Kaupunkisuunnittelu, _

Kaupunkiympäristölautakunnan lista 20.4.2021

Luonnon monimuotoisuuden turvaamisen toimintaohjelma

Ohjelma on hyvä ja kunnianhimoinen. Olennaista kuitenkin on, kuinka kunnianhimoisesti sitä toteutetaan. En löytänyt ohjelmasta mitään liito-oravista. Minusta pitäisi turvata liito-oraville suotuisten ympäristöjen säilyminen. Sen pitäisi vastaavasti riittää liito-oravien suojeluksi.

Opastinsilta 8:n asemakaava

Entinen YTV:n toimitalo puretaan ja tilalle rakennetaan hybridirakennus, jossa on asumista ja toimistoja.  Närää on herättänyt purkaminen, ei hybridiratkaisu. Säilyttämällä runko olisi säästetty ilmastoa – ainakin lyhyellä aikavälillä. Tämäkin vaihtoehto on selvitetty.  Tarkoituksenmukaisemman tuntuinen tämä uusi ratkaisu kyllä on.

Pitäjänmäen asemanseutu

Aluetta vähän tiivistetään. Näin saadaan koti 570 asukkaalle aivan aseman tuntumaan. Vanha Pitäjänmäki tien toisella puolella tuntuu tämän ratkaisun jälkeen vähän nukkavierulta ja tiivistämistä kaipaavalta.  Viime vuonna lautakunta teki harvinaisen katselmuksen alueella.

Koivusaaren asemakaava

Tämä pitkän valmistelu hanke on nyt saamassa lopullisen muotonsa. Hyvää tässä on automarketteihin aikanaan panostaneen Ikean tulo autottoman enemmistön ulottuville. Se tekee kaupungista taas vähän toimivamman. Hyvää on myös 5 000 asukkaan ja 3 300 – 4 000 työpaikan tulo kävelyetäisyydelle metroasemasta.

Huonoa on valtaisa moottoritieliittymä kaupunginosan keskuksena. Minä olisin halunnut tähän T-risteyksen – siis niin, että Länsiväylästä erkaneva kaista olisi mennyt suoraan ja siihen, olisi tehty tilaa säästävä T-risteys. Silloin tietysti kaistoilla olisi pitänyt olla eri nopeusrajoitukset.

Fillaroijana harmittaa, että Länsiväylän pohjoispuolella kulkeva keskeinen pyöräyhteys pannaan kiertämään ylimääräinen lenkki ja nousemaan ylimääräinen mäki. Yritettiin toisenlaista ratkaisua, mutta emme saaneet virkamiehiä uskomaan siihen.

Paljon täytetään merta. Näin saadaan laillinen oikeus kipata pääkaupunkiseudun eri työmailta syntyvä louhe mereen.

Pärnuntien tiivistyskaava Vuosaaressa

Pieni yleiskaavan mukainen tiivistyskaava yksityiselle maalle, joka tuo alueelle noin 60 uutta asukasta.

Vuosaaren yleisten alueiden suunnitelman hyväksyminen

Vaikuttaa hyvältä, mutta minun paikallistuntemukseni ei oikein riitä tähän. Tällaisia käsitellessä herää aina kysymys, voisiko meillä olla kaupunginosavaltuustoja.  Toisaalta saadaan kaupunginosayhdistykseltä lausunto. ne yhdistykset vain ovat kovin eri tasoisia osaamiseltaan ja edustavuudeltaan.

 

 

 

 

Tagged ,

12 thoughts on “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 20.4.2021

  1. Itä-Pasilaa 70-luvulla rakennettaessa kauhisteltiin talojen korkeutta ja alueen tiivistä rakentamista, mutta sekään ei näytä näille nykyisille täydennysrakentajille riittävän.

    Kaikkien purkukohteiden uudisrakentaminen perustuu siihen, että tonttien rakennusoikeutta lisätään. Korkeaa pitää olla ja tiivistä, ja puistot rakennetaan talojen katoille. Onneksi edes Pasilan kävelytason vihreät puurivistöt ovat vielä säästyneet rakentajilta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    1. Itse en vastusta Itä-Pasilan arkkitehtuurin purkamista mutta täytyykö talot korvata vielä rumemmilla? Triplahan on aika kamala ”muovisine” peltikoristeineen ja tuossa korvaavan rakennuksen luonnoksessa on tämä nykymuodin mukainen neliömäinen rakenne, joka ei ainakaan minun silmääni sovi sitten millään vaikka löytyisi Gutzeitin talosta.

      Neliörakenne on yhtä kamala kuin venäläisen kirkkoarkkitehtuurin kuutio. Kyllä vanha kunnon suorakaide olisi poikaa, vaakatasossa se rauhoittaa ja pystysuunnassa ylevöittää, mutta ruutu lyö naamalle kuin teräksinen ritilä tai pahvinen kenno tai Tiimarin somiste, sen estetiikka on varmaakin jonkun betonimerkkoonoomin elementtitehtaan pakottama. Tai sitten suunnitteluohjelman oletusasetus.

