Kaupunkiympäristölautakunnalta merkittävä joukkoliikennekanta

Aika vähälle huomi­ol­la julk­isu­udessa on jäänyt kaupunkiym­päristölau­takun­nan merkit­tävä kan­nan­ot­to siitä, että HSL:n koron­aviruk­ses­ta johtu­vaa lip­putu­lo­jen mene­tys­tä ei pidä paika­ta lipun­hin­to­ja korot­ta­mal­la. Tässä kan­nan­oto­ssa ei ollut merkit­tävää vain sen sisältö vaan ennen kaikkea, että se oli yksimielinen.

Helsingis­sä on ilmeistä jän­nit­teisyyt­tä liiken­nepoli­ti­ikas­sa, joka kos­kee lähin­nä autoli­iken­teen ase­maa. Nyt nuo riidat pan­ti­in sivu­un. Yksimielisiä ollaan joka tapauk­ses­sa siitä, että joukkoli­ikenne on Helsin­gin elin­voiman kannal­ta keskeinen asia. Kir­joitin tästä jo aiem­min.

Covid-19 on iskenyt pahasti Helsin­gin keskus­tan elin­voimaisu­u­teen. Kun toimis­tois­sa on siir­ryt­ty etätöi­hin ja kun tur­is­tit ovat pois­sa katuku­vas­ta, keskus­tan liikkei­den ja rav­in­toloiden tilanne on tukala. Se voi vau­ri­oit­taa keskus­tan elin­voimaa pysyvästi. Sitä tilan­net­ta ei mitenkään paran­taisi, jos saa­pumista keskus­taan vaikeutet­taisi­in entis­es­tään korkeam­mil­la lipun­hin­noil­la ja harvem­mal­la vuorovälillä.

Lau­takun­nan lausun­nos­sa väläytet­ti­in myös mah­dol­lisu­ut­ta eriyt­tää näyt­tölip­pu­jen hin­nat kun­tako­htais­es­ti. Tähän on kak­si perustet­ta. Naa­purikaupun­git eivät ole Helsin­gin tavoin kerän­neet puskuria kun­tat­alouteen­sa. Sik­si ne ovat pahas­sa raha­pu­las­sa. Toisek­si niil­lä ei ole samaa moti­vaa­tio­ta huole­htia Helsin­gin keskus­tan elinvoimaisuudesta.

 

18 vastausta artikkeliin “Kaupunkiympäristölautakunnalta merkittävä joukkoliikennekanta”

  1. Kor­vat­takoon ne siis vero­ja korot­ta­mal­la. Ja kat­so: Verot tulivat.

    Mut­ta toki joukkoli­iken­teen kuolon­spir­aali on ihan todel­li­nen mahdollisuus. 

    Mitä keskus­tan rav­in­toloi­hin tulee, niin joko ne kuol­e­vat asi­akkaiden puut­teesen tai niiden asi­akkaat kuol­e­vat covidiin.

    1. Niin, tai sit­ten vain totea­vat vähän var­tut­tuaan, ettei moko­ma hömp­pä ole tärkeätä ja muut­ta­vat rauhal­lisem­paan maise­maan OKT:oon.

      Itse tein näin ja siihen jäivät keskus­tari­en­not. Huono hin­ta-laa­tusuhde, ryy­sistä, lev­o­ton­ta ja itselle syr­jäi­nen sijain­ti. Mik­si siis men­nä, varsinkin kun tästä vier­estä löy­tyy mm. use­ampi hieno kartanonterassi?

  2. Olet­teko vie­neet tätä viestiä myös HSL:n hal­li­tuk­selle? Se on per­in­teis­es­ti pelkkä kumileimasin, mut­ta kyl­lä sil­lä val­taa olisi, jos se halu­aa sitä käyt­tää. Muis­taak­seni puo­let paikoista ovat Helsingillä.

    Entä onko Sin­ul­la käsi­tys­tä siitä, miten HSL:n virkamiehistö tähän suhtautuu?

    Min­ulle noin voimakas kan­nan­ot­to tuli yllä­tyk­senä, ja posi­ti­ivise­na sel­l­aise­na. Ehkä puolueis­sakin ymmär­retään, että hyvä joukkoli­ikenne on kaikkien etu. Myös niiden, jot­ka eivät itse sitä käytä.

    1. Olet­teko vie­neet tätä viestiä myös HSL:n hallitukselle?

      Ris­to Rauta­va on HSL:n hal­li­tuk­sen puheen­jo­hta­ja ja Helsin­gin KYMP-lau­takun­nan varapuheenjohtaja.

      1. Osmo Soin­in­vaara: Ris­to Rauta­va on HSL:n hal­li­tuk­sen puheen­jo­hta­ja ja Helsin­gin KYMP-lau­takun­nan varapuheenjohtaja.

