Talouspolitiikan kalliit virheet

Pahim­mat talous­poli­it­tiset virheet tehdään hyv­inä aikoina, kun pitäisi kerätä rahaa huono­jen aiko­jen var­alle. Vasem­mis­to­laiset ryn­täävät lisäämään meno­ja ja oikeis­to­laiset alen­ta­maan vero­ja. Molem­mat tekevät väärin.

Pahim­mat Kekkosen ajan jälkeiset mokat ovat suh­dan­tei­den yliku­umen­t­a­mi­nen vuosi­na 1989 ja 2007, jot­ka syven­sivät tule­vaa taan­tu­maa. Tässä on jälkivi­isaut­ta, mut­ta olisi yliku­umen­tamisen vaarat pitänyt ymmärtää myös etukäteen.

Kun ennen vuot­ta 2008 val­ti­olle tuli rahaa ovista ja ikkunoista, Raimo Sailas yrit­ti piilot­taa sitä eduskunnal­ta kek­simäl­lä, että val­tion pitäisi rahas­toi­da mil­jarde­ja eläkev­as­tu­iden­sa takia. Hui­jaus meni per­ille niin hyvin, että finanssikri­isin aikanakin moni kuvit­teli, että val­tion pitää ottaa lainaa tule­vien vuosikym­menten eläkkei­den rahastoimiseksi.

On toisaal­ta virhe säästää väärään aikaan. Val­tion velka­an­tu­mi­nen ei ole sel­l­ainen väl­itön uhka, jon­ka estämisek­si pitäisi syn­nyt­tää lama väärin ajoite­tu­il­la säästöil­lä. On myös hyvä, että val­tio saa lainaa, kun sitä tarvit­see. Ei saatu 1990-luvun laman aikana. Sik­si lamas­ta tuli niin syvä.

Velka­an­tu­mi­nen tarkoit­taa, että van­hem­mat ikälu­okat elävät nuorem­pi­en kus­tan­nuk­sel­la. En ymmär­rä mitä vasem­mis­to­laista sel­l­aises­sa on. Ymmär­rän, että puolue, jon­ka kan­nat­ta­jat ovat lähin­nä eläkeläisiä, ei mure­h­di asi­as­ta, mut­ta nuorem­pia ikälu­okkia edus­tavien puoluei­den pitäisi.

Kun suh­dan­teet oli vuon­na 2007 tyrit­ty, finanssikri­isin aikana oli paikallaan ottaa velkaa, mut­ta siihen se olisi pitänyt lopet­taa. Kataisen ja Stub­bin hal­li­tuk­set kuitenkin jatkoi­vat velka­an­tu­mista. Riitainen hal­li­tus ei pystynyt sopi­maan oikein mistään.

Vuo­den 2007 yliku­umen­e­m­i­nen jäi rasit­ta­maan kil­pailukykyä. Tästä voidaan syyt­tää myös työ­markki­na­jär­jestöjä, jot­ka eivät näyt­täneet ymmärtävän, ettei niiden töpeksimistä voi­da enää kui­tata devalvoimal­la. Vas­ta Sip­ilän hal­li­tuk­sen kiky-sopimus palaut­ti kil­pailukyvyn ja käyn­nisti talouskasvun.

Yli kymmenek­si vuodek­si menete­tyn talouskasvun hin­ta las­ke­taan kym­menis­sä mil­jardeis­sa eurois­sa. Tämän rin­nal­la muu on pientä.

Rin­teen ja Marinin hal­li­tusten oli tarkoi­tus törsätä kun­nol­la aiem­mil­ta puna­mul­ta­hal­li­tuk­sil­ta tutul­la sulle mulle ‑tyylil­lä, mut­ta rahat menivätkin koron­aan ja Ukrainan sodan seu­rauk­si­in. Jotain kuitenkin saati­in kan­nat­ta­jille jaetuksi.

Orpon hal­li­tus lupasi vähen­tää velka­an­tu­mista, mut­ta menoleikkausten ohel­la se päät­tikin antaa vero­tu­lo­jen alen­tua niin, että ali­jäämä sen kuin kas­vaa. Tarkoi­tus oli, että nousukausi tipah­taisi taivaas­ta ja vähen­täisi velka­an­tu­mista. Nyt kun maa on lamas­sa, on tarkoi­tus tehdä parin mil­jardin lisä­sopeu­tuk­set. Ne ajoit­tuisi­vat aivan väärin, pitkit­täi­sivät lamaa ja köy­hdyt­täi­sivät maata.

Hyv­in­voin­ti­amme on tuhoutunut val­tavasti suh­dan­tei­den hallinnan epäon­nistues­sa. Kyse on niin jät­timäi­sistä mene­tyk­sistä, että poli­it­tiset kiis­tamme ovat pikku­ra­haa niihin näh­den. Kun omaa rahapoli­ti­ikkaa ei enää ole, finanssipoli­ti­ikan pitäisi olla eri­tyisen taitavaa.

Ehkä annan liiankin synkän kuvan talous­poli­ti­ikkamme munauk­sista. Tarkoituk­seni on korostaa poli­it­ti­sista into­hi­moista, vaa­likau­sista ja hal­li­tusten vai­h­tu­mis­es­ta koitu­vaa ongel­maa kansamme hyvinvoinnille.

Puo­lus­tus­poli­ti­ik­ka on irrotet­tu poli­it­ti­sista suun­nan­muu­tok­sista par­la­men­taarisil­la, yli vaa­likau­den ulot­tuvil­la ohjelmil­la. Pitäisikö sama tehdä finanssipolitiikalle?

= = = =

Kir­joi­tus on julka­istu kolumn­i­na Talouselämä-lehdessä. Tämä ver­sio on vähän lehdessä julka­istua pidem­pi, kos­ka palautin siihen tek­stiä, jot­ka jouduin syden ver­ta val­u­en kar­si­maan pitu­us­ra­joituk­sen vuoksi.

