Pyöräilyviikko Ranskassa 4/x Navigaattori

Olen ostanut pyörääni kalli­in lelun, Garminin 1030-nav­i­gaat­torin. (Käytin siihen niitä raho­ja, jot­ka ovat säästyneet, kun en omista autoa.) Siitä oli ver­ra­ton apu. Sen ideana on kerätä tietoa muiden käyt­täjien suosimista reit­eistä ja suun­nitel­la matkan käyt­täen suosi­tu­impia reit­te­jä. Tämä toi­mi eri­no­mais­es­ti. Pystyin vält­tämään iso­ja ja liiken­nöi­tyjä teitä. Nav­i­gaat­tori löysi pikkuteitä, joi­ta en olisi mitenkään keksinyt. Yht­enä päivänä kokeilin omin nokki­neni ajamista. Löysin kyl­lä kivo­ja pikkuteitä, mut­ta mon­et niistä oli­vat umpikujia.

Poljin yht­enä päivänä Pari­isi­in tapaa­maan opiske­li­javai­h­dos­sa ole­vaa tytärtäni. Nav­i­gaat­torin val­it­se­ma reit­ti oli kymme­nen kilo­metriä pidem­pi kuin se, jota Google maps fil­lar­ille ehdot­ti. Mut­ta oli se myös hyvä. Eri­tyis­es­ti pieniä kort­te­likatu­ja käyt­tänyt reit­ti sisään suurkaupunki­in oli todel­la hyvä.

Reit­ti Pari­isi­in, 78 kilo­metriä, pienen harhaan ajon vuok­si 80 km.

Nav­i­gaat­torin käyt­täjät ovat pääosin maantiepyöräil­i­jäitä. He etsivät pait­si mukavia, myös fyy­sis­es­ti haas­tavia reit­te­jä. Tässä Pari­isin reitis­säni oli yhteen­las­ket­tua nousua kolme ker­taa enem­män kuin Google mapsin suosit­tele­mas­sa. Ei sitä kuitenkaan kohtu­ut­tomasti ollut, run­saat 600 metriä 78 kilo­metrin matkalla.

Tämä kehuista, ja sit­ten haukut.

Nav­i­gaat­to­ria voi käyt­tää joko niin, että antaa sille päämäärän ja se etsii reitin. Jos päät­tää ajaa toista kaut­ta, laite esti­moi uuden reitin. Toimii hyvin.

Toinen vai­h­toe­hto on suun­nitel­la lenk­ki tietokoneel­la ja siirtää se nav­i­gaat­to­rille. Tämä ei toimin­ut yhtä hyvin.

Ker­ran se sot­ki koko reitin ja pyr­ki ohjaa­maan min­ut sil­mukkaa väärään suun­taan pis­teeseen, joka oli suun­nit­tele­mani lenkin lop­pupis­teessä. Palates­sani Pari­i­sista olin suun­nitel­lut tietokoneel­la reitin alku­osan taatak­seni, ettei se yritä samaa kaut­ta takaisin. Tätä piti olla noin 35 km, mut­ta 20 kilo­metrin päässä se sekosi. Mon­en tien risteyk­sessä mikään reit­ti ei kel­van­nut. Jouduin anta­maan sille kämp­päni seu­raavak­si pis­teek­si ja se palasi edel­lisen päivän mäkiseen maas­ton pitkälle kier­totielle.  Ei kuitenkaan men­nyt täs­mälleen samaa reittiä.

Yht­enä päivänä olin suun­nitel­lut 68 kilo­metrin ympyrälenkin. Jos­sain vai­heessa reitin lop­pupuolel­la poikkesin puis­ton­penkille syömään eväitä ja laite valit­ti min­un ole­van pois­sa reitiltä. Kun lähdin liik­keelle jatkaen samaa tietä, se vaati min­ua tekemään u‑käännöksen. Tämä oli tut­tua. Kun läh­tee väärää tietä, laite kehot­taa tekemään u‑käännöksen. Kun sit­ten läh­tee oikeaa tietä, se her­jaa yhä, että ollaan pois­sa reitiltä, mut­ta rauhoit­tuu muu­ta­man sadan metrin jälkeen.

