Vietin viikon Ranskassa Pariisin pohjoispuolella pyöräillen. En kirjoittanut tavanomaista pyöräilypäiväkirjaa, vaikka sellaista on moni minulta odottanut, osittain siksi, ettei maailman kilpailukykyisimmän maanosan ytimessä toimi netti.
Julkaisen lähipäivinä usean jutun, joiden aiheena on ainakin Garminin pyöränavigaattori, pyöräily Pariisissa, koronapassi, nettiyhteydet, maaseutukylät, pyöräilyn kasvanut suosia, oudot liikennesäännöt ja metsät.
Tässä keskityn fillarin kuljettamista lentokoneella.
Se oli ennen helppoa. Fillari tuotiin kentälle, renkaat tyhjennettiin (en ymmärrä miksi) eikä maksanut mitään ylimääräistä, kunhan fillari painoi alle 23 kiloa. (Minun painoi tällä kertaa 10 kg).
Nyt se pitää pakata laukkuun ja Finnair velotti kuljetuksesta 55 euroa suuntaansa. Lufthansalla se meni pari vuotta sitten ilmaiseksi, jos painoi laukun kanssa alle 23 kiloa eikä toista laukkua ollut. Jos majapaikkani olisi ollut isossa kaupungissa, en olisi ottanut omaa fillaria vaan vuokrannut maantiepyörän paikan päältä.
Fillarin renkaat olisi pitänyt tyhjentää. En ymmärrä miksi enkä tyhjentänyt. Renkaissa on kahdeksan ilmakehän paine. Kyllä ne kestävät myös yhdeksän ilmakehää. Tämä tyhjentämisvelvoite on harmillinen, koska kahdeksan ilmakehän paineen saaminen vaatii ison jalkapumpun. Huoltoasemilta saa yleensä korkeintaan viisi ilmakehää. Lufthansalla renkaita ei tarvitse tyhjentää. Saksa onkin insinöörien maa.
Takaisin tullessa tyhjensin renkaat kuuliaisesti, sillä kotona minulla on jalkapumppu.
Lentokentällä piti olla Airshells -piste, josta sai vuokrata pyörälaukkuja edullisesti. Tarkoitukseni oli polkea kentälle edellisenä päivänä, vuokrata laukku, pakata fillari sinne sisään ja tallettaa pakkaus 24H- palveluun. Yhtiö mainostaa palvelua yhä Helsingissä, mutta se on lopetettu ajat sitten, koska tuo 24H palvelu, josta laukut vuokrattiin, on lopetettu. (Sekin mainostaa palvelujaan yhä netissä)
Vuokrasin laukun pyöräkauppiaaltani. Olisin joskus 10 vuotta sitten tehnyt viisaammin, jos olisin ostanut laukun. Tuttuun laukkuun pyörän palkkaa helposti, kun on sen ensin oppinut.
Lentokentältä piti ottaa taksi perille.
Pyörän kokoaminen sujui helposti. Tosin yksi ruuvi oli mystisesti kadonnut, mutta onnistuin kannibalisoimaan samanlaisen etutangossa olevasta turhaksi osoittautuneesta etulaukun kannatuspidikkeestä.
Lentokone oli tupaten täynnä, koska Finnair myi matkaa Pariisiin 60 eurolla suuntaansa, jos ei ollut muuta kuin käsimatkatavaraa. Ne käsimatkatavarat olivat aika kookkaita suhteessa rajoituksiin ja niinpä niitä jouduttiin pakkaamaan kuitenkin ruumaan, mikä takaisin tullessa myöhästytti lentoa parikymmentä minuuttia.
Olin maksanut 6,50 euroa lentokoneen nettiyhteuydestä, josa ei toiminut minuuttiakaan.
Pariisiin tullessa seurasin jonoa jäämättä katsomaan opasteita. Kun tulimme matkatavara-aulaan, ajattelin vähän tarkistaa, miltä hihnalta laukkumme tulevat, mutta jono jatkoi päättäväisesti eteenpäin. Luulin heidän tietävän lentomme hihnan, mutta koko jono menikin vessaan.
Koko koneellisesta alle 20 matkustajaa jäi odottamaan laukkuja. Muut olivat näitä tarjousmatkustajia.
Olisko siellä koneessa matalampi ilmanpaine? Olis ikävää jos renkaat räjähtelisivät ruumassa.
Ruumnassa on pienempi ilmanpaine, mutta vain alle yhden ilmakehän verran alempi. Niinpä, jos renkaat pumpatan kahdeksan ilmakehän paineeseen, painero nousee vainvähän ruumassa. Kyllä se sen kestää. Paksut matalapainerenkaat ovat olla eri asia.
Ymmärtääkseni ruumat on suunniteltu niin että mahdollisessa tulipalotilanteessa palolla olisi mahdollisimman vähän happea käytössä. Ilmaa sisältävät renkaat puhjetessan voisivat antaa hieman lisää polttoainetta tulipalolle?
Ainakin erään lukemani pyöräilyfoorumin mukaan pyörien tyhjentäminen liittyy turvatarkastuksiin (ja mahdollisesti myös salakuljetuksen ehkäisyyn). Sen vaatimuksen kautta varmistetaan, ettei renkaan sisälle ole laitettu mitään ylimääräistä. Silmämääräisesti mahdollisia renkaan sisään piilotettuja asioita kun ei näe silloin, jos rengas on täynnä, eikä sitä pysty silloin tunnustelemaankaan. Polkupyörät kun eivät mahdu yleensä läpivalaisukoneen läpi, niin niiden osalta tarkastukset perustuvat vain ihmisen aistihavaintoihin.