Luonnon monimuotoisuuden turvaamisen toimintaohjelma
Ohjelma on hyvä ja kunnianhimoinen. Olennaista kuitenkin on, kuinka kunnianhimoisesti sitä toteutetaan. En löytänyt ohjelmasta mitään liito-oravista. Minusta pitäisi turvata liito-oraville suotuisten ympäristöjen säilyminen. Sen pitäisi vastaavasti riittää liito-oravien suojeluksi.
Opastinsilta 8:n asemakaava
Entinen YTV:n toimitalo puretaan ja tilalle rakennetaan hybridirakennus, jossa on asumista ja toimistoja. Närää on herättänyt purkaminen, ei hybridiratkaisu. Säilyttämällä runko olisi säästetty ilmastoa – ainakin lyhyellä aikavälillä. Tämäkin vaihtoehto on selvitetty. Tarkoituksenmukaisemman tuntuinen tämä uusi ratkaisu kyllä on.
Pitäjänmäen asemanseutu
Aluetta vähän tiivistetään. Näin saadaan koti 570 asukkaalle aivan aseman tuntumaan. Vanha Pitäjänmäki tien toisella puolella tuntuu tämän ratkaisun jälkeen vähän nukkavierulta ja tiivistämistä kaipaavalta. Viime vuonna lautakunta teki harvinaisen katselmuksen alueella.
Koivusaaren asemakaava
Tämä pitkän valmistelu hanke on nyt saamassa lopullisen muotonsa. Hyvää tässä on automarketteihin aikanaan panostaneen Ikean tulo autottoman enemmistön ulottuville. Se tekee kaupungista taas vähän toimivamman. Hyvää on myös 5 000 asukkaan ja 3 300 – 4 000 työpaikan tulo kävelyetäisyydelle metroasemasta.
Huonoa on valtaisa moottoritieliittymä kaupunginosan keskuksena. Minä olisin halunnut tähän T-risteyksen – siis niin, että Länsiväylästä erkaneva kaista olisi mennyt suoraan ja siihen, olisi tehty tilaa säästävä T-risteys. Silloin tietysti kaistoilla olisi pitänyt olla eri nopeusrajoitukset.
Fillaroijana harmittaa, että Länsiväylän pohjoispuolella kulkeva keskeinen pyöräyhteys pannaan kiertämään ylimääräinen lenkki ja nousemaan ylimääräinen mäki. Yritettiin toisenlaista ratkaisua, mutta emme saaneet virkamiehiä uskomaan siihen.
Paljon täytetään merta. Näin saadaan laillinen oikeus kipata pääkaupunkiseudun eri työmailta syntyvä louhe mereen.
Pärnuntien tiivistyskaava Vuosaaressa
Pieni yleiskaavan mukainen tiivistyskaava yksityiselle maalle, joka tuo alueelle noin 60 uutta asukasta.
Vuosaaren yleisten alueiden suunnitelman hyväksyminen
Vaikuttaa hyvältä, mutta minun paikallistuntemukseni ei oikein riitä tähän. Tällaisia käsitellessä herää aina kysymys, voisiko meillä olla kaupunginosavaltuustoja. Toisaalta saadaan kaupunginosayhdistykseltä lausunto. ne yhdistykset vain ovat kovin eri tasoisia osaamiseltaan ja edustavuudeltaan.
Miksei pyörätie voisi mennä tunnelissa ja suoraan?
Esitin, että siinä olisi sukellus rampin ali. Olisi kuulemme yhtä paljon nousua kuin tässäkin. Mutta sen nousi meneisi tietysti alamän antaman vauhdin avulla.
Itä-Pasilaa 70-luvulla rakennettaessa kauhisteltiin talojen korkeutta ja alueen tiivistä rakentamista, mutta sekään ei näytä näille nykyisille täydennysrakentajille riittävän.
Kaikkien purkukohteiden uudisrakentaminen perustuu siihen, että tonttien rakennusoikeutta lisätään. Korkeaa pitää olla ja tiivistä, ja puistot rakennetaan talojen katoille. Onneksi edes Pasilan kävelytason vihreät puurivistöt ovat vielä säästyneet rakentajilta.
Itse en vastusta Itä-Pasilan arkkitehtuurin purkamista mutta täytyykö talot korvata vielä rumemmilla? Triplahan on aika kamala ”muovisine” peltikoristeineen ja tuossa korvaavan rakennuksen luonnoksessa on tämä nykymuodin mukainen neliömäinen rakenne, joka ei ainakaan minun silmääni sovi sitten millään vaikka löytyisi Gutzeitin talosta.
Neliörakenne on yhtä kamala kuin venäläisen kirkkoarkkitehtuurin kuutio. Kyllä vanha kunnon suorakaide olisi poikaa, vaakatasossa se rauhoittaa ja pystysuunnassa ylevöittää, mutta ruutu lyö naamalle kuin teräksinen ritilä tai pahvinen kenno tai Tiimarin somiste, sen estetiikka on varmaakin jonkun betonimerkkoonoomin elementtitehtaan pakottama. Tai sitten suunnitteluohjelman oletusasetus.
