PÖYDÄLTÄ
Jäätelö- ja grillikioskien vuokrausperiaatteet
Nämä pitäisi periaatteessa vuokrata tarjouskilpailun perusteella eniten tarjoaville. Lautakunnassa on herännyt huolta siitä, että tämä johtaisi siihen, että yksi toimija saa ne kaikki ja Helsingistä saa sen jälkeen vain huonolaatuista bulkkijäätelöä. Makkarapuolella on samoja pelkoja.
Meri-Rastilan itäosan täydennyskaava
Kokonaisuudessaan virkistysalueiden ja asumisen yhteensovitus paranee, kun asumista tiivistetään. Silloin asumisen alle peittyy vähemmän, mutta tietysti paikallisesti lähivirkistysalueita menetetään. Tarkoituksena on myös monipuolistaa Meri-Rastilan asukaspohjaa. Tämä on periaatteessa hyvä hanke, mutta ymmärrän, että se aiheuttaa myös tyytymättömyyttä.
Itäkeskuksen Jokeri-korttelin asemakaava
Kaikki lähti liikkeelle siitä, että Jokeri-ratikalle piti rakentaa päättäri. Siihen yhteyteen alettiin suunnitella asuntoja ja paljon muutakin. Jonkinlaisen kilpailun jälkeen tämä annettiin YIT:n ja Sato-asuntojen muodostamalle konsortiolle. Sen aikaiset suunnitelmat näyttivät kyllä vähän toiselta.
Tähän on edellisestä kerrasta tullut lisää aika paljon. Kortteliin tulee 500 asukasta ja tietysti taas hotelli. Kaiken kaikkiaan 45 000 k‑m2. Aika massiivisen näköinen. Korttelin sisäpiha on nostettu korkeuksiin.
Asuinkortteleiden oletetaan olevan vähäautoisia. Niinpä 500 asukasta palvelisi vain 86 autopaikkaa, mutta hotellin taas oletetaan olevan normaalia hotellia autovaltaisempi, joten se tarvitseekin 100 autopaikkaa. Liityntäliikenteelle varattavien paikkojen määrä taas laskee 430:sta 200:aan. (!)
UUDET ASIAT
Sibeliuksen puiston kunnostussuunnitelma
No jo on aikakin. Aika kuluneeksi käynyttä puistoa kunnostetaan 3,6 miljoonalla eurolla. Ottaen huomioon, että tämä on minulle käsittämättömästä syystä kaupungin merkittävin matkailukohde, puiston tila on ollut pieni häpeä. Jokin kioski tai kahvila tarvittaisiin auttamaan turisