HSL esittää, että parin pysäkin ratikkamatkasta tehdään yhtä kallis kuin matkasta Vuosaaresta Siuntioon. Tämän väitetään vähentävän auton kyyttöä seudulla ja Helsinkiin autolla tehtyjä työmatkoja.
Työmatka-autoilun väheneminen ei ole mitenkään varmaa. Se on mallinnettu vain hintajouston avulla. Helsinkiin suuntautuvia työmatkoja on rajoitettu 50 vuoden ajan rajoittamalla työmatkoja palvelevia parkkipaikkoja. Jos Virtanen luopuu autosta, hänen paikkansa siirtyy Lahtiselle eikä liikenne vähene.
On ymmärrettävää, että halutaan laskea pitkien matkojen kustannuksia — tosin HSL:kin sanoo arviossaan, että tämä johtaa pidentyviin matkoihin yhdyskuntarakenteen hajotessa, mutta miksi ihmeessä tämä edellyttää, että korotetaan parin pysäkin ratikkamatkojen kustannuksia.
Lyhyiden ratikkamatkojen hinnan nousua perustellaan sillä, että muuten HSL:n ohjeena toimiva lippusubvention osuus nousisi yli 50 prosentin. Se nousee kehyskunnissa huomattavasti yli, eikä noita kuntia lohduta, että Helsingin subventio laskee selvästi alle.
Suostuvatko Kerava, Tuusula ja Sipoo korottamaan maksujaan HSL:lle huomattavasti? Tuusulassa on väläytetty eroa HSL:stä, jos näin tehdään, ja kauhistuneita ollaan myös Kirkkonummella.
Helsingin kantakaupungin toimivuus on huomattavasti ratikoista kiinni. Kun HSL hinnoittelee lyhyet ratikkamatkat ulos, se vaurioittaa kaupunkia pahasti. Helsingissä jopa kokoomus haluaisi tukea sisäisen liikenteen lipunhintoja enemmän. Miten se olisi muilta kunnilta pois, jos näin tehtäisiin?
Kaupungin idea on runsas palvelutarjonta. Se muuttuu vähemmän runsaaksi, jos käytössä ovat vain kävelymatkan päässä olevat palvelut
Ratikka on kallis kulkuneuvo kilometriä kohden laskettuna, mutta yhtä nousua kohden laskettuna halpa, koska matkat ovat lyhyitä. Yhden nousun kustannus on 1,30 euroa. Tätä vasten 3,5 euron lipunhinta on laillisuuden rajoilla – tarkoitan tässä lakia määräävästä markkina-asemasta.
Voi hyvinkin olla, että kaavailtu hinta ylittää voitonmaksimointipisteen, siis vähentää lipputuloja. Ratikkalipun hinta on jo noussut merkittävästi ja ratikoiden käyttö on vähentynyt 30 %, paljon enemmän kuin muun joukkoliikenteen.
Vaikka jo tehdyt hinnankorotukset ovat vähentäneet ratikkamatkoja ”vain” 30% ja vaikka osa siitä on koronan aiheuttamaa, ratikkalippujen tulot ovat todennäköisesti alentuneet enemmän. Kasvava osa jäljelle jäävistä ratikkamatkustajista on vaihtomatkustajia, jotka tulevat vaikka junalla rautatieasemalle ja jatkavat ratikalla. He eivät maksa ratikkamatkasta mitään, joten ei kohonnut hinta heidän matkojaan ole vähentänyt. Ratikan kohotettua maksua maksamaan joutuneiden määrä lienee vähentynyt enemmän kuin tuo 30 %.
Koska Helsinkiin suuntautuvat matkat ovat vähentyneet selvästi vähemmän kuin ratikkamatkat, on selvää, että myös nuo ratikkaan vaihtavat ovat vähentyneet vähemmän kuin 30 %, jolloin ratikkamatkasta jotain maksavat ovat vähentyneet enemmän ja heidän mukaansa lipputulot tästä ylihinnoittelusta..
