Mikko Särelä menee puolestani lautakuntaan, koska hän on minua paremin tutustunut maanalaiseen yleiskaavaan
Pöydältä Malmin lentoasemakortteleiden kaava ja Hannu Oskalan aloite Ruoholahden metroaseman itäisestä sisäänkäynnistä
Maanalainen yleiskaava
Puolustusvoimat vastusti aikanaan moisen paperin julkista käsittelyä. Tässä ei kyllä näy yhtään puolustusvoimien maanalaista kohdetta. Maanalainen yleiskaava on aikamoista eri tarpeiden välistä yhteensovittamista.
Jättimäinen paperi. Luettelen tässä omasta mielestäni tärkeimmät liikenteen tunnelivaraukset.
- Pisararadan tunneli
- Lentoradan tunneli Pasilasta lentokentälle.
- Helsinki-Tallinna tunneli
- Raideliikennetunneli Pasilasta Kamppiin, aiemmin tunnettiin Töölön metrona, nyt siihen tungetaan varmaankin pikaratikkaa
- Kulosaaressa tunneli Itäväylälle ja metrolle, mikä toisi runsaasti rakentamista Kulosaareen
- Ratikkatunneli Korkeasaaresta Kamppiin – uusi linja Kruunuratikalle
- Sörnäisten autoliikenteen tunneli
- Keskustan kokoojakatu, yhä vain
- Aiempi linjaus, keskustatunneli lisäsi Oodin rakentamiskustannuksia melkoisesti, koka rakennus jouduttin rakentamaan sillaksi. Nyt kun Oodi on valmis, tuo kalliiksi tullut kaavavaraus poistetaan.
Pakilantiellä varastotontti asumiseen
Pakilantien vartta on päätetty tiivistää, ja tässä sitä taas pannaan käytäntöön. Kolmi- ja kaksikerroksisia rakennuksia, yhteensä 3 350 k‑m2. Noin 80 onnellista pakilalaista saa tästä kodin itselleen.
Luovutettujen tonttien määrä
Valtuusto oli määrännyt sitovaksi tavoitteeksi, että kaupunki luovuttaa asuntotuotantoon 400 000 k‑m2. Onnistuttiin kuitenkin luovuttamaan vain 302 000 k‑m2, eli 75 %. Tekstistä ei käy ilmi, johtuiko erotus siitä, ettei ollut tontteja luovutettavaksi vai siitä, ettei virkamiehillä ollut resursseja hoitaa niiden vuorausta ja myymistä. Jos kysymys on jälkimmäisestyä, resurssipulassa ei ole mitään järkeä.
Tämä ei ole koko asuntotuotanto, sillä jonkin verran Helsingissä rakennetaan myös yksityisten omistamille tonteille.
Asuntotuotanto tuottaa kaupungille melkoisen rahavirran. Jos kerrosneliön keskihinta on 500 €, noista 300 000 kerrosneliöstä koitui 150 miljoonaa euroa tulona tai vuokratulon nykyhetkeen diskontattuna arvona ja puuttuva 100 000 k‑m2 maksoi kaupungille menetettynä tulona 50 M€..
Pasilan asemalla on metrolle vanha maanalainen varaus, mutta varaus on muutettu metro- tai pikaraitiotieyhteydeksi. Samaan aikaan pikaraitiotieväyliä ollaan työntämässä keskustaan joka suunnalta.
Pikaraitiovaunujen tuominen Pasilan metroasemalle veisi peruuttamattomasti pohjan pois koko metron laajenemiselta myös tulevaisuudessa. Metro siis haudataan, vaikka kukaan ei ole tehnyt päätöstä sen hautaamisesta.
Näinkö Helsingissä toimitaan? Kymmenen vuoden kuluttua todetaan, että asialle ei enää voi tehdä mitään. Vähän niinkuin niiden Espoon laitureiden kanssa.
Metrovaraus Kampista Pasilaan pitää säilyttää maanalaisessa yleiskaavassa, ja aloittaa sen suunnittelu mahdollisimman pian. Metroasema on jo valmiiksi louhittuna Pasilassa Triplan alla.
Pasilan metroa ei pidä yrittää myöskään korvata millään rinnakkaisilla pikaraitiotiesuunnitelmilla. Maanpäällisiä pikaraitioteitä alkaa muuten kohta olla keskustassa enemmän kuin laki määrää.
Pasilan metro ratkaisisi myös Itämetron kapasiteettiongelman. Idästä päin tulevat täysmittaiset metrojunat voitaisiin kääntää Kampissa Pasilan suuntaan, jolloin lyhyemmät yksiköt voivat jatkaa tynkäreitillä Espooseen. Näin syntyisi kaksi ristikkäistä metrolinjaa, Vuosaari-Pasila ja Mellunmäki-Espoo. Seuraavassa vaiheessa Pasilan metroa voitaisiin jatkaa Kumpulan, Viikin ja Malmin suuntaan.
Ajattelitko jotain kommentoida yli neljä miljoonaa maksavasta 1000 polkupyörän pyöräparkista (4000€ per paikka)? Paljonko tuolla maksaa pyörän säilyttäminen per tunti? Vai onko niin, että pyöräilijöille voi paikkoja tehdä ilmaiseksi.
Henkilökohtaisesti en tosin tiedä kuka tuonne uskaltaa jättää yhtään pyörää jolla on jotain arvoa. Jopa vartioidusta Triplan pyöräparkista on varastettu jo useita polkupyöriä. Ilmeisesti niitä kuitenkin on nyt säilötty ulkonakin joten joillain rohkeutta riittää tai kyseessä on enintään muutaman kympin romut. Jos pyöräparkki on ilmainen niin pesiytyyköhän sinne hylättyjen pyörien satama viemään niitä paikkoja pois hyötykäytöstä.
Muiden kommentteihin sen verran, että itsekin kannatan metron laajentamista vs muut julkiset.
On se jännää, että fillariparkin hinta 4000 €/paikka pöyristyttää ihmisiä, muttga autopaikan hinta 50 000 €/paikka on ihan ok.
Tähän on olemassa valmiit käytännöt Hollanissa ja Tanskassa. Ei mitään erikoista, ihan helppoa kopioida ja tehdä turvalliseksi pyörien pysäköinti. Ei se sen hankalampaa ole kuin autojen kanssa.
Tämä vaikuttaisi olevan oikein hyvin linjassa sen kanssa, että autopaikka maksaa luokkaa 50 000 €/kpl ja yhdelle autopailalle sopii kymmenkunta polkupyörää.
Nykytilanteessa kaupungin ei tulisi sijoittaa enää euroakaan autopaikkoihin, vaan kaikki investoinnit tulisi kohdistaa polkupyöräpaikkojen rakentamiseen. Polkupyöräilystä on yksilölle ja yhteiskunnalle pelkkää hyötyä, autoilusta taas vain haittaa (poislukien ne, jotka eivät kykene liikkumaan omin jaloin).