Raatihuoneen torin lava 14.7.16:00
Tämä keskustelu oli oikeastaan ainoa, josta sain jotain uutta tietoa. Muuten asiat olivat tuttuja, mutta tietysti uudet näkökulmat tuttuihin asioihin ovat tavallaan uutta tietoa nekin.
Mieleen jäi erityisesti Oopperan taiteellisen johtajan Lilli Paasikiven puheenvuoro.
Internet 3.0 avaa esittävälle taiteelle aivan uudenlaisia mahdollisuuksia tarjota elämyksiä koteihimme. Kolmiulotteiset kuvat (edellyttää virtuaalilaseja) ja aivan valtavasti parempi äänen laatu ovat seurausta paremmasta tiedon siirrosta. Kryptovaluutat ja lohko ketjut avaavat uudenlaisia liiketoimintamalleja.
En pidä lohko ketjuista enkä kryptovaluutoista, ennen kaikkea ympäristösyistä, sillä ne molemmat lisäävät sähkön kulutusta aivan tolkuttomasti. Lohkoketjut tekevät tietysti mahdolliseksi myydä sisältöä internetissä ilman, että sitä vuotaa asiaan kuulumattomille. Näin sisällön tuottajat saavat omansa.
Paitsi että kryptovaluuttojen louhiminen kuluttaa sähköä (ja synnyttää rikollista toimintaa sillä, että kaapataan toisten koneita tähän louhintaa) ne ovat valtapuolisesti rikollisten maksuvälineitä ja tuottavat valtavia arveluttavia varallisuuden siirtoja syistä, jotka muistuttavat paljon pyramidihuijausta. Aina silloin tällöin sähköpostiini tulee kaikenlaisia kiristysviestejä ja aina lunnaat pitäisi maksaa bitcoineina.
Mutta asiaan.
Sen verran konservatiivinen olen, että nautin tapahtumista enemmän paikan päällä kuin televisiosta katsottuna, vaikka elämystä kuinka parannettaisiin. Voi olla, että joudun perumaan tämän kantani, kun teknologia kehittyy. Mutta toisaalta, jos New Yorkin Metropolitan oopperan esitys vaatii lentomatkaa New Yorkiin, voin ajatella kompromissia. Näitä esityksiä esitetään jonkin verran elokuvateatterissa, joiden kuvan laatu ja äänen toisto ylittää selvästi kotiolot.
Suomalaiselle klassiselle musiikille uusi teknologi avaa ovet maailmaan, sillä onhan Suomi klassisessa musiikissa paljon kokoaan suurempi.
Monen muun maan musiikkitarjonnalle se voi merkitä tuhoa vähän niin kuin Spotify on merkinnyt tuhoa pienille musiikin tuottajille.
Netissä kaupattava klassinen musiikki tulee olemaan vahvasti voittaja vie kaiken ‑alaa. New Yorkin Metropolitan vuolee kultaa, Kansallisooppera voi menestyä jotenkuten, mutta moni muu jää armotta rannalle.
On hienoa, että maailman parhaat esitykset ovat katsottavissa kaikkialla, mutta kolikolla on kääntöpuoli. Jos vain parhaat vetävät yleisöä, miten ne toiseksi parhaan voivat kehittyä?
= = = =
Sarja Suomi-Areenasta päättyy tähän. Kommentoin erillisessä viestissä vielä aihetta, jota en päässyt paikan päällä seuraamaan eli keinolihan tuotantoa laboratorioissa, koska pidän tätä mullistavana mahdollisuutena.
Vähän aasin sillalla käsittelen toista aihetta samasta aiheesta käsin.
Olet kirjoittanut paljon, että valtioiden varallisuus on kehittynyt siihen suuntaan, että absoluuttisella vauraudella ei juuri ole merkitystä, vaan ainoastaan suhteellisella. Robottien tuottamaa tavaraa saa niin halvalla, että pienilläkin tuloilla saa kaiken tarvittavan krääsän. Ostovoimalla on kuitenkin merkitystä, kun yhteiskunnan niukkoja resursseja hankitaan ja tuossa ostokilpailussa suhteellisilla tuloeroilla on väliä.
Mutta voisiko “voittaja vie kaiken-mekanismi” johtaa siihen, että kannustimet ylemmän keskiluokan “osaamisammatteihin” laskisi merkittävästi?
