Suomi, Ruotsi ja korona

Mikä koronatilanteessa ja politiikassa on erilaista Suomessa ja Ruotsissa?

 

Oheinen logaritmiasteikolla oleva kuvaus tartuntojen määristä asukasta kohden kertoo olennaisimman. Ruotsi aloitti nopeammalla kasvulla. Syynä ilmeisesti se, että Ruotsi on vauraampi maa. Jonkin uutisen mukaan 14 000 ruotsalaista oli hiihtolomalla Pohjois-Italiassa.

Rivakan alun jälkeen tapausmäärän kasvu hidastui Ruotsissa hitaammaksi kuin Suomessa. Suomi otti kiinni Ruotsin etumatkaa niin, että maaliskuun 26 päivä olimme enää viisi päivää jäljessä. Sitten hidastamistoimet Suomessa alkoivat purra niin, että kasvu taittui Suomessa mutta jatkoi entisellään Ruotsissa.

Saman kehityksen näkee kasvuprosenteista. Olen oheisessa kuvassa laskenut tapausmäärän kasvuprosentin liukuvasta seitsemän päivän muutoksesta. Suomen viikkokasvu pysyi selvästi yli sadan prosentin kun Ruotsin kasvuprosentit olivat vakiintuneet vähän alle sadan prosentin. Huomattakoon, että kaksinkertaistuminen viikossa tarkoittaa 20-kertaistumista kuukaudessa.

Suomen kasvu kääntyi loppukuusta selvään laskuun niin, että se alitti maanantaina Ruotsin ja on nyt selvästi alle.

Varsinainen ero Suomen ja Ruotsin välillä on kuolleiden määrissä. Niitä on asukasta kohden Ruotsissa kymmenkertainen määrä.Tämä voisi selittyä erolla testaamisessa – Ruotsissa pitäisi olla valtavan paljon enemmän havaitsemattomia tapauksia, mutta ei selity. Testauskäytännöissä ei ole merkittäviä eroja, ei ainakaan noin päin. Ero liittyy vanhusten altistumiseen.

Jos pyrkii sairastamaan epidemian ohi nopeasti, pitää eristää riskiryhmät tehokkaasti. Ruotsissa on nyt lopulta kielletty omaisten vierailut vanhainkoteihin, mutta ensin niitä vain kehotettiin välttämään. Ei riitä, että 90 prosenttia tottelee kehotusta. Saamani tiedon mukaan korona on tappanut ruotsalaisissa vanhainkodeissa joka kolmannen tartunnan saaneen.

Ruotsi pitää lapset kouluissa. Se on tällä hetkellä merkittävin ero Suomen ja Ruotsin välillä. Johtaako tämä siihen, että ruotsalaisia sairastuu tautiin enemmän? Lasten osuudesta tartunnan levittäjinä ei ole kunnon tietoa.

Molemmat maat tähtäävät taudin hidastamiseen mutta eivät sen tukahduttamiseen. Tämän mukaan epidemian mentyä joskus ohi olisi molemmissa maissa taudin läpikäyneitä suunnilleen yhtä paljon. Ruotsissa kerralla olisi enemmän sairaita, mikä voi asettaa sairaalat suuriin vaikeuksiin. Suomessa taas epidemia kestää pidempään niin, että taloudellinen hinta on merkittävästi suurempi.

Kokonaan toinen vaihtoehto on pyrkimys taudin tukahduttamiseen, kuten on tehty Etelä-Koreassa. Etelä-Koreakaan ei kuvittele pääsevänsä eroon viruksesta. Siellä on edelleen satakunta tartuntaa päivässä, mutta eksponentiaalinen kasvu painetaan lineaariseksi todella rajulla kontrollipolitiikalla. Kontrollipolitiikkaa ei voi purkaa ennen kuin tautiin on kehitetty tehokas ja turvallinen rokote.

Korealaisilla on kännykässään sovellus, joka rekisteröi kaikki kännykät, jotka tulevat lähietäisyydelle ja tallettavat ne muistiin. Jos saa tartunnan, joutuu luovuttamaan luettelon kaikista kontakteistaan. Tämä ohjelma soveltuu moneen muuhunkin, kuten järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan ja opposition toiminnan tukahduttamiseen. Saksassa samasta ohjelmasta yritetään kehittää anonyymiversiota, jossa viranomaiset eivät voisi luetteloida kansalaisten kontaktiverkostoa.

Voi olla, että päädymme mekin vielä tähän.

51 vastausta artikkeliin “Suomi, Ruotsi ja korona”

  1. ”Molemmat maat tähtäävät taudin hidastamiseen mutta eivät sen tukahduttamiseen. ”

    Suomi taitaa olal tälä hetkellä välitilassa. Vaikuttaisi siltä että R-luku on täällä saatu painettua jopa alle yhden eli nykyisillä toimilla epidemia lopulta tukahtuisi.

  2. Pan-European Privacy-Preserving Proximity Tracing. PEPP-PT or organisoitunut voittoa tavoittelemattomaksi organisaatioksi Sveitsissä. Mukana on yli 130 organisaatiota; yliopistoja ja yrityksiä.

    Tämä toimii siten, että kun Bluetooth on päällä puhelin pistää muistiin kaikki lähellä olevat puhelimet anonyymien identiteettien avulla epidemian kannalta riittävän pitkäksi aikaa (pari viikkoa). Kun joku saa tartunnan, kaikille henkilön lähellä oleskelleille voidaan viranomaisten kautta lähettää viesti jotta osaavat mennä testiin tai karanteeniin.

    1. Mitenkähän kansalaiset pakotetaan pitämään se Bluetooth päällä koko ajan? Senhän saa puhelimen asetuksista pois päältä. Aletaanko sakottaa ihmisiä joiden kännykkä ei reagoi poliisin Bluetooth-ratsiassa?

      Tai tehdään niin että vain kännykän rekisteröiminen Bluetoothin kautta avaa ovet kauppoihin, virastoihin, julkisiin liikennevälineisiin ja ylipäätänsä niin moneen paikkaan että kaikki toteavat että elämä on vaan liian vaivalloista ilman sitä.

      1. Käsittääkseni ketään ei ole tarkoitus pakottaa. Senkun olet asentamatta appsia ja sillä hyvä.

        Miten voisikaan pakottaa? Ei esim. minun isälläni ole älypuhelinta.

