiseen. Kun jokin kaupunki yritti puolustaa lähimyymälöitä rajoittamalla automarkettien perustamista, naapurit kaavoittivat hypermarketteja rajan pintaan. Räikein tilanne oli Turun seudulla, jossa Turun rajat oli merkitty maastoon kauppojen peltihalleilla. Niinpä esitimme, että suurmyymälän rakentamisesta piti pyytää naapurikuntien lausunto ja jos yksikin naapurikunnista vastusti, asia meni ympäristöministeriön ratkaistavaksi. Tarkoituksena oli pakottaa kunnat yhdessä kaupan kanssa suunnittelemaan kauppaverkko. Esillä oli myös ajatus antaa naapurikunnille ehdoton veto-oikeus, mutta pelkäsimme, että sitä väärinkäytettäisiin kauppatavarana joissakin aivan muissa neuvotteluissa.
Kaupunkien keskustoihin suurmyymälät kyllä sopivat, ja siksi vaikeutettua menettelyä ei tarvittu. Mahdollisuutta rakentaa kaupan suuryksikkö keskustaan on käytetty väärin, ainakin yritetty. Maakuntakaavoihin on yritetty merkitä keskustatoimintojen alueita keskelle peltoa. Tarkoitimme tietysti olemassa olevia todellisia keskustoja, ja näin asiasta näytetään ajateltavan ympäristöministeriössäkin, koska nuo kiertoyritykset ovat yleensä kaatuneet. Jos haluaa kaavoittaa suurmyymälän keskustan ulkopuolelle, kannattaa menetellä kuten asia lakiin kirjoitettiin: suunnitella asiaa yhdessä naapurikuntien kanssa ja vahvistaa yksimielisyys naapurikuntien lausunnolla.
Maailma kehittyi eri suuntaan kuin tuolloin kuvittelimme, mutta hukkaan tuo mietintö ei mennyt. Viimeaikoina Citymarketteja ja Prismoja on perustettu juuri sellaisiin paikkoihin, joita ajattelimmekin – esimerkiksi Keravan keskustaan, pitkän kädenväännön jälkeen.
Toimiva kaupungin keskusta on hyvää elinkeinopolitiikkaa. Olemme tavaratuotannon automatisoituessa menossa kohden palveluyhteiskuntaa. Monet palvelut menestyvät vain kunnon keskustassa, sellaisessa perinteisessä, ruutukaavaan perustuvassa ihmisten ja toimintojen tihentymässä. Jos kaupungissa ei ole tarjolla kunnon palveluja, eivät muutakaan työpaikat hakeudu sinne, koska yritysten avainhenkilöt haluavat valita, missä asuvat. Siksi on tärkeää, että kauppa ja kaupan tuomat asiakasvirrat tukevat elävää kaupunkikeskustaa. Tämän seikan merkityksen on moni maakuntakaupunki havainnut vähän liian myöhään ja todennut karvaasti keskustan näivettyvän, kun kauppa siirtyy kaupungin laidalle. Keskustoja elvytetään nyt niissä perustamalla kävelykatuja. Parempi edes näin, mutta kävelykatu toimisi paremmin, jos suurmyymälätkin olisivat sen varrella tai lähettyvillä.
Kaupan suuryksiköitä on nyt kiltisti perustettu keskustoihin, mutta aina lopputulos ei hivele silmää. On paikkakuntia, joissa marketin parkkipaikka korvaa melkein koko keskustan. Hyvää ja toimivaa yhdyskuntaa ajatellen parkkipaikat pitäisi rakentaa kaupan alle tai sen katolle, vaikka se vähän maksaakin. Asiakkaan silmää miellyttävän ympäristön ei luulisi olevan haitaksi kaupallekaan.