“Voittaja vie kaiken”-ilmiö aiheuttaa joka tapauksessa sen, että yhteiskunnan niukat resurssit tulevat keskittymään niille, jotka pärjäävät aloilla, joihin pätee tuo voittaja-ilmiö. Menestyjien tulot näillä aloilla ovat valtavan suuria, joten kaikki niukat resurssit kertyvät heille. Toisaalta, esim. menestys palkansaajana asiantuntija-ammatissa Suomessa parhaimmillaankin tarkoittaa vain joitakin tonneja isompaa palkkaa kuukaudessa kuin duunarilla.
Mutta duunarillakin riittää raha kaikkeen krääsään, mitä voi keksiä. Toisaalta, asiantuntija-ammateissa palkka on vain murto-osia “voittaja vie kaiken-sektorista”. Eli moni asiantuntija saattaisi rahallisessa mielessä tehdä ylimääräistä työtä ikään kuin “turhaan”. Paljon pienemmälläkin stressillä saisi kaiken krääsän, mitä keksii, mutta asiantuntijatyön ostovoima ei enää riittäisi niukkoihin hyödykkeisiin entiseen tapaan.
Kun moni voi kokea asiantuntijatyöt sellaisina, että niihin menee kaikki vapaa-aika, niin entä jos tuo muuttaisi taloudellisia kannustimia merkittävästi? Entä jos “voittaja vie kaiken”-ilmiö aiheuttaisikin kannustavuuden merkittävän romahduksen asiantuntijatöissä? Asiantuntijatöissä heitettäisiin vapaa-aika hukkaan ilman mahdollisuutta yhteiskunnan niukkoihin resursseihin? Asiantuntijoilla tai duunareilla ei kummallakaan riittäisi ostovoima yhteiskunnan niukkoihin resursseihin, mutta kummassakin ammattiryhmässä saisi kaiken krääsän, mitä on . Duunarihommissa kuitenkin sentään tekijälle jäisi runsaasti vapaa-aikaa.
Jos absoluuttista vaurauden vertailu otettaisiin vain huomioon niin 1920-luvulla olisi ollut kaikista menestyneinen aikakausi Suomen itsenäisyyden historiassa koska tuolloin kaikki oli abdoluuttisesti Suomessa köyhiä tähän päivään verrattuna. Tuolloin sistä kräässä vasta yritettiin hankkia heti kun palkat nousi. Tätä voi kuka tahansa pohtia että oli 1920-luku Suomen itsenäisyyden historia menestyneinen vuosikymmen kun valtaväestö eli köyhyysrajan alapuolella?
Kuulostaa hölmöltä ottaa _vain_ absoluuttisen vaurauden vertailu huomioon, enkä ole koskaan nähnyt kenenkään sellaista esittävänkään. Toki niin voi tulkita, mutta mielestäni vain jos tulkitsee muiden kirjoituksia pahantahtoisesti. seppo kirjoitti:
Tosiaan, tästä on Soininvaara kirjoittanut monesti, muistan ainakin että aihetta käsiteltiin paljon Vauraus ja aika ‑kirjassa. Kun tulotaso on saavuttanut tietyn absoluuttisen tason ettei henkilön tarvitse enää pelätä perustarpeidensa tyydyttämisen puolesta, sen jälkeen tulotason absoluuttinen lisäys ei enää näytä lisäävän onnellisuutta. Tämän jälkeen tosin merkitystä edelleen on henkilön tuloilla suhteessa muihin. Jos muilla ympärillä on tuplatulot suhteessa itseen ja elämäntapa johon itse ei voi tulottomuuden vuoksi osallistua, se aiheuttaa onnettomuutta. Tämä on nykyajan työttömän tragedia, vaikka absoluuttista niukkuutta ei ole, silti suhteellista on niin paljon ettei ole varaa tehdä asioita kuten keskituloiset tekevät (juovat ennemmin kapakassa 6€ oluita kuin samaa olutta marketin tölkistä 1/6 hinnalla) joka aiheuttaa syrjätytymistä ja onnettomuutta. Tästä näkökulmasta väkevät tulonsiirrot ja pienet tuloerot ovat perusteltavissa.