Väärinkäsi­tyk­sen vält­tämisek­si totean, että lähetin tek­stin lehdelle per­jan­taina 2.2.2024, siis ennen Sauli Niin­istön puhet­ta eduskunnalle.

 

 

34 vastausta artikkeliin “Talouspolitiikan kalliit virheet”

  1. Kun väestö van­he­nee, niin talout­ta ei saa mitenkään kasvu­un. Tässä maas­sa ei taju­ta, että kun poli­ti­ikan hel­li­ty­im­mät asi­at ovat eläkeläiset ja autot, niin kumpikaan ei lisään­ny eikä kulu­ta talout­ta kas­vat­tavasti. Kumpikin pysyy suurim­man osan ajas­taan paikoil­laan ja suurim­mat investoin­nit on tehty. Poli­itikot hel­lii aivan vääriä ryh­miä jos tarkoi­tus olisi saa­da talous nousu­un. Nyt ne ryh­mät jot­ka tuo­vat kysyn­nän talouteen jätetään ulos. Asun­not kaikkine romppei­neen jää osta­mat­ta ja lapset tekemät­tä, kun nuoret aikuiset jää kelka­s­ta, ja niitä nuo­ria ei ylipäätään ole eikä muual­ta niitä halu­ta kos­ka per­sut. Eikä val­ti­ol­la ole tosi­aankaan varaa luop­ua tulois­taan ja leika­ta vaan, kun ensin­näkään investoin­nit eivät ole kas­va­neet vaik­ka yri­tysvero­ja on leikat­tu, ja pitäisi varus­tau­tua pahim­mas­sa tapauk­ses­sa sotaan. On johta­ju­u­den puutet­ta, että kukaan ei halua perustel­la vero­tus­ta jo ihan sil­lä, että kun­nolli­nen armei­ja mak­saa. Ukraina on jo suurem­pana maana USA:n hylkäämä vaik­ka oli vaku­udet ja vaku­ut­te­lut tues­ta, joten pieni Suo­mi jää aivan jalkoi­hin jos ei itse varaudu. Olisi todel­la tärkeää huo­ma­ta kuin­ka Venäjä on päässyt sisälle repub­likaanei­hin, USA:n medi­aan ja saanut muu­ta­man maail­man rikkaim­mista pro­pa­gan­dansa levit­täjäk­si kuten Muskin. Hal­li­tuk­sen usko siihen, että vero­ja alen­ta­mal­la kaik­ki para­nee, vaik­ka se tehdään velka­an­tu­mal­la lisää, on niin mon­ta ker­taa nähty men­neen pieleen, että nähtävästi VM:ssä lue­taan vain Ayn Ran­dia eikä sivuakaan todel­lista taloushistoriaa.

  2. Jos tässä oli vain tarkoi­tus haukkua Stub­bia, niin hän­tä voisi kyl­lä haukkua pres­i­dent­tikaut­en­sa älyt­tömyyk­sistä eikä van­hoista synneistä.

    Esim. vaik­ka heti ensim­mäi­nen lausun­to: ”En näe minkään­laista viestin­tää Putinin tai Venäjän poli­it­tisen johdon kanssa lähi­t­ule­vaisu­udessa. Tot­ta kai kaik­ki halu­a­vat löytää tien rauhaan, mut­ta täl­lä het­kel­lä näyt­tää siltä, että tie rauhaan kul­kee sotatan­tereen kautta”

    Venäjä kyl­lä vas­taa tanssikutsuun.

    1. Täl­lä artikke­lil­la ei ole mitään tekemistä Stub­bin kanssa. Lähetin sen lehteen paljon ennen pres­i­dentin vaalien toista kier­rosta ja se julka­isti­in niiden jälkeen.

    2. Nim­imerk­ki kom­ment­tille kom­ment­ti­na että on epäreilua haukkua Stub­bin pres­i­dent­tikau­den älyt­tömyyk­siä kun Stub­bin pres­i­dent­tikausi ei ole vielä edes alka­nut. Ukrainan sodan rauha ei ole mikään teo­reet­ti­nen visio vaan kestävä pitäaikainen pros­es­si jon­ka Ukrainan pres­i­dent­ti Zelen­skyi on laat­in­ut ja hän on pyytänyt Sveitisiä isän­nöimään rauhankon­fer­enssiä sen poh­jal­ta. Stubb on mon­es­sa asi­as­sa oikeasa että etenkin Ukrainan kohdal­la Putin ei suos­tu saman­laisi­in kom­pro­mis­sei­hin Ukrainas­ta kuin mitä Stal­in suos­tui Mosko­van rauhas­sa kom­pro­mis­sei­hin Suomes­ta. Venäjä ei tässä kohtaa vas­taa siihen tan­si­in Ukrainas­ta kos­ka Putinille Ukraina nimistä kansakun­taa ei todel­lisu­udessa ole ole­mas­sa. Suosit­te­len luke­maan Max­im Fedorovin kir­jan Min­un Ukrainani joka avaa Venäjän suhdet­ta Ukrainaan. Se on hyvin eri­lainen kuin Venäjän suhde Suomeen.

