Suomessa sosiaaliturvassa on poikkeuksellisen jyrkkä jako keskiluokan ansiosidonnaiseen sosiaaliturvaan ja alaluokan perusturvaan. Koska ansiosidonnainen on sidottu ansioihin, se kasvaa ja kehittyy ansiotason mukana. Perusturva on sidottu kuluttajahintaindeksiin, eikä yleinen ansiotason nousu siis hyödytä perusturvan varassa olevia lainkaan. Vielä 1980-luvulla näiden välillä vallitsi siedettävä tasapaino, mutta sen jälkeen keskiluokan sosiaaliturva on erkaantunut alaluokan sosiaaliturvasta. Perusturvan taso on yhä 1990-luvun alun tasolla, vaikka yleinen ansiotaso on noussut sen jälkeen noin 40 prosenttia. Verotus huomioon ottaen perusturva on jäänyt jälkeen noin 30 %.
Työmarkkinajärjestöt päättävät tosiasiassa sosiaaliturvan kehittämisestä ja suurelta osin myös verotuksesta Suomessa. Niiltä ei ole herunut perusturvalle mitään. Muodollisesti siksi, ettei asia heille kuulu, mutta kun ne ovat jakaneet keskenään koko jakovaran, tosiasiassa on päätetty, ettei perusturvaa nosteta. Tätä tuomiota on tehostettu päättämällä, että jos myös perusturvaa nostetaan, ansioturvaa on nostettava lisää. Ansioturvan vahvistaminen ja perusturvan pitäminen matalana on ollut erityisesti sosialidemokraattien selkeä tavoite viime vuosina, mutta hyvin se on myös kokoomukselle sopinut. Yksi merkittävä poikkeus on tehty. Parlamentaarinen politiikka toteutti takuueläkkeen — työmarkkinajärjestöjen voimakkaasti vastustaessa.
Kun hyvä sosiaaliturva on rajattu keskiluokan oikeudeksi, jotenkin on rajattava, ketkä kuuluvat keskiluokkaan ja ketkä alaluokkaan. Rajan ylittäminen on tehty vaikeaksi molempiin suuntiin. Alaluokasta on vaikea nousta sosiaaliturvan piiriin, mutta kun kerran on sisälle päässyt, ulos ei helposti joudu. On kaiken maailman muutosturvaa ja yleistä huolenpitoa, jota alaluokalle ei suoda. Laman koittaessa asenteet ovat vain korostuneet ja jako keskiluokkaan ja alaluokkaan tiivistynyt.
Kun yritys tai kunta vähentää väkeä, pidetään jotenkin ylen sosiaalisena rajata vähennys huono-osaisimpaan osaan työvoimasta, eli tilapäisiin.
OAJ pitää pöyristyttävänä ajatusta, että opettajia lomautettaisiin koulujen vuosilomien aikana, mutta pitää täysin hyväksyttävänä sitä, että sijaisopettaja pannaan pellolle koko kesäloman ajaksi, kun viran vakituinen hoitaja keskeyttää vanhempainvapaansa kesän ajaksi.
2000-luvun innovaatio on ollut jakaa myös perusterveydenhuolto kahtia alaluokan terveyskeskuksiin ja keskiluokan työterveyshuoltoon. Se sinetöi kansan kahtiajaon.
Alaluokan eristäminen hyvinvointivaltion ulkopuolelle on hidas prosessi, jota ei huomaa, muta kymmenessä vuodessa muutos on iso. Tämä tie johtaa kohti yhteiskunnan ulkopuolelle ajautunutta ryysyköyhälistöä.
(Olen kirjoittamassa kirjaa sosiaalipolitiikasta. Tarkoitukseni on julkaista kirjan tulevia teemoja vähän provokatooriseswsa muodossa etukäteen hyödyntääkseni syntyvää keskustelua.Tämä on näistä postauksista ensimmäinen. Kommentteja tulaan käyttämään hyväksi korvauksetta.)