Soininvaaran kirjoituksista nopealla googlauksella esim. tämä: https://www.soininvaara.fi/2021/12/22/2020-luvun-yhteiskuntapolitiikka-7-tekeeko-raha-onnelliseksi/
1920-luku ei varmastikaan täytä tuon absoluuttisen tulotason määritelmää, joten se ei ole mielekäs argumentti mielestäni. Tähän mielestäni myös seppo viittasi kun puhui että “valtioiden varallisuus on kehittynyt siihen suuntaan…”, että absoluuttinen tulotaso ei ole enää merkittävä ongelma esim. Suomessa, vaan suhteellinen on.
Mielestäni tämänkin kommenttipalstan laatu paranisi, jos kommentoijat pääasiallisesti yrittäisivät vilpittömästi tulkita muiden kirjoituksia ns. hyväntahtoisesti. Jos tälläistä hyvää tahtoa ei ole ja kaikki tulkitaan mahdollisimman “pahantahtoisesti”, menee keskustelut vaan hedelmättömiksi toisten nälvimisiksi kun toisten sanomia tulkitaan “kuin piru raamattua”. Jos joku puhuu absoluuttisista tuloeroista, heti nostetaan esille jotain nälkävuosien absoluuttisia tulonjakomittareita, vaikka asia on monisyisempi kuten edellä on sanottu ja asia on tälläkin blogilla moneen kertaan käsitelty.
Mielestäni myös absoluuttisista tuloeroista kuitenkin pitäisi voida puhua, sillä ne kertovat tietyssä mielessä juuri siitä, kuinka paljon elämäntyylit eri tuloryhmien välillä eriytyvät toisistaan epäyhteensopiviksi ja hyvinvointitappioita aiheuttaviksi kupliksi, joita ehkä voisi myös nimittää luokiksi vaikkakin sanalla on niin paljon historian painolastia että epäilen että senkin sanan käytöstä keskustelun taso ei yleensä ainakaan nouse.
Kilgore kyllä nimenomaan absoluuttisen tulotason vertailussa 1920-luku oli Suomen kohdalla kaikista tasaisempi vuosikymmenen jos tulotasos mitataan absoluuttisen tulotason mukaan. Olet oikeassa että jos absoluuttista tulotasoa verrataan Intian ja Suomen tulotasojen kohdalla. Silloin vertailu on oikean suuntainen vaikka Intia on maailman 7 suurin kansantalous koko maailmassa valtion bruttokansantuotteella mitattuna. Suomi ohittaa Intian asukaskohtaisen bruttokansantuotteella mitattuna
Argumenttini oli että absoluuttiset tuloerot ovat huono mittari niin kauan kun yhteiskunta kärsii absoluuttisesta köyhyydestä, mutta se muuttuu sitä paremmaksi mitä isommaksi tulotasot nousevat. Tästä syystä 2020-luvun Suomessa absoluuttisen tuloerojen mittarit voivat olla paljon hyödyllisempiä kuin ne olivat 100v sitten.
En olisi valmis allekirjoittamaan tuota “voittajat vie kaiken” ajatusta kulttuuripalveluissa / ätuotannoissa.
Teoriassa saman pitäisi tapahtua myös TV:ssä. Miksi katsoa mitään muuta kuin suurimman budjetin kalleimpia ja parhaimpia TV-sarjoja? Parilla kympillä kuussa saa Netflixin, Amazonin ja HBO:n suoratoistot joista näkee heti kaikki ns. “parhaat sarjat”. Voittajat vie kaiken ajattelun mukaan millekään muulle ei ole kysyntää, koska nuo saavat kaiken katseluajan.
Kuitenkin Youtuben leviäminen osoittaa käyvän just päinvastaisesti. Sadat tuhannet, elleivät miljoonat pikkubudjetin sisällöntuottajat ovat yhtäkkiä löytäneet itselleen ammatin siitä, että tekevät enemmän tai vähemmän sarjamuotoisesti sisältöä. Long-tailille on silti riittävästi katsojia.
Itse veikkaan, että tässä käy eri tavalla: Toki Metropolitan Oopperan ison budjetin oopperat ja baletit ovat ylivoimaisia vs. pikkukaupungin teatterin tuotantoihin, mutta se vain tarkoittaa sitä, että pikkukaupungin tuotantoporukan pitää keskittyä tekemään jotain muuta kuin toistamaan kopiona just sitä samaa mitä Metropolitan jo tekee jo isommalla budjetilla ja paremmalla osaamisella.