  3. Osmol­ta van­han kertausta.
    En ole kovin paljon viitsinyt pere­htyä hal­li­tuk­sen leikkaus­poli­ti­ikkaan, mut­ta olen jotenkin ymmärtänyt, että ainakin pyrkimys on, että työkyky­is­ten toimet­to­muut­ta ei velka­ra­hal­la tue­ta. Ainakaan siinä määrin kuin ennen.
    Käsit­tääk­seni sote-menoi­hin lisätään rahaa, velka­ra­haa, mut­ta sehän kohdis­tuu työn tekemiseen. Ihan oikea linjaus.
    Tun­nin juna Turku­un tun­tuu älyt­tömältä, mut­ta työn tekemiseen tuo kulu kohdis­tuu. Jos van­haa rataa on isoil­la sum­mil­la kor­jat­ta­va kuitenkin niin saat­taa olla hyväkin vai­h­toe­hto rak­en­taa kokon­aan uusi.
    Sen sijaan nämä vihreän siir­tymän yri­tys­tuki­aiset lienevät täysin hukkaan heit­et­tyä velka­ra­haa. Takavu­osil­ta tulee mieleen tuulivoimak­lus­teri. Siitähän piti tul­la oikea teol­lisen tuotan­non veturi. Mitään siitä ei tul­lut. Tuulivoiman tuotan­nos­takin suuri osa jo ulkomaalaisomistuksessa.

  4. Kuvauk­sesi mukaan Sip­ilän hal­li­tus on har­joit­tanut paras­ta talous­poli­ti­ikkaa. Mut­ta mihin se johti? Kansa rankaisi hal­li­tus­puoluei­ta, varsinkin Sip­ilän puoluet­ta. Seu­raa­va hal­li­tus koet­ti nou­dat­taa kansan tah­toa ja pala­ta väärään poli­ti­ikkaan. Miten järkevän talous­poli­ti­ikan vaa­timuk­sia voidaan toteut­taa demokra­t­ian olois­sa, kun puolueet katso­vat oman etun­sa vaa­ti­van aina virheel­listä talouspolitiikkaa?

    1. Finanssipoli­ti­ikan suurten lin­jo­jen osalta Sip­ilän hal­li­tus toi­mi oikein, mut­ta kaik­ki meni pieleen yksityiskohdissa.

    2. Sip­ilän virhe (kuten tämänkin hal­li­tuk­sen) on että kaik­ki eivät “talkoisi­in” osal­lis­tu, jol­loin toimille ei saa­da yhteiskun­nal­lista hyväksyn­tää. Pien­i­t­u­loiset osal­lis­tu­i­v­at suh­teel­lis­es­ti todel­la isosti, keskilu­ok­ka keskinker­tais­es­ti ja hyvä­tu­loiset eivät lainkaan (tai kuten Orpon hal­li­tuk­sen tapauk­ses­sa, pait­si että leikkauk­set eivät koske heitä, heitä sen sijaan jopa palk­i­taan isosti). Täl­läi­nen läh­estymi­nen väistämät­tä tuot­taa rajun vastareaktion.

      Epäoikeu­den­mukaisu­u­den koke­mus on hyvin voimakas tunne.
      https://www.youtube.com/watch?v=meiU6TxysCg

      1. Sip­ilän hal­li­tus nimitet­ti­in 29.5.2015. Raju vastareak­tio, kun ay-liik­keet marssit­ti­vat akti­ivin­sa Rauta­tien­to­rille oli pian eduskun­nan kesä­tauon jäl­keen 17.9.2015. On siis ilmeistä ettei tämä vastareak­tio perus­tunut niinkään hal­li­tuk­sen tekemisi­in vaan johonkin muuhun, ehkäpä juuri
        epäoikeu­den­mukaisu­u­den kokemukseen.

        “Eron tekem­i­nen harhalu­u­lo­jen ja hyvin itsepäis­es­ti pidet­ty­jen tai kult­tuuris­ten usko­musten välil­lä ei aina ole help­poa.” (lähde)

      2. Sip­ilän hal­li­tus nimitet­ti­in 29.5.2015. Raju vastareak­tio, kun ay-liik­keet marssit­ti­vat akti­ivin­sa Rauta­tien­to­rille oli pian eduskun­nan kesä­tauon jäl­keen 17.9.2015.

        En eri­tyisem­min puhunut AY:n reak­tios­ta, vaan sitä miten hyvin mon­et näin jälkikä­teen arvioi­vat Sip­ilän hal­li­tuskau­den per­in­töä. Itseni mukaanlukien.

  5. en halua voimakas­ta kinastelu oper­aa­tio­ta, pari point­tia sanon.

    ei kan­na­ta kat­soa että leikataanko 20 vai 2 mil­jar­dia, tai investoidaanko 20 vai 2 mil­jar­dia. kan­nat­taa kat­soa mis­tä leikataan ja minne investoidaan. myös että mis­tä ei puhuta ja ei tehdä. kun näitä pain­opis­teitä kat­se­lee niin alkaa puoluei­den lin­jat paljastumaan.

    tässä kir­joituk­ses­sa karkeasti haukut­ti­in sekä vasem­mis­to ja oikeis­to. mitäs jos törsät­täisi­in fyf­feä, esim työ­paikko­ja nuo­rille, ja lap­siper­heille etuuk­sia. eläkeläset jou­tu­isi ottaa enem­män rahal­lista vas­tu­u­ta menois­taan, esim vanhustenhuolto.

    julkises­sa taloudessa pitää ottaa huomioon myös sel­l­aiset asi­at mitkä ovat ns. pakol­lisia mut­ta ei näy val­tion bud­jetis­sa, eri­tyis­es­ti työeläke­jär­jestelmä. mut­ta kan­nat­taa maini­ta myös kun­nat, hyv­in­voin­tialueet ja työt­tömyyskas­sat. (tässä vih­je liberaalipuolueelle !).

