Kerran vuosituhannessa on uutteran valtuutetun tehtävä valtuustoaloite. Tämä vuosituhat oli vielä suorittamatta, joten tänään tein oheisen aloitteen:
***
Valtuustoaloite asumisen merkittäväsi lisäämiseksi Helsingin keskustassa ja sen välittömässä läheisyydessä.
Valtuustoaloite keskusta-asumisen lisäämisestä
Helsingin ydinkeskustan elinvoimaisuutta nakertaa samanaikaisesti monta tekijää.
Etätyö on vähentänyt päivittäisiä käyntejä keskustassa merkittävästi. Vaikka etätyön suosio hiipuisi, peruuttamatonta on toimistokerrosalan tarpeen väheneminen, koska omat työhuoneet mappihyllyineen ovat jäämässä historiaan. Sama määrä toimistotyöntekijöitä mahtuu nyt puoleen siitä tilasta, jonka he aiemmin veivät.
Erikoiskaupan määrää syö sekä nettikaupan yleistyminen että uudet kauppakeskukset sekä naapurikaupungeissa että Helsingissä. Ukrainan sodan vaikutus venäläisiin ja aasialaisiin turisteihin voi olla ohimenevää, mutta silti erikoiskaupan tarvitsema tila keskustassa vähenee.
Helsingin bile-keskusta on osittain siirtymässä Kallioon, Kalasatamaan ja Vallilaan.
Ainoa kerrosalan käyttömuoto, jonka kysyntä ei ole vähentynyt, on asuminen. Hintojen perusteella Helsingin keskusta on Suomen halutuinta aluetta asumiselle. Asumisen lisääminen keskustassa lisäisi suoraan keskustan palvelujen kysyntää. Siksi nykyistä liike- ja toimistokerrosalaa, jonka kysyntä on selvästi vähentynyt, on perusteltua osoittaa asumiseen.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunkiympäristön toimiala ryhtyy määrätietoisiin toimiin asumisen merkittäväksi lisäämiseksi keskustassa ja sen välittömässä läheisyydessä.
Jos toimistoissa ei ole parkkihallia ja muutenkin taas pari tuomaria päättää että tarvitaan enemmän autoja kuin nykyisin ihmisillä on kantakaupungissa, niin miksi saisi merkittävästi tehdä muutoksia? Missä logiikka jos Hernesaari on kiellettyä kantakaupunkiasumiseen, mutta sitten vieressä tehtäisiin satoja asuntoja samaan katuverkkoon? HS ja HU ovat vetäneet sellaista autopuoluepropagandaa siitä asti kun Kruunusillan ilmoitettiin maksavan 800 miljoonaa, että ihan periaattteesta heidän on vastuttettava myös tällaisia ehdotuksia, kun Hernesaari oli heidän mukaan “ideologinen” joka saikin tulla kuopatuksi. Nyt sitten Espa on pelkkää jonoa, vaikka ei ole. Ruotsin lähetystön remppa aiheuttaa muuten enemmän pysähtymisiä kun kävelijät tulevat nyt tien yli vähän väliä, kuin mikään Espan remppa. Kun asuminen kantakaupunkimaisesti on ideologian saastuttamaa ja näiden kahden lehden halveksimaa, niin tämän ehdotuksen on tultava kuopatuksi! Odotan että pormestari puuttuu heti ja estää tämän tuomisen edes käsittelyyn. Henrikssonkin vakuutti heti kun se yksi A:lla alkava rkp:n heppu kirjoitti järkevästi maahanmuutosta ja ilmastosta, että tähän puututaan heti ja että se oli vain yhden miehen valitettava harha-askel, joka ei tule toistumaan. Odotan samaa nyt vihreiden johdolta ja pormestarilta. Tällaisiin järkeviin ehdotuksiin ei ole varaa harhautua.
Helppo homma. Vanhoista toimistotaloista saadaan asuntoja pienellä rempalla ja muuttamalla käyttötarkotuista paperilla. Spondan Mannerheimintien meininkiä ei pidä sallia, eli toimistotalon purkamista ja uuden toimistotalon rakentamista, tämä on täysin järjetöntä. Keskustan vanhat talot ovat toimineet milloin missäkin käyttötarkoituksessa. Jos joskus tulevaisuudessa joku muu käyttötarkoitus ajaa asumisen ohi, saa kipsilevykopit revittyä helposti pois.