    2. Hieno systeemi! Sille löytyy varmaan runsaasti käyttöä pandemian jälkeenkin.

      Esim. vihapuheen levittäjiksi havaittujen kontakteja voitaisiin helposti seurata ja ohjata vihapuheelle altistuneet karanteeniin ja uudelleenkouluttavaan pikaterapiaan. Myös kaikenlaisten pienmpienkin kriisien yhteydessä seurantaan voisi ottaa ne ko. kriisin vastaista sotaa vastaan pullikoivat käpykaartilaiset, ketkä eivät ymmärrä, ettei hädänhetkellä ole soveliasta arvostella päättäjiä ja virkakoneistoa.

  3. Ruotsi tumpeloi riskiryhmien eristämisen kanssa, mutta luultavasti sen inhimillinen hinta on vasta erääntymässä. Kuolleisuus on ollut koholla sekä Ruotsissa että Tanskassa Suomeen verrattuna niin pitkään, että piilossa olevia tartuntoja on mitä todennäköisimmin ollut paljon jo ennen kriisitietoisuuden syntymistä.

    Toimenpiteet aloitettiin Ruotsissa ja Suomessa oleellisesti samoihin aikoihin, 11.3. kiellettiin Ruotsissa yli 500 hengen tilaisuudet, 12.3 Suomessa hallitus suositti samaa. 28.3 kuolemia oli Ruotsissa jo 105, ja nämä kaikki ovat saaneet tartunnan keskimäärin 18,5 päivää aikaisemmin, 10.3 tai aikaisemmin, siis ennen rajoitustoimenpiteitä. Virukselle on siis altistuttu Ruotsissa varsin aikaisessa vaiheessa, siis myös riskiryhmät ovat altistuneet, olettaen tietysti että 105 kuollutta ovat pääosin riskiryhmistä.

    Ruotsissa varmaan harkitaan täysjarrutusta nyt kun teho-osastoilla on vielä tilaa.

    1. Ruotsissa kuolleita on nyt yli 300 ja luku kaksinkertaistunut aina joka 3,5 päivä.

      Uusien rajoitustoimien vaikutus kuolleisuuteen alkaa näkyä vasta kahden viikon päästä. Jos sama kasvutahti jatkuu siihen saakka, olisi kuolleita kahden viikon päästä yli 4500. Paljon riippuu siitä, paljonko vanhainkodeissa on vielä sairastuneita.

      1. Vanhainkotikuolleisuus ei näy listassa, koska testejä ei oteta kuin niiltä jotka hoidetaan sairaalassa. Sairaalaan ei viedä sellaisia joilla ei ole ennustetta.
        Ruotsissa ei oteta testejä edes hoitohenkilökunnalta kun testikapasiteettia on niin vähän, muualla kuolleista puhumattakaan. Keuhkokuume ennuste ja 80v potilas hoidetaan loppuajan hoitokodissa.

        Ruotsin kokonaiskuolleisuustilasto tulee kertomaan todellisen kuolleisuuden myöhemmin, muuten siellä on sama tilastovääristymä kuin alkuun Italiassa/Espanjassa/Ranskassa jotka ovat alkaneet korjata tilastojansa.

  4. Minusta vähän tuntuu että Lapissa ja Ahvenanmaalla tullaan vielä tarvitsemaan Ruotsin apua koronaviruspotilaiden tehohoidossa. Kannattaisi pitää välit hyvinä ja rajat auki. Jos kerran testauskapasiteettiakin on, pitäisi sitä viedä rajoille ja paljon liikkuvien ulottuville muutenkin.

    1. spottu:
      Minusta vähän tuntuu että Lapissa ja Ahvenanmaalla tullaan vielä tarvitsemaan Ruotsin apua koronaviruspotilaiden tehohoidossa. Kannattaisi pitää välit hyvinä ja rajat auki. Jos kerran testauskapasiteettiakin on, pitäisi sitä viedä rajoille ja paljon liikkuvien ulottuville muutenkin.

      Samaa mieltä. Ne nykyiset ja tulevat muutamat suomalaisten tartunnat Ruotsista ja heidän kontaktinsa voidaan ainakin harvaan asutussa Lapissa helposti jäljittää, jos niin halutaan. On Ruotsikin meitä auttanut.

      1. Raja on saatava kiinni

        Tässä sille helposti ymmärrettävä perustelu epidemiologian perusteita ymmärtämättömälle

        https://youtu.be/gxAaO2rsdIs

        On aivan sama mitä haluatte, tai onko se elämää hankaloittavaa Ruotsista tuleviin kantajiin jotka infektoivat ympäristöänsä, ei Lapissa ole varaa.

        Ja jos olisin sairaanhoitaja, en menisi kotiin levittämään saamaani infektiota, vaan olisin yöpyisin työpaikkani vieressä ihan suojatakseni rakkaimpiani.

      2. N. N.:
        Raja on saatava kiinni

        Tässä sille helposti ymmärrettävä perustelu epidemiologian perusteita ymmärtämättömälle

        https://youtu.be/gxAaO2rsdIs

        On aivan sama mitä haluatte, tai onko se elämää hankaloittavaa Ruotsista tuleviin kantajiin jotka infektoivat ympäristöänsä, ei Lapissa ole varaa.

        Ja jos olisin sairaanhoitaja, en menisi kotiin levittämään saamaani infektiota, vaan olisin yöpyisin työpaikkani vieressä ihan suojatakseni rakkaimpiani.

        Paras kompromissi voisi olla sellainen että sairaanhoitajat ym. voisivat edelleen käydä Ruotsissa töissä, mutta olisivat Suomessa ollessaan karanteenissa. Silloin Ruotsissa riittäisi hoitajia paremmin, mutta tauti ei pääsisi leviämään Lapissa näiden henkilöiden ulkopuolelle.

  5. > viranomaiset eivät voisi luetteloida
    > kansalaisten kontaktiverkostoa

    Juuri tuota dataa kerää Google ja vieläpä hallituksen avustamana, myös jakaa sen hallituksen kanssa, jolloin tietokantaan on liitetty myös kännyköiden globaali satelliittivakoilu.

    Googlella yhdessä Facebookin ja muutaman muun amerikkalaisen lainsäädännön alaisen firman kanssa on tämän hetken paras (ja reaaliaikainen) tieto myös suomalaisten kontakteista. Tätä dataa ei jaeta [Suomen] hallituksen kanssa. Se on tarkoitettu aivan muuta käyttöä varten.

  6. Hiihtolomista: kuinka suuri merkitys on aikataulun porrastuksilla? Tukholman kaupungissa ja läänissä loma oli viikolla 9, meillä pääkaupunkiseudulla viikolla 8.

