Pyöräretki 2020 (5) Uusikaupunki — Rauma

Lauan­tai 11.7.

Tämän päivän piti ennakkoon olla hirveää myräkkää, kovaa vas­tatu­ul­ta ja rankkasadet­ta. Olin jo tiedustel­lut hotel­lis­tani, onko huoneeni vapaa yhdek­si ylimääräisek­si yök­si.  Nyt ennuste näyt­ti kuitenkin parem­mal­ta. Kas­tu­maan tulisin, mut­ta se on vain vettä.

Parem­mal­la sääl­lä olisin polkenut Pori­in, mut­ta synkkä sääen­nuste sai min­ut varaa­maan hotellin Raumalta.

Taas piti sataa, mut­ta kuin ihmeen kau­pal­la selvisin täysin kuiv­ana. Jos olisi ajanut 8‑tietä, olisin kas­tunut. Ran­nan tun­tu­mas­sa sataa yleen­säkin vähem­män. Entä se myrskyi­nen vas­tatu­uli? Tuuli oli havait­tavis­sa määrin vas­tainen, mut­ta heikko, ei lähel­läkään myrskyä.

Sää oli pyöräi­lyyn tosi hyvä.

Nav­i­gaat­torin viihdeom­i­naisuuk­si­in kuu­luu vir­tu­aali­part­neri, joka ajaa ylä- ja alamäet samaa kiin­teää nopeut­ta. Reit­tiä suun­niteltaes­sa asete­taan myös tämä tavoitenopeus. Kil­pa­pyöräil­i­jälle tämä voi olla tosi haaste, min­ulle vain ajanku­lua. Kos­ka pyöräi­lyni oli tur­is­mia eikä urheilua ja kos­ka min­ul­la on repus­sa ja ohjaus­tanko­laukus­sa kymme­nen kiloa tavaraa, ohjel­moin vir­tu­aali­part­ner­in aja­maan hitaasti. Ennustet­tu kova vas­tatu­uli vaikut­ti tähän myös.

Nav­igoin­tio­hjel­ma suosit­ti tietä rantaa pitkin Pyhäran­nan kaut­ta. Se oli oikein muka­va, pait­si, että Pyhäran­nan jäl­keen tien päällyste muut­tui kelvot­tomak­si. Sen lisäk­si sitä kor­jailti­in, ei koko tieo­su­udelta vaan sadan metrin pätkä sieltä, toinen täältä. Juuri nyt olti­in siinä vai­heessa, että van­ha asfalt­ti oli kuorit­tu pois. Tätä oli todel­la ikävä ajaa.

Oli pakko ajaa hitaasti ja jar­rut­taa alamäis­sä, sil­lä voi käy­dä tosi huonos­ti, jos etupyörä osuu alamäen juurel­la kovas­sa vauhdis­sa asfaltissa ole­vaan reikään.

Ennen Pyhäran­taa olin vetänyt kelpo kaulan vir­tu­aali­part­ner­i­in, mut­ta se pol­ki min­ut oitis kiinni.

En yleen­sä pidä pyöräteistä. Niitä on ajet­ta­va hitaasti, kos­ka ne on suun­nitel­tu Jopol­la polkeville. Koko ajan on mutkia ja rot­valin reuno­ja. En tiedä, mikä pyörätei­den alfal­toin­nis­sa tehdään väärin, mut­ta asfalt­ti on usein katkeil­lut noin seit­semän metrin välein. Saumako­hdas­sa on aina ikävä tömps, siis noin sekun­nin välein. Sel­l­aista ei tee mieli ajaa lujaa. Paina­va ohjaus­tanko­laukku tekee asi­as­ta entistä hankalamman.

Nyt kuitenkin ilah­duin kun pyörätie alkoi ja pääsin pois huonol­ta asfaltil­ta.  Tämän päällyste oli lisäk­si ihan kun­nos­sa. Ne voi siis tehdä myös oikein, tai sit­ten tämäkin päällyste on pilal­la ensi tal­ven jälkeen.

Ennen Rau­maa reit­ti ei kään­tynytkään 8‑tielle vaan Una­jan tielle. Kylt­ti main­os­ti Una­jan kult­tuuri­maise­maa. Nät­ti se olisin. Talot hyvässä maalis­sa, pihat hoidet­tuina eikä pel­to­ja ollut päästet­ty met­sit­tymään. Joku vil­jeli­jä oli tehnyt pel­lostaan niityn ja pan­nut sen kas­va­maan luon­nonkukkia. Oikein hyvän näköistä!

Saavuin selvässä etu­a­jas­sa Rau­malle. Vähän har­mit­telin, että olin varan­nut hotellin niin, ettei varaus­ta voin­ut perua, kos­ka hyvinkin olisin voin­ut jatkaa Pori­in. Tosin kukaan ei taan­nut, että usko­mat­toman hyvä tuuri­ni sadeku­uro­jen kanssa olisi jatkunut.

Unescon kohteek­si nos­te­tus­sa Van­has­sa Rau­mas­sa ei tietääk­seni ole mitään muu­ta erikoista kuin ettei sitä ole puret­tu. Täl­laisia kaik­ki kaupun­git oli­vat 150 vuot­ta sitten.

Bon­gasin Van­has­ta Rau­mas­ta rav­in­tolan, mut­ta se oli täysi. Bon­gasin seu­raa­van ja sekin oli täysi. Lop­ul­ta päädyin syvästi pet­tyneenä ker­rostaloalueelle taval­liseen mättöruokalaan.

 

Yksi ajatus artikkelista “Pyöräretki 2020 (5) Uusikaupunki — Rauma”

  1. Van­han Rau­man torì on tök­erösti pilat­tu kiin­teil­lä korkeil­la myyn­tika­tok­sil­la, jot­ka pilaa­vat torin avaru­u­den. Toiv­ot­tavasti purka­vat ne pian pois. Samoin kuin torin kul­malle 79-luvul­la teh­dyn pankin keltati­ilisen rumiluksen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.