Niin­pä nytkin jatkoin oikeak­si olet­ta­maani tietä ja kilo­metrin jäl­keen laite ilmoit­ti, että ”har­joi­tus löy­tynyt”. Kun reitistä alkoi olla vain pari kilo­metriä jäl­jel­lä, aloin vähän ihme­tel­lä, etteivät maise­mat tun­tuneet lainkaan tutu­il­ta. Sit­ten se ilmoit­ti min­un ole­van per­il­lä. En ollut. Kun kehotin sitä nav­igoimaan alkupis­teeseen, se ker­toi, että matkaa kämpille oli 15 km. En tiedä, miten tämä oli ohjel­moitu. Olin ehkä siinä eväin­ten syön­tipaikas­sa mis­san­nut jonkin kään­nök­sen ja kone oli kehit­tänyt min­ulle toisen tree­nilenkin, joka pää­tyi aivan eri pisteeseen.

Tästä koke­muk­ses­ta viisas­tuneena en enää siirtänyt tietokoneel­la suun­nit­telemi­ani reit­te­jä nav­i­gaat­tori­in, vaan panin muis­ti­in reitin var­rel­la ole­via kohtei­ta ja panin sen suun­nista­maan pis­teeltä pisteelle.

Takaisin piti päästä kehot­ta­mal­la nav­igoimaan takaisin alkupis­teeseen. Alkupäiv­inä tämä toi­mi hyvin, mut­ta sit­ten se alkoi ilmoit­taa, että alkupis­teeseen on par­ituhat­ta kilo­metriä ja reitin laskem­i­nen kestää pitkään. Se näyt­ti olet­ta­van, että olin läht­enyt Suomes­ta. En ymmärrä.
Kil­pa­pyöräil­i­jöitä ajatellen laite ker­too reit­ille osu­vien haas­tavien  nousu­jen eten­e­mis­es­tä. Haas­ta­va nousu näyt­ti tarkoit­ta­van yli kilo­metrin pitu­ista ylämäkeä, jos­sa nousua on yli 60 metriä. Tämä oli viihdyt­tävää, mut­ta osui välil­lä aivan väärään kohtaan ja ker­toi nousus­ta, joka oli ja meni, tai nousus­ta, joka on vas­ta muu­ta­man kilo­metrin päässä.

Nav­i­gaat­toris­sani on paljon viihdyt­täviä ja hyödyl­lisiä omi­naisuuk­sia, mut­ta jot­ta tästä ei tulisi ilmaista main­os­ta, en selosta niitä tarkem­min. Hyödyl­lisen lisä­varus­teen siihen olisi voin­ut ostaa, mut­ta en tul­lut osta­neek­si: takatut­ka, joka varoit­taa takana tule­vista autoista. Hyödytön vilkkail­la teil­lä, mut­ta hyvä ole­mas­sa har­vaan liiken­nöidy­il­lä teillä.

8 vastausta artikkeliin “Pyöräilyviikko Ranskassa 4/x Navigaattori”

  1. Kun­toilun Tekniset apu­vä­li­neet ovat monille hyvä motivon­tikeino ter­vey­den­hoitoon. On kuitenkin hyvä pitää laite ren­gin ase­mas­sa, ettei teknolo­gia muu­tu liian hallitsevaksi.
    Luulisin O:lla ole­van sykemit­tarin ajon aikana. Sen avul­la voi pitää rasitus­ta­sot ja jak­sot han­skas­sa. Sydän ter­vey­den ylläpi­to vaatii sub­mak­si­maal­isia syke­ta­so­ja myös senioritasolla.
    Se uno­hde­taan liian usein. Aer­o­bian ja anaer­obi­nen dynaami­nen vuorot­telu tuo lisää ulot­tuvuuk­sia kuntoiluun.

  2. (Käytin siihen niitä raho­ja, jot­ka ovat säästyneet, kun en omista autoa.)

    Olen aina ihme­tel­lyt, että mik­si köy­hät ei mak­sa esim. ruokalasku­jaan näil­lä rahoil­la, vaan jonot­ta­vat EU:n ruoka-apua.

  3. “Olen ostanut pyörääni kalli­in lelun, Garminin 1030-nav­i­gaat­torin. (Käytin siihen niitä raho­ja, jot­ka ovat säästyneet, kun en omista autoa.)”

    Älä nyt viit­si. Minäkin olen ostanut kalli­in lelun, Garminin 830-nav­i­gaat­torin ja kym­meniä mui­ta lelu­ja kuten dro­nen, eri­laisia kameroi­ta yms. (Käytin siihen niitä raho­ja, jot­ka ovat säästyneet huoli­mat­ta siitä, että omis­tan myös auton.)