Jättimäiset, keskelle ei mitään rakennettavat kauppakeskukset ovat nousseet poliittiseen kiistelyyn ideaparkkien mukana. Niissä kyse ei ole kaupan kehittämisestä vaan kiinteistön jalostamisesta. Tavoitteena on päästä hyötymään maan arvon noususta. Maan saa lähes ilmaiseksi, kun rakentaa kauppakeskuksen kauas kaikesta. Vaikka paikka olisi kaupalle sinänsä huono, maan halpuus tekee siitä kiinteistön jalostajalle edullisen. Mahdollisimman suuren maan arvonnousun tavoittelu ohjaa kauppakeskukset aivan vääriin paikkoihin, sillä halpa maa tarkoittaa syrjäistä sijaintia. Pieni myymälä ei tuollaisessa paikassa menestyisi mitenkään, mutta jos tekee kauppakeskuksesta riittävän ison, syrjäinen sijainti muuttuukin keskeiseksi samalla kun perinteisten keskustojen arvo laskee ja toiminta niissä näivettyy. Kiinteistöjen arvot laskevat enemmän vanhoissa keskuksissa kuin nousevat uusissa, koska kaupan sijoittuminen muuttuu kokonaisuudessaan epärationaalisemmaksi. Törmäämme taas kerran Suomen alikehittyneeseen maapoliittiseen lainsäädäntöön, joka muutoinkin edistää yhdyskuntarakenteen hajautumista.
Jos kiinteistön jalostaja onnistuu hankkeessaan, kaupan on pakko lähteä mukaan kauppakeskuksiin, koska asiakkaatkin lähtevät. Muutto kauppakeskukseen ei ole yrittäjien kannalta kannattavaa, koska kauppakeskuksen omistaja rahastaa kyllä kaiken kauppojen mahdollisesti saaman hyödyn itselleen. Kaupanala sen vanhojen kiinteistöjen arvon alenemisen joutuu yleensä maksamaan.
Pidän giganttisia kauppakeskuksia keskustojen ulkopuolella valitettavana, kauppaa orjuuttavana ja kansantalouden voimavaroja haaskaavana. Helsingin seutu kestää muutaman kauppakeskuksen, mutta maakuntakeskuksille käy köpelösti, jos ne päästävät kauppakeskukset imemään yhdyskuntiensa elinvoimaisuuden sisäänsä.
Kauppakeskuksia voi yrittää vastustaa rakennuslain suomin keinoin kieltämällä ne, kuten nyt yritetään Vihdin Ideaparkin kohdalla tehdä. Pitkällä aikavälillä tällainen ei voi päätyä kuin kauppakeskusta havittelevien voittoon, koska jos kymmenestä peräkkäisestä hallituksesta yhdeksän vastustaa ja yksi kannattaa kauppakeskusta, se yksi myöntää luvan, eivätkä muut voi sitä peruuttaa. Eivät kiinteistökehittäjät turhaan panosta yhteiskuntasuhteisiinsa.
Paljon tehokkaammin kaupan siirtymistä järjettömiin paikkoihin torjuttaisiin tarjoamalla riittävästi liiketiloja järkeviltä paikoilta niin edullisesti, etteivät jättimäiset kauppakeskukset voi menestyä huonoissa paikoissa. Suurmyymälätyöryhmän ajatus seudullisesta kauppaverkkosuunnitelmasta on mielestäni edelleen hyvä. Meidän olisi vain pitänyt laittaa mukaan kysymys maan hinnasta.
Seudun kuntien pitäisi yhdessä kaupan asiantuntijoiden kanssa etsiä riittävä määrä edullisia paikkoja järkevän kokoisille kaupan yksiköille, mielellään yhteiskunnan omistamalta maalta. Paikkojen tulisi sijaita liikenteellisesti järkevästi, olla asiakkaiden kannalta hyvin saavutettavissa kävellen ja joukkoliikenteellä ja soveltua kaupan omalle logistiikalle. Niiden tulisi tukea yhdyskuntarakenteen eheytymistä. Paikat jaettaisiin tarjouskilpailujen perusteella, koska kaikki muu olisi arveluttavaa. Tontteja tulisi osoittaa kaupan suuryksiköille niin paljon, ettei mikään kauppa saa liian vahvaa markkina-asemaa. Samanaikaisesti pitäisi asettaa tarjolle useampi kauppapaikka, jotta kilpailutilanne pysyisi tasapuolisena. Tarjouskilpailun sääntöjen tulisi estää, että yksi taho voittaa kaikki tarjouskilpailut. Tarjonnan samanaikainen lisääminen alentaa maan hintaa, mutta se on tässä tarkoituskin. Yhteiskunnalle maan omistajana tämä tuottaa lopulta kuitenkin voittoa verrattuna siihen, että kauppa hakeutuu pois keskustoista ja vie asiakasvirrat mukanaan.