Hintajousto on korkea, koska ratikalle on vaihtoehto. Ylihinnoiteltu ratikkalipun hinta siirtää paljon väkeä skuuttien käyttöön. Tällä hinnoittelulla skuutti on paljon halvempi. Mutta eivät vain skuutit kilpaile ratikoiden kanssa. Jopa taksi tulee ratikkaa halvemmaksi, jos kaksi ihmistä on menossa parin kilometrin päähän yhdessä.
Moni kaipaa ratikkalippua takaisin, mutta voisiko sen sijasta ottaa käyttöön kymmenen minuutin kertalipun, siis että matka ei saa kestää kymmentä minuuttia kauempaa? Jos se maksaisi kaksi euroa, kohtalaisen kannattava se olisi silti, maksaahan ratikkamatkan yksi nousu 1,30 euroa. Ratikalla tehdään myös pitkiä matkoja, mutta ne eivät ole ylihinnoiteltuja, sillä onhan ratikkamatkan kilometrikustannus korkea.
Tasapuolisuuden nimissä tuo 10 minuutin lippu ei olisi sidottu ratikkaan. Sillä voisi matkustaa myös metrolla Vuosaaresta Itäkeskukseen. Voisi tietysti matkustaa myös Otaniemestä Tapiolaan, mutta jos muut kunnat eivät halua tällaisesta maksaa, lippu voisi kelvata vain Helsingissä ja helsinkiläisille. En tosin tiedä, tunnistaako HSL:n kännykkäsovellus kotikuntaa, mutta voisi tunnistaa.
= = = =
Eilen sunnuntaina blogini oli jostain syystä jonkin aikaa nurin. Julkaisin oheisen kirjoituksen vähän lyhyemmässä muodossa 12 viestin twitter-ketjuna. Julkaisen sen tässä uudestaan, koska 12 viestiin pilkotusta twitter-ketjusta on vaikea käydä keskustelua.
Raitioliikenteen sähkönkulutus on lähteiden mukaan jopa 33 kWh/100 km — matkustajaa kohti. Perusmallin sähköautolla auton kokonaiskulutus kaupunkiliikenteessä noin puolet tästä.
Pysäköityjä autoja ei kukaan keskustaan kaipaa mutta tässä valossa taksin käyttäminen on energian osalta ympäristöteko (ja nykyään taksiliikenteellä on jopa merkittävä sosiaalinen, kultturinen ja työllistävä vaikutus).
EI ainakaan, jollei niitä ratikoita oteta pois käytöstä. Tyhjä tai puolityhjä ratikka tuskin juuri vähempää kuluttaa kuin täysi.
Toinen asia sitten on HSL:n hinnoittelussa, että se käytännnössä haluaa, että kaikilla matkustajilla olisi “kausikortti”. tällöin rajakustannus yhdestä matkasta on matkustajlle 0€, mikä varmasti jonkin veran nostaa lähes tyhjänpäiväisten matkojen määrä.
Helsingin ratikat kuluttavat sähköä noin 4,5 kWh/km eli jos matkustajia on 23, ollaan tasoissa henkilöauton kanssa energian suhteen. Ongelmat ovat toisaalla, 400 henkilöautolla kulkee tyypillisesti ehkä 500 matkustajaa, autot tarvitsevat kilometrin verran katutilaa, ratikat samalle määrälle vain kolmanneksen. Jos kaikki siirtyisivät kulkemaan keskustassa henkilöautoilla, ei juurikaan liikuttaisi, vaan oltaisiin suurin osa ajasta paikallaan. Taksien käyttö kyllä työllistäisi hyvin. En vaan ymmärrä, mistä ne kaikki yksityiskuskit takseihin saataisiin, kun nyt on pulaa bussi- ja ratikkakuskeista ja työvoimapulaa on monilla muillakin aloilla
Luin tämän päivän toisien ja kolmansien lumitöiden välissä. Ei mennyt yhtään skuuttia ohi.
No, enpähän enää maksa kuin joka toisen ratikkamatkan. Pummilla matkustaminen ratikoissa yleistyy. Kävin juuri Barcelonassa ja Madridissa, joissa 10 matkan lippu maksaa 12–15 e. Niin ja voihan se olla ilmaistakin, kuten Tallinnassa.