Musapuolella sama homma. Teoriassa kaikki voivat kuunnella Metallicaa ja katsoa Metallican keikkaa livenä, koska spotifyssä + suoratoistossa ei ole rajoitetta sille montako katsojaa voi olla. Mutta käytännössä kuitenkin suurempi määrä ihmisiä elää musiikilla ja keikkailulla kuin koskaan aikaisemmin ja pienemmätkin artistit saivat ennen koronaa leivälle täytettä. Toki kilpailu on veristä, mutta millä alalla se ei sitä ole?
Kaikessa näyttäisi käyvän samalla tavalla. “Voittaja” ei vie kaikkea, koska kaikki eivät vaan yksinkertaisesti pidä samoista asioista. Minkä lisäksi ihmisten erikoisuudentavoittelu johtaa siihen, että osa ihmisistä yksinkertaisesti kieltäytyy kuluttamasta sitä, mikä on suosittua. Ja silloin sinne long-tailiin jää tilaa missä elää.
Kryptovaluutat ovat huijausta ja niiden tuotos maailman hyvinvointiin on nettona negatiivinen. Ilman kryptoja mitään internet-kiristysbisnestä ei olisi olemassakaan, sillä rikolliset eivät saisi rahojaan. Normaalissa pankkijärjestelmässä lunnaiden maksu voidaan yksinkertaisesti estää.
Olen korona-aikana huvikseni yrittänyt elää kuvittelemaani tulevaisuuden malliin. Jos virukset mutatoituvat ja leviävät johtuen väestön lisääntymisestä ja matkustelusta, niin noita pitää välttää. Niinpä kotisohvalla ruudun ääressä youtuben avulla olen viettänyt aikaa. Kaukaisissakin maissa olen käynyt näkymiä ihailemassa. Suurimmat taidenäyttelyt ja museot ovat käyneet tutuiksi. Musiikkiesityksiä olen voinut valita mieleni mukaan. Koska en ole perfektionisti, ei ole kiusannut, kun Metropilitanin orkesteri ei näy kolmiulotteisena. Olen suuresti pitänyt tästä, eikä ollut ikävä lentokenttien ruuhkia. Lentokoneruokaakaan ei ole ollut ikävä, eikä noita passi ja viisumitarkastuksia. Vaikka olen ikäihminen, olen aika hyvin sopeutunut tähän kuvittelemaani tulevaisuuden elämään.
Kyllä verot hillitsevät kulutusta mikäli kulutuksen kohde on esim haitellinen tai terveydelle vaarallinen. En sano että kaikkia vero olisi nostettva mutta haittaverot ovat hyvä esimerkki siitä kuinka kulutusta on ohjattu parempaan suuntaan.
Klassisessa musiikissa on tiettyjä erityispiirteitä, joiden takia epäilen, että voittaja vie kaiken ‑periaate nimenomaan siinä genressä ei toteudu niin helposti. Klassisessa musiikissa ei perinteisesti ole ollut niin vahvaa yksittäisiin esittäjiin kohdentuvaa fanikulttuuria kuin monella muulla musiikin alueella, vaan teoksilla on ollut aika iso rooli suhteessa esittäjiin. Genre poikkeaa muusta musiikista myös siinä, että sovituksiin ei ole monopoleja, vaan kaikilla on vapaus esittää sama teos samana sovituksena kuin toisillakin, koittaen kehittää tulkintaa edeltäjien versioista. Hyvinä pidettyihin esityksiin liittyvät innovaatiot ovat siis vapaasti kopioitavissa, jos seuraava esittäjä niin haluaa. Veikkaan siis, että pärjäävien joukko on laajempi kuin vain voittaja — mutta keskinkertaisille esittäjille klassisen musiikin kohdallakin tämä uusi sähköinen tulevaisuus voi olla kohtalokasta. Miksi kukaan haluaisi tulla kuuntelemaan keskinkertaista tulkintaa, jos saatavilla on vuosisadan parhaitakin esityksiä? Mieleen tulee mahdollisiksi syiksi esitysympäristö, seura tai jännitys siitä, miten live-esitys onnistuu. Ne vetoavat osaan, osaan eivät.
