Pyöräilyviikko Ranskassa 4/x Navigaattori

Olen ostanut pyörääni kalliin lelun, Garminin 1030-navigaattorin. (Käytin siihen niitä rahoja, jotka ovat säästyneet, kun en omista autoa.) Siitä oli verraton apu. Sen ideana on kerätä tietoa muiden käyttäjien suosimista reiteistä ja suunnitella matkan käyttäen suosituimpia reittejä. Tämä toimi erinomaisesti. Pystyin välttämään isoja ja liikennöityjä teitä. Navigaattori löysi pikkuteitä, joita en olisi mitenkään keksinyt. Yhtenä päivänä kokeilin omin nokkineni ajamista. Löysin kyllä kivoja pikkuteitä, mutta monet niistä olivat umpikujia.

Poljin yhtenä päivänä Pariisiin tapaamaan opiskelijavaihdossa olevaa tytärtäni. Navigaattorin valitsema reitti oli kymmenen kilometriä pidempi kuin se, jota Google maps fillarille ehdotti. Mutta oli se myös hyvä. Erityisesti pieniä korttelikatuja käyttänyt reitti sisään suurkaupunkiin oli todella hyvä.

Reitti Pariisiin, 78 kilometriä, pienen harhaan ajon vuoksi 80 km.

Navigaattorin käyttäjät ovat pääosin maantiepyöräilijäitä. He etsivät paitsi mukavia, myös fyysisesti haastavia reittejä. Tässä Pariisin reitissäni oli yhteenlaskettua nousua kolme kertaa enemmän kuin Google mapsin suosittelemassa. Ei sitä kuitenkaan kohtuuttomasti ollut, runsaat 600 metriä 78 kilometrin matkalla.

Tämä kehuista, ja sitten haukut.

Navigaattoria voi käyttää joko niin, että antaa sille päämäärän ja se etsii reitin. Jos päättää ajaa toista kautta, laite estimoi uuden reitin. Toimii hyvin.

Toinen vaihtoehto on suunnitella lenkki tietokoneella ja siirtää se navigaattorille. Tämä ei toiminut yhtä hyvin.

Kerran se sotki koko reitin ja pyrki ohjaamaan minut silmukkaa väärään suuntaan pisteeseen, joka oli suunnittelemani lenkin loppupisteessä. Palatessani Pariisista olin suunnitellut tietokoneella reitin alkuosan taatakseni, ettei se yritä samaa kautta takaisin. Tätä piti olla noin 35 km, mutta 20 kilometrin päässä se sekosi. Monen tien risteyksessä mikään reitti ei kelvannut. Jouduin antamaan sille kämppäni seuraavaksi pisteeksi ja se palasi edellisen päivän mäkiseen maaston pitkälle kiertotielle.  Ei kuitenkaan mennyt täsmälleen samaa reittiä.

Yhtenä päivänä olin suunnitellut 68 kilometrin ympyrälenkin. Jossain vaiheessa reitin loppupuolella poikkesin puistonpenkille syömään eväitä ja laite valitti minun olevan poissa reitiltä. Kun lähdin liikkeelle jatkaen samaa tietä, se vaati minua tekemään u-käännöksen. Tämä oli tuttua. Kun lähtee väärää tietä, laite kehottaa tekemään u-käännöksen. Kun sitten lähtee oikeaa tietä, se herjaa yhä, että ollaan poissa reitiltä, mutta rauhoittuu muutaman sadan metrin jälkeen.

Niinpä nytkin jatkoin oikeaksi olettamaani tietä ja kilometrin jälkeen laite ilmoitti, että ”harjoitus löytynyt”. Kun reitistä alkoi olla vain pari kilometriä jäljellä, aloin vähän ihmetellä, etteivät maisemat tuntuneet lainkaan tutuilta. Sitten se ilmoitti minun olevan perillä. En ollut. Kun kehotin sitä navigoimaan alkupisteeseen, se kertoi, että matkaa kämpille oli 15 km. En tiedä, miten tämä oli ohjelmoitu. Olin ehkä siinä eväinten syöntipaikassa missannut jonkin käännöksen ja kone oli kehittänyt minulle toisen treenilenkin, joka päätyi aivan eri pisteeseen.

Tästä kokemuksesta viisastuneena en enää siirtänyt tietokoneella suunnittelemiani reittejä navigaattoriin, vaan panin muistiin reitin varrella olevia kohteita ja panin sen suunnistamaan pisteeltä pisteelle.

Takaisin piti päästä kehottamalla navigoimaan takaisin alkupisteeseen. Alkupäivinä tämä toimi hyvin, mutta sitten se alkoi ilmoittaa, että alkupisteeseen on parituhatta kilometriä ja reitin laskeminen kestää pitkään. Se näytti olettavan, että olin lähtenyt Suomesta. En ymmärrä.
Kilpapyöräilijöitä ajatellen laite kertoo reitille osuvien haastavien  nousujen etenemisestä. Haastava nousu näytti tarkoittavan yli kilometrin pituista ylämäkeä, jossa nousua on yli 60 metriä. Tämä oli viihdyttävää, mutta osui välillä aivan väärään kohtaan ja kertoi noususta, joka oli ja meni, tai noususta, joka on vasta muutaman kilometrin päässä.