Kiitos. Voisitko nyt vielä jotenkin pakottaa Höselin virkamiehet lukemaan tämän kirjoituksen ja ymmärtämään, mitä siinä sanotaan?!
Mistä tuo ratikan nousukustannus 1,30€ tulee? Muistelen, että se on ollut vain luokkaa 60–65 senttiä kymmenisen vuotta sitten, onko se tosiaan tuplaantunut? No, jos luku on kovin tuore eli siinä huomioidaan, että nelosen 40 000 päivittäisestä matkustajasta on enää 27 000 jäljellä, niin eipä ihme, jos tuo tunnusluku nousee.
Tuo 10 minuutin lippu sisältää yhden ongelman, joka pitäisi jotenkin ratkaista. Kaikissa aikasidonnaisissa lipuissa kun on se periaate, että riittää kun kulkuneuvoon nousee lipun voimassaoloaikana. Sitten saa kököttää siellä matkan loppuun asti, vaikka aika kuluu umpeen. Niinpä tuollaisella lipulla voisi tehdä yhden vaihdottoman matkan, oli se sitten miten pitkä tahansa.
Ratikan kustannukset nousua kohdenovat kasvaneet, koska ne on hinnoiteltu puolityhjiksi. Kaikissa nykyisissä lipuissa riittää, että lippu on voimassa liikennevälineeseen noustessa, mutta tässä esittämässäni lipussa voimassaolo päättyy 10 minuuttia matkan alkamisesta.
Ehdottamasi 10 minuuttia olisi tietysti helppo toteuttaa, mutta ongelmallinen ruuhkien syntyessä. Eikö puhelinsovellus voisi käyttää paikannusta ja matkan hinta olisi esimerkiksi 1 € + 0,25 €/km tai jotain vastaavaa. Toki pitäisi muistaa kuitata itsensä ulos ratikasta samalla tapaa kuin parkkisovelluksilla. Unohduksen varalle voisi olla maksimiveloitus, vaikka se 3,5 €.
Tuollahan voisi korvata nykyiset vyöhökkeet. Eli sen sijaan että valitaan AB, ABC, BC jne., mikä on hyvin epäreilua niille jotka matkustavat lyhyitä matkoja vyöhykerajojen yli, niin vaihtoehtona voisi olla matkan kesto, esim. 10, 20, 40, 60, 90 min?
Ei sovi oikein näyttölippuun.
Ratikkaliikenteen ongelmat ovat muuallakin kuin lippujen hinnoissa. Olen matkustanut niillä jo opiskeluaikoina 80-luvulla, sittemmin Espoosta käsin ja 2014 lukien Kruununhaassa asuvana. Tänä aikana Krunikan yhteydet ovat heikentyneet huomattavasti. Linja 7 on laadittu laivamatkailijoiden ehdoilla, samoin 9. Krunikasta ei pääse enää ratikalla Töölön eikä eteläiseen suuntaan linjojen 1 ja 7 reittimuutosten jälkeen (1 ei enää kulje Krunikan kautta) ja usein sekä Krunikkaa palveleva bussi 16 että ratikka 7 lähtevät Rautatieasemalta samaan aikaan. Ratikan vuoroväli on niin harva, että pysäkille ei kaupunkilaiseen tapaan voi vain mennä katsomatta aikataulua.
Ratikkaa ei voi käyttää ilman sporat.fi palvelua. Se näyttää ratikoiden sijainnin reaaliaikaisesti.
Joku ns lyhyenmatkan lippu joka maksaisi 2 euroa olisi varmaan reilu, mutta miten määrittelet sen? Voimassaolon tarkistus hankalaa koska matkustaja voi teeskennellä että luulee sen olevan vielä voimassa.
Ehkä kannattaisi alennuskäytäntöjä miettiä uudelleen:
— Eläkeläisalennus koskemaan myös kertalippuja? Suurin osa kalliista ratikkamatkoista valittavat taitavat olla eläkeläisiä, vai olenko väärässä?
— Lastenlipun ikärajan ja ehtojen tarkistus, niin että esim alle 15 vuotiaat vanhempien seurassa ilmaiseksi. Silloin loppuu valitus että tulee niin kalliiksi mennä perheen kanssa kaupungille julkisilla.