    1. Jussi:
      Hiihtolomista: kuinka suuri merkitys on aikataulun porrastuksilla? Tukholman kaupungissa ja läänissä loma oli viikolla 9, meillä pääkaupunkiseudulla viikolla 8.

      Varmaan silläkin oli osuutensa. Kuten näistä exponentiaalisen kasvun käyristä näkee, viikossa voi tulla moninkertainen määrä mahdollisia tartuttajia lisää. Epidemia oli tuommoisessa vaiheessa Alpeilla viikoilla 8 ja 9.

  7. ”Korealaisilla on kännykässään sovellus, joka rekisteröi kaikki kännykät, jotka tulevat lähietäisyydelle ja tallettavat ne muistiin. Jos saa tartunnan, joutuu luovuttamaan luettelon kaikista kontakteistaan.”

    Sitäpä vaan meinasin ajatella, että kuinka pitkälle voitaisiin päästä ihan vain valjastamalla ihmisten into itsediagnosointiin ja sosiaalisen median käyttöön. Jos riittävän moni ihan vapaaehtoisesti ja vapaamuotoisesti kertoisi Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä tai mitä-nyt-sitten-käyttävätkään-some-kanavassa omasta tartuntasta tai omasta vahvasta tartunnan epäilystä, niin selviäisikö tällä riittävän tehokkaasti ja luotettavasti tartuntaketjuja some-kommenttiketjujen kautta.

    Oletuksena, että Suomenkaltaisessa harvaanasutussa maassa tartunnat tapahtunevat ennemmin perhe-, tuttava- ja työpiirien kautta kuin esim. joukkoliikenteessä. Varsinkin nyt kun joukkoliikenne on minimissään ja vastaantulijoitakaan ei ole kadulla kävellessä.

    Yksityisyyden suoja tässä olisi ”yhtä hyvää” kuin noita somekanavia muutenkin käytettäessä. Eli ei siinä mitään uutta kauhisteltavaa.

  8. Saksan liitohalitus aikoo esitellä vom Heinrich- Hertz ja Robert-Koch instituution kehittelemän parannetun version Etelä- Korean tracking sovelletuksesta, Mikä oikeastaan vastaa jo länsimaista tietosuojakäytäntöa. Se ei todellakaan ole mikään paikkatieto ja seurantaohjelma. Eikä sitä voi itse peukaloida. Ohjelma on jo testauksessa Berliinin Bundeswehrissä. Näistäkin on kaksi versiota toinen perustuu GPS:ään paikannukseen ja toinen radioaaltoihin. On sen verran kumminkin monimutkainen, että tekniikkaa en älä tässä selvittämään.
    Perusajatus on kumminkin, että tartuntaketju katkeaisi 2,6 ;sta yhteen, siis virus saataisiin hallintaan ja epidemian kestoa lyhennettyä ja sitä kautta ihmishenkien säästämistä, myös talous nopeammin pystyyn.
    Joka tapauksessa jos tämä tulee se on vapaaehtoinen, ja kansasta 60 % pitäisi ottaa se käyttöön, että siitä olisi hyötyä.
    Nyt on arveltu että tuleeko se esim. Saksassa liian myöhään , koska käyttöönottoaikoihin levinneisyys olisi jo n. kuusinkertainen.
    Parhaiten tässä on onnistunut Singapore, missä yhteiskuntaa ei ole suljettu oikeastaan ollenkaan ja virus on hallinnassa. Jos sovelletus tulisi Suomessa mahdolliseksi (mikä ei varmasti tapahdu) lataisin sen varmuudella

  9. O.S:” järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan”

    Erinomainen sovellus, se pitää ottaa käyttöön heti Suomessakin. Heti noustaan takajaloillle, että kansalaisen yksityisyyden suoja häviää. Siis mitä ? Yksityisyys, tehdä rikoksia. Jokaisen kansalaisen tulee joustaa omista oikeuksistaan sen verran , että saadan rikoksia vähennettyä.

    Sehän on mitä parasta yksityisyyden suojaa ja turvaa. Mitä sinä teet sellaista, jota muut eivät saisi tietää ? Sellaisia asioita ovat vain rikokset. Terveyttä koskevat tiedot ovat tietenkin yksityisiä, mutta eihän niitä jaeta viranomaiskäytön ulkopuolelle. Ja nyt niille on käyttöä tartuntojen ehkäisemiseksi.

  10. Tahdon kiittää näistä korona-aiheisista postauksista. Media tarjoaa hyvin vähän kiihkotonta tilastotietoa, ja THL:n ennusteet ovat kaikki menneet reippaasti pieleen, eikä virasto yleensä perustele mitään.

    Siksi näitä Sinun postauksiasi on erityisen mielenkiintoista lukea, ja niistä saa paljon ajattelemisen aihetta.

  11. Minun käsitykseni on, että Suomessa ollaan kovaa vauhtia siirtymässä tukahduttamisen strategiaan hidastamisen sijasta. Ja miksipä ei: toimet ovat purreet hyvin ja ne aloitettiin hyvissä ajoin, testauskapasiteettia kasvatetaan, teknisiä keinoja kehitetään, ja tälle linjalle on julkisesti jo sanonut lähtevänsä mm. Saksa ja Norja. Suomessa jos jossain tähän kyllä pystytään, varsinkin kun vaihtoehdot ovat paljon huonompia. Nyt ensin painetaan epidemia alas, ja sitten avataan yhteiskuntaa hallitusti testauksen ja täsmäkontrollin avulla.

    Sydäntä kylmää kun ajattelee mitä Ruotsissa on edessä – Lombardian tie. Suomen tulee tarjota tarvittaessa apua parhaan kykynsä mukaan. Saksakin on ottanut vastaan italialaisia potilaita.

  12. Mitä nopeammin saadaan kännykkäsovellukset, nopeat testaukset ja automaatiot prosesseihin, sitä nopeammin päästään pois lock downista. Muuten on edessä pitkä vuosi

    Tähän nyt vauhtia. Levittäkää sanaa.