        (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Jos YTV:n talo on se jossa nykyisin on HSL niin pidän kyllä outona että miksi se pitää purkaa. Olen ollut siellä asiakaskäynnillä ja pistin mieleen että onpa mukava konttori koska sitä ei ollut muutettu avokontoriksi!

    Tulevatko ne Pitäjänmäen uudet talot väritehtaan puolelle rataa?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    1. Purettavaksi esitetty rakennus Opastinsilta 8 on entinen Kansallissäätiön talo, jossa oli pitkään osa YTV:n toimitiloista. 2000-luvulla YTV:n pääkonttori oli naapuritalossa, Opastinsilta 6, joka on nykyinen HSL:n toimitalo.

        (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Talorunkojen säilyttäminen kuulostaa arkkitehtivetoiselta kuningasidealta, joka kuulosta hyvälle ja teettää varmasti paljon selvitys- ja suunnittelutyötä, mutta jolla ei rakennuksen elinkaaripäästöjä tarkastellessa ole kovin suurta merkitystä. Rakentmisen ja rakennusmateriaalien osuus muodostaa parikymmentä pinnaa rakennuksen elinkaaren kokonaispäästöistä.

    Plus sitten että 80-luvun taitteen itäpasilalainen kierrätysrunko tukotettuna suunnittelukompromisseilla, joka toisen kerroksen purkamisella ja sitä myötä väistämättä tehottomalla/epäoptimaalisella tilankäytöllä, niin rakennuksen elinkaari on ennen muuta oletus paperilla.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Ehdotan seuraavaan kokoukseen asialistalle Katajanokan kieltämistä ja välitöntä evakuointia, koska jos Hernesaaren kaava on laiton, toimimaton ja ihmisvihamielinen oikeuden mukaan, niin mikä tuo onneton persläpi sitten on? Kyllähän kaikki näkee että elämä siellä on yhtä kärsimystä ja mikään ei toimi. Vähintään kolme tunnelia ja moottoritiesillat vapauttamaan skattalaiset fillarikommunisteilta, jotka suunnittelevat tuollaisia tunkioita. Ehkä sitten asuntojen hinnatkin lähtevät nousuun.

    Miten voi oikeasti olla tällaista paskaa nämä oikeusasteet koko ajan, kun pieni katsanto kaupunkiin saisi ehkä näkemään että koko niemi on kapeutensa takia käytännössä täynnä samanlaisia pussinperiä ja homma toimii. Kaupunki on joko todella huono asiansa ajaja tai sitten oikeudessa on vain kusipäitä jotka eivät halua muuta kuin aiheuttaa kiusaa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    1. Ehdotan seuraavaan kokoukseen asialistalle Katajanokan kieltämistä ja välitöntä evakuointia, koska jos Hernesaaren kaava on laiton, toimimaton ja ihmisvihamielinen oikeuden mukaan, niin mikä tuo onneton persläpi sitten on?
      Entisenä katajanokkalaisena minulle tuli aivan sama käsitys. Lisäksi Hitas-Katajasnokalla on pakollinen autopaikkanormi, Hernesaaressa ei ole, joten autojen määrä siellä tulee olemaan yhtä vähäinen kuin on Katajanokan vanhalla puolella.

        (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      1. Osmo Soininvaara:
        Entisenä katajanokkalaisena minulle tuli aivan sama käsitys. Lisäksi Hitas-Katajasnokalla on pakollinen autopaikkanormi, Hernesaaressa ei ole, joten autojen määrä siellä tulee olemaan yhtä vähäinen kuin on Katajanokan vanhalla puolella.

        Oletko muuttanut siis kantaasi aiempaan nähden? Kirjoitit aiemmassa blogissasi Hernesaarta kaavoitettaessa, että paikasta tulisi autoilijan kannalta ”mahdoton sumppu”:

        ”Tuosta tulee autoilijan kannalta mahdoton sumppu. Olisi järkevää kaavoittaa sinne vähemmän autopaikkoja, koska mitä tekee autolla, jolla ei pääse pois Hernesaaresta.”

        https://www.soininvaara.fi/2016/01/26/kaupunkisuunnittelulautakunta-26-1-2016/

        Nyt oikeus ilmeisesti myös katsoi, että paikasta tulisi sumppu, ainakin rakentamisvaiheessa.

        Se on kai aika yleistäkin, että sellaista, mitä jo on, ei välttämättä saa enää oikeuden mielestä tehdä. Sama juttu sote-uudistuksen kanssa. Nykyistä järjestelmää ei saisi enää tehdä, jos sellaista ei jo olisi, koska nykyjärjestelmä on niin epätasa-arvoinen, eikä takaa perustuslain vaatimia asioita välttämättä kaikille kansalaisille. Mutta kun se on jo olemassa, sen saa pitää. Vastaavasti vaikka vanhoja energiatehottomia rakennuksia on maa täynnä, mutta lisää niitä ei saa tehdä, vaikka naapurissa sellainen kuinka olisi.

        En ota itse kantaa oikeuden päätöksen sisältöön, koska en ole lukenut sitä enkä ole tutustunut Hernesaaren kaavoihinkaa, vaan kommentoin tämän vain yleisellä tasolla.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.