        YLE teki aiheesta jut­tua tänään, ja ilmeis­es­ti 9 14:sta halil­tuk­sen jäsen­estä ei tah­do nos­taa lip­pu­jen hin­to­ja. Hyvältä vaikuttaa.

        HS “main­os­taa” tänään joukkoli­iken­net­tä: “Viime viikko­jen aikana use­at koron­aan sairas­tuneet ovat ker­toneet liikkuneen­sa paljon julk­i­sis­sa liiken­nevä­lineis­sä, etenkin paikallis­li­iken­teessä, ennen oirei­den alka­mista mut­ta ollessaan jo tar­tut­tavia.” Tot­ta­han se on, että juuri nyt kan­nataa kulkea jotenkin muuten, jos mah­dol­lista. Mut­ta Höselil­lä on kyl­lä vielä edessä pitkät lai­hat ajat.

  3. Tämä oli hyvä päätös. 

    Olisiko­han poikkeusti­lanteessa ja pan­demi­an tor­jun­nan moti­ivil­la mah­dol­lista väli­aikaises­ti pudot­taa myös pysäköin­ti­mak­su­ja keskus­tas­sa? Sikäli kun se on kaupun­gin päätök­sistä riip­pu­vaista. Voisi tuo­da sekin asi­akasvir­taa keskus­taan ja vähen­tää tun­gos­ta joukkoliikenteessä.

  4. Itse olen siir­tynyt työ­matkoil­la julkises­ta liiken­teestä moot­toripyörän käyt­täjäk­si korona- pan­demi­an vuok­si. Työsken­te­len ter­vey­den­huol­los­sa, joten itsel­läni sitä altistus­ta tulee ja jos­sain vai­heessa olisin sit­ten julkises­sa itse levit­tämässä tau­tia ellen eristäisi itseäni. Ole­tan ainakin, että ei tätä lop­ut­tomi­in pysty väistelemään. 

    Moot­toripyöräl­lä olen huo­man­nut tör­määväni mon­en­laiseen han­kalu­u­teen. Tieli­iken­nelain luulisi ole­van selvä, mut­ta nyt uuden lain aikana kukaan ei esimerkik­si vieläkään tiedä, että onko viis­toon tai poikit­tain pysäköimi­nen nyt sal­lit­tua, kiel­let­tyä vai täh­tien asen­nos­ta riip­pu­vaista. Vielä erikoisem­pia kuvioi­ta osaa tul­la yksi­tyiselle alueelle pysäköin­nistä. Sel­l­aiseenkin olen tänä kesänä tör­män­nyt, että moot­toripyörää ei voi pysäköidä mihinkään.

  5. Ehdo­tuk­seni Helsin­gin joukkoli­iken­teen edistämiseksi:
    Verova­paa viinan ja tupakan myyn­ti matkustajille.
    Ettei bus­seista tulisi mitään juot­toloi­ta niin oikeut­takoon mak­set­tu bus­silip­pu verova­paaseen viinaan siel­lä keskus­tan kapakassa.

    Mas­sakonkurssit odottavat
    – Jos emme toi­mi välit­tömästi ja kiireellä,
    emme pian toi­mi ollenkaan.

    Tämä tukimuo­to on koetel­tu ja tes­tat­tu jo kym­me­nien vuosien ajan Ruotsin laivali­iken­teessä. Onhan molem­pi­en liiken­nemuo­to­jen tukemisen, siis laivo­jen ja tyhjien bussien ajat­tamisen perussyy sama: kul­je­tuskalus­ton pitämi­nen yötä päivää kah­den tun­nin lähtö­valmi­udessa mah­dol­lisen kaupun­gin evakuoimisen varalta.

  6. “Se voi vau­ri­oit­taa keskus­tan elin­voimaa pysyvästi. Sitä tilan­net­ta ei mitenkään paran­taisi, jos saa­pumista keskus­taan vaikeutet­taisi­in entis­es­tään korkeam­mil­la lipun­hin­noil­la ja harvem­mal­la vuorovälillä.”

    Tämä on hyvin itsekäs kan­nan­ot­to. Kan­nat­taisiko myön­tää että elämää on myös Helsin­gin keskus­tan ulkopuolella?

    Tarkoi­tat siis että Helsin­gin keskus­taa pitäisi tukea kaiken lisäk­si vielä veron­mak­sajien rahoil­la lisää? Mitä tämä sit­ten tekee muiden aluei­den elin­voimalle? Eihän lip­pu­jen hin­nan nos­to vähen­nä ihmis­ten ostok­sia tai rav­in­tolois­sa syömistä, joten mik­si on “väärin” että Lep­pä­vaaras­sa asu­va syö lounaansa Lep­pä­vaaras­sa eikä Helsin­gin keskus­tas­sa? Mik­si hänet pitää houkutel­la Helsin­gin keskus­taan veron­mak­sajien rahoil­la ja Lep­pä­vaaran elin­voiman kustannuksella?

    Eikö Vihrei­den pitäisi olla huolis­saan luon­nos­ta ja päästöistä? Ensim­mäi­nen askel kohti liiken­teen päästö­jen min­i­moimista on min­i­moi­da turha liikenne. Tämä onnis­tuu siten että ihmiset hoita­vat päivit­täiset asiansa (työ, ruokailu, har­ras­tuk­set, ostok­set) lähel­lä kotia. Kuitenkin tässä tapauk­ses­sa Vihrei­den kan­ta on lisätä turhaa liiken­net­tä: ihmis­ten ajat­ta­mi­nen veron­mak­sajien piikki­in 10–20km:n päästä Helsin­gin keskus­taan puoli­ty­hjil­lä bus­seil­la on ok!?

    1. jas­ka:
      ”Se voi vau­ri­oit­taa keskus­tan elin­voimaa pysyvästi. Sitä tilan­net­ta ei mitenkään paran­taisi, jos saa­pumista keskus­taan vaikeutet­taisi­in entis­es­tään korkeam­mil­la lipun­hin­noil­la ja harvem­mal­la vuorovälillä.”

      Tämä on hyvin itsekäs kan­nan­ot­to. Kan­nat­taisiko myön­tää että elämää on myös Helsin­gin keskus­tan ulkopuolella?

      Tarkoi­tat siis että Helsin­gin keskus­taa pitäisi tukea kaiken lisäk­si vielä veron­mak­sajien rahoil­la lisää? Mitä tämä sit­ten tekee muiden aluei­den elin­voimalle? Eihän lip­pu­jen hin­nan nos­to vähen­nä ihmis­ten ostok­sia tai rav­in­tolois­sa syömistä, joten mik­si on ”väärin” että Lep­pä­vaaras­sa asu­va syö lounaansa Lep­pä­vaaras­sa eikä Helsin­gin keskus­tas­sa? Mik­si hänet pitää houkutel­la Helsin­gin keskus­taan veron­mak­sajien rahoil­la ja Lep­pä­vaaran elin­voiman kustannuksella?

      Eikö Vihrei­den pitäisi olla huolis­saan luon­nos­ta ja päästöistä? Ensim­mäi­nen askel kohti liiken­teen päästö­jen min­i­moimista on min­i­moi­da turha liikenne. Tämä onnis­tuu siten että ihmiset hoita­vat päivit­täiset asiansa (työ, ruokailu, har­ras­tuk­set, ostok­set) lähel­lä kotia. Kuitenkin tässä tapauk­ses­sa Vihrei­den kan­ta on lisätä turhaa liiken­net­tä: ihmis­ten ajat­ta­mi­nen veron­mak­sajien piikki­in 10–20km:n päästä Helsin­gin keskus­taan puoli­ty­hjil­lä bus­seil­la on ok!?

      Oliskos tässä viestis­sä nyt kuitenkin sel­l­ainen epälo­ogisu­us, että tuo “tuk­i­han” ei suinkaan rajoitu Helsin­gin keskus­taan, vaan sama pätee kaikki­in aluekeskuk­si­in. Jos halu­aa vaik­ka Kilo­sta Lep­pä­vaaraan tai Rasti­las­ta Itäkeskuk­seen virk­istäy­tymään, niin onhan se mat­ka mukavampi tehdä joukkoli­iken­teel­lä, jos lip­pu­jen hin­nat eivät ole aivan pos­ket­toman kalli­ita tai vuoroväli aivan surkean pitkä.

      1. Joo, mut­ta tässä asia esitet­ti­in niin, että Helsin­gin kehyskun­nil­la muka olisi jonkin­lainen pyhä ja implisi­it­ti­nen velvol­lisu­us tukea keskus­tan elin­voimaisu­ut­ta. No ei tietenkään ole, eikä varsinkaan, kun se on äkkiä niiden omas­ta elin­voimaisu­ud­es­ta pois.

  7. Heinäku­un alus­sa Helsingis­sä käy­dessäni olin todel­la ällistynyt nähdessäni tyhjiä liike- ja toimis­toraken­nuk­sia pitkin kaupunkia aivan parhail­lakin paikoil­la ja kaupun­ki näyt­ti auti­ol­ta aivan taval­lise­na arki-iltana, esim. Senaat­in­torin hehkute­tul­la teras­si­to­ril­la oli vain pari asi­akas­ta. Muu­tos 3 viime vuo­den aikana on ollut aika selvä. Elin­voimais­es­ta keskus­tas­ta ei ainakaan näköhavain­non perus­teel­la ole enää puhet­takaan, koro­nan piikki­in tätä ei oikein voi lait­taa, ainakaan huoles­tus ei ollut sil­lä tasol­la että kukaan olisi vaivau­tunut pitämään hen­gi­tys­maske­ja edes julkises­sa liikenteessä.
    Ei ollut Helsinkikään immuu­ni peltomarketeille.

  8. Toinen silmämääräi­nen havain­to: Helsin­gin seudun asukasti­heys on riit­tämätön elät­tämään kun­nol­lisia lähipalvelui­ta ja sik­si iso osa ihmi­sistä joutuu tyy­tymään betonilähiöön, jos­sa palveluina on Alepa ja kissan­li­hapizze­ria. Ei ihme että illat kulu­vat sisäl­lä telkkaria tui­jot­taes­sa ja kaupunk­inäkymä on kuin neu­tron­ipom­min jäljiltä.

    1. Kol­mas silmämääräi­nen havain­to Kehä I:n sisältä Helsingistä:

      Kurre. Mus­taras­tas. Paljon ruusu­ja, vuorenkilpiä ja syysleimu­ja. Neljä van­haa kuus­ta, yksi koivu, yksi tam­mi ja pari nuor­ta pih­la­jaa. Nurmikkoa.

      Bus­sipysäkille 150 metriä, lähim­pään kaup­paan parisa­taa, ostar­ille ja metroon vajaa kil­sa, kuten myös lähim­pään asial­liseen rav­in­to­laan. Hyviä kesäterasse­ja use­ampi pienen käve­ly- tai pyörä­matkan päässä.

      Pöhinä? Kurre hoitaa sen puolen pomp­pi­mal­la katolla.

  9. Korona-aikana on oma auto osoit­tanut merk­i­tyk­sen­sä myös tur­val­lisu­u­den kannal­ta. Lap­siper­heille varsinkin.Ei istu­mista joukos­sa joukkoli­iken­teessä, mah­dol­lises­sa koronal­la tahat­tomasti ilmas­toidus­sa bus­sis­sa. Lisäk­si esimerkik­si junat ovat usein viikon­lop­puna iltaisin aikamoisia huli­nakeskuk­sia. Kan­nat­taa han­kkia koke­muk­sia asi­as­sa jos ei ole. Omas­sa autossa ei ole riskiä saa­da sat­tuman­varais­es­ti tur­paan. Sama mah­dol­lisu­us metrois­sa, jot­ka ovat edelleen täysin avoimia liput­tomien matkus­taa. Por­tit viimein?
    Mitä sit­ten hin­taan tulee ja jos min­ul­la ei ole kuukausiko­rt­tia, ja pistäy­dyn keskus­tas­sa ostok­sil­la vaik­ka ratikalla, se mak­saa melkein kuusi euroa. Jos mukaan läh­tee aviop­uoliso, alle 12 euroa. En pidä hal­pana. Sil­lä rahal­la ben­si­iniä tankissa pääsee jo kauas, ja turvallisesti. 

    Tietenkin har­mit­taa että näin on eikä joukkoli­ikenne ole yhtä houkut­tel­e­va. Kan­nat­taakin nos­taa joukkoli­iken­teen tur­val­lisu­u­den­tun­net­ta eikä han­kaloit­taa autoilua. Niin toimii vapaa kil­pailu muuallakin.

  10. Itsel­leni ja mon­elle muulle tärkein kaup­pakatu on nyky­isin Kehä3. Keskus­tas­sa kävin viimek­si pari kuukaut­ta sit­ten. Keskus­tan “palve­lut” ovat min­ulle läh­es tarpeet­tomat. Asun Pohjois-Hgis­sä ja liikun pääosin oma­l­la autolla.

  11. Keskus­tas­sa asu­vana menen asioille ilman autoa

    1) iso omena
    2) tripla 

    Ja lähialepa

    Keskus­ta on niin kuollut

  12. Taisi jäädä aika vähälle huomi­olle tuo kan­ta ihan sik­si, ettei Höselil­lä ole ennenkään ollut tapana kor­vaansa lotkaut­taa jonkun pikku­ruisen Helsin­gin lausun­noille. Vai katosiko­han se postissa?

    Joka tapauk­ses­sa HSL, jon­ka matkus­ta­jista 40% on kadon­nut jon­nekin, houkut­telee heitä ensi vuon­na takaisin korot­ta­mal­la lipun­hin­to­ja ja har­ven­ta­mal­la vuoro­ja. Aikamoi­set men­estyk­sen avaimet.

    Niin, ja yrit­tävät ne tietysti sitä tarkas­tus­mak­suakin korot­taa sataseen. Min­is­ter­iö tuskin tänäkään vuon­na antaa lupaa.

    Aika velikul­tia. Rauta­vat ja muut.

Vastaa käyttäjälle K-Veikko Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.