  13. Puutetta on tehohoidon välineistä, kansalaisten suojavarusteista ja terveydenhuollon osaajista. Kuitenkin hallitus jakaa vastikkeettomasti miljoonia tai jopa miljardeja. Pitäisi komentaa avunpyytäjät kiiruusti tuottamaan puuttuvia tarvikkeita. Tässä tilanteessa jokaisen maan pitää aktivoitua. Olemmeko niin fakkiutuneita, että mitään ei osata tehdä ilman 4 v koulutusta.
    Kiinalaiset ja korealaiset tuntuvat osaavan panna äkkiä toimeksi. Usassa hallitus komensi autotehtaan valmistamaan kiiruusti 30000 tehohoitorespiraattoria, ja siellä on jo tuotantolinva käynnissä. Eurooppa tuntuu olevan tuossakin jälkijunassa. Yritetään kertoa, että ei hengityssuojaimista olekaan hyötyä, kun edes niiden tuotantoa saada aikaseksi. Esim tuo sairastuneiden seuranta ei vaadi lääketieteellistä koulutusta eikä kännykkäohjelmia, Suomeen on ilmestynyt yli 100000 joutilasta jotka voisivat tehdä tätä työtä.
    Vissiin Suomessa on kovin totuttu vastikkeettomaan rahan saantiin. Sitä on ruvettu kutsumaan hyvinvointiyhteiskunnaksi.

  14. Jos koronavirustestit tulevat oireettomien saataville, on oletettavaa että niitä käyttävät ensisijaisesti ihmiset joiden tartuntatodennäköisyys on koholla, ei jonottaminen ja nenänkaivelu niin mukavaa ole että siihen huvin vuoksi lähdettäisiin. Testauspisteiden sijoittelulla voidaan säädellä testaamisen vaikuttavuutta. Tieto lähipiirin tartunnasta leviää kyllä tavanomaisia yhteydenpitoreittejä ja somessa, on ajanhukkaa tällä aikataululla yrittää viritellä siihen jotain monimutkaista erilliseen sovellukseen perustuvaa prosessia.

    Pelkästään jo testausmahdollisuus ABC-asemilla ja muilla taukopaikoilla Uudenmaan ulosmenoteillä sekä Ruotsista ja Baltiasta tullessa auttaisi siihen että epidemia etenisi eri tahtiin maakunnassa ja muualla Suomessa. Näytteenottopisteitä voi varmaan siirrellä tarpeen mukaan. Tämä tietysti olettaen että yhteiskunta halutaan avata, nyt näyttää tässä suhteessa vähän huonolta. Epidemian mentyä ohi yksittäiset taskut tulevat pitkään olemaan jonkinlainen ongelma, nopeasti liikuteltavien testiyksikköjen perustaminen on siksikin perusteltua.

    Vanhainkotien ja muiden riskiryhmien hoitolaitosten henkilökunnan massatestaus (esimerkiksi neljän päivän välein) pitää joka tapauksessa saada kuntoon nopealla aikataululla, ei ole syytä että tähän tarkoitukseen rakennetaan kaksi rinnakkaista prosessia. VIP-kortilla vaan jonon ohi niinkuin muuallakin.

  15. Täysin diletanttina maailma seuratessa tuntuu myös siltä, että tartunnan alueelliseen leviämiseen on iso vaikutus ensimmäisten tartuntojen määrällä, esimerkkeinä tulee mieleen leviäminen Lombardiasta Valenciaan futismatsin välityksellä. Voisiko Etelä-Euroopan paha tilanne olla seurausta massaturismista ja Kiinalaisvähemmistön paluusta Kiinalaisen uuden vuoden vietosta.
    Vielä enemmän hämmästyttää se miten pihalla monen maan terveysviranomaiset ovat olleet tärkeimmästä tehtävästään ja miksi lännessä piti tietää itse paremmin, eikä seurata WHO:n ohjeistusta? Ylimielisyys kostautuu ikävällä tavalla.
    Mikäli testejä vielä on saatavilla, voisi olla hyvä idea lähteä massatestaamisen, tartuntaketjujen jäljittämisen ja karanteenien tielle, kunhan pahin tartuntahuippu on ohitettu niin ehkä toinen aalto saataisiin estettyä.

  16. Täällä on seurattu korona-liigan sarjataulukkoa jo muutaman viikon ajan tästä: https://www.datawrapper.de/_/WuEJa/

    Minun on jotenkin vaikea ymmärtää, miksi mediassa puhutaan koko ajan lähinnä absoluuttisista luvuista, kun oikeasti juuri tuo eksponentiaalinen kasvutahti on paras indikaattorin toimenpiteiden purevuudelle. Ruotsissa absoluuttiset luvut ovat toki suuremmat, mutta kasvutahdin suhteen järjestys on vaihdellut edestakaisin, viime päivinä Suomessa on tilanne toki jo ollut selvästi parempi. Mediassa tämä on freimattu kuin Ruotsi olisi yksi iso avohoitokulkutautiparantola, mikä ilmeisesti vaikeuttaa järjellistä suhtautumista Tornionjokilaakson rajan ylittävään työmatkaliikenteeseen.

  17. Se on kummallista, kun
    –THL ja hallitus ennustelee, että tautihuippu tulee toukokuun puolessa välissä, minkä jälkeen toimenpiteitä voidaan alkaa vähitellen purkaa.
    –toiset taas ennustelee, että vain laumaimmuniteetti lopettaa epidemian
    –kolmannet haluaa tiputtaa tarttuvuuden (R0) alle yhden ja joidenkin arvelujen mukaan se on jo tippunut

    Ehkä nyt en tajua jotain, mutta noihan ei vain voi olla totta tai voimassa kaikki kolme. Laumaimmuniteetti vaatii noin kolme miljoonaa tartuntaa. Siihen ei millään päästä parissa kuukaudessa. Eikä nyt varsinkaan, jos R0 on jo alle yhden, koska siinä tapauksessa tautihuippu meni jo. Kuinka päin vain asia on, tauti ei tule katoamaan ”virallisilla spekseillä” ennen ensi vuotta. Silti rajoituksia aletaan purkaa jo kesäkuussa, jolloin toivotaan, että puolikuoliaiksi pelotellut ihmiset palaavat vähitellen normaaliin arkeen.

    Toivon – luultavasti katteettomasti – että käy kuin kävi sikainfluenssan kanssa. Sehän oli myös tauti, jota ihmisillä ei ollut immuniteettia. Sen R0 oli jossain 1,5 paikkeilla eli ei välttämättä ainakaan paljon huonompi kuin koronan (tosin koronan R0 on hakusessa). Tautia vastaan taisteltiin kehottamalla pesemään käsiä. En sitten tiedä viitsikö monikaan, koska tauti ei ollut kovin vaarallinen. Silti tauti katosi kaikkialta, mihin se levisi muutamassa viikossa tartutettuaan ehkä joitain prosentteja väestöstä, Suomessa sairastuneiden määräksi on arveltu joitain kymmeniä tuhansia.

