Sääennustus ennusti iltapäiväksi kovaa sadetta. Pystyn ajamaan sateessa eikä ilma vaikuttanut kovin kylmältä, mutta halusin silti ehtiä mahdollisimman pitkälle ennen sateen alkua. Niinpä minulla on kello soimassa ennen seitsemää ja puoli kahdeksalta olin aamupalalla. Cafe Esplanad ei ollut sellainen pitsiverhoilla varustettu kahvila, johon nimi viittasi, vaan paikallisen hoivakodin ruokala, mutta minä halusinkin murkinaa ja nopeasti.
Laskin, että rivakasti polkemalla olisin kolmelta kotona ja ajaisin pari tuntia sateessa jossain Söderkullan ja Helsingin välillä.
Tämä matka oli pelkkää polkemista, onneksi myötätuuleen. Reitti kulki tietä 170 pitkin koko matkan Helsinkiin. Tie ei ollut niin tylsä kuin olisi kuvitellut. Rannikot ovat vaihtelevaa maastoa ja vaihtelevia maisemia.
Sadetakin puin Porvoossa, kun aavistuksen verran ripotteli, mutta se loppui oikeastaan, kun sadetakki oli päällä.
Tielaitosta pitää välillä myös kehua. Uudella Porvoontiellä kulkee nyt erittäin hyväkuntoinen vasta asfaltoitu pyörätie, joka nopeutti matkantekoa huomattavasti verrattuna aiempaa routavaurioiseen. Lähellä Porvoota se oli vielä työn alla.
En mennyt kahville Porvoossa, koska arvelin, että 15 minuuttia kahvilla tietää 15 minuuttia sateessa, ja koska olin hyvissä voimissa. Tiesin, että edessäpäin on kahviloita. Lopulta ajoin yhtä soittoa Helsinkiin ja olin perillä puoli kahdelta, puolitoista tuntia laskettua aiemmin.
Söderkullan Porvoon jälkeen tie oli minulle vanhastaan tuttua. Olen ajanut sen välin satoja kertoja.
Perille tulin taukoja pitämättä puoli kahdelta, puolitoista tuntia laskettua aikaisemmin ja kuivana. Sade alkoi tuntia myöhemmin.
Borta bra, men hemma bäst.
Se on kyllä sääli, että polkupyörämatkailusta on tehty Suomessa laitonta. Pyörää kun ei saa tarakalta lastata nykyisin kuin maksimissaan 35cm etuhaarukan leveyttä suuremmaksi.
Tämä oltaisiin voitu välttää vaikka sillä, että hyväksyttäisiin mittaaminen tankojen päästä. Mutta kun se leveys mitataan etuakselin kohdalta, niin käytännössä kaikki polkupyörän ja moottoripyörän kuormaamiset ovat laittomia. Tosin jos haluaa lastata kapeasti, niin metrin saa mennä edestä yli ja takana saa mennä kaksikin. Ja muutenkin kokoa saa olla, mutta edes pyörän leveydelle ei nykyisin saa kuormaa laittaa, kun leveys todellakin mitataan etuakselista.
Eihän tämä ainut järjetön laki ole, mikä on polkupyörissä. Myös mm. Downhill pyörät ja maastopyörät ovat usein laittomia. Itse en ainakaan aja maastossa riittävän kapealla tangolla.
Mistäs tämä info tulee. Tieliikennelain mukaan:Kaksipyöräinen polkupyörän maksimi leveys 80 cm, perävaunu 1.25m. Näillä mitoilla retkeilee ja varustelee pyöräänsä jo vaikka kuinka. Minulla on välillä molemmilla puolilla sivulaukut tarakalla ja en saa niitä millään niin pulleaksi, että tämä ylittyisi!
Kiinnostaisi tietää missä tuosta 35cm asiasta on säädetty. Oisko heittää linkkiä tai muuta viitettä?
Tavarakuljetus:
1. Ajoneuvoa ei saa kuormata siten, että kuorma sivusuunnassa ulottuu ajoneuvon korin tai kuormatilan ulkopuolelle. Jos ajoneuvossa ei ole kuormakoria, kuormatilassa oleva kuorma saa ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä. Rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen.
2. Kuorma saa ajoneuvolle tai ajoneuvoyhdistelmälle tiellä sallitun pituuden rajoissa ulottua ajoneuvon edessä enintään yhden metrin ja takana enintään kaksi metriä ajoneuvon uloimman osan ulkopuolelle.
—-
Teltta pitää laittaa pitkittäin eikä poikittain. Sivulaukut ovat useimmiten laittomia.
Näitä elämää hankaloittavia muutoksia tuli aika paljon, mutta ne jäivät taksilainsäädännön jalkoihin. Nuo kuormaamis asiat on vaan niin isoja rikoksia, että polkupyöräily loppui ainakin itseltäni.
Jatta, taidat tulkita lakia tiukemmin kuin sitä yleensä tulkitaan. Fillarin satulalaukut ovat sallittuja, kunhan kokonaisleveys ei ylitä 80 cm. ja teltan saa pakata poikittain (tosin se hidastaa tullevastustuksen takia) Ovathan jopa turvaviirit sallittuja ja jopa suositeltuja.