Kansallisooppera pärjää jatkossakin, jos julkinen sektori antaa sille vuosittain kymmenien miljoonien eurojen tuet. Markkinaehtoisesti ilman tukia se ei pärjää. Aito kansainvälinen kiinnostus on rajallista eikä riittäne siihen, että kovin monessa muussa maassa alettaisiin seurata Suomessa esitettyjä klassisia oopperoita, kuten Mozartia jne., joita esittävät sadat muutkin oopperatalot. Kansallisoopperatalon katsomo on liian pieni siihen, että oopperat voisivat kannattaa itse itsensä suhteessa esiintyjien lukumäärään ilman videotuloja. Klassisissa oopperoissa parhaina esittäjinä pidetään isoimpia oopperataloja tai sitten säveltäjän kotimaan oopperataloja. Suomessa pidetyt esitykset voivat saada kansainvälistä näkyvyyttä lähinnä erityisolosuhteiden takia (Savonlinnassa esitysympäristö Olavinlinnan sisällä on elämys itsessään, samoin voisi olla esim. joku ulkona esitettävä teos keskellä hankia) tai esittämällä sellaisia teoksia, joita kukaan muu ei esitä (esim. suomalaissäveltäjien teoksia).
Ylipäätään musiikissa on se tilanne, että nykyään riittää, että saa tehtyä yhden huippuesityksen, joka on videoitu — jotta siitä voi tulla globaali hitti. Aiemmin merkitystä oli enemmän sillä, että osasi toistaa rutiinilla edes keskinkertaista tasoa keikasta toiseen ilman ihan mahalaskuja. Sähköisissä esityksissä ei kilpailla vain nykyajan artistien kanssa, vaan myös saatavilla olevien menneiden vuosikymmenten esitysten kanssa. Tai nykyään musiikkialalla yhä useammin kilpaillaan muun kanssa (esim. someen käytetyn ajan) kuin muiden tekemän musiikin.
Re:
“Jos vain parhaat vetävät yleisöä, miten ne toiseksi parhaan voivat kehittyä?”
Konkreettinen esimerkki tästä dilemmasta on Kalevala. Innokkaat kansanperinteen kerääjät ja säilyttäjät loppupelissä tuhosivat kansaperinteen ja korvasivat sen “virallisella” kansanperinteellä.
Ennen kansanperinteenlaittamista kirjoihin ja kansiin Suomessa oli satoja versioita kansanrunoista ja ‑lauluista. Lähes joka kylällä omansa. Sukupolvesta toiseen paikalliset esiintyjät kehittivät lauluja ja runoja omilla lisäyksillään.
Kun kansanlaulut julkaistiin oikein präntättynä, alettiin noita nimenomaisia verisoita matkia joka kylällä ja unohdettiin oma perinne “vanhanaikaisena”. Kansanmusiikki yhtenäistyi. Perinteeksi alettiin kutsua sitä mikä perinteen nimessä oli painettu.
Sitten tuli vielä koulu: uudet ihmiset pakotettiin oppimaan mitä on perinne. Kalevalaa luetettiin kouluissa pakollisena aineena. Sanat muuttivat sisältöään. Siitä mikä oli painettu Kalevalaan tulikin perinnettä vaikka oikeaan perinteeseen tutustuminen ja sen oppiminen olisi edellyttänyt Kalevalan paiskaamista ikkunasta ulos ja menemistä kylän raitille laulamaan ja tanssimaan muiden nuorten kanssa yhdessä.
Koulu myös muutti ihmiset kulttuurin tuottajista sen kuluttajiksi.
Paras ei säilynyt vaan se mikä säilyi tuleville sukupolville oli itse media.
Ainoa mikä teki kirjoihin ja kansiin painetusta perinteestä parempaa kuin painamattomasta oli lopultakin vain se, että se oli painettu kirjoihin ja kansiin.
Media tekin kansantaiteen yhdestä versiosta parempaa kuin toisesta. Ei käynyt missään tapauksessa niin, että Kalevalaan olisi valikoitunut “paras aines”. Uusi media ilmaisumuotona oli se mikä kiinnosti “kansan syviä rivejä”. Kysyntä kohdistui itse kirjoihin riippumatta mitä niiden sisällöksi oli valikoitunut.
Sisällön tuotanto pääsi kehittymään vasta sen jälkeen kun oli ensin olemassa media, joka sitten sokeana monisti mitä tahansa sille syötettiinkin.