  6. Kom­ment­ti­na Soin­in­vaar­alle vielä noista kahdes­ta yliku­umen­tamisen vuo­sista 1989 ja 2007. 1990-luvun laman oli mon­es­sa yhtey­dessä mus­ta jout­sen joka sat­tui myös ajanko­htaan kun Neu­vos­toli­it­to hajosi jon­ka seu­rauk­se­na Suomelle tärkeä clear­ing-kaup­pa­jär­jestelmä oli jo 1989 lakkautet­tu. Neu­vos­tokau­pan lop­pumi­nen johti siihen että Suomes­sa oli sato­jen tuhan­sien ihmis­ten työttömyys.Samaan aikaan Suomen Pank­ki vapaut­ti rahamarkki­nat mut­ta markan arvo pysyi muut­tumat­tomana. Vuo­den 2007 jälkeinen finanssikri­isi oli ulkop­uo­li­nen shok­ki joka oli alka­nut Yhdys­val­tain sub­prime lain­o­jen ongelmista. Kun san­ot ettei 1990-luvun lamas­sa Suo­mi voin­ut ottaa lainaa rahoi­tus­markki­noil­ta niin itse asi­as­sa Suo­mi velka­an­tui 1990-luvun lamas­sa enem­män kuin koskaan sotien jäl­keen mut­ta ongel­mana oli korkeat korot ja Suomen luot­tolu­ok­i­tus joka oli ennä­tysal­hainen samas­sa luokas­sa kuin Mek­sikon luot­tolu­ok­i­tus. Esko Aho on analysoin­ut kahdessa kir­jas­sa (1991 Mustien jout­sen­ten vuosi ja 1992 Suomen valin­nat aavekisso­jen var­jos­sa) 1990-luvun lamaa .

    1. Suh­dan­teet yliku­umeni­vat rahapoli­ti­ikan vapau­tu­misen seu­rauk­se­na, mut­ta katas­trofi sinetöi­ti­in Iiro Viinasen johdol­la eduskun­nan val­tio­varain­valiokun­nas­sa tekemäl­lä hyvin avokäti­nen vaal­ibud­jet­ti, nyt kun “rahaa on”. Tämä pahen­si yliku­umen­e­mista merkit­tävästi ja siitä mak­set­ti­in kalli­isti. Suomen Pank­ki yrit­ti hillitä yliku­umen­e­mista revalvoimal­la val­u­u­tan. Tuhoa täy­den­si rom­ah­duk­sen jälkeinen vah­van markan poli­ti­ik­ka, jos­sa markan arvo yritet­ti­in kiin­nit­tää tähän aivan real­is­tiseen revalvoitu­un arvoon, jon­ka tarkoi­tus oli hidas­taa talout­ta. Aika huono poli­ti­ik­ka laman oloissa.

  7. “Puo­lus­tus­poli­ti­ik­ka on irrotet­tu poli­it­ti­sista suun­nan­muu­tok­sista par­la­men­taarisil­la, yli vaa­likau­den ulot­tuvil­la ohjelmil­la. Pitäisikö sama tehdä finanssipolitiikalle?”

    Tätä On ajatel­tu. Mut­ta oletko koskaan muuten ajatel­lut, että joku irvileu­ka voisi pitää Maas­trichtin sopimuk­sen kri­teere­itä tällaisena?

    terv,
    jukka

    1. “Mer­i­tokraat­ti­nen” lib­er­al­is­mi näköjään pyrkii seu­raavak­si kuk­ista­maan demokratian.

      Tilalle tar­jo­taan ‘parhaiden val­taa’, aristokratia.

  8. Kom­ment­ti­na Soin­in­vaar­alle että tuo tuo vuo­den 1989 vaal­ibud­jet­ti ei ollut niinkään ongel­ma kos­ka vuo­den 1989 reval­vaa­tio tehti­in yliku­umen­e­misen hillit­semisek­si kos­ka sil­loin pelät­ti­in taan­tu­maa mut­ta saati­in lama joka alkoi taas 1991 kesäl­lä Neu­vos­toli­iton hajoamisen jäl­keen kun neu­vos­tokau­pas­ta 16% hävisi muu­ta­mas­sa kuukaudessa . Vah­van markan poli­ti­ikalle oli kak­si vai­h­toe­htoa; Markan kel­lut­ta­mi­nen tai ECU-kytken­tä . Vuo­den 1989 reval­vaa­tion jäl­keen mark­ka kytket­ti­in ECU:n 7.6.1991 jon­ka jäl­keen se devalvoiti­in 15.11.1991 jon­ka jäl­keen se päästet­ti­in kel­lumaan 8.9.1992. Mark­ka olisi pitänyt kel­lut­taa jo 1991 . Esko Aho nimeno­maan korostaa sitä että suo­ra kel­lu­ta olisi ollut parem­pi vai­h­toe­hto kuin deval­vaa­tio. Tässä kohtaa lain­säädän­tö tuli vas­taan kos­ka raha­la­ki esti markan kellunnan.

    1. tuo vuo­den 1989 vaal­ibud­jet­ti ei ollut niinkään ongelma

      Puheena lie­nee vuo­den 1991 bud­jet­ti, joka tehti­in syksyl­lä 1990 maalisku­us­sa 1991 pidet­täviä eduskun­tavaale­ja silmäl­lä pitäen. Viina­nen oli kokoomuk­sen eduskun­taryh­män puheen­jo­hta­ja; val­tio­varain­valiokun­nan kokoomus­lainen johta­ja oli Pent­ti Mäki-Hakola.

      Har­vat asi­at raivos­tut­ta­vat min­ua Suomen talous­poli­ti­ikan his­to­ri­ankir­joituk­ses­sa yhtä paljon kuin Viinasen saa­ma maine Suo­raselkäisenä ja Vas­tu­ullise­na Oikeis­to Setänä. Kun Viina­nen val­tio­varain­min­is­ter­inä leikkasi, hän leikkasi niitä samo­ja meno­lisäyk­siä, joi­ta oli osaop­ti­moivana puolue­poli­itikkona ollut vas­ta het­ki sit­ten itse tekemässä.

