Helsingin kaupunginvaltuustossa äänestettiin aloitekäsittelyn yhteydessä perussuomalaisten ja kokoomuksen kannattamasta esityksestä lopettaa Espan kokeilu kolmen päivän kokemusten perusteella. Lopulta näin ei tehty. Ihan kaikki kokoomuslaisetkaan eivät sentään sitä lopulta kannattaneet, mutta suuri enemmistö kannatti.
Käytinkeskustelussa kaksi puheenvuoroa. Tässä ensimmäinen, joka koski tulevaa äänestystä kokeilun perumisesta.
Näin siis sanoin:
En ymmärrä ajatusta lopettaa kokeilu alkuunsa ennen kuin siitä on kerätty kokemuksia. Yleensä tällaista ehdotetaan, jotta ei saataisi kokeilusta tuloksia, jotka ovat oman kannan vastaisia.
Toistaiseksi kokemukset ovat yksinomaan myönteisiä. Kokeilu on ollut valtava piristys Espalle.
Kävin lounaalla erässä Espan ravintolassa. Ravintoloitsija kertoi myyntinsä moninkertaistuneen. Nyt vastustajien argumentit ovatkin kääntyneet. Kun vuosi sitten sanottiin, että Espan liikkeet menettävät valtaosa asiakkaistaan, jos nämä eivät voi pysäköidä autoaan oven eteen (heh!). Nyt valitetaan, että Espa on liian vetovoimainen ja menestyy liian hyvin ja vie asiakkaat muualla sijaitsevista ravintoloista ja liikkeistä.
Ravintoloitsijat ovat investoineet terassikalusteisiin. Jos kokeilu nyt lopetettaisiin, niillä taitaisi olla oikeus korvauksiin.
Täällä on sanottu, että olisihan sama voitu tehdä ottamatta tilaa autoilta. Miten olisi voitu? Ottamalla terasseille tila siis jalkakäytäviltä. Ahdastahan siitä olisi tullut. Ei olisi tainnut onnistua.
Liikenteen ongelmat ovat jo helpottuneet huomattavasti ja helpottuvat tästä eteenpäin, kun autoilijat löytävät uudet reitit.
Muista aika monta kiistaa autoilijoiden ja jalankulkijoiden välillä. Aleksi, Mikonkatu, Kluuvikatu, Yliopistokatu, Keskuskatu esimerkiksi ovat kaikki sellaisia, joita kokoomus on alun perin vastustanut ja sanonut niiden johtavan liikenteelliseen katastrofiin. Kun näin ei ole käynytkään ja lopputulos on ollut hyvä, kokoomus ei enää muistakaan, että on näitä vastustanut.
Näin käy nytkin. Kun kokeilu vuoden 2024 loppuu, uskon, että varsin yksimielisesti päätämme jatkaa sitä ehkä pienin korjauksin. Vaikka kokoomus ei silloinkaan halua muistaa vastustaneensa asiaa, tämä keskustelu ja edessä oleva äänestys kuitenkin dokumentoivat asian.
Entä pelastuslaitoksen itse esiin tuoma vakava huoli?
Miten huolehditaan siitä että esim. palokalusto tai ambulanssi pääsee vaikkapa Katajanokalla riittävän nopeasti, ihmishenkiä vaarantamatta?
Loogisesti näissä kiistoissa ei ole kuin yksi todellinen menosuunta: kokonaan yksityisautoton ydinkeskusta-alue. Sallittu liikenne vain kuljetusliikenteelle alueen liikkeisiin ja pelastuslaitoksen ajoneuvoille ja tietenkin kiinteistöhuoltoliikenne.
Ja eiköhän tämä ole vihreiden (plus vasemmisto) suunnassa se mitä yksityisesti omassa piirissä että julkilausuttomasti mutta kaikkien hyvin samalla ymmärtäessä se, mitä oikeasti halutaankin.
Nyt vain esitetään että autotkin mahtuvat ihan hyvin sinne kuvaan mukaan, niille koko ajan kapenevilla ja väheneville kaistoille vaikka kaikkihan sen näkevät ettei liikenne enää suju.
