Viimeinen kunnallinen luottamustoimeni on jäsenyys HUS-yhtymän hallituksessa. Se on aivan viheliäinen tehtävä.
Olen kirjoittanut ennenkin, että yritys pakottaa sotemenot budjettikurilla on tuomittu epäonnistumaan. Siinä sivussa se tuottaa paljon haittaa, koska kun rahat ovat vähissä, ei voida toimia järkevästi vaan joudutaan käyttämään rahaa entistä enemmän. Hyvä esimerkki tästä on sairaalapäivystysten ruuhkautuminen. Kun ei ole varaa riittävään kapasiteettiin terveyskeskuksissa tai vanhusten ympärivuorokautiseen hoitoon, potilaat eivät katoa mihinkään, vaan päätyvät sairaalapäivystykseen. Se on jokseenkin kallein ajateltavissa oleva vaihtoehto. Sen jälkeen on entistä vähemmän varaa terveyskeskuskapasiteettiin tai vanhusten asialliseen hoitoon.
HUS:n osalta rahoitustilanne on tätäkin huonompi. Ensin rahanjaossa on vähän sorsittu Uuttamaata, jolloin kaikki viisi Uudenmaan hyvinvointialuetta ovat rahavaikeuksissa. Tämän jälkeen hyvinvointialueet katsovat, paljonko ne tarvitsevat rahaa itse ja paljonko rahaa jää HUS:lle. Ei tietysti jää paljon.
Uudenmaan osalta valtakunnallinen rahanjako on pahasti vääristynyttä. On laskettu, mikä on sairastavuus milläkin alueella. Jos jollakin alueella esimerkiksi on tapana syödä epäterveellisesti ja kansa sairastaa sen takia enemmän, valtio jakaa tälle alueelle enemmän rahaa. Tämän kanssa on tultava toimeen.
Sovitaan, että Uusimaa saa rahaa siinä suhteessa kun alueella sairastetaan, vaikka sekään ei ole ihan näin. Seuraava ongelma tulee palkkatasosta.
Vähemmän hoitoa siellä, missä asuminen on kallista?
Koska asuminen on Helsingin seudulla kalliimpaa kuin muualla maassa, kaikki palkat ovat vähän korkeampia. Se ei tee helsinkiläisistä varakkaampia, vaan tuo ylimääräinen rahaa menee asumiseen. HUS:n ja hyvinvointialueiden osalta ongelmana on, että hoitajille ja lääkäreille on maksettava enemmän kuin muualla maassa.
Näin on ollut aina, mutta ennen tämä ei ole ollut ongelma. Koska yleinen tulotaso on korkeampi, myös kunnallisvero on tuottanut enemmän ja kunnilla on ollut rahaa maksaa korkeampia palkkoja.
Nyt kunnallisverosta on leikattu 12,64 prosenttiyksikköä valtiolle, joka jakaa tämän rahan takaisin hyvinvointialueille. Uudeltamaalta siirtyy valtiolla huomattavasti enemmän rahaa kuin palautuu Uudenmaalle, mutta näin on tietysti ollut aina. Mekanismi on vain ollut ennen toinen.
Olennaista tässä on, että valtion käyttämän laskentakaavan vuoksi jos palkat ovat Uudellamaalla 20 prosenttia korkeammat, Uudenmaan on tultava toimeen 20 % pienemmällä henkilökunnalla.
Toinen vaihtoehto tietysti on, ettei Uudellamaalla makseta hoitajille enempää kuin muualla. Silloin rahat riittävätkin todella hyvin, koska hoitajia ei saada. Kuten uutisista on kuultu, lapsia oli määrä lähettää sydänleikkaukseen Tanskaan, koska Lastensairaalan leikkaussaliin ei saada hoitajia. Tämä ongelma on onneksi jo väistynyt, mutta Siltasairaalan leikkaussalit ovat vajaakäytössä, mikä on aivan pösilöä – resurssien haaskausta eikä säästöä.
Kirjoitin kaksi vuotta sitten Verdessä, että hoitoalan palkkavääristymään on puututtava. Se tulee kalliiksi, mutta jos asian kanssa aikaillaan, tarvitaan vielä suurempi korjausliike ja se tulee vielä kalliimmaksi.
Mieleni kapinoi
Minulla on erittäin vähän haluja olla syntipukkina toteuttamassa politiikkaa, jota en hyväksy. Olen harrastanut ennenkin kansalaistottelemattomuutta. Sitä pitäisi tehdä nytkin ja rikkoa kohtuuttomat budjettirajoitukset, jotka vaarantavat ihmishenkiä ja merkitsevät lain rikkomista esimerkiksi hoitotakuu kohdalla.
Jos halutaan, että erikoissairaanhoitoa vähennetään ja heikennetään, sen toteuttamiseen pitäisi saada lailliset keinot ja esimerkiksi suoja eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksiltä. Jos rahaa on liian vähän, joko kaikkia ei voida hoitaa tai hoidon tasoa on alennettava niin, että vaativaa hoitoa saa vain itse maksavana yksityisiltä.
Niin ei pidä tehdä, että Uudenmaan hyvinvointialueet heikentävät perusterveydenhuoltoa voidakseen antaa lisää rahaa erikoissairaanhoitoon.
Olisi hyvä, kun hyvinvointialueilla olisi verotusoikeus.
Sitä en kiista, että HUS:n päätöksentekoa olisi varmaankin mahdollista parantaa. Se on kuitenkin kustannustasoltaan muita erikoissairaanhoitopiirejä halvempi.
karkeasti toistan sen minkä sanoin aikaisemmin.
vastuuta otetaan jos on oikeata liikkumavaraa päätöksissä. jos annetaan huono liikkumavara niin vastuu kuuluu liikkumavaran antajalle. eli jos ns. ollaan kumileimasimia jollekin niin vastuu kuuluu sille ulkopuoliselle.
jos valtiovalta antaa surkeat nuotit, niin silloin voi haukkua valtiovallan lyttyyn. tosin vihreät oli siellä. mites se kepulainen kapina meni, hallitus on sdp-keskusta liitto, mulla on tunne että se haisee.
kylläpäs on hirveä sotku korjattava seuraavalla hallituksella, mikä lie siitä tuleekaan.
Verotusoikeus hyvinvointialueille tarvitaan!
HUS voisi lähettää aikuisia potilaita maakuntien yliopistollisiin keskussairaaloihin niin että niissäkin saadaan maistaa resurssipulaa.
”HUS voisi lähettää aikuisia potilaita maakuntien yliopistollisiin keskussairaaloihin niin että niissäkin saadaan maistaa resurssipulaa.”
Tervetuloa. Jokainen muu sotepiiri tekee tämän mielellään. Koronapotilaita kun hussilla oli muutama, niin niitäkin oltiin lähettämässä. Kus vastaanottaja nauroi makeasti hussin toilailuille, niin enää ei iletty lähettää. Tässä saattaisi käydä samoin.
Isoin ongelma Husissa on rahan laittaminen miljardin (sic!) rakennusprojekteina seiniin. Vanhat kiinteistöt jäävät vielä ylläpidettäväksi taseeseen. Toinen valtava ongelma on kaikkiin tukitoimintoihin pesiytynyt tuhlaus ja korruptio, sekä hankintalain välttely. Kun tästä jäätiin kiinni, mitään ei tapahtunut. Rahaahan tulee jäsenkunnilta joka tapauksessa.
Ongelma on minusta siis, että rahaa on liikaa, ei liian vähän. Toivon todella, että uusi hallitus leikkaa sote-menoja sellaisella kirveellä, että on pakko tonkia nämä mätäpaiseet esille!
Jos tietää päätösten vaarantavan tarpeettomasti ihmishenkiä, niin eikö silloin pitäisi mennä vaikka kiven läpi estämään se, kun vaihtoehtoja on? Ei tässä sodassa olla, jossa uhrataan joitain pelastaakseen enemmän. Kansainvälisestikin toimiva ja kustannustehokas järjestelmä olisi tarvinnut vähän palkankorotuksia pitämään työntekijät alalla ja lisää lääkärien koulutuspaikkoja, mutta nyt tehtiin uudistus joka karkottaa työntekijät, tulee valtavasti kalliimmaksi, rahoitus on yhä auki kun vero on kirosana ja hoidon taso laskee. Toimittajat kyselevät sitten tanssi-illoista ja ryyppäjäisistä, mutta oikeat asiat ovat liian vaikeita heille ja poliitikot pääsevät tekemään kaikkea tyhmää, kuten sote-uudistus tai pörssisähkön vihaaminen, paljon pienemmässä valokeilassa.
Olisko halvempaa viedä junalla tosiaan potilaat maakuntiin hoitoon?
Jos jossain sairaalassa on tyhjää kapasiteettia niin pitäisi velvoittaa ottaa hoidettavakseen niiden joissa on resurssipulaa.
Suomeen on rakennettu jo Mauno Koiviston ajoilta saakka sosialismia. Manu oli omien sanojensa mukaan ”bernsteinilainen” sosialisti, joka mukaan sosialismiin ei pidä siirtyä vallankumouksen kautta, vaan pikku hiljaa hivuttamalla.
Nyt tämä Suomen sosialistinen / marxilainen / taloustodellisuudesta irronnut kokeilu on epäonnistunut, samoin kuin kaikkialla muuallakin.
Suomesta on marxilaisen politiikan seurauksena ajettu omat suuryhtiöt ulkomaille ja parhaat pk-yrityksetkin menevät heti tilaisuuden tullen perässä.
Taloutemme on polkenut paikallaan parikymmentä vuotta, aikaisemmin erinomaiset koulutus-, sosiaali- ja terveyssektorimme ovat romahtaneet. Maassa on maailman jäykimmän työvoimalainsäädännön vuoksi 300 000 työelämästä syrjäytettyä, syntyvyys pientä ja kaiken kotimaisen liiketoiminnan tappava verotus, joka suosii veroparatiiseista toimivia globaaliyhtiöitä.
Ode esittää tässä aivan perustellusti ”Hätähuuto HUS:n puolesta”.
Minä esitän tässä HÄTÄHUUDON SUOMEN PUOLESTA!
Suomessa on nyt tehtävä kaikkien ”talousreformien äiti”, reaaloitalouden / markkinatalouden ehtojen mukaan, ja lopetettava kansan edun vastainen läpeensä korruptoitunut ”sulle-mulle”-sosialismi.
Nyt meillä on sylissämme monen asian yhtäaikainen mega-kriisi, jonka ratkaisu edellyttää uskottavia ja päteviä johtajia, jotka asettavat isänmaamme edun omansa edelle. Näitä on ennenkin meiltä löytynyt ja heidät pitää nytkin laittaa puikkolihin!
Malli on varmastikin pakko ottaa uudelleen käsittelyyn ja pian. Kokoomushan on nyt ruorissa, joten eiköhän heillä ole intressit oman vahvimman kannatusalueensa palvelut laittaa kuntoon ennenkuin ne romahtavat aivan lopullisesti.
Toivon kaikkea hyvää täältä maakunnista käsin HUS:ille. Toivottavasti tarvittaessa ryhdytään vaikka hätärahoittamaan toimintaa kansalaistottelemattomuuden hengessä kuntien toimesta, jotta palvelut saadaan toimimaan.
Eiköhän se ainakin osittainen verotusoikeus tule jollain aikavälillä, toivottavasti ennemmin mitä myöhemmin jotta kovin paljon kumuloituvaa ihmiskärsimystä ei tarvitsisi dogmaattisen politiikan vuoksi kertyä.
”Olennaista tässä on, että valtion käyttämän laskentakaavan vuoksi jos palkat ovat Uudellamaalla 20 prosenttia korkeammat, Uudenmaan on tultava toimeen 20 % pienemmällä henkilökunnalla.”
Tuossa sanottiin JOS. Miten hyvinvointialueiden palkat eroavat toisistaan oikeasti? Ymmärtääkseni julkisella sektorilla kuitenkin on valtakunnallisesti keskenään ollut aika saman kokoluokan palkat vastaavissa tehtävissä. Tasan samat palkat eivät ole olleet, jonka takia nyt sitten palkkoja harmonisoidaan hyvinvointialueiden sisällä. Ja toki eroja on myös siinä, että isommissa organisaatioissa on ollut enemmän keskijohdon ja ylemmän johdon työpaikkoja, joissa on tehtävän organisatorisista johtotehtävistä johtuen isommat palkat.
Isommat erot lienee ollut samojen tehtävien palkoissa hyvinvointialueiden paikkakuntien kesken kuin eri hyvinvointialueiden välillä. Erityisesti joillain pienillä paikkakunnilla on ilmeisesti maksettu korkeita palkkoja, jotta on saatu muun muassa lääkäreitä ylipäätään töihin, kun taas yliopistollisten keskussairaalapaikkakuntien lähialueilla lääkäritarjontaa on ollut paremmin.
Hyvinvointialueiden taloutta on lähivuosina todella vaikea saada tasapainoon. Jos valtio lisäisi rahoitusta, se menisi palkkojen harmonisointiin entistä enemmän ylöspäin. Nyt harmonisoinnissa on jonkinlainen budjettirajoite, joka estää hiukan palkkamenojen kasvua.
Tie säästöihin hyvinvointialueilla voisi kulkea palvelujen automatisoinnin kautta. Vastaavalla tavalla kuin verottaja on jo aiemmin tehnyt, ja sulkenut sitten lähipalvelupisteet isoimpia kaupunkeja lukuunottamatta niin, että verkkoon on tehty mahdollisimman hyvät itsepalvelujärjestelmät ja ihmisavusteinen asiakaspalvelu on käytännössä saatavilla vain etänä. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että minkä takia jopa hammaslääkäriajan tai suuhyhienistin kiireettömän määräaikaishoidon varaaminen vaatii monen minuutin manuaalisen puhelinrumban suullisine henkilöllisyyden vahvistamisrutiineineen – eikä itseään voi laittaa jonoon verkkopalvelussa itsepalveluna. Kiireellisissä tapauksissa ymmärrän hoidon tarpeen arvioinnin takia ihmisen portinvartijana välissä, mutta monet peruspalvelut voisi automatisoida ajanvarauksen osalta ihan helposti.
Se on vielä ärsyttävääkin monien mielestä että ajan saadakseen hyvinvointialueelta ajan pitää ensin soittaa, ja odottaa sitten vastasoittoa, joka saattaa tulla vaikka kassajonossa tai bussissa istuessa – vaikka ei haluaisi puhua terveysasioistaan muiden kuullen.
Saadakseen henkilökuntaa Husin pitäisi maksaa korkeampaa palkkaa kuin vaikkapa Turussa, kuten kaikilla muillakin aloilla joudutaan maksamaan. Nyt valtion budjettikuri estää tämän.
HUS maksaa kyllä ainakin henkilökunnan mukaan vähemmän palkkaa kuin mikään keskussairaala Suomessa ja yhtä vähän (tai jopa vähemmän) kuin muut yliopistosairaalat. Jos olet eri mieltä, olisi mukava kuulla asiasta jotain tilastoja, koska HUS on jo pitkään ollut tietynlainen vitsi työntekijöiden keskuudessa Suomen matalimmilla palkoillaan ja vaativimmalla työllään. Vai tarkoititko, että palkkoja on tulevaisuudessa pakko nostaa enemmän kuin muualla Suomessa?
Orpon hallitus voi yrittää saada säästöjä tulonsiirroista tai työttömyyskorvauksista. Mutta tulos j äänee laihaksi. Kyllä säästöt tulee kohdistaa sairaanhoitokuluihin. Perusterveydenhoidosta ei paljoa voi leikata joten hiljaa hivuttamalla kustannuksia alas erikoissaairaanhoidosta ja vanhuspalveuista saadaan jotakin aikaan. Priorisointia tehdään koko ajan kulisseissa mutta tuskin siitä voidaan päättää ja avoimesti puhua. Kun julkisuudessa kuitenkin kerrotaan leikkausjonoista niin yksi sun toinen tekee johtopäätökset. Omalla rahalla voi ainakin tiettyihin leikkauksiin kuten tekonivelet päästä. Eiköhän vanhempi väki ole jo alkanut leikkaamaan kulutustaan ja varautumaan itsekustanteiseen hoitoon jos varautuiseen mahdollisuus on. Sen verran hasardiksi on terveydenhoito mennyt.
Valtion omistaman Solidium Oy:n osakkeiden arvo on 27 miljardia.
On yleisesti tiedossa, että Suomen talous on liian valtiovetoinen (marxilainen), joten Solidiumista pitäisi myydä esim. 50% = 13,5 miljardia!
Nuo rahat pitää sitten investoida koulutukseen, tuotekehitykseen ja hirmuisten verojemme laskemiseen.
Näin saamme Suomen taas rajuun kasvuun = paljon lisää €
Lisäksi pitää Senaatintorilla polttaa kaikki Marxin kirjat…