Koska hyvä paikka kaupalle merkitsee keskeistä sijaintia, pysäköinti tulisi piilottaa maan alle tai katoille. Tämä ei maksa kaupalle mitään, vaan lasku tulee yhteiskunnalle maan omistajana. Kallis pysäköintimääräys alentaa tarjouskilpailussa tarjousten tasoa; kustannukset kapitalisoituvat hintaan sitä alentaen.
Kun hyviä kauppapaikkoja on tarjolla riittävästi, suuria kauppakeskuksia järjenvastaisissa paikoissa ei saa kannattavaksi mitenkään.
++++
Kaupan asiantuntemuksen käyttö kauppaverkkoa suunniteltaessa on tärkeää. Helsingissä aikanaan kaupunki yritti suunnitella aktiivisesti kauppaverkkoa osana kaavoitusta. Olisi ollut hyvä kuunnella kaupan asiantuntijoita, sillä kaavoittajat veikkasivat väärää hevosta esimerkiksi kaavoittaessaan Katajanokan kärkeen kolme pienenpientä ruokakauppaa. Niinpä koko kaupunginosassa ei ole yhtään riittävän suurta elintarvikemyymälää, vaikka asiakkaita varmasti riittäisi. Sama virhe on toistunut eripuolilla kaupunkia. Sen korjaaminen on vaikeata, mutta aivan olennaista, jos halutaan puolustaa lähipalveluja. Herttoniemen metroaseman ympäristössä on toimittu paremmin. Tilaa on varattu riittävän suurille päivittäistavarakaupoille.
Hyvää suunnittelua oli aikanaan ostoskeskusten rakentaminen, mutta kehitys on kulkenut samasta syystä myös niiden ohi. Ostareihin laitettiin myös monta aivan liian pientä ruokakauppaa. Sijainniltaan ostarit olisivat yhä erinomaisia päivittäistavarakaupalle. Niihin mahtuisi yksi kunnon kauppa, mutta ostareiden omistuspohja on sellainen, ettei tästä päästä sopimukseen. Muut pelkäävät sen yhden menestyvän liian hyvin eikä pelko ei ole turha. Sen osoittaa K‑kaupan menestys Munkkivuoren ostarissa. Eivätkö kauppaketjut voisi tehdä ostareista tasapuolista kokonaisratkaisua?
++++++++++++++++++
Keskustelussa kaupan oikeasta sijoittumisesta vastakkain on myös kaksi erilaista elämäntapaa ja asumismuotoa. Tiiviissä yhdyskunnissa asuvat haluavat, että kauppa on kävelyetäisyydellä, vaikka sinne joskus raskaiden ostosten takia mentäisiinkin autolla. Taajamien ulkopuolisessa ”himmelissä” asuvat joutuvat väkisin turvautumaan autoon kauppareissuillaan. Kun autolla joka tapauksessa on mentävä, kauppa voi olla vähän kauempanakin, jos se vastaavasti tarjoaa laajemman valikoiman. Mikäli yhdyskuntarakenteen hajautuminen yhä jatkuu, tätä vastaavan osuuden päivittäistavarakaupasta on seurattava perässä, sillä kaupungin ulkopuolelta ei ole järkevää autoilla ostoksille ruuhkaiseen kaupunkiin. Tämä on huonoa kehitystä, mutta huonoa siinä on asutuksen hajautuminen, eikä se ole kaupan vika.
Monella kauppa on parin kolmen kilometrin päässä. Se on liikaa kävelyetäisyydeksi, mutta kaikilla ei ole autoa tai ainakaan perheessä ei aina ole kahta autoa eikä alaikäisillä ole ajokorttia. Pyörällä kuitenkin pääsee. Nykyaikaisilla satulalaukuilla voi kuljettaa helposti 15 kilon ostokset ja peräkärryllä paljon enemmän. Miksi kauppojen edustoilla ei ole kunnollisia pyörätelineitä, sellaisia, joihin pyörän saa helposti lukituksi?