      1. Tom­mi Uschanoville kom­ment­ti­na että vuo­den 1990–1991 talouden ennuste oli taan­tu­ma joka nähti­in nopeasti ohi menevänä ilmiönä. Se oli alka­nut Per­sian­lah­den sodas­ta ja Yhdys­val­tain säästö­pank­ki kri­i­sistä. Vuo­den 1991 kesäl­lä Neu­vos­toli­iton hajoamisen jäl­keen tapah­tuikin se mitä pelät­ti­in eli taan­tu­mas­ta tulikin lama. Esko Aho toteaakin kahdessa kir­jas­sa 1991 Mustien jout­sen­ten vuosi ja 1992 Suomen valin­nat aavekisso­jen var­jos­sa että vuosi 1992 oli lop­pu­jen lopuk­si se pahin vuosi lamalle kuin vuosi 1991. Vuon­na 1993–1994 Suomen talous oli jo kasvu ural­la. Suomen julkisen talouden vel­ka kasvoi 16,3 % :sta 32,8 % :iin joka oli erit­täin suuri nousu ottaen huomioon sil­loisen korko tilanteen ja Suomen luot­tolu­ok­i­tuk­sen tilan. Vuon­na 1993 vel­ka oli jo 50,2 % . Vuon­na 1994 vel­ka oli 57,0 % . Velan huip­pu luku oli 1996 jol­loin se oli 64,8 % .

        Iiro Viina­nen teki sen mihin hän sil­loin pystyi ja hän jatkoi Lip­posen I hal­li­tuk­sen val­tio­varain­min­is­ter­inä vaik­ka olinkin saanut sieltä puolelta haukut Ahon hal­li­tus kau­den aikana. Eli tämänkin ker­too sen että poli­it­ti­nen vasem­mis­to hyväksyi Viinasen lin­jan kos­ka hänestä tuli sateenkaar­i­hal­li­tuk­sen valtiovarainministeri

  9. Nykyisen hal­li­tuk­sen toimet ovat herät­täneet ajatuk­sen äänestäjän kuluttajansuojasta.

    Val­i­tuk­si voi tul­la eri­laisin lupauksin, kuten kokoomuk­sen edk-vaalien tapauk­ses­sa luvat­en tiukkaa talouden­pitoa. Vas­ta vaalien jäl­keen on selvin­nyt, että tiuk­ka talouden­pito kohdis­tuukin ain­oas­taan työssäkäyvi­in. Eläkeläis­ten ja yrit­täjien ase­maa halu­taan paran­taa työn­tek­i­jöi­den kus­tan­nuk­sel­la. Kun työn­tek­i­jät protestoi­vat, vedo­taan: “äänestäjiltä on saatu man­daat­ti”. Eit­tämät­tä eläkeläiset ja yrit­täjät ovatkin tyy­tyväisiä poli­it­tiseen linjaan.

    Onko 2020-luvun poli­ti­ik­ka lop­ul­ta sitä, että poli­itikot pyrkivät val­taan päästyään miel­lyt­tämään rajat­tua etu­ryh­mää, joka työl­listää hei­dät seu­raavien eduskun­tavaalien jäl­keen? Jos lakot etenevät, olisiko objek­ti­ivis­es­ti toimi­van virkamieshal­li­tuk­sen aika?

    1. Tämä Kokoomuk­sen esi­in­tymi­nen ‘vas­tu­ullise­na val­tion­hoita­japuolueena’ onkin vain vaali[kusetus]puhetta, että kerätään hölmöiltä työn­tek­i­jöiltä ääniä.

      Tietysti hom­ma toimii osin sen vuok­si, ettei per­in­teistä vasem­mis­toa ole pitkään aikaan kiin­nos­tanut työn­tek­i­jöi­den asi­at reaalipoli­ti­ikas­sa, juh­la­puheis­sa ja ‑julis­tuk­sis­sa on toki eri ääni. Sit­ten sama vasem­mis­to pyörit­telee silmiä ja ihmettelee, mik­si työn­tek­i­jät äänestävät per­su­ja ja kokoomus­ta, mut­ta ain­oa teko mitä kek­sivät on syyt­tää työn­tek­i­jöitä pak­suniskaisik­si ahdas­mielisik­si rasisteiksi.

      Lib­er­al­is­mi tuhosi vasemmiston.

      1. Nim­imerk­ki Stadis­tille huo­maut­taisin että vasem­mis­to hylkäsi lib­er­al­is­min sen jäl­keen kun kylmä sota ja Neu­vos­toli­it­to hajosi. Vasem­mis­to jou­tui löytämään itsen­sä uudelleen ja tilalle tuli vihreät arvot jot­ka sopi­vat huonos­ti teol­lisu­udessa palveluk­ses­sa ole­vien duunarei­den arvoihin. Myös ihmisoikeuk­sia liikaa korosta­va pako­lais­poli­ti­ikkaa on johtanut siihen että todel­lisu­us on tuot­tanut lop­putu­lok­sen joka ei enää ole todel­lisu­ut­ta nyky­is­ten pako­lais­sopimusten kohdal­la jot­ka ovat syn­tyneet eri­laiseen tilanteeseen. Jos vasem­mis­to olisi ymmärtänyt van­ho­jen ihmisoikeussopimusten todel­lisu­u­den niin hei­dän kan­na­tus olisi toden­näköis­es­ti ollut korkeampi kuin se on täl­lä het­kel­lä. Perus­suo­ma­lais­ten äänestäjis­sä on paljon duunare­i­ta jot­ka äänes­tivät aiem­min SDP:tä ja ovat olleet mukana ay-liikeessä

      2. Myös ihmisoikeuk­sia liikaa korosta­va pako­lais­poli­ti­ikkaa on johtanut siihen että todel­lisu­us on tuot­tanut lop­putu­lok­sen joka ei enää ole todel­lisu­ut­ta nyky­is­ten pako­lais­sopimusten kohdal­la jot­ka ovat syn­tyneet eri­laiseen tilanteeseen. 

