Teollisuuskadun akseli, kaavarunko
Aikanaan Mikko Särelä teki aloitteen, että Teollisuuskadun alue merkitään keskustatoimintojen alueeksi. Nyt tämä on toteutumassa hienosti.
Paljon työpaikkoja tulee alueelle ja myös yöelämää ohjataan tänne. (Ei tarvitse ihmetellä, että keskustan elinvoimaisuus heikkenee, kun sille ominaisia toimintoja siirretään pois. Silti kannatettava ajatus)
Ongelmakohtia on kolme. Minusta ja näköjään myös Risto Rautavan mielestä alueella voisi olla yläkerroksissa myös asutusta. Virasto pelkää yhteentörmäystä yöelämän kanssa. Pieni ja vähän kulahtaneen tuntuinen Dallapén puisto esitetään rakennettavaksi. Minusta yhden vihreän pläntinkin voisi tuonne jättää ja kohentaa sitä. Tässä ei päätetä liikennesuunnitelmasta, mutta jo tässä vaiheessa voisi korostaa siitä, että Kulosaaren siltaa pitkin tuleva baanayhteys voisi pysyä sillan tasolla eikä laskea ensin alas noustakseen takaisin Teollisuuskadun tasoon. Tämä on ihmisille työmatkayhteys eikä kuntoilureitti.
Jatkossa varmaankin kiistellään kaistojen lukumäärästä Teollisuuskadulla.
Honkasuo asemakaava
Helsingin äärimmäiseen nurkkaan suunnitellaan kerrospuutaloja. Aiempi vähän kevyempi rakentaminen ei toiminut, koska alueella on huono maaperä, joilla pientalot eivät pelitä taloudellisesti. Nyt tehdään korkeampaa rakentamista paremmalle maalle. Paikalle tulee noin 500 asukasta.
Pohjoiskaari 34–38
Opetuskäytössä ollut kiinteistö muutetaan asuinkortteliksi, vanhaa suojellen ja uutta rakentaen. Tilastotiedoissa on vähän epäjohdonmukaisuutta, mutta ilmeisesti uutta kerrosalaa tulee 5 000 k‑m2. Lauttasaarelaiset ovat muistuttaneet kaavasta ja valittaneet liikaa tehokkuutta, Pohjoiskaaren kapeutta ja pyöräilijöiden suurta määrää.
Ratikkapysäkkien ja jalankulkuyhetyksien kehittämine
Tähän pitää tutustua tarkemmin, eli tämä menee varmaankin pöydälle. Kyse on siitä, onko ratikkapysäkin molemmissa päissä suojatie vai vaan toisessa ja voiko ratikan kohdalla olla ”ylityspaikka” jollainen on Stockan kellon kohdalla. Kun suojatietä ei ole, jalankulkija väistää ratikkaa.
Kruunusiltojen hankkeiden investointimäärärahan ylitys
Tämä ylitystarve ei liity niinkään itse ratikkaan eikä siltaan vaan kaikkeen muuhun, mitä tehdään Hakaniemessä.
Joko Helsinki olisi sen kokoinen, että tänne mahtuisi kaksi “keskustaa”?
Myös Koffin puiston voisi rakentaa täyteen. Arvokasta tonttimaata turhalle puistolle, jonka poliisi tyhjentää jos sitä käytetään puiston varsinaiseen tarkoitukseen eli oleskeluun.
Kokouksen asialistalla on kohdassa 5 eräiden rakennusten ja kiinteistöjen myynti: Kaupunki aikoo myydä markkinoille omistamiaan (ja tyhjillään) pitämiä rakennuksia.
Käpylän vanhan poliisiaseman (Pohjolankatu 3) osalta on ollut jonkin verran kansalaiskeskustelua ja ‑aloitteita. Asukasyhdistys on esittänyt tilan vuokraamista tai myymistä kaupunginosatilaksi, sillä Käpylän alueelta ei löydy sellaista ja kolmannen sektorin tilatarve on huutava. Vetoan teihin luottamusmiehiin, että joko kohde poistetaan myytäväksi esitettyjen listalta tai myynnin ehdoksi asetetaan etuosto-oikeus sen kaupunkilaisten yhteiseksi tilaksi tarjoavalle toimijalle (asukasyhdistys). Tuntuu hyvin hämmästyttävältä, että rikas kaupunki ei ole ollut lainkaan kiinnostunut tilan kehittämisestä asukkaiden toiveista huolimatta.
Alueella on nyt liki 10000 asukasta ja Koskelan sairaala-alueen ja hieman myöhemmin Tuusulanbulevardin rakentaminen tuo asukkaita toisen mokoman. Ei ole kestävää muuttaa entistä julkista rakennusta yksittäiseksi asunnoksi tämän kaiken keskellä kun toimijoita riittäisi.