++++++
Lähikaupan säilymistä jokseenkin kaikki pitävät tärkeänä, mutta todellisuudessa suurmyymälöiden osuus myynnistä kasvaa koko ajan. Mikä ajassamme suosii suurmyymälöitä? Rationaalinen asiakas ei aja kovin kauas halvempien hintojen perässä, koska matka maksaa enemmän kuin rahaa säästyy. Suurmyymälään mennään parempien valikoimien perässä.
Voisiko nettikauppa muuttaa asetelmaa lähimyymälöiden hyväksi?
Minun on vaikea uskoa konseptiin, jossa kerrostalon alakerrassa on asukkailla jääkaapit, joihin kauppias tuo tavarat nettitilauksen mukaan. Sellainen vaatisi asiakkailta aivan liian suurta suunnitelmallisuutta. Se on todennäköinen vaihtoehto vain huonojalkaisille vanhuksille sitten, kun tietokonesukupolvi saavuttaa sen iän ja tietysti nytkin tosi nörteille. Nykyvanhukset eivät osaa nettiä käyttää, mutta voi sitä puhelintakin käyttää. Jos olisin itse lähikauppias, pyrkisin sopimukseen alueen vanhusten ja sosiaaliviraston kanssa kotona asuvien huonokuntoisten vanhusten ruuan kotiinkuljetuksesta. Väestön ikääntyessä tästä voi kasvaa suuri liiketoimi toimintansa joustavasti organisoivalle kauppiaalle.
Muiden osalta nettikauppa voisi toimia niin, että asiakas tilaa lähikauppaan haluamansa erikoistuotteet. Jos haluaa lampaankyljystä, jota lähikauppa ei pidä valikoimissaan, sen voisi edellisenä päivänä tilata kauppaan ja ottaa mukaansa muiden ostosten mukana.
Merkittävä osa erikoiskauppaa on siirtymässä nettiin nopeasti. Mielenkiintoista on, miten hoidetaan ostettujen tavaroiden fyysinen toimittaminen asiakkaalle: kotiinkuljetuksina, noutona postista vai lähikaupasta? Kotiinkuljetus ei toimi, koska kotona ei aina olla, posteja on enää kovin harvassa. Lähikauppa voisi olla luontevin vaihtoehto. Miksei sinne voisi tilata myös elintarvikkeita kaupan oman valikoiman ulkopuolelta?
Katajanokkalainen ei ryhdy tilaamaan punaista pestoa paikalliseen K‑Marketiin, koska keskustan monipuoliset suuret myymälät ovat niin lähellä. Nettikaupan tarjoamat suuret mahdollisuudet piilevät syrjäseuduilla, jossa etäisyys suureen ja monipuoliseen kauppaan on suuri. Kesämökkikunnissa tämä voisi lisätä lähikauppiaan myyntiä merkittävästi. Toiminnan hiouduttua se voisi levitä kaupunkien lähimyymälöihin.
++++++
Jos kauppa saadaan pysymään yhdyskuntarakenteen sisällä, viekö kehitys kohden Itäkeskuksen tai Kampin kaltaisia kauppakeskuksia vai Helsingin Aleksanterinkadun kaltaisia kauppakatuja? Aleksi olisi monin tavoin sympaattisempi ratkaisu, mutta kauppakeskuksilla on kaksi vahvaa etua puolellaan. Niiden ytimenä on katettu ”kävelykatu”, jossa ei koskaan sada ja jossa tarkenee talvellakin. Ehkä vielä olennaisempaa on, että kun yhteiset tilat ovat osa kokonaisuutta, niistä huolehditaan paremmin. Tämä on kaupan kannalta edullista, vaikka kauppiaat joutuvat rahoittamaan yhteistilat vuokrissaan. Kun vertaan Mikonkadun rähjäistä betonikiveystä Kampin kauppakeskuksen kiiltäviin pintoihin, ymmärrän, miksi kauppakeskukset menestyvät niin hyvin. Monet kaupungit ovat perustaneet kävelykatuja kauppa- ja ravintolakaduiksi, mutta niiden toteutus vaihtelee, eikä katutilan latu oikein vastaa kaupan tarpeita. Lahden kaupunki perusti aikanaan yhdessä kauppiaiden kanssa keskustaisännöijän viran huolehtimaan synergiaeduista keskustan kauppiaiden ja kaupungin välillä. Tätä ajatusta voisi kehittää yhdessä kauppiaiden kanssa muuallakin.