    Toiveajattelu ei kuitenkaan voi olla hallituksen linja, joten olisi mielenkiintoista tietää, mitä ne siellä suunnittelee. Ainoa mahdollisuus lienee juuri tuo mainittu testausten lisääminen ja tartuntaketjujen selvitys matkapuhelimilla ja muilla tehokkailla keinoilla. Silloin voisi ajatella, että R0 menee alle yhden toukokuun puolessa välissä nykyisillä keinoilla ja sitä seuraa piiiiitkä ”kansalaisten valvonta” -häntä rokotteeseen asti.

    Mutta valtioko saisi aikaan kuukaudessa tekniset valmiudet ja lainsäädännön? Uskoo ken haluaa, sallikaa mun nauraa.

    Ei, ei se toikaan voi olla se suunnitelma. Mikähän se on?

    1. Atomisti: Ei, ei se toikaan voi olla se suunnitelma. Mikähän se on?

      Muistaakseni Paavo Haavikko kommentoidessaan Irakin sotaa joskus totesi että toimenpiteiden seurauksesta tulee niiden syy. Katsotaan mitä tapahtui, ja todetaan että tämä on nyt se syy miksi toimenpiteisiin alunperin ryhdyttiin. Ei asia sen monimutkaisempi ole. Suurin osa ostaa selityksen, ja loppuja ei jaksa kiinnostaa.

      Viimeeksi kun katsoin, THL:n ennuste osasto- ja tehohoidosta oletti tartuntahuipun kesäkuun alkuun, ja nykyisessä tilanteessa oltaisiin joskus elokuun toisella viikolla.

    2. En ole kyllä nähnyt kenenkään asiantuntijan tai minkään hallituksen väittävän, että laumaimmuniteettiin päästäisiin kuukaudessa tai parissa. Britanniassakin annettiin ymmärtää, että siihen menee kauan, silloin kun lanseerasivat strategian, jota on sittemmin vaihdettu.

      Suomessa THL ja hallitus ovat tehneet mielestäni ihan viisaasti siinä, että laumaimmuniteetista ei ole puhuttu tavoitteena. Koko termi ja ajatus aiheuttavat vaan turhaa vauhkoilua. Immuniteetti tulee sitten kun tulee, ja nyt keskitytään siihen, että sairaalat eivät ylikuormitu. Kyllä, THL:n mallit ovat olleet yläkantissa, mutta sekin on aivan ymmärrettävää. Kontaktien vähentämiseksi tehtyjen toimien ja annettujen ohjeiden vaikutusta on hyvin vaikea arvioida ennalta, eikä ulkomaiset esimerkitkään välttämättä täsmää Suomen oloihin. Suomalaisten sosiaalinen elämä ja ohjeiden noudattaminen on omanlaistaan. Tällä hetkellä toimet näyttävät purevan todella paljon paremmin kuin THL:n mallissa. THL:n mallien tekijät eivät myöskään tee suosituksia saati päätöksiä rajoitustoimista. Esim. hallituksen määräämä Uudenmaan eristäminen ei ole ollut malleissa mukana, eikä sen asettaminen perustunut malleista saatuihin ennusteisiin.

      Suomen vähäisiä kuolemantapauksia tosiaan selittää se, että tartunnat eivät ole levinneet hoivakodeissa, kuten on tapahtunut Ruotsissa, Italiassa ja Espanjassa. Jos näitä tartuntoja tulee, niin Suomenkin lukemat voivan pompata pahastikin.

      Jossain kohtaa THL:ssä oli ilmeisesti hälytys, kun malleista tajuttiin puuttuvan 200 000 ulkomailta palaavaa matkailijaa. Heitä on nyt tullut maahan vähitellen pari viikkoa. Ilmeisesti sekään porukka ei ole osoittautunut semmoiseksi tartuntojen lähteeksi kuin pelättiin. Itse kuvittelisin, että todella moni noista myöhään palanneista oli jo lähtömaassa karanteenin kaltaisessa tilanteessa, eli jumissa hotellissa päiväkausia tms. Siinä ajassa osa tartunnan saaneista ehtii saada oireita ja tiedostaa sairastavansa. Olettaisin, että he käyttäytyivät tolkullisesti palattuaan. eli menivät kotikaranteeniin.

      1. Mikko H:
        En ole kyllä nähnyt kenenkään asiantuntijan tai minkään hallituksen väittävän, että laumaimmuniteettiin päästäisiin kuukaudessa tai parissa. Britanniassakin annettiin ymmärtää, että siihen menee kauan, silloin kun lanseerasivat strategian, jota on sittemmin vaihdettu.

        Postaukseni siis liittyi siihen, että minä en tiedä, mitä tavoitellaan saati sitä, miten se tavoite saavutetaan. Taudin etenemistä hidastavat toimet on luvattu lopettaa noin parin kuukauden sisällä, sellaisen uutisen olen kuullut. Mutta mitä sitten? Kuinka kauaksi aikaa? Mihin Suomi pyrkii? Salaillaanko näitä asioita vai eikä niistä tiedetä?

        Hallitus on linjannut: riskiryhmät suojataan, mutta muu väestö ottaa epidemian vastaan. Okei, otetaan vaan mutta miten? Eihän se hallitsemattomasti voi tapahtua, kuten kävisi, jos kaikki tähänastiset toimenpiteet lopetetaan eikä tilalle tulisi mitään.

      2. Mikko H: En ole kyllä nähnyt kenenkään asiantuntijan tai minkään hallituksen väittävän, että laumaimmuniteettiin päästäisiin kuukaudessa tai parissa.

        Forskare: Varannan svensk smittad i april

        I april månad kommer flest svenskar att smittas, visar beräkningar. Innan månaden är slut kommer runt hälften av befolkningen att vara smittad, enligt professor Tom Britton.

        Ruotsi ei varmaankaan ole tartuntojen suhteen lähellekään pisimmällä, oireidenmukaisesti (?) testatuista SARS-CoV-2 -positiivisia on ollut Espanjassa 1/3, Italiassa 1/5 ja Ruotsissa 1/6. Epidemia on ohi varsin nopeasti.

        Maallikkona suoralta kädeltä minun on vaikea nähdä miten laumaimmuniteettia ei saavutettaisi parissa kuukaudessa. Hiha-arviona kuolleiden perusteella pääteltynä esimerkiksi Ruotsissa on maaliskuun alkupuolella ollut jo >10000 tartuntaa ennen kuin mitään toimenpiteitä on määrätty. Se olisi jo promille väkiluvusta.

        Intuitio on vaikeaa eksponentiaalisessa kasvussa, harvempi tulee ajatelleeksi että jos tekee joulutorttutaikinan itse, ja kauliikääntää sen 20 kertaa, on lopputuloksessa periaatteessa 1048576 kerrosta.