Jos YTV:n talo on se jossa nykyisin on HSL niin pidän kyllä outona että miksi se pitää purkaa. Olen ollut siellä asiakaskäynnillä ja pistin mieleen että onpa mukava konttori koska sitä ei ollut muutettu avokontoriksi!
Tulevatko ne Pitäjänmäen uudet talot väritehtaan puolelle rataa?
Pitäjänmäen uudet talot ovat radan pohjoispuolella.
Purettavaksi esitetty rakennus Opastinsilta 8 on entinen Kansallissäätiön talo, jossa oli pitkään osa YTV:n toimitiloista. 2000-luvulla YTV:n pääkonttori oli naapuritalossa, Opastinsilta 6, joka on nykyinen HSL:n toimitalo.
Talorunkojen säilyttäminen kuulostaa arkkitehtivetoiselta kuningasidealta, joka kuulosta hyvälle ja teettää varmasti paljon selvitys- ja suunnittelutyötä, mutta jolla ei rakennuksen elinkaaripäästöjä tarkastellessa ole kovin suurta merkitystä. Rakentmisen ja rakennusmateriaalien osuus muodostaa parikymmentä pinnaa rakennuksen elinkaaren kokonaispäästöistä.
Plus sitten että 80-luvun taitteen itäpasilalainen kierrätysrunko tukotettuna suunnittelukompromisseilla, joka toisen kerroksen purkamisella ja sitä myötä väistämättä tehottomalla/epäoptimaalisella tilankäytöllä, niin rakennuksen elinkaari on ennen muuta oletus paperilla.
Toivottavasti Koivusaareen tehdään perinteistä kovaa rahaa hyville veronmaksajille, eikä jotain sosiaalislummia.
Ehdotan seuraavaan kokoukseen asialistalle Katajanokan kieltämistä ja välitöntä evakuointia, koska jos Hernesaaren kaava on laiton, toimimaton ja ihmisvihamielinen oikeuden mukaan, niin mikä tuo onneton persläpi sitten on? Kyllähän kaikki näkee että elämä siellä on yhtä kärsimystä ja mikään ei toimi. Vähintään kolme tunnelia ja moottoritiesillat vapauttamaan skattalaiset fillarikommunisteilta, jotka suunnittelevat tuollaisia tunkioita. Ehkä sitten asuntojen hinnatkin lähtevät nousuun.
Miten voi oikeasti olla tällaista paskaa nämä oikeusasteet koko ajan, kun pieni katsanto kaupunkiin saisi ehkä näkemään että koko niemi on kapeutensa takia käytännössä täynnä samanlaisia pussinperiä ja homma toimii. Kaupunki on joko todella huono asiansa ajaja tai sitten oikeudessa on vain kusipäitä jotka eivät halua muuta kuin aiheuttaa kiusaa.
Ehdotan seuraavaan kokoukseen asialistalle Katajanokan kieltämistä ja välitöntä evakuointia, koska jos Hernesaaren kaava on laiton, toimimaton ja ihmisvihamielinen oikeuden mukaan, niin mikä tuo onneton persläpi sitten on?
Entisenä katajanokkalaisena minulle tuli aivan sama käsitys. Lisäksi Hitas-Katajasnokalla on pakollinen autopaikkanormi, Hernesaaressa ei ole, joten autojen määrä siellä tulee olemaan yhtä vähäinen kuin on Katajanokan vanhalla puolella.
Oletko muuttanut siis kantaasi aiempaan nähden? Kirjoitit aiemmassa blogissasi Hernesaarta kaavoitettaessa, että paikasta tulisi autoilijan kannalta ”mahdoton sumppu”:
”Tuosta tulee autoilijan kannalta mahdoton sumppu. Olisi järkevää kaavoittaa sinne vähemmän autopaikkoja, koska mitä tekee autolla, jolla ei pääse pois Hernesaaresta.”
https://www.soininvaara.fi/2016/01/26/kaupunkisuunnittelulautakunta-26-1-2016/
Nyt oikeus ilmeisesti myös katsoi, että paikasta tulisi sumppu, ainakin rakentamisvaiheessa.
Se on kai aika yleistäkin, että sellaista, mitä jo on, ei välttämättä saa enää oikeuden mielestä tehdä. Sama juttu sote-uudistuksen kanssa. Nykyistä järjestelmää ei saisi enää tehdä, jos sellaista ei jo olisi, koska nykyjärjestelmä on niin epätasa-arvoinen, eikä takaa perustuslain vaatimia asioita välttämättä kaikille kansalaisille. Mutta kun se on jo olemassa, sen saa pitää. Vastaavasti vaikka vanhoja energiatehottomia rakennuksia on maa täynnä, mutta lisää niitä ei saa tehdä, vaikka naapurissa sellainen kuinka olisi.
En ota itse kantaa oikeuden päätöksen sisältöön, koska en ole lukenut sitä enkä ole tutustunut Hernesaaren kaavoihinkaa, vaan kommentoin tämän vain yleisellä tasolla.