        Eri­no­mainen aikaa kuvaa­va näkökul­ma. Vasem­mis­to on korostanut liikaa ihmisoikeuk­sia. Ne tosi­aan eivät nykyään ole enää kum­moi­ses­sa huudossa.

        Kuten eräänkin ihmisen olen viimeaikoina kuul­lut sanovan, näyt­täisi että ihmiskun­ta näyt­tää tarvit­se­van uuden rokote­sar­jan fasismia/autoritarismia vas­taan, edel­lisen 1930–1940 ‑luvul­la saadun roko­tuk­sen teho on alka­nut jo hiipua. Sen seu­rauk­se­na­han ihmisille jaka­mat­tomat ja globaalit oikeudet määrit­tävä YK:n ihmisoikeusjulis­tus annet­ti­in 1948.

        Ihmiskun­nalle voisikin antaa kotiläksyk­si lukea tuo julis­tus ja niiden artiklat:
        https://ihmisoikeusliitto.fi/ihmisoikeudet/ihmisoikeuksien-julistus/

        Toinen pohdin­nan aihe voisi liit­tyä siihen, miten hal­li­tuk­sen han­ke sijoit­taa tur­va­paikan­hak­i­jat aidat­ulle alueelle jol­ta ei saa pois­tua lop­ul­ta eroaa keskitysleiristä?
        https://yle.fi/a/74–20074204

        No, ainakaan hal­li­tuk­semme ei toimis­saan koros­ta liikaa ihmisoikeuk­sia, ker­ta kansalaiset eivät niistä hirveästi nyky­isin perus­ta. Saa nähdä mihin tämä suo­ma­lais­ten lisään­tyvä autori­taarisu­us tulee johta­maan tulev­ina vuosikymmeninä.

  10. Olisi mie­lenki­in­toista kuul­la keskustelijoiden käsi­tys­tä siitä, miten sitä kasvua ja vau­raut­ta saa?

    Ite käsit­täisin, että sitä saa koulu­tuk­sel­la, joskin koulu­tuk­sen pitäisi osua sel­l­aiseen osaamiseen, joka luo sitä bisnestä.
    Jos ei ole hyviä tuot­tei­ta myy­dä ulko­maille, leikkaa­mal­la vain kuollaan.
    Jos on hyviä tuot­tei­ta myy­dä ulko­maille, ei ole tarvet­ta leikata.

    Kokoomuk­sen min­is­teri ram­paut­ti aikuisopin­totuen 2015 ja kos­ka ram­pana sil­lä ei tee mitään, hal­li­tus halu­aa lakkaut­taa sen kokonaan.

    Vaikut­taa siis siltä, että jo pidem­män ajan mega­tren­di on, että yksit­täisel­lä ihmisel­lä on keskimäärin yksi mah­dol­lisu­us han­kkia tuot­ta­va ammat­ti ja toisen mah­dol­lisu­u­den anta­mi­nen ei kannata.

    Voiko ehkä ihan oikeastikin olla noin?
    Jol­loin se “väärän” koulu­tuk­sen saanut saa sit­ten tehdä niitä prekari­aatin duune­ja maa­han­muut­ta­ja­to­hto­rien kanssa?

    1. Koulutet­tu ja hyv­in­voi­va väestö tuot­taa myös talouskasvua. Kysyn­näl­lä on väliä, köy­himpi­en tulode­si­ilien tulot lisäävät nelink­er­tais­es­ti talouskasvua ver­rat­tuna siihen että sama raha pää­tyy korkeim­mille tulode­si­ileille (näin ker­toi IMF tutkimus).

      Toki asi­aan vaikut­taa moni muukin asia, kom­men­toin lähin­nä suh­teessa julk­isi­in nar­rati­ivei­hin, eri­toten Kok+PS pitävät trick­le down teo­ri­aa tekemän­sä poli­ti­ikan perus­tana. Se jos mikä on harhaista ide­ol­o­gista haihattelua.

      1. Kil­go­rel­la on mie­lenki­in­toinen väit­tämä, että köy­hempi­en tulot lisäävät talouskasvua nelink­er­tais­es­ti rikkaisi­in verrattuna.
        Pitäisi tietää, että paljonko tämä köy­hempi poruk­ka lisää lainan­hoit­o­m­ah­dol­lisu­ut­ta jos sinne tunge­taan vaikka­pa mil­jar­di euroa lainarahaa.
        Sana nelink­er­tainen on täyt­tä populismia.

      2. Kil­go­rel­la on mie­lenki­in­toinen väit­tämä, että köy­hempi­en tulot lisäävät talouskasvua nelink­er­tais­es­ti rikkaisi­in verrattuna.
        Pitäisi tietää, että paljonko tämä köy­hempi poruk­ka lisää lainan­hoit­o­m­ah­dol­lisu­ut­ta jos sinne tunge­taan vaikka­pa mil­jar­di euroa lainarahaa. 

        Älä sur­maa sanansaat­ta­jaa. Enkä puhunut lain­oista vaan tuloista. Suomes­sa esim. olisi tärkeää laskea sosi­aal­i­tur­van ja ansio­tu­lo­jen efek­ti­ivistä mar­gin­aaliv­eroast­et­ta jot­ta työn­teko olisi kan­nat­tavam­paa. Nyt kun sosi­aal­ituel­la teet töitä, sin­ulle “jää käteen” palka­s­tasi parhaas­sa tapauk­ses­sa puo­let, pahim­mil­laan net­to­tu­losi vähen­tyvät lisätöitä tekemäl­lä. Kan­nustin­loukut pitäisi siis purkaa, mut­ta nyky­hal­li­tuk­semme vain lisää niitä esimerkik­si aja­mal­la 100 000 ihmistä lisää toimeen­tu­lotuelle joka on tolku­ton kan­nustin­loukku, lisäk­si hal­li­tus on pois­ta­mas­sa sosi­aal­i­tur­van suo­jao­suuk­sia joka myös vähen­tää työn­teon kannustimia.