Vihreät vain rohkeasti ja kokonaan autottomuuskaapista ulos.
Loppuu kitinä ja huonot kompromissit. Aleksanterikantu ja Espa ja välikadut yhdeksi suureksi kävelykeskustaksi.
Aleksistakin voisi tehdä viimein ihan oikeankin kävelykadun.
Nythän siellä saa varoa henkensä edestä päälle tulevia hidastamattomia ratikoita. Miettikääpä vaikka Stokkan edustaa. Ei mitään varomista. Turistit ihmetelleet paljon tätä joukkoliikennennöin alta-pois -asennetta.
Ratikkalinjauksen siirtäminen Kaisaniemen kautta steissille tekisi sen että Aleksikin olisi lopulta todellinen kävelykatu. Ja mahtuisi sinnekin sitten terasseja.
”kaikkihan sen näkevät ettei liikenne enää suju”
Alkaa sujua, kunhan liikennemäärät sopeutuvat uuteen tilanteeseen. Tämä on tunnettu ilmiö: vähennetään kaistoja, saadaan vähemmän autoliikennettä.
Muuten on lähiöstä käsin hauska seurata tämänkin jutun paisuttelua. Ikään kuin koko Helsingin kaupunki olisi kaaoksen vallassa, kun kyse on yhdestä (1) kadusta. Jos se katu olisi Kontulassa, kukaan ei olisi edes kuullut tästä.
No koko idea oli hyvin sinnetännemäimen ajatus joka olisi pitänyt huolella harkita ennen toteutusta. Nyt palmulmkeitaat ovat bumper to bumper autoletkojen edessä. Kivaa? Kenelle?
Pariisissa hälytysajot ovat nopeutuneet kun lanssit ja muut pääsevät liikkumaan uusilla pyöräteillä, kun siellä on panostettu vahvasti pyöriin ja kävelyyn. Täällä Hesari propagandassaan väittää keskustan olevan motissa ja mikään ei liiku, vaikka silmät ja tilastot kertovat muuta. Aivan kuin Espalla parkissa olevat autot olisivat väistäneet hälytysajoa ennen tätä vuotta. Yhtälailla Hesari tekee mukulakivistä asfaltin alla hirveän haloon nyt kun kyse on pyörätiestä yhdellä kaistalla, mutta jostain syystä kun mukulakadut laitetaan autojen takia kokonaan asfaltin alle ei historialla ole väliä. Tämä näyttää kuinka vahvasti tilaustyötä nämä jutut ovat autopuolueen auttamiseksi. Yhtä hullua on Hesarin väite yrittäjien unohtamisesta, vaikka yhteen parkkipaikkaan saa kymmenenkin asiakaspaikkaa terassille. Ja miksi ihmeessä Hesari pitää tätä pamflettiporukkaa asiantuntijoina kaupunkisuunnittelussa? Siinä pamfletissa oli valheita valheen perään! Kun Trump kävi, niin Hesari mainosti olevansa pelkkää järkeä ja totuutta, nyt se on pelkkä propagandarätti autopuolueelle, kuten myös HU. Atte Kaleva upseerina vastustamassa pyöräilyä hyötyliikuntana on aina yhtä ihmeellistä, kun armeijassa luulisi näkevän kansan yleiskunnon romahtamisen. Ja mitä Atte nyt sanoisi jos viime kesäisen terroriteon Espalla olisi suorittanut muslimi huutaen allahiaan, eikä persu huutaen jumalaansa? Tässä parani huomattavasti turvallisuus, kun nyt autot eivät voi kiihdyttää ja lakaista ihmisiä samaan tapaan. Jotain kaupungin piti tehdä ja tämä on paljon parempi kuin betoniporsaat. Huomattavaa että Hesari ei ole viitannut tähän tapahtumaan. Miksi vihreät eivät jankkaa kaavoitusongelmasta, kuten autopaikkanormista, siihen asti kunnes kaikkien on myönnettävä sellaisen olemassaolo? Hesari voi haukkua nykyarkkitehtuurin ja kaavoituksen osoittamalla ongelmia, mutta sanomatta että syynä on liiallinen autopaikkamäärä. Eikä kyse ole autottomuudestakaan, vaan ihan siitä että hintataso