    Eiköhän sin­ul­lakin ole tuo­hon varaa riip­pumat­ta siitä onko sin­ul­la auto vai ei joten en ymmär­rä mik­si edes tuot sitä esille. Yhtä hyvin olisit voin­ut sanoa, että käytit siihen niitä raho­ja jot­ka ovat säästyneet, kun et ole käyt­tänyt julk­ista liiken­net­tä vaan ajanut polkupyöräl­lä tai kos­ka et pol­ta tai juo tai…

    Fak­ta nyt on, että sin­ul­la on tuo­hon varaa vaik­ka tek­isit kaikkia mainit­tu­ja “pahei­ta” 🙂

  4. Käytin siihen niitä raho­ja, jot­ka ovat säästyneet, kun en omista autoa.

    Hyvä kun edes jostain säästyy.

    Itse ajat­te­len että käytän säästyneitä raho­ja kun en asu himoverot­tavas­sa Suomes­sa, tosin näitä ker­tyy noin 1000 euroa VIIKOSSA, eli vaikea mihinkään elek­tron­i­ik­ka tilpe­hööri­in tuh­la­ta. No van­hu­u­den var­alle ehkä.

  5. Mel­on­nan­har­ras­ta­jana olen perustel­lut hiilikui­tume­la­hank­in­tani moot­toripyöräni vaku­u­tus­mak­suil­la, kun ei ole moot­toripyörää. Olen tarvit­taes­sa valmis siir­tymään ole­maan har­ras­ta­mat­ta myös off-shore pur­je­hdus­ta tai ilmailua, jos retkeily­bud­jetis­sa ilme­nee vajet­ta titaanikat­tiloiden tai Cuben Fiber ‑telt­to­jen osalta. 

    Ulkoilu­un käyte­tyt varat ovat investoin­te­ja. Etenkin sel­l­aisi­in ver­meisi­in, joista saa iloa vuosikym­me­nien ajan.

    kiravuo

  6. Näin tämä valitet­tavasti menee.

    Hes­ois­sa on päästy mukavasti down­shif­taa­maan parin vuo­den ajan ja hip­ster­it voivat tehdä hik­ing- matko­jaan ympäri maail­maa. Somepäiv­i­tyk­siä tulee ja boom boom boomer­it sekä muun suomen luuser­it saa kyytiä. Kaik­ki han­kalat ajat on jo uno­hdet­tu ja Suomes­sa on kaik­ki hyvin? Pohjois­es­takaan ei kuu­lu kit­inää, kun liikenne Ruot­si­in ja Nor­jaan on normaalia.

    Vai miten?

    Soitin viimeek­si viime viikol­la val­tioneu­vos­ton puhe­limeen ja kysyin kohteliaasti, että mil­loinko­han mah­dol­lis­es­ti arki on koit­ta­mas­sa itära­jalle? Vas­tan­nut henkilö EI TIENNYT tai MUISTANUT, että itära­ja on edelleen kiin­ni ja kuvit­teli liiken­teen ole­van jo nor­maali. Saat­taa olla, että pikkaisen meni tun­teisi­in tässä vai­heessa. Olisi var­maan pitänyt men­nä vielä sen ver­ran enem­män tun­teisi­in, että olisi saanut syyt­teen vaik­ka haukku­mis­es­ta, uhkaamis­es­ta tai muus­ta paska­mais­es­ta käytök­ses­tä. Sen jäl­keen asialle voisi ken­ties saa­da jotakin julk­isu­ut­ta ja hes­ois­sakin huo­mat­taisi­in, että Itä-Suo­mi on uno­htunut aivan kokonaan.

    Niin­istö sen­tään oli rajali­iken­teen tilas­ta pahoil­laan, mut­ta päätös­val­lat­toman entisen poikamiehen kom­menteil­la ei ole mitään merk­i­tys­tä. Boomerikääkkää kun ei tarvi­ta nyky­isin edes mak­sa­jan rooli­in. Uuden uljaan maail­mamme johta­jat eivät näitä muis­tele. Niille pres­i­dent­tikin on vain joku, jon­ka hau­ta­jaiset pitää joskus jär­jestää ja miet­tiä miten sen saa suju­vasti instastoryyn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.