Tämä keskustelu joistain teoreettisista mitoista on jotenkin perin suomalaista. Itse pyöräilyn ongelmiin, kuten yksisuuntaisella pyöräkaistalla väärään suuntaan tai jalkakäytävällä ajamiseen suhtaudutaan perin luovasti.
Eläkkeellä oleva entinen peruspalveluministeri ei varmasti saa sakkoja tämän pykälän vuoksi. Kaljalavoja kuskaava nuori, hippi tai punkkari sen sijaan saa.
Tässä on sellainen lainsäätäjän harha. Ajatellaan, että jollakin lakipykälällä ei ole väliä, kun mietitään sen käyttämisen olevan järjetöntä. Kuitenkin maa on täynnä niitä poliiseja, jotka puuttuvat niillä keinoilla, mitä heille on annettu ja he lukevat lakia juuri siten, kuten se on kirjoitettu. Käytännössä tuolla lakipykälällä sakotetaan niitä, joita halutaan kyykyttää. Käytännössä tämä koskee ainoastaan nuoria motoristeja.
Niin siis missä näin on säädetty? Muuten kuin ”Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä” joka on kumottu, https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1992/19921257 ? Voisko siis saada linkkiä tai muuta viitettä sinne jossa asiasta on mielestäsi säädetty?
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190031
Tuolla tarkoitetaan autojas ja muta sellasia ajoneuvoja, joilla etuakselissa on kaksi pyörää. Pieni moka tietysti lainlaatijalta. Lainlaatijan ohjeet pyör’ä lasteemisesta ovat aivan erilaisia.
En ole juristi, niin ehkä en vaan ymmärrä. Mutta tuo on siis asetus toisen asetuksen muuttamisesta. Ja kun katsoo sitä asetusta, jota tuo muuttaa, niin se asetus on kumottu tieliikennelailla.
Eli https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2019/20190031 muuttaa asetusta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1992/19921257 joka on siis kumottu tällä https://www.finlex.fi/fi/laki/smur/2018/20180729 eli tieliikennelailla. Jossa siis ei säädetä mitään 35cm juttuja.
Vai ymmärsinkö jotain väärin?
Tämän Jattan trolli oli niin hauska, että on pakko kommentoida. Eli hieno nosto, mutta ihan riittävän tarkasti Jatta ei ole lukenut lakia:
Siis: _kuorma_ saa ylittää, ei _kuorman leveys_. Kansanomaisesti sanottuna kuorma saa siis ”tulla yli” 35 cm (molemmin puolin). Eli jos etuakseli on 10 cm leveä (yleensä on toki enemmän) ja kuorma tulee tästä leveydestä tuon määrätyn 35 cm yli, niin kuorma ulottuu 40 cm etäisyydelle pyörän keskilinjasta. Symmetrisesti lastattuna näin tullaankin jo 80 cm enimmäisleveyteen. Lainsäätäjä on selvästi ollut hyvin tarkkana.
Voit Jatta esittää poliisille tämän tulkinnan, sitten kun yrittävät sinua taas sakottaa 😉
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 liite 7.4 sanoo ”Kevyt sähköajoneuvo ja enintään kaksipyöräinen polkupyörä 0,80” Eli fillari saa olla 80cm leveä. Läskipyörän takatarakka on joku 16-17cm leveä, Ortiliebin isot takalaukut on joku 25cm leveitä. Eli läskipyörälläkin jää melkosesti vajaaksi tosta 80 cm rajasta. Ja varmasti on myynnissä yli 80cm leveitä tankoja, mutta kyllä melkein kaikki on leveimmilläänkin just ton 80cm. Vai onko jossain säädetty asiasta vielä lisää?
Tuliko tieliikennelakiin nyt joku sellainenkin määräys että polkupyörän ohjaustangossa roikkumassa ei saa enää kuljettaa mitään kasseja, edes lyhyitä matkoja?
”Tielaitosta pitää välillä myös kehua. Uudella Porvoontiellä kukee nyt erittäinm hyväkuntoinen vasta asfaltoitu pyörätie, joka nopeutti matkantekoa huomattavasti verrattuna aiempaa routavaurioiseen. Lähellä Porvoota se oli vielä työn alla.”
Millä osuudella tämä oli, ennen vai jälkeen Porvoon ja kuinka pitkälti?. Olen suunnitellut myös pikku pyöräretkeä tuolle suunnalle ja siksi kyselen.
Pyörätie on hyvässä kunnossa Itäkeskuksesta Boxin risteykseen saakka, mistä on Porvooseen noin 18 km. Porvoon lähelä pyörätietä juuri kunnostettiin, näytti olevan asfaltointia vaille valmis, joten saattaa olla valmis jo nyt. Tiellä on hyvät pientareet, joilla voi polkea turvallisesti.
Kiitos. Tämä hyvä. Porvoosta voisi tulla suositu viikonlopun perhepyöräilykohde pk seudulta päin jos saataisiin koko matkalle pyörätie. Matka päivämatkaksi sopiva, seuraavana päivänä takaisin. Ainakin lapsia(ja lasten vanhempia) hirmuttaa juurikin tuo pientareella ajo melko vilkkaan tien reunassa. Aikuinen (sähkö)pyöräilijä huitaisee tuon piennarpätkän puolessa tunnissa.