Tässä kun on kryptovaluutoista ollut puhetta, niin heitänpä tänne yhden näkökulman asiaan joka ei mielestäni ole täällä ollut esillä. Bitcoinissa on nimittäin se hyvin tunnettu ominaisuus, että sen määrä on etukäteen rajattu ja kaikkien tiedossa. Esimerkiksi dollareita Yhdysvaltain keskuspankki taas voi printata (digitaalisen rahan aikakaudella tämä sana on tietysti harhaanjohtava) periaatteessa rajattomasti. Ilman rahan määrän kasvua talouden onkin vaikea kasvaa. Ikuisen talouskasvun tavoite on kuitenkin ristiriidassa sen kanssa, että meillä on käytössämme vain yksi maapallo, jonka resurssit ovat rajalliset. Yhdysvallat — toki Suomi ja muut nk. Länsimaat myös — ylikuluttaakin jatkuvasti näitä resursseja. Koska raha on kaiken mittari, kryptovaluuttoihin uskovat olettavat, että vielä jonain päivänä joudutaan tunnustamaan, että rahan määrää ei voi nostaa rajattomasti, koska sen vastineena oleva maapallokaan ei kasva. Elon Musk kai tosissaan uskoo, että Marsiin voitaisiin perustaa siirtokunta, jolloin tämä rajoite poistuisi, mutta itse pidän tätä erittäin epätodennäköisenä. Muista kryptovaluutoista en osaa sanoa, mutta Bitcoinissa on siis taustalla teoreettinen ajatus, jossa on tiettyä pointtia. Näin lopuksi täytyy tietenkin todeta, että käytännössä Bitcoinin louhinta tosiaan kuluttaa energiaa liikaa ja sitä käytetään enimmäkseen joko pelkkään keinotteluun tai maksuliikkeen valvonnan kiertämiseen, luultavimmin rikollisessa tarkoituksessa.
Jos olet sitä mieltä, ettei rahan määrä saa kasvaa, eikä sinun pitäisi vaatia siirtymistä takaisin kultakantaa. Näin saataisiinkin sitten pitkä lama.
Kultakanta ei varsinaisesti aiheuttanut lamaa vaan se että laman aikana ne valtiot jotka eivät olleet kultakannasaa tai ne valtiot jotka luopuivat kultakannasta juuri sopivaan aikaan(esimerkiksi Suomi 1930-luvun alussa) ja päästivät valuutan ulkoisen arvon kellumaan tai devalvaation kautta muuttivat valuutta kurssia onnistuivat saavuttamaan talouskasvun toisin kuin ne valtiot jotka pitivät kultakannasta kiinni laman ajan, tästä hyvä esimerkki on Britannia ja Yhdysvallat.
Myöhemmin kun sodan jälkeen luotiin Bretton Woodsin järjestelmä siihen oli otettu huomioon että valuuttakurssin muutos on mahdollista tiettyyn rajaan asti ja keskuspankin on ilmoitettava IMF:lle että devalvaatio on tulossa. Toki kaikki tämä tehtiin keskuspankkien salaisessa viestinnässä ei julkisuudessa. Myöhemmin kun Yhdysvallat päätti irtautua kultakannasta 1971 oli ajankohta juuri sopiva. Ennen öljykriisiä. Ongelma oli Euroopan valtioiden keskenään käymään valuuttasota joka hidasti kasvua 1980-luvulla koska kilpailevat devalvaatiot Euroopan valtioiden kesken olivat yleisiä. Juuri tämän ongelman ratkaisuksi luotiin ECU ja sitten EMU ja myöhemmin euro. Toinen keskustelu on se että otettiinko euroalueelle liian vähän valtioita kerrallaan vain liian paljon.
Olen tietoinen tästä ristiriidasta. Järjestelmä edellyttää talouskasvua toimiakseen ja tämä johtaa siihen, että myös rahaa täytyy lisätä talouteen. En väittänyt mielestäni, että Bitcoin tai kryptovaluutat ovat ratkaisu ongelmaan, mutta ajatus siitä, että valuutan määrä on rajattu kuten resurssitkin ovat, on minusta periaatteessa mielenkiintoinen. Resurssien ylikulutus, johon talouskasvun tavoittelu ikään kuin sivutuotteena kannustaa, on todellinen ongelma.
Perustavanlaatuisesti mennään pieleen joka kerta, kun kauppatieteilijät leikkivät taloustieteilijöitä. Tätä tapahtuu ihan koko ajan ja joka paikassa.
