Kaupunkiympäristölautakunnan lista  9.3.2021

Jape Lovénin aloite Rastilan leirintäalueen säilyttämisestä leirintäalueena

Tästä on vastikään linjattu, että säilyy leirintäalueena, kunnes löydetään uusi paikka, lähinnä Östersundomista. Jape haluaisi, ettei enää etsittäisi. Perustelee sitä muun muassa työpaikoilla, joita on pinta-alaan nähden kyllä aika vähän ja kai niitä työpaikkoja siellä Östersundomissakin olisi.

Esittelijä on kirjoittanut lausunnon aiempien kannanottojen mukaan ja huomauttaa myös, että Rastilan metroasema on kovin vähäisellä käytöllä. Vähiten käytetty metroasema Kulosaaren jälkeen. Siksi olisi hyvä saada asuntoja.

Jollaksentie 64 asemakaava.

Pieniä kerrostaloja paikalle, jossa on nyt metsää. Metsä vähän pienenee. Kinaa on nyt siitä, pieneneekö liikaa.

Huomattakoon, että laajempaa Jollaksen rakentamista estää varuskunnasta lähtevä melu. Varuskunta on kyllä niin väärässä paikassa kuin voi olla.

Pihkatien asemakaavan Malminkartanossa

Ammattienedistämislaitossäätiö ei tarvitse nykyistä kiinteistöään ja on esittänyt asuntokaavaa. Asuntoja tulee 1 300 uudelle malminkartanolaiselle.

Tapulikaupungin pohjoispuolisten katujen katusuunnitelma

Vanhat kapeat hiekkatiet rakennetaan uusiksi kapeiksi asfaltoiduiksi teiksi, joilla ei ole jalkakäytäviä niin kuin ei ole nytkään.

Otto Meren (kok) valtuustoaloite pysäköintipaikkojen lisäämisestä kauppatorilla

Tämän tarkoitus on kuulemma elävöittää kauppatoria. Käytännössä autopaikat olisi toteutettavissa vain muuttamalla osa toripaikoista pysäköintikentäksi. Että sellaista elävöittämistä! Lähistön kaupallisissa pysäköintihalleissa on runsaasti vapaata kapasiteettia.

 

11 vastausta artikkeliin “Kaupunkiympäristölautakunnan lista  9.3.2021”

  1. Mikä ihmeen pakko on ruveta rakentamaan asuntoja valmiille hyvin toimivalle leirintäalueelle, ja yrittää sitten väkisin löytää uusi sijaintipaikka leirialueen toiminnoille?

    Nyt leirintäaluetta ollaan työntämässä Kivinokkaan, joten tarkoitus on siis pilata sekä Rastila että Kivinokka tällä asuntojen rakentamisella. Kivinokka on rauhallinen vanha meren ympäröimä viheralue vanhoine pikkumökkeinen ja suojelualueineen. Ei Kivinokasta pidä mitään leirialuetta tehdä.

  2. Eikö jollakin asemalla ole määritelmällisesti aina vähiten matkustajia? Köyhä perustelu. Voisi myös perustella kaupungin vuokratalojen rakentamista Eiraan sillä, että siellä on vähiten kaupungin vuokrataloja.

    Sinänsä kaupungin kasvu on ajanut leirintäalueen ohi. Mutta kannattaisi nyt markkinoida vielä nämä vuodet kun siellä on että eurooppalainen pääkaupunki, jossa voi yöpyä teltassa, käydä meressä uimassa ja mennä vierestä metrolla ytimeen.

  3. ”Rastilan metroasema on kovin vähäisellä käytöllä. Vähiten käytetty metroasema Kulosaaren jälkeen. Siksi olisi hyvä saada asuntoja.”

    Tämä ei voi pitää paikkaansa. Koivusaaren aseman ympäristössä ainakin on paljon vähemmän rakentamista kuin Rastilassa.

  4. Kaupunki perustelee Rastilan leirintäalueen rakentamista asunnoiksi sillä, että Rastilan metroasema on kovin vähäisellä käytöllä. Entä sitten? Eihän metron kapasiteetti tahdo riittää nykyistenkään matkustajien kuljettamiseen, uusista puhumattakaan.

  5. https://yle.fi/uutiset/3-11829138. Erittäin hyvä avaus Helsingin kaupunginsuunnittelun tilasta. Olisi mielenkiintoista kuulla poliitikkojen ja grynderien suhteesta. Monet vihreidenkin kunnanvaltuutettujen avaukset ovat olleet, kuin suoraan rakennusteollisuuden suusta.

  6. Helsinki on käytännössä luovuttanut kaupunkisuunnittelunsa rakennusliikkeille ja kiinteistösijoittajille. Ihmeellistä, että tällainen kaupunkisuunnittelu on saanut jatkua Helsingissä jo pitkään.

    Gardenian jättiläismäinen rakennnushanke Töölössä Eläintarhan urheilupuistossa on hyvä esimerkki siitä, kuinka kytkökset poliittisiin päättäjiin ovat niin vahvoja, että mikään puolue ei uskalla suunnitelmiin puuttua, vaan hankeet hyväksytään valtuustossa lähes liikuttavan yksimielisyyden vallitessa.

  7. Rastilan metroasema on vähäinen käytöltään, koska käyttöalueen asukkaat kulkevat vain vähän metrolla. Kauppa on ja Kolumbus on kävelymatkan päässä. Työhönmenijöitä vähänlaisesti.

  8. Eikö valtio voisi rahoittaa osan hävittäjähankkeesta myymällä Santahaminan Helsingille?

  9. Myös Elielinaukiolla kiinteistösijoittajat etenevät vanhan kaavan mukaan. Ensin alueelle myönnetään vähin äänin suunnitteluvaraus, sitten järjestetään arkkitehtuurikilpailu josta asukkaat saavat äänestää suosikkiaan, ja sitten hanketta onkin enää mahdotonta pysäyttää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.