      3. spottu: Maallikkona suoralta kädeltä minun on vaikea nähdä miten laumaimmuniteettia ei saavutettaisi parissa kuukaudessa.

        Riippuu siitä, kuinka paljon ihmiset muuttavat käyttäytymistäänä taudin levitessä.

  18. OS: ”Jos pyrkii sairastamaan epidemian ohi nopeasti, pitää eristää riskiryhmät tehokkaasti. Ruotsissa on nyt lopulta kielletty omaisten vierailut vanhainkoteihin, mutta ensin niitä vain kehotettiin välttämään. Ei riitä, että 90 prosenttia tottelee kehotusta. Saamani tiedon mukaan korona on tappanut ruotsalaisissa vanhainkodeissa joka kolmannen tartunnan saaneen.”

    Tuttavani 82-vuotias Etelä-Ruotsissa asuva vanhainkodin asukas sai koronatartunnan noin viikko sitten (tai tarkemmin oireet ja dignoosi havaittiin/tehtiin tuolloin). Hänelle + hänen lapsille on ilmoitettu, ettei henkilöä viedä sairaalan tehohoitoon edes siinä tapauksessa, että oireet sitä edellyttäisivät.
    Omaiset saavat nähdä häntä lasiseinän takaa (kommunikaatio puhelinyhteydellä).

    Kyseinen henkilö tarvitsee hoitajan apua kaikkeen (syöminen yms.). Hoitajilla on pulaa suojavarusteista (lääkärit ovat hyvin suojattu) ja hoitaja pyrkii minimoimaan hoidon/hoitoon käytettävän ajan.

    1. Ruotsin tehohoitotilastot näyttävät samaa,
      https://www.icuregswe.org/data–resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
      Ikäluokkia 20-29 ja 30-39 on molempia tehohoidossa saman verran kuin 80-89 vuotiaita. Suurimmat kohortit Ruotsin tehohoidossa ovat 60-69 ja 50-59 vuotiaat. Suurimmat kuolleisuudet Ruotsissakin 80-89 ja 70-79 ikäluokissa. Elikkä, Ruotsissa tehdään valintaa kun päätetään kenelle tehohoitopaikka edes annetaan.

  19. Koska omaiset pääsevät tapaamaan hoitokodeissa eläviä vanhuksia?

    Voi olla, että hallitus suunnittelee testauksen ja matkapuhelinseurannan (ja karanteenien) avulla palauttavansa yhteiskunnan normaalitilaan. Silti tauti jatkaisi eloaan väestössä ihan yhtä vaarallisena kuin aiemmin. Viruksen kantajia voisi toki olla välillä vähemmän mutta toisaalta välillä varmaan enemmän. Kaikkia sairastuneitahan ei tiedettäisi vaikka kuinka valvottaisiin. Pikkuepidemioita puhkeasi jatkuvasti siellä täällä.

    Tällaisessa tilanteessa hoitokoteja ei voitaisi avata vierailijoille. Jos tilanne jatkuisi tuollaisena rokotteeseen asti, seuraavan kerran läheiset näkisivät äitejään sun muita omaisia ehkä ensi vuonna – paitsi ehkä suojavarustuksissa, mikä kuitenkin on todella huono, tavallan mahdoton ratkaisu muistisairaiden kohdalla.

    Tilanteeseen on käsittääkseni kaksi lääketieteellistä ratkaisua: luotettava ja nopea vasta-ainetesti ennen vierailua tai lääke, joka parantaa taudin. Molemmat taitavat olla toiveajattelua. Luultavasti vanhusta voisi myös käydä katsomassa, jos on jo taudin sairastanut. Sekään ei ole varmaa.

    Samanlaiset ongelmat – tosin lievemmin – kai koskevat jatkossa kaikkia ihmisten kohtaamisia ja kokoontumisia. ”Menenkö ravintolaan, kuntosalille, risteilylle, bussiin ..?” ”Hmm, voisin mennä jos tietäisin, että en saa tartuntaa tai tartuta muita. Taidanpa jättää menemättä.”

    Jonkun ajan kuluttua toki asenteet alkavat lieventyä ja tauti unohtua ”tavallisten” ihmisten keskuudessa. Se taas tarkoittaa yhä suurempaa tartuntavaaraa riskiryhmiin kuuluville.

    ”No, sen kanssa on kai vain opittava elämään.” Siinä kohdassa varmaan hoitokoditkin avaavat ovensa?

    1. Vasta-ainetesti ei ole lainkaan toiveajattelua. Niitä on jo käytössä, ja laajassa käytössä hyvin pian. Niiden kaltaiset immunomääritykset monenlaisten analyyttien mittaamiseen ovat kliinisissä laboratorioissa täysin rutiinia. Virustestien tarkkuus ei ole täydellinen, mutta varsin hyvä kumminkin.

      1. Mikko H:
        Vasta-ainetesti ei ole lainkaan toiveajattelua. Niitä on jo käytössä, ja laajassa käytössä hyvin pian. Niiden kaltaiset immunomääritykset monenlaisten analyyttien mittaamiseen ovat kliinisissä laboratorioissa täysin rutiinia. Virustestien tarkkuus ei ole täydellinen, mutta varsin hyvä kumminkin.

        Testi vaan pitäisi ottaa vähän ennen vierailua, mielellään ovella. Mitä pitempi aika on testin ottamisen ja vierailun välillä, sitä suuremmaksi riski kasvaa. Koreassa testituloksen tosin sa vuorokaudessa. Ehkä toi on itse asiassa ihan hyväksyttävä aika, jos tauti ei ole levinnyt laajalle.

      2. Mikko H:
        Vasta-ainetesti ei ole lainkaan toiveajattelua. Niitä on jo käytössä, ja laajassa käytössä hyvin pian. Niiden kaltaiset immunomääritykset monenlaisten analyyttien mittaamiseen ovat kliinisissä laboratorioissa täysin rutiinia. Virustestien tarkkuus ei ole täydellinen, mutta varsin hyvä kumminkin.

        Laaja vasta-ainetestaus Suomessa lienee kuitenkin toiveajattelua – ainakin jos niitä teksi yksityinen sektori ihmiten omilla tai työnantajan rahoilla:

        Testi kertoo sairastitko koronan, professori näkee ongelman

        Vasta-ainetestin tuominen markkinoilla ei kuitenkaan ole täysin ongelmatonta. Jälkitoimet ovat nimittäin kysymysmerkki.