Lisäksi tontille kaavailtu täydennysrakentaminen on lähtökohtaisesti ongelmallista, sillä satavuotias hienosti säilynyt Puu-Käpylä kuuluu RKY-alueeseen eikä sillä liene yhtään sadan vuoden aikana tehtyä näkyvää täydennysrakennusta. Ympäristöön tullaan rakentamaan niin paljon, etten lähtisi sotkemaan arvokasta rakennustaiteellista kokonaisuutta.
Kyllä,
Kaupungin toiminta kiinteistöjensä kanssa on onnetonta.
Kolmatta sektoria ei ikäänkuin ole olemassa, jos katsoo kaupungin strategiaa.
Ehkä Kaupunki (ja KYLK (?)) on yksimielisesti sitä mieltä, että kolmas sektori saa kaikin mokomin ostaa kaupungilta tarvitsemansa tilat?
Voisikos ratikkapysäkkien kehittämisen yhteydessä miettiä vihdoin, että pysäkeillä olisi aina roskikset? Nythän näin ei ole – tosin saattaa olla siellä kadun toisella puolen… Mistä ei toki ole mitään iloa, ellei satu olemaan sinne menossa ja/tai toisen suunnan pysäkki ole juuri kohdalla sekä sopivasti suojatein varustettu…
Pöljintä on myös, että pysäkin ollessa poissa käytöstä, myös roskiksia on huputettu “väliaikaisesti poissa käytöstä”, vaikkei sitä varmastikkaan ratikalla tyhjennetä?
Ei suoraan liity enää ratikkapysäkeihin, mutta tuo roskisten puute on muutenkin ongelma ja Helsinki osin siksi muistuttaa jonkun kehitysmaan pääkaupunkia. Kannattaa vilkaista karttapalvelusta keskustan roskikset, nimittäin useampaa katua saa kävellä useita satoja metrejä, ennenkö tulee seuraava vastaan (Kalevankadulla taitaa ola yli kilometri Manskulta Köydenpunojan puistoon).. Paikoinhan astioita, jopa “molokkeja” sitten onkin ryppäässä, kuten esim Baanan eteläpäässä, jotta ilmeisesti voidaan ne tyhjentää yhden pysähdyksen taktiikalla…
Voisihan nämä ehkä ulkoistaa kiinteistöillekin? Yleinen hoidettu roskis joka tontilla ei olisi oikesti minkäänlainen kustannus lisänä jalkakäytävän kunnossapitoon. Tosin kaupunki ja Senaattikin joutuisi sitten omiin kiinteistöihinsä vastaavasti satsaamaan…
Pitäisi olla pienimuotoiset lajittelupisteet, eikä roskiksia, joissa kaikki jäte menee sekaisin. Keskustassa kulkiessa on todella vaikea saada jätteensä lajitelluksi, jos esim. ostaa noutoruokaa, tai käsiin jää vaikka kuitti tai muovipakkaus, joista pitäisi päästä eroon — ellei ole valmis kantamaan jätteitä pitkiä matkoja. Sellaista jätettä, joka ei ole muovia, pahvia, paperia, metallia tai biojätettä, syntyy liikenteessä kulkevilla aika vähän. Nykyisin kaikki tämä heitetään yleensä sekajätteeseen.
Heitetään kadulle, kun edes niitä sekajäteastioita ei ole.
Sinänsä toki tuo olisi se looginen seuraava askel, mutta jos aloitettaisiin edes jotenkin…
Kyllä, ratikkapysäkin kohdalla voi olla ylityskohta, jossa ei ole liikennevaloja ollenkaan! Voisitteko kiltit kiltit pyörtää sen jonkin periaatepäätöksen, että valottomista suojateistä luovutaan, kun on useampia kuin 2 kaistaa. Tämä on varsinainen deterrentti tervejalkaisten ihmisten jalankululle.
Tulevaisuudessa puistot kannattaisi rakentaa talojen katoille, ja niiden tulisi siis olla julkisia.
Niin, lainmuutos sallii sen, että eri kiinteistöt voivat sijaita päällekkäin, eikä vain vierekkäin, kuten ennen.
Julkinen kattopuisto voi kuitenkin johtaa julkisilla varoilla tapahtuvan kunnossapidon, joka voikin olla paljon kalliimpaa kuin maassa olevien puistojen. Onko kukaan nähnyt koskaan yhtään kiinteistövakuutushintaa kattopuistolle?
Jos ajatellaan, kuinka onnettomasti kaupunki tällä hetkellä esim. istuttaa puita uusille rakennetun ympäristön alueille (vrt. muun Euroopan isot kaupungit), “koska kallista”, niin kattopuistojen kustannukset siirtäisin mielummin puiden istuttamiseen.
Oletan että tämä oli myös esiteelijän mieleipide?
Ja kumpikaan ei tiedä, että Dallapenpuisto on monen nuoriso/pop/ala/vastakulttuurin tärkein kokoontumispaikka.
Jatkossa kokoontuu sitten jo legendaariseksi tulleessa Muualla-puistossa.