— Lastenvaunujen kansa kulkevien aikuisten ilmaiset matkat pois. Perustelut käytännölle ovat loppuneet. Tätä käytetään vaikka ei olisi tarvettakaan ja viedään tilaa kulkuneuvosta.
Äskeiseen viestiin haluaisin vielä lisätä:
— Yötariffi takaisin käyttöön. Yöliikenteen kustannukset ovat kalliimmat kuin päiväliikenteen joten pari euroa lisää hintaan/nousu tai kausikorttiin “yölisä” voisi paikata budjettia?
Lyhyen matkan lipun voi vaikka suoraan kopioida Saksan isoista kaupungeista. Esim. 3 pysäkkiä metrolla/junalla tai 6 pysäkkiä ratikalla/bussilla. Edellyttää tietysti että lähtöpysäkki on tiedossa lippua ostettaessa, mutta tämä ei liene ongelma. Mobiilisovelluksella voi joko käyttää paikannusta tai valita itse lähtöpysäkin nimen. Hinta kaupungista riippuen jotain 1,50 € — 2,20 € välillä.
Vihreät äänestivät tasamaksun puolesta hsl äänestyksessä. Surkeaa!!!
Jako meni kuntien mukaan. Kaikki helsinkiläiset, myös Pekka Sauri, äänestivät tasamaksua vastaan.
Persujen helsinkiläisedustaja äänesti tasatariffin puolesta. Tasatariffin kaatoi kokoomus, jonka espoolais- ja vantaalaisedustajat äänestivät tasatariffia vastaan. Kiitos kokoomukselle — muistan tämän seuraavissa kuntavaaleissa
“Yhden nousun kustannus on 1,30 euroa. Tätä vasten 3,5 euron lipunhinta on laillisuuden rajoilla.”
Tämä on sen luokan rahallinen kannustin käyttää liikkumiseen lihasvoimaa, että vastaavaa tuskin pysyttäisiin mitenkään muuten järjestämään. Siitä huolimatta esimerkiksi polkupyöräilyn kulkutapaosuus on muuttunut yllättävän vähän.
Myös tuleva jätti-investointi Kruunusiltoihin tulee joukkoliikenteen osalta jäämään saman maksumuurin taakse. On mielenkiintoista nähdä, miten paljon merkittävän osan vuotta epämiellyttävän tuulisella sillalla tulee olemaan muita liikkujia.
Satunnaisesti HSL:n palveluita käyttävänä toteaisin ennemmin, että HSL ei halua periä ylihintaa eikä mitään muutakaan hintaa keneltäkään. Maksaminen on tehty osin mahdottomaksi.
Edellisen kerran kun yritin matkustaa hsl:llä olin lähdössä keskustaan lehtokenttähotellilta. Menin pysäkille ja aloin asentamaan appia. Siinä oli jokin tilapäinen häiriö eikä se onnistunut. Bussissa ei saa maksaa. Hsl ohjeistaa ottamaan matkalaukut ja kävelemään johonkin kauppakeskukseen, joka on jossain parin kilometrin päässä selvittämään asiaa.
Onneksi olin työmatkalla ja sain ottaa taksin valtion laskuun. Sanoin taksikuskille, että laskuta mitä ikinä haluat ja se laskutti 200 euroa matkasta tikkurilan juna-asemalle.
Miksi matkoista ei makseta matkan pituuden perusteella? Leimaat kortin sisään kun menet ratikkaan ja leimaat sen uudestaan kun tulet ulos. Jos et leimaa ulostullessa, maksat pisimmän mahdollisen matkan mukaan.
Koska se hidastaisi ja hankaloittaisi matkustusta oleellisesti. Sisään- ja ulosleimausta ei maailmalla oikein käytetä muualla kuin metroissa.
Toinen kyssäri Soininvaaralle. Mikäs on nousun hinta muissa joukkoliikennevälineissä? Muistaakseni se on kaikissa alle kertalipun hinnan. Joten onko hinnoittelu ylipäätään vinoutunut suosien kausilippuja kohtuuttomasti?