keskusta-alueilla todistaa että pienemmälläkin pärjätään ja kaupunki hyötyisi taloudellisestikin kamalan paljon jos ihmiset pääsisivät asumaan sinne mihin eniten haluavat, ja se olisi paljon viihtyisempää. On pähkähullua poliitikoilta kieltää sellaisen rakentaminen josta ihmiset maksavat eniten, eli kantakaupungin laajentaminen kantakaupungin ehdoin. Viimeisenä hulluutena on jatkuva valittaminen katutöistä ja niiden kuvailu suunnilleen hyökkäyksenä kansalaisia kohtaan. Ne pitää tehdä ettei infra hajoa ja talvella ne ei onnistu. Ja miksi valittaa siitä että verorahoilla saa uudet putket ja muut, joiden avulla omakin omaisuus kasvattaa arvoaan. Ei niitä kukaan itse maksaisi. Tässä kaupungissa tarvitaan paljon aktiivisempia poliitikkoja haastamaan HS ja HU sekä koko joukko taantumuksellisia ja itsekkäitä poliitikkoja, jotka nyt äänestivät parin parkkipaikan palauttamisen puolesta koko kadun ollessa aivan täynnä iloisia ihmisiä äänestyspaikan ulkopuolella. Aivan hullussa kuplassa koko porukka! Jos vihreät eivät tässäkään aktivoidu, niin kuntavaaleissakin tulee turpaan, niin vahvasti Hesari muokkaa ihmisiä uskomaan että kaikki menee päin helvettiä. Kannattaisi ymmärtää kuinka vahva median mahti on mielipiteen muokkaamisessa, vaikka kaikki olisi valhetta. Brexit, Trump, Venäjä…
Asiaa kirjoitat. Nykyinen sekasikiömalli on autoliikenteenkin sujuvuuden kannalta huonompi kuin kunnon kävelykeskusta. Kun keskusta on autoton, autoilijat jättävät mukisematta autonsa parkkihalleihin, joissa on ainakin nykyään ylimääräistä tilaa. Kun Mannerheimintien eteläpäästä kielletään autoliikenne, Stockan parkkihallin ulosajo voidaan tehdä nykyistä mielekkäämmäksi.
Nuo Aleksin ratikkakiskot ovat tosiaan käsittämätön järjestely. Kokonaan pois on paras ratkaisu. Tai ainakin Stockan kellon eteen suojatie. Jos ratikan sijaan siinä kulkisivat autot, niin suojatie olisi ollut siinä jo 40 vuotta.
Eihän Helsingin ydinkeskustaa pidä kehittää miksikään automarketiksi ja kilpailemaan lähiöiden ja lähikuntien ostoskeskusten kanssa, vaan paikaksi jolla on aivan oma houkutteleva ilme. Mitä hyötyä on siitä jos siitä tehdään autoille läpimeno reitti tai maanpäällinen pysäköintipaikka. Ei mitään, niitä paikkoja löytyy kyllä ympäristöstä aivan riittävästi. Pääasia on että keskustaan pääsee helposti julkisilla ja jos tulee autolla, niin että auton saa parkkiin maan alle edes kohtuullisen lähelle. Siitä voi sitten hyvin jalkautua ja jatkaa vaikka ratikalla ostoksille, terassille, teatteriin tai mihin itse kukin sitten haluaakin mennä.
Kokoomuksen ja persujen intoa kehittää Helsingin keskustaa henkilöautoliikenteen läpiajoreitiksi ja autojen maanpäälliseksi parkkipaikaksi en kyllä ymmärrä yhtään. Vielä vähemmän ymmärrän sitä että kaupungin elävöittämiskokeilusta luovuttaisiin heti alkuunsa. Pelkkä kiusantekoahan tuollaiset aloitteet ovat ja kuvastavat vain persujen ja kokoomuksen taantumuksellisuutta. Jarrut päälle kaikkea edistystä kohtaan. Sen mitä toiset saavat aikaan pitää vaan heti tuhota tai ainakin jotenkin sabotoida. Eikä ihme jos persuilla kuluu paljon sitä kallista ”pensaa” kun heidän on päästävä autolla sinnekin missä autolla liikkuminen on aivan turhaa.