Monessa yhteydssä taloustieteiljät ovat myös kauppatietelijöitä. Tämä ei ole perustavanlaatuinen ongelma koska kaksoistutkinnot ovat yleisiä nykyään.Esim valtiotietelijällä voi olla myös oikeustieteen tutkinto.
Resurssien ylikulutusta voi säädellä esimerkiksi nostamalla korkoja tai ylimääräisellä kulutusverolla . Ympäristö verot ovat keskeisessä asemassa kun kulutusta yritetään hillitä.
Myös korkoja nostamalla tai veroja kiristämällä voi ajaa talouden taantumaan. Taantumaa voidaan sietää lyhyen aikaa, muttei pitkään.
Hillitseväkö verot kulutusta? Jos käyn oopperassa, maksan lipun hinnassa kustannuksista 15% ja yhteskunta maksaa verotuloilla 85% . Teatterinäytöksestä asiakkaan osuus on noin 25%, perustuu Talouselämän joskus julkaisemaan taulukkoon.
Korjon nosto on välttämätöntä kun talous ylikuumenee. Vuonna 2008 Yhysvaltain keskuspankki ei nostanut korkoja vaikka asuntomarkkinoilla oli selviä ongelmia ja lopputulos oli Subrime-kriisi. Korkeista energianhinnnoista johtuva taantuma johtuu myös tuottajamaiden ongelmistaj alueen poliittisista epävakaudesta. Vuoden 1973 öljykriisi ‚1978–1979 Iranin vallankumous, 1990–1991 Persianlahdensota ja nyt Ukrainan sota ovat hyviä esimerkkejä kun hinnat nousevat kun aito sota on taas kerran alueella moneen vuosikymmeniin
Hiljensin tänään keskustassa vauhtia moottoripyörällä pysäköidäkseni tien reunaan. Takaa tullut mersukuski painoi töötin pohjaan, kun hidastin sen menoa ja ajoi niin läheltä vierestä ohi, että tätä voi hyvin pitää jo hivotteluna.
Kyydissä ollut daami vähän säikähti. Sellaista se on. Myöhäisellä keski-iällä olevat miehet, jotka omistavat maailman, mutta joilla ei ole toimivaa mulkkua ovat tälläisiä. Minä minä minä hengessä tullaan toisen tontille ja selitellään itselle, että se oli tiellä ja on vain oikeus ja kohtuus melkein tappaa se, koska sillä on äänekäs pakoputki.
Edellä mainittu on aiheesta irrallinen, mutta pitää mielestäni sisällään häivähdyksen siitä, että moottoripyörän päällä olevat käyvät katsomassa showta ja mersussa olevat päättävät siitä, miten show tulisi järjestää. Tästä päästään virtuaalisesti järjestettävään metropolitan-kansallisooppera‑3.0 ym. pohdintaan…
Netissä kaupattava klassinen musiikki ei tule koskaan täyttämään minun vatsaani ennen showta eikä tyhjentämään minun kassejani shown jälkeen. Tästähän koko asiassa on lopulta kyse. Jos jälkimmäinen on jo unohtunut, niin se ensimmäinen on myös kovaa vauhtia tulossa turhaksi. Viimeistään siinä vaiheessa, kun ruoka on vain ravintoa ja tulee peg- letkulla hajuttomasti, mauttomasti ja vaivattomasti. Ensimmäinen ja viimeinen kun on poissa, niin sillä showlla ei ole enää mitään merkitystä.
Yle klassinen pyörii jo radiossa.
Kryptovaluuttojen takana on oikeaa, tiettyyn tarkoitukseen toimivaa teknologiaa, mutta ne käyttötarkoitukset mihin niitä suurelle yleisölle kaupataan ovat käytännössä huijausta. Erityisesti ne eivät varmastikaan mahdollista mitään uusia liiketoimintamalleja taiteen alalla.
Kryptovaluuttojen ainoa etu on, että ne mahdollistavat rahan liikkumisen kaupan osapuolten välillä ilman minkäänlaista luottamusta ulkopuolisiin tahoihin. Niin kauan kuin uskomme pankkijärjestelmän, euron ja yksittäisten pankkien toimintakykyyn ja rehellisyyteen, kryptovaluuttoja ei tarvita ja niiden käyttö on valtavan kallista verrattuna perinteisiin maksutapoihin. Joissain kolmannen maailman maissa, joissa instituutiot ja rahajärjestelmät eivät toimi, kryptovaluutoista näyttäisi olevan jotain käytännön etua.