        Mut­ta itse tutkimukseen.

        Voit var­maan osoit­taa tutkimuk­sen virheet IMF:n tutk­i­joille, tieteil­i­jöinä he var­masti arvosta­vat vertaisarvioita:
        https://www.imf.org/en/Publications/Staff-Discussion-Notes/Issues/2016/12/31/Causes-and-Consequences-of-Income-Inequality-A-Global-Perspective-42986

        Yhteenve­dos­ta:
        “We find that increas­ing the income share of the poor and the mid­dle class actu­al­ly increas­es growth while a ris­ing income share of the top 20 per­cent results in low­er growth—that is, when the rich get rich­er, ben­e­fits do not trick­le down. This sug­gests that poli­cies need to be coun­try spe­cif­ic but should focus on rais­ing the income share of the poor, and ensur­ing there is no hol­low­ing out of the mid­dle class. To tack­le inequal­i­ty, finan­cial inclu­sion is imper­a­tive in emerg­ing and devel­op­ing coun­tries while in advanced economies, poli­cies should focus on rais­ing human cap­i­tal and skills and mak­ing tax sys­tems more progressive.”

      3. Kil­go­re se jak­saa puo­lus­tel­la vasem­mis­to­laista tulon­jakopoli­ti­ikkaa. Minä ole täysin ulkona näistä kan­nustin­loukkua­sioista. Joskus keskenkasvuise­na olen kuitenkin lukenut Paul Samuel­sonin kir­jan Eco­nom­ics. Näyt­ti ole­van vuodelta 1948 ja edelleen ote­taan uus­in­ta­pain­ok­sia. Tuos­sa kir­jas­sa on selvitet­ty myös tuo, että köy­hempi­en lisä­tu­lot lisäävät talouskasvua enem­män kuin rikkaiden tulonlisä.
        Näyt­tää kuitenkin ole­van, että täl­lainen raho­jen­jakopoli­ti­ik­ka, mitä esim Marinin hal­li­tus har­joit­ti, ei lisän­nyt toiv­o­tusti talouskasvua. Mut­ta velat ja korkomenot jäivät.

    2. Ongel­ma on kai siinä että Suomel­la ei ole oikein enää hyviä tuot­tei­ta mitä myy­dä ulko­maille, sen jäl­keen kun Nokian matka­puhe­lin­tuotan­to lop­pui ja Venäjän kanssa ei enää käy­dä kauppaa.

      Suomen pitäisi saa­da EU:lta lain­o­ja anteek­si samal­la taval­la kuin Italia, Espan­ja ja Kreikka.

    3. “Vaikut­taa siis siltä, että jo pidem­män ajan mega­tren­di on, että yksit­täisel­lä ihmisel­lä on keskimäärin yksi mah­dol­lisu­us han­kkia tuot­ta­va ammat­ti ja toisen mah­dol­lisu­u­den anta­mi­nen ei kannata.

      Voiko ehkä ihan oikeastikin olla noin?
      Jol­loin se “väärän” koulu­tuk­sen saanut saa sit­ten tehdä niitä prekari­aatin duune­ja maa­han­muut­ta­ja­to­hto­rien kanssa?”

      Tässä täy­tyy ymmärtää, että nykypäivän “mer­i­tokraat­ti­nen” markki­nal­ib­er­al­isti­nen yhteiskun­ta­mallimme tulk­it­see yksilöt ensisi­jais­es­ti tuot­teik­si. Koulu­tuk­sen yhden mah­dol­lisu­u­den kanssa kyse on samas­ta tuote-tulkin­nas­ta: tuot­teeseen sijoitet­ti­in jo ker­ran, eikä siitä mitään tul­lut, joten turha sijoit­taa enää yhtään lisää. Nythän toisen ammatin/tutkinnon suorit­ta­mi­nen on vielä mah­dol­lista, mut­ta saat­taa­han nyky­hal­li­tus lisätä huo­mat­tavasti lukukausi­mak­su­jakin ‘säästö­toime­na’. Eli koh­ta se uuden tutkin­non suorit­ta­mi­nen voi olla val­taos­alle täysi mahdottomuus.

      1. “Eli koh­ta se uuden tutkin­non suorit­ta­mi­nen voi olla val­taos­alle täysi mahdottomuus.”

        Duo­dah,
        kyl­lä se jo nytkin on isolle osalle mahdottomuus.
        Siis eri­tyis­es­ti niille, jot­ka sitä enem­män tarvit­si­si­vat ja siitä hyvin suuresti hyötyisivät.

        Eli siis ne, jot­ka eivät ole täystyöl­listyneet sil­lä aiem­mal­la koulutuksella.

        Kos­ka opiskelun ongel­mat alkaa työttömyysturvasta.
        Työtön ei käytän­nössä voi opiskel­la vapaasti ja täysi­pain­ois­es­ti, jot­ta siis saisi koulu­tuk­sen, joka lopet­taisi sen työt­tömyy­den. Kos­ka tietysti sil­loin kaik­ki opiske­li­jat haluisi­vat opiskel­la työt­tömyys­tur­val­la. Ja kos­ka Suomel­la ei tietenkään ole varaa lait­taa samaa sum­maa kouraan opiske­li­jalle, kuin työt­tömälle. Jostain syys­tä. Olisko tuos­sa takana tää per­in­teinen kokkarei­den köy­hyys-johtuu-laisku­ud­es­ta, jol­loin kukaan ei haluisi valmis­tua mis­tään koulus­ta, kos­ka kansalais­pal­ka­lla on niin kiva “pelaa pleikkaa”.