Helsingin päättäjien kannattaisi kyllä pohtia sitä millä konstilla nimenomaan keskustassa julkinen liikenne saataisiin houkuttelevammaksi. Jos halutaan pitää keskusta elävänä ja muuna kuin autojen parkki- ja läpiajopaikkana niin kyllä myös keskustassa harvemminkin vierailevien joukkoliikenneliput kannattaa pitää houkuttelevina. Ottaisivat mallia vaikka Tallinnasta, niin varmasti keskustan elinvoima ja houkuttelevuus lisääntyisi ilman henkilöautojakin. Lippujen hintojen korotukset ja korkeat kertalippujen hinnat eivät ainakaan sitä houkuttelevuutta lisää, vaan päinvastoin vähentävät.
Nykyinen järjestely ei ole kovin hyvä, Pohjois-Espan terasseilla joutuu istumaan autojen pakokaasuissa ja metelissä. Olisi järkevämpää tehdä koko Pohjois-Espasta kävelykatu kesäksi, ja muuttaa Etelä-Espa kaksisuuntaiseksi autoille. Tällöin Pohjois-Espalle mahtuisi myös pienimuotoisia tapahtumia ja katutaiteilijoita.
”Kävin lounaalla erässä Espan ravintolassa. Ravintoloitsija kertoi myyntinsä moninkertaistuneen.”
Ottamatta kantaa kokeiluun, pohdin vain vertailujen tekemistä lounasmyynnin osalta. Monien ravintoloiden myynti on moninkertaistunut korona-ajan jälkeen. Inflaatio on myös kasvattanut myyntiä, vaikka asiakasmäärä olisi pysynyt ennallaankin. Sen sijaan lounasasiakkaiden määrä laahaa monin paikoin jäljessä korona-aikaa edeltäneistä tasoista. Työpäivän keskellä olevissa lounaissa tärkeää on nopeus. Jo 3 minuutin jonotus saa monen kääntymään eri lounaspaikkaan. Asiakasmäärien kasvattaminen kymmenillä prosenteilla on mahdollista monessakin paikassa, mutta asiakasmäärien moninkertaistaminen on käytännössä mahdollista vain sellaisissa lounaspaikoissa, jotka aiempana vertailuajankohtana ovat toimineet huomattavalla vajaakapasiteetilla.
Vertailu oli edellisiin viikkoihin. Kapasiteettia tuli Espalta.
Aivan samaa mieltä kanssasi. Toivoisin myös jossain vaiheessa Pohjois-Espan liikkeiltä ja ravintoloilta sekä Kämp-hotellilta kommentteja, miten liiketoiminta ja palvelut ovat sujuneet Espan terassien tulon myötä. Olisin yllättynyt, jos olisivat pettyneitä.
Liikenteen osalta ehkä jatkossa Etelä-Espa kannattaa muuttaa kaksisuuntaiseksi. Lönkan kadulle kääntyminen Mannerheimintieltä kannattaa suunnitella uusiksi. Ei pitäisi kuitenkaan olla ongelma.
Kolmanneksi nopeuttaisin myös Tallinnan laivaliikenteen siirtämistä Länsi-Satamaan. Näin saisimme tuon Katajanokan liikenteen rauhoitettua ja tuoden myös asumisviihtyvyyttä Kruununhakaan. Pohjoisrantaa on hölmö käyttää raskaan liikenteen ajoväylänä. Helsinki hukkaa yhden idyllimmän ranta-alueen uhraamalla sen rekkaliikenteelle. Ei näin tehdä missään muualla suurkaupunkien vanhoissa kantakaupungeissa – puhumattakaan, että siellä olisi vielä tuollainen idyllinen ranta maisemineen, mitä Krunan Pohjoisranta tarjoaa.
Niin. Olen yllättynyt, jos Pohjois-Espan hienoa ”kävelykatukokeilua” ei jatkettaisi kokeiluajan jälkeen muuttamalla Etelä-Espa kaksisuuntaiseksi.