Tuossa on varteenotettava ehdotus toimistojen muuttamiseksi asunnoksi. Osmo Soininvaara on tietääkseni aiemmkin kirjoittanut toimistojen muuttamiseksi asunnoksi. Se on ymmärtäkseni tehty hyvin vaikealla byrokratialla hitaaksi järjestelmäksi.
Se on melkein sementoitu. Jos rakennus on kaavassa toimitilaa niin sen käyttö asumiseen vaatii poikkeusluvan tai kaavan muuttamisen . ei vaivaa kaikkia taloja mutta isoa osaa kuintenkin
Ne asukkaat haluaa auton jos ei kahta
Kun on käytävä töissä ja ostoksilla keskustan ulkopuolella ja metsäretkellä ja mökillä ja postiin on pitkä matka hakemaan nettiostokset
Katuverkko on tukittu
Jos katuverkko on tukittu, miksi ihmeessä kaksi autoa tarvitseva pariskunta muuttaisi kantakaupunkiin?
Kuvittelisin, että se houkuttelisi enemmän niitä vähemmän autoilevia.
Kaksi autoa tarvitsevan oikea paikka ei ole keskustassa, jossa autopaikan rakentamiskustannukset ovat hyvinkin 70 000 euroa. Siksi autottomat kotitaloudet ovat enemmistönä jopa kokoomuslaisessa Töölössä.
Onko ehtona asunnon saamiseen keskustasta ettei omista ja tule omistamaan autoa ?
Ilmaista pysäköintipaikkaa ei voida taata, mutta sellaisen voi ostaa.
Tai vuokrata. Keskustassa on melko hyvin vajaakäytöllä olevaa halliruutua ja hinnat ovat verrattain edullisia. Siis sikäli, että asuminen Hgin keskustassa on yhtä kallista tai jopa kalliimpaa kuin länsimaiden metropoleissa, mutta auton makuuttaminen hallissa on pääsääntöisesti todella paljon halvempaa.
Johtunee lähellä maanpintaa olevasta hyvälaatuisesta peruskalliosta. On ollut suhteellisen edullista rakentaa parkkitilaa muutenkin kuin talojen kellareihin.
Ja kiitos, Osmo! Erinomainen ja tarpeellinen aloite. Toivotaan menestystä, vaikka meillä on virkamiehiä, joiden mielestä asuminen ei kuulu maamme pääkaupungin ytimeen. Kyllä kuuluu, kun maailma muuttuu. Samoin kuin toimitilat taannoin valtasivat keskustan asumiselta, osin piilokonttoreina, jotka sittemmin hyväksyttiin, niin nyt pitäisi sallia heilurin heilahtaa toiseen suuntaan.
Suomalainen on varmaan ainoa ihmistyyppi maan päällä, joka vaatii saada asua keskustassa, omistaa ja käyttää aktiivisesti autoa ja omistaa vielä kesämökin. Jos tätä pyhää kolminaisuutta ei mahdollisteta kaupunkien kaavoituksessa niin kyseessä on vihertotalitarismi.
Näin on. Kesämökit ovat lähes täysin pohjoismainen ilmiö mutta muissa Pohjoismaisissa pääkaupungeissa on sallittu tietullit ja muita keinoja autoilun vähentämiseksi keskustassa.
Miksi tätä pitää ylipäätään kaavalla säädellä? Miksei vaan anneta markkinoiden hoitaa? Jos ihan välttämättä halutaan, niin säädellään kaavalla sitä miltä talot näyttävät ulospäin ja vähemmän sitä mitä niissä on sisällä.
Julkisivuasioitakin voisi hoitaa tarjoamalla jonkun kontaktikanavan jossa suoritettaisiin coasean neuvotteluja. Jos naapurit haluavat katsella kauniita maisemia, he voivat mahdollisesti ostaa naapuritontin rakennuttajilta ratkaisuita jotka ovat heille miellyttävämpiä. Tai vaihtoehtoisesti toisinpäin — jos tontin X rakennuttaja haluaa haitata naapureita ja nämä valittavat, niin olisi kanava jossa voisi sopia asiasta.
Oikein hyvä, ja muistettava sitten myös Helsingin kaupungin politiikkojen, myös valtakunnan tason poliitiikkojen, kaikessa rummuttama asuntopoliittinen integraatiotyö ja onnistuminen: eli nyt myös riittävästi vuokra-taloja ja vuokra-asuntoja alueelle, myös keskustaan, ehdotuksen suunnassa.
Ei kai keskusta-alue voi olla nyt sitten se poikkeus säännöstä?
Esim. hekalaiset ovat helsinkiläisiä siinä kuin muutkin.