Navigaattorissani on paljon viihdyttäviä ja hyödyllisiä ominaisuuksia, mutta jotta tästä ei tulisi ilmaista mainosta, en selosta niitä tarkemmin. Hyödyllisen lisävarusteen siihen olisi voinut ostaa, mutta en tullut ostaneeksi: takatutka, joka varoittaa takana tulevista autoista. Hyödytön vilkkailla teillä, mutta hyvä olemassa harvaan liikennöidyillä teillä.

8 vastausta artikkeliin “Pyöräilyviikko Ranskassa 4/x Navigaattori”

  1. Kuntoilun Tekniset apuvälineet ovat monille hyvä motivontikeino terveydenhoitoon. On kuitenkin hyvä pitää laite rengin asemassa, ettei teknologia muutu liian hallitsevaksi.
    Luulisin O:lla olevan sykemittarin ajon aikana. Sen avulla voi pitää rasitustasot ja jaksot hanskassa. Sydän terveyden ylläpito vaatii submaksimaalisia syketasoja myös senioritasolla.
    Se unohdetaan liian usein. Aerobian ja anaerobinen dynaaminen vuorottelu tuo lisää ulottuvuuksia kuntoiluun.

  2. (Käytin siihen niitä rahoja, jotka ovat säästyneet, kun en omista autoa.)

    Olen aina ihmetellyt, että miksi köyhät ei maksa esim. ruokalaskujaan näillä rahoilla, vaan jonottavat EU:n ruoka-apua.

  3. ”Olen ostanut pyörääni kalliin lelun, Garminin 1030-navigaattorin. (Käytin siihen niitä rahoja, jotka ovat säästyneet, kun en omista autoa.)”

    Älä nyt viitsi. Minäkin olen ostanut kalliin lelun, Garminin 830-navigaattorin ja kymmeniä muita leluja kuten dronen, erilaisia kameroita yms. (Käytin siihen niitä rahoja, jotka ovat säästyneet huolimatta siitä, että omistan myös auton.)

    Eiköhän sinullakin ole tuohon varaa riippumatta siitä onko sinulla auto vai ei joten en ymmärrä miksi edes tuot sitä esille. Yhtä hyvin olisit voinut sanoa, että käytit siihen niitä rahoja jotka ovat säästyneet, kun et ole käyttänyt julkista liikennettä vaan ajanut polkupyörällä tai koska et polta tai juo tai…

    Fakta nyt on, että sinulla on tuohon varaa vaikka tekisit kaikkia mainittuja ”paheita” 🙂

  4. Käytin siihen niitä rahoja, jotka ovat säästyneet, kun en omista autoa.

    Hyvä kun edes jostain säästyy.

    Itse ajattelen että käytän säästyneitä rahoja kun en asu himoverottavassa Suomessa, tosin näitä kertyy noin 1000 euroa VIIKOSSA, eli vaikea mihinkään elektroniikka tilpehööriin tuhlata. No vanhuuden varalle ehkä.

  5. Melonnanharrastajana olen perustellut hiilikuitumelahankintani moottoripyöräni vakuutusmaksuilla, kun ei ole moottoripyörää. Olen tarvittaessa valmis siirtymään olemaan harrastamatta myös off-shore purjehdusta tai ilmailua, jos retkeilybudjetissa ilmenee vajetta titaanikattiloiden tai Cuben Fiber -telttojen osalta.

    Ulkoiluun käytetyt varat ovat investointeja. Etenkin sellaisiin vermeisiin, joista saa iloa vuosikymmenien ajan.

    kiravuo

  6. Näin tämä valitettavasti menee.

    Hesoissa on päästy mukavasti downshiftaamaan parin vuoden ajan ja hipsterit voivat tehdä hiking- matkojaan ympäri maailmaa. Somepäivityksiä tulee ja boom boom boomerit sekä muun suomen luuserit saa kyytiä. Kaikki hankalat ajat on jo unohdettu ja Suomessa on kaikki hyvin? Pohjoisestakaan ei kuulu kitinää, kun liikenne Ruotsiin ja Norjaan on normaalia.

    Vai miten?

    Soitin viimeeksi viime viikolla valtioneuvoston puhelimeen ja kysyin kohteliaasti, että milloinkohan mahdollisesti arki on koittamassa itärajalle? Vastannut henkilö EI TIENNYT tai MUISTANUT, että itäraja on edelleen kiinni ja kuvitteli liikenteen olevan jo normaali. Saattaa olla, että pikkaisen meni tunteisiin tässä vaiheessa. Olisi varmaan pitänyt mennä vielä sen verran enemmän tunteisiin, että olisi saanut syytteen vaikka haukkumisesta, uhkaamisesta tai muusta paskamaisesta käytöksestä. Sen jälkeen asialle voisi kenties saada jotakin julkisuutta ja hesoissakin huomattaisiin, että Itä-Suomi on unohtunut aivan kokonaan.

    Niinistö sentään oli rajaliikenteen tilasta pahoillaan, mutta päätösvallattoman entisen poikamiehen kommenteilla ei ole mitään merkitystä. Boomerikääkkää kun ei tarvita nykyisin edes maksajan rooliin. Uuden uljaan maailmamme johtajat eivät näitä muistele. Niille presidenttikin on vain joku, jonka hautajaiset pitää joskus järjestää ja miettiä miten sen saa sujuvasti instastoryyn

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.