        Tää on silleen mie­lenki­in­toinen dilem­ma, ettei sitä ole ratkaistu, vaik­ka vuosikym­meniä on puhut­tu juh­la­puheis­sa siitä “elinikäis­es­tä oppimisesta”.

        Asia voisi olla ratkaistavis­sa hyvinkin yksinker­tais­es­ti siten, että val­tio takaisi käytän­nössä rajat­toman määrän opin­to­LAINAkuukau­sia. Jot­ka opiske­li­ja mak­saisi sit­ten työtä tehdessään takaisin. Käsit­tääk­seni jopa jenkeis­sä on mah­dol­lisu­us siihen, että opin­to­lainaa lyhen­netään vas­ta sit­ten, kun työ­tu­lot sen sal­lii. Meil­lähän ei täl­laista kom­mu­nis­mia suvaita.

        Meil­lä hakataan opin­to­tukikuukaudet kiveen henkilö­tun­nuk­sen anto­hetkel­lä ja sen jäl­keen seu­raa­va rupea­ma, jos uskoo sielun­vael­luk­seen, sit­ten seu­raavas­sa elämässä.

        Toinen iso ja ajanko­htainen jut­tu on asum­istuen muu­tos: jos tarvit­set asum­is­tukea opiskel­lessa, kuten läh­es kaik­ki opiske­li­jat tarvit­se­vat ja saa­vat, pitää myy­dä omis­tusasun­to pois. Tuon voi ehkä hoitaa laatikkoleikil­lä, jos­sa kak­si vas­taavas­sa tilanteessa ole­vaa vuokraa­vat asun­not toisilleen, mut­ta kun ker­ran asun­to­tuk­i­u­ud­is­tuk­ses­ta piti tehdä “var­al­lisu­us­si­don­nainen”, niin on kuitenkin ihan mah­dol­lista, että kokka­reet ovat täl­lä ker­taa sanansa mit­taisia ja aja­vat hom­man läpi, kun­han min­is­ter­iö ehtii kir­joit­taa siitä riman ylit­tävän lain. Jon­ka jäl­keen opiskelua varten pitää hävit­tää omaisuuten­sa tai sit­ten se häviää opiskelun aikana.

        Kyse­hän lop­pu­jen lopuk­si on siitä, että opiskelus­sa mak­saa muut asi­at enem­män kuin lukukausi­mak­su. Siis 99,9%:lle pla­nee­tan opiske­li­joista. Sit­ten meil­lä on ne muu­ta­mat huip­pukalli­it koulut, jois­sa tosin aika paljon stipen­deil­lä ja jatko-opiskelijoita.

  11. Osmo: “Kun omaa rahapoli­ti­ikkaa ei enää ole, finanssipoli­ti­ikan pitäisi olla eri­tyisen taitavaa.”

    Inflaa­tio­ta (tms. nimel­listä suuret­ta) targe­toivan keskus­pankin pitäisi ainakin peri­aat­teessa kumo­ta finanssipoli­ti­ikan vaiku­tus. Niin­pä on syytä olet­taa, että finanssipoli­ti­ik­ka on joka tapauk­ses­sa teho­ton­ta (siinä mielessä, ettei sil­lä voi vaikut­taa kokon­aiskysyn­tään). Niin­pä rahapoli­ti­ik­ka on ain­oa vaihtoehto.

  12. Niin sopi­vasti kyl­lä korkomenot tälle­hal­li­tuk­selle nousikin noista edel­lisen hal­li­tuk­sen lain­oista jon­ka osmo nyt uno­hti.. Kaik­ki taseet on negati­ivisia olleet ties kuin­ka pitkään lyhy­itä jak­so­ja luku­unot­ta­mat­ta vaik­ka ilman for­tu­min ja muiden ener­gialaitosten pörssit­tämistä ja myyn­tiä oli­si­vat olleet kym­meniä vuosia posi­ti­ivisia.. siinä se suurin syy. Tietysti myös eri­ty­isosaa­jien tul­va on aiheut­ta­neet omat negati­iviset kuprut talouteen ja ker­rain­nais­vaiku­tuksi­na kas­va­vat koulu­tus­vaiku­tuk­ses­ta johtuen..

    2007 vuosi oli noista tuor­eista kyl­lä huono tiedät kyl­lä minkä “kau­pan” takia eihän noi­ta lahjoituk­sia ole koskaan kaupoik­si tai myyn­neik­si voin­ut sanoa.

  13. toke­sanoo:
    16.2.2024 20:56
    “Asia voisi olla ratkaistavis­sa hyvinkin yksinker­tais­es­ti siten, että val­tio takaisi käytän­nössä rajat­toman määrän opin­to­LAINAkuukau­sia. Jot­ka opiske­li­ja mak­saisi sit­ten työtä tehdessään takaisin.”

    Sil­lä rajoituk­sel­la ehkä, että uuden lainan voisi saa­da kun enti­nen on mak­set­tu, tulisi välil­lä oltua kokeile­mas­sa sitä jo han­kit­tua osaamista.

    1. Ajat­telitko, mik­si joku halu­aisi tai hänen pitäisi päästä opiskele­maan heti, eikä vas­ta sit­ten kun edelli­nen laina on maksettu?

      Esim. jos et työl­listy koulua käymälle­si alalle, niin kitu­u­tatko 5–10 vuot­ta toimeen­tu­lotuel­la, jot­ta saa mak­set­tua lainan, jot­ta pääset opisekel­maan sitä alaa, jolle kysyn­tää on?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.