Tässä olisi utopistisen radikaali, mutta toimiva ratkaisu Helsingin ja koko Suomenkin talouden mega-ongelmien ratkaisuksi:
Helsingin keskustaan perustetaan verovapaa vyöhyke, jossa eı olisi mitään veroja vaan kansainvälisesti kilpailukykyiset toiminatolosuhteet yrityksille.
Silloin parhaitten suomaisten yritysten ei tarvitsi lähteä ulkomaille heti kun saavat siihen mahdollisuuden ja veroparatiiseista tulisi maahan joukoittain ulkomaisia kasvuyhtiöitä investoimaan uuteen tekniikkaan ja työllistämään täällä.
Jos jotain tällaista ei tehdä, isänmaamme näivettyy ja kuihtuu pikkuhiljaa pois…
Jos tollainen aloite menisi läpi valtuustossa, niin mikä on se mekanismi millä ylipäätään valtuusto seuraa sen toteutumista? Pelkkä läpimennyt aloitehan ei vielä riitä jos ei ole seurantaa.
Erinomainen ehdotus — Kiitos Osmo
Asukkaiden asialla =’Helsinkiläisten.
Purkava rakentaminen mukaan mahdollisuuksien varastoon. Työkaluvarastoa asumisen lisätarjonnan mahdollisuuksiin. 🙌👍
Etätyö tai ei, mutta väite “omat työhuoneet mappihyllyineen ovat jäämässä historiaan. Sama määrä toimistotyöntekijöitä mahtuu nyt puoleen siitä tilasta, jonka he aiemmin veivät.” oli ehkä totta 90-luvulla. Omia työhuoneita ei ole ollut enää vuosikymmeniin kuin juristeilla ja ilmeisetsi virastoissa. Yritysten tilantarve itse asiassa ei ole muuttunut epätyön myötä juurikaan, nyt tarvitaan monipuolisempia tiloja. Koska epätyö pääsääntöisesti on ohjaamatonta ja sattumanvaraista, vaihtelee toimistolla olevien työntekijöiden määrä paljon, vaikka puolet tekisi epätyötä, ei voi suoraan sanoa, että tilantarve olisi puolittunut, koska jonain päivänä kaikki saattavatkin (ei kuitenkaan maanantaina tai perjantaina) olla paikalla ja mitäs sitten tehdään?
Keskustan elinvoimaisuuden kannalta pelkkä asuminen on kuolinisku, käykää katsomassa uusia asuinalueita Kalasatamaa ja Hernesaarta, jonne kaavalla pakotetaan kivijalkaan liiketilaa. Kun asukkaat katoavat päivisin töihin, ravintolat kuolevat ja kynsistudiot sinnittelevät.
Mä allekirjoitan tuon täysin. Etätyöt ovat alkaneet saavuttaa huippunsa, nyt aletaan tulla takaisin työpaikoille.
Pelkkä asuminen tekee keskustasta nukkumalähiön ja kalliin sellaisen. Onhan se tietysti vähän erilainen kuin Westend ja Tapiola, mutta jos ei ole työpaikkoja, se kuolee.
Helsingin keskustasta puuttuu sellaiset vetonaulat jonka takia eurooppalainen turisti viitsisi tulla viikonloppumatkalle. Sekä Guggenheim-museo että Muumilaakso on tyrmätty.
Temppeliaukion kirkko, Olympiastadion ja Sibelius-monumentti ei riitä.
Jos toimistopinta-alaa vähennetään keskustassa siinä suhteessa kuin toimistot tiivistyvät, työpaikat eivät katoa mihinkään, mujtta asuntoja tulee lisää.
Ei ole varmaa, että kantakaupungin hintakehitys kaikkein parhaita alueita lukuunottamatta jatkaa entisellä uralla. 60-luvulla asunnon Kruununhaasta sai halvemmalla kuin Tapiolasta. Asumisen uudet trendit korostavat mm parvekkeita, ja uusissa taloissa talotekniikka on ihan toista luokkaa. Samat tekijät jotka vaikuttavat työpaikkojen ja ihmisten tuloon keskustaan vaikuttanevat jollain aikavälillä myös asumiseen.
Totean vielä että asun Krunikassa.
Liittyen toiseen aiheeseen, eilen kävimme (omalla sähköautolla) Urkuyössä ja aariassa Espoon tuomiokirkossa. Ajomatka kesti puoli tuntia suuntaansa. Tuskin olisimme lähteneet jos klo 21 alkaneeseen tilaisuuteen olisi pitänyt matkustaa esim tunti per sivu.