        –Kyse on yleisvaarallisesta tartuntataudista, josta pitää aina tehdä ilmoitus viranomaisille. Jälkitoimia ja jäljitystä eivät testin markkinoijat ole vielä yhtään miettineet, kommentoi Lasse Lehtonen Iltalehden uutista Twitterissä.

        Lehtonen on terveysoikeuden professori Helsingin yliopistossa sekä HUS:n diagnostiikkapalveluiden johtaja.

        Eihän se nyt vain käy, että joku julkean sektorin ulkopuolella tekisi joitain, koska lait, asetukset ja byrokratia…

  20. Tuohon epidemian tukahduttamiseen olisi ollut ihan helppoa mennä jos olisi ihan alusta otettu ne lentokoneilla epidemia-alueilta tulleet karanteeniin ja päästetty kävelemään kaupungille vasta karanteeniajan ja testauksen jälkeen.
    Nyt vaaditaan rajut lisärajoitukset n 16 vrk-21 vrk:n ajaksi jos aiotaan tukahduttaa. Miksei kännykkäsovelluskin siihen kävisi mutta mihinkähän sitä jatkossa tosiaan käytettäisiin.
    Jos korona leviää aerosolitartuntana niin se on jo nyt aika levällään ja vauhdissa. Toisaalta sitten ikäihmisten eristystoimet ovat aivan levällään kun vasta nyt on annettu ohje käyttää suojainta hoitoa annettaessa.
    Ja jos vielä sekin pitää paikkaansa että tautia tartuttaa muutamia päivä ennen sen puhkeamista ja jopa 8 päivää sen jälkeen kun on tervehdytty niin uskaltaako sellaista edes ajatella.
    Tuohon pääotsikon mukaiseen asiaan että on vaikea kuvitella että nämä rajoitustoimet meidät pelastaisvat -palaamme samalle kasvu-uralle tosin hitaasti. Mutta aikaa kuluu. Tukahduttaminen kunnon rajoitustoimilla olisi nopeampi tie.

  21. Koronan tiedetään jo nyt olevan monille ihan perusterveillekin niin raskas tauti, että höpinät laumasuojasta pitää jo lopettaa ja siirtyä ihan oikeasti tukahduttamaan tautia. Tämä edellyttää R0-luvun painamista <1 ja panostamista tautiketjujen seurantaan. Jokaiselle mahdollisesti tartunnan saaneelle pitää saada tieto ja oireiden ilmetessä selvittää testillä tarve eristäytymiseen.

    On kauheaa katsottavaa, kun vieläkin, kun tiedetään miten pahaa jälkeä korona monille tekee, korkeat ministeriöiden viranomaiset puhuvat laumasuojasta, ilman että yhtään ymmärtävät mikä sen inhimillinen kustannus on.

    1. Tyhjänpäiväistä on myös sen juhliminen, että hallitus on saanut ”hidastettua epidemiaa” ja mediassa yleinen ”kaikki keinot ovat tarpeellisia” -mantrojen toistelu, jos niillä R0:aa ei kuitenkaan ole saatualle yhden. Näin ainakin eilisessä lehdessä esitettiin, ja tätä pidettiin muka jonain voittona. Oikeastihan kyseessä on todella kalliilla ostettu lisäaika, joka itsessään ei ole juuri minkään arvoista. Ilman jotain odottamatonta lääketieteellistä käännettä meillä ei ole missään tilanteessa aikaa odotella epidemian menemistä itsellään ohi hidastettuna. Siihen menisi vuosia, ja hvyinvointiyhteiskuntamme ja sitä myötä myös terveydenhuoltomme romahtaisi ennen sitä (minkä jälkeen saamme kantaa sekä sen seuraukset *että* koronan). Hyötyä on vain, jos tämä lisäaika onnistutaan hyödyntämään jotenkin tehokkaasti. Toivon totisesti, että näin on, mutta valtio ja viranomaiset eivät anna tästä kovin rohkaisevaa kuvaa, koska mitään pidemmän aikavälin suunnitelmaa ei tunnu olevan.

      Rokotetta ei voi missään nimessä jäädä odottelemaan. Hengityskoneiden odottelukin on niin ja näin, koska niitä ei kuitenkaan tule olemaan lähimainkaan riittävästi, ja ne pelastavat muutenkin vain n. 50 % niihin joutuvista. Paras toivo on siinä, että lyhyessä ajassa joku olemassaoleva lääke (kuten Avigan ehkä) toisi merkittävän lisäaseen. Tämäkin on uhakpeliä ja siihen pitää olla joku realistinen suunnitelma olemassa kuinka pitkään sitä uskalletaan odottaa.

      Muuten on kaksi vaihtoehtoa: hyväksyä, että nyt tulee ruumiita ja lopettaa kaikki taloudellisesti haitalliset toimet ja suojata vain riskiryhmät, koska epidemian lykkääminen vain tekee sen jälkipyykistä rumemman muttei pelasta meitä siltä. Tai sitten koittaa saada R0 alle yhden, mikä lienee mahdollista aggressiivisella testaamisella jos millään siihen asti, että rokote saadaan. Jos tässä onnistutaan niin siltikin pitää ylläpitää karanteeneja ja matkustusrajoituksia epidemia-alueille.

      Joka tapauksessa nykytilan ja -rajoitusten reaktiivinen jatkaminen on kaikkein huonoin tie, uskoisin.

  22. Saakohan tätä edes pohtia – kuinkahan moni vanhus valitsisi kuitenkin mielummin koronan kuin kuukausia jatkuvan yksinäisyyden?

  23. Jori:”Oletuksena, että Suomenkaltaisessa harvaanasutussa maassa tartunnat tapahtunevat ennemmin perhe-, tuttava- ja työpiirien kautta kuin esim. joukkoliikenteessä. Varsinkin nyt kun joukkoliikenne on minimissään ja vastaantulijoitakaan ei ole kadulla kävellessä.”

    Hyvä, että Suomi on säilyttänyt koko maan asuttuna. Missä piileskelevät ne, jotka ihannoivat kaupungistumiskehitystä ja moittivat haja-asutuksen olevan liian kallista Suomelle ?

    Oliko isku vyön alle vakavassa tilanteessa ? Samalta tuntuu meistä, joita syyllistetään vuoden muut ajat, eli silloin , kun ei ollut koronakriisiä.

    1. Eemil:
      Hyvä, että Suomi on säilyttänyt koko maan asuttuna. Missä piileskelevät ne, jotka ihannoivat kaupungistumiskehitystä ja moittivat haja-asutuksen olevan liian kallista Suomelle ?

      Oliko isku vyön alle vakavassa tilanteessa ? Samalta tuntuu meistä, joita syyllistetään vuoden muut ajat, eli silloin , kun ei ollut koronakriisiä.

      Vaikka kaupungistuminen vähän pysähtyisi niin ei se tarkoita että kaikkien pitäisi levittäytyä ihan korpeen. Se infrastruktuurin ja palveluiden ylläpito maksaa. Tämä nyt on väliaikainen tilanne, paras on kai että kulutustottumukset muuttuvat siihen suuntaan että turha lentäminen vähenisi.

  24. Mobiili- ja muut jäljitysketjut auttavat. Toimiakseen ne tarvitsevat kuitenkin testauskapasiteettia reilusti. Ilman testausta ei mikään sovellus auta.

    Tuosta voisi tehdä mielenkiintoisia laskuharjoituksia miten suurella osalla kansaa pitäisi olla esim. mobiiliappi, kun huomioidaan että joku prosentti testituloksista on virheellisiä ja osa anynhyymisti ”hei käy testissä” viestin saajista jättää vain väliin kun olo on terve ja muutenkin olisi kaikenlaisia kiireitä. Vastapainoksi vaikka olettama R0=2 tai R0=3 ja sen lasku alle yhden.

    Rajoitus/jäljityskeinoja on kuitenkin pakko saada, jotta maa saadaan auki. Jos sairastuneita on 100 päivässä tilastoissa ja vaikka 30x määrä oikeasti, on se edelleen vain 3000 hlö/pv. Tällöin kulku koko kansan läpi veisi n. 6 vuotta ja vaikka 50% tasokin 3v.

    Tulossa on taatusti kompromissia sen suhteen miten paljon rajoitetaan jne ja missä terveydenhuollon kapasiteetti riittää. Kun kapasiteetti ylittyy tulee pahaa jälkeä. Vaativien hoitojen lykkääminen, pula hoitopaikoista yms lisää kuolleisuutta myös muissa vaativaa hoitoa tarvitsevissa ryhmissä.

  25. Ruotsin tapa antaa päätösvalta strategiasta virkamiehille (ainakin ulospäin) on aivan ylivertainen. Poliitikot eivät joudu vastaamaan päätöksistä eivätkä joudu tekemään sellaisia huutoäänestyksen perusteella.

    Rajoitusten lisääminen tai purkaminen sujuu kevyesti asiantuntijan päätöksillä, mutta poliittiset päätökset sisältävät vääjäämättä aina poliittista riskiä seurauksista, ja johtavat varovaisuuteen. Kukaan ei halua olla se, jolta kysytään, miltä tuntui aiheuttaa n kuolemaa liian aikaisella helpotuksella.

    Eivät roomalaiset sattumalta valinneet määräaikaista diktaattoria vaaran uhatessa.

  26. Enemmistöllä hoitokotien ikäihmisistä on hoitotahto selvitettynä ja kirjattuja kriittisiin tietoihin esim. ”Ei tehohoitokelpoinen”.

    Tampereen yliopiston professori Seppo Parkkilan mukaan A-veriryhmään kuuluvat saavan koronaviruksesta sen hankalamman taudin. Miten paljon veriryhmä tai geneettinen perimä voisi selittää maakohtaista isoa vaihtelua?

  27. Yksi huomio: jos Ruotsissa ja Usassa olisi saman verran väkeä, Ruotsissa olisi kuollut eilen 3762 ihmistä.

    1. Yksi huomio: jos Ruotsissa ja Usassa olisi saman verran väkeä, Ruotsissa olisi kuollut eilen 3762 ihmistä.

      Ei kestä kauan, että kuolleiden päivittäinen määrä nousee Yhdysvalloissa tuolle tasolle.

      1. Osmo Soininvaara: Ei kestä kauan, että kuolleiden päivittäinen määrä nousee Yhdysvalloissa tuolle tasolle.

        Ruotsiin verrattuna Yhdysvalloissa on aika laissez faire -meininki. Todetut tartunnat kasvoivat pari dekadia kahdeksan-yhdeksän päivän kymmenkertaistumisvauhdilla, kun taas Ruotsissa tuhannen todetun tartunnan jälkeen kymmenkertaistumiseen menee jotain 23 päivää.

        En mitenkään jaksa uskoa että Yhdysvaltojen terveydenhuolto kestää romahtamatta seuraavaa kahta kuukautta.

        Kuten niin monessa asiassa Yhdysvalloissa, länsirannikolla on asiat paremmin.

  28. Nyt kun Wuhanin rajat on taas avattu, ja ilmeisesti yli 100 valtavaa junaa on lähtenyt kuskaamaan sieltä ihmistä matkaa sieltä muualle Kiinaan, nähtäneen noin 3-4 viikon sisällä, että mitä seuraa. Eli lähteekö tauti taas leviämään Kiinassa, vai ei. Jos lähtee, Kiina pyrkinee esittämään asian ikään kuin syy leviämiseen olisi ulkomailta nyt Kiinaan takaisin tulleissa, eikä enää Kiinan sisäisissä taudin levittäjissä. Jos ei lähde, hyvä niin. Asiassa huolestuttavat ne joidenkin journalistien väitteet, joiden mukaan Wuhanin virallisesti raportoidut taudittomuustiedot johtuisivat siitä, että testauksia on tehty lähinnä muille kuin koronaoireisilta vaikuttaville, ja että oireilevat eivät olisi enää päässeet testeihin.

    Nyt kun rajat on avattu, ja sadat tuhannet sinne eristetyt ihmiset ovat matkaamassa muihin Kiinan osiin, nähtäneen jonkin ajan päästä, että oliko Wuhanissa oikeasti vielä koronaa monilla. Jos koronasta lähtee Kiinassa liikkeelle uusi, aiempaa isompi aalto, voi sieltä tulevien terveydenhuollon suojatuotteiden toimitukset Suomen suuntaan vielä tyrehtyä, jos tuotetut materiaalit otetaan Kiinan omaan käyttöön.

    1. Soininvaara:
      Syynä ilmeisesti se, että Ruotsi on vauraampi maa. Jonkin uutisen mukaan 14 000 ruotsalaista oli hiihtolomalla Pohjois-Italiassa.

      Ruotsalaisilla on hienostuneempi ja sivistyneempi maku. Suomalaiset törsäävät vähintään yhtä paljon kuin ruotsalaiset talvilomamatkoihin mutta suosivat Thaimaan, Karibian ja Kanarian kaltaisia junttikohteita.
      Oli vain sattuma että juuri pohjois-Italia oli tautipesäke eikä Phuket.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.