Sateen uhka jatkui. Pohdin kannattaisiko ajo Poriin jättää illaksi, koska silloin pitäisi olla vähän parempi sää, mutta ei ennusteen ero niin suuri olut, joten lähdin matkaan vähän ennen puoltapäivää.
Pohdin sitäkin, että ajaisinko banaalisti tietä 8, jotta matka sateessa sujuisi nopeasti ja erilaisia kahviloita olisi todennäköisemmin tarjoamassa suojaa kuuroilta.
Päätin valita navigointiohjelman tarjoaman 15 km pidemmän reitin. Se osoittautui erinomaiseksi valinnaksi.
Näin, että sadepilvien raja kulki pitkin rannikkoa ja jännitin, kummalla puolella rajaa reittini tulisi kulkemaan.
Kevyttä sadetta oli kolme ensimmäistä kilometriä. Sitten se loppui ja loppumatka oli jokseenkin sateeton. Puolivälistä alkaen jopa tie oli kuiva.
Navigointiohjelma tarjosi aivan loistavan, joskin mutkittelevan reitin pitkin pikkuteitä. Joukkoon mahtui viisi kilometriä soratietä, mutta se oli parempi kuin huono reikäinen asfaltti.
En olisi ikinä pystynyt itse kehittämään moista reittiä – erityisesti en olisi keksinyt, että Vuojoen kartanon pihan läpi kulkee yleinen tie.
Navigointiohjelma perustuu joukkoistamiseen. Navigaattorin käyttäjät – siis myös minä – luovuttavat reittitietonsa muiden käyttöön ja ohjelma suunnittelee reitit sen mukaan, mitkä tieosuudet ovat olleet pyöräilijöiden suosiossa.
Nyt se toimi loistavasti. Tästä oli todella paljon hyötyä.
Kun tiistaina marmatin maisemien ankeudesta, nyt oli paljon katsottavaa. Tämä oli niitä päiviä, jollaisten takia näitä pyöräretkiä olen vuosittain tehnyt viimeiset 40 vuotta.
Ajoin rauhalliseen tahtiin, mutta lievästi myötäinen tuuli sai minut vetämään 20 minuutin kaulan virtuaalipartneriin. Ensi kerralla pitää ohjelmoida sille vähän parempi kunto.
Matkanteko oli ollut lähes sateetonta, vaikka oikealla puolellani oli todella pahaenteisiä pilviä. Poria lähestyttäessä onni näytti kääntyvän. Reitti kääntyi suoraan synkän ukkospilven alle. Varauduin kaatosateeseen, mutta juuri kun sen piti alkaa, saavuin hotellille.
Myöhemmin katsoin ilmatieteen laitoksen sadetutkasta, että ukkoskuuroja olisi ollut tarjolla jatkuvasti aivan tieni tuntumassa. Mikä tuuri! Taas kerran rantakaistale oli säästynyt sateelta. Tiellä 8 olisin kastunut läpimäräksi.
Pori tuli vastaan aivan liian aikaisin. Olisi ollut haluja polkea vielä muutama kymmentä kilometriä, sillä matka oli ollut todella nautinnollinen.
Paljon katsottavaa ei minulle Porissa ollut, koska paikka on Suomi Areenan vuoksi perin tuttu.
Hotellihuoneen hinnat olivat laskeneet 70 % viimekesäisestä.
Etsin Porin keskustasta auki olevaa kahvilaa siirtääkseni nälkää illallisaikaan. Löytyi vain olutjuottoloita. Ostin jäätelön.
En löytänyt myöskään auki olevaa ruokaravintolaa. Ulkomaalaisten täytyy olla vaikea ymmärtää, että ruokaravintolat ovat Suomessa sunnuntaisin kiinni, vaikka muualla sunnuntai on ravintoloiden paras myyntipäivä.
Periaatteitteni vastaisesti jouduin syömään hotellissa.
”Navigaattorini, josta kerron myöhemmin enemmän,.…..”
Mielenkiinnolla odotan:)
Minä odotan myös. Nyt täytyy lukea joka blogi 😐
Parast’aikaa polkemassa Kannus-Lestijärvi-Lappajärvi-Ylistaro-… ‑reittiä. Käytössä OSMaps & Google maps + perinteinen paperikartta.
Hei
Oltiin juuri Pyhtään Kaunissaaressa. Hyvää gourmee tasoista ruokaa. Kannattaa hakeutua vierasvenesatamien lähelle. Veneilijät tuovat riittävästi asiakkaita hyville kesäravintoloille.
Kiitos hyvistä vinkeistä, teimme tänään saman reitin mutta oikaisimme Tiironkosken riippusillan yli. Missasimme siis Vuojoen kartanon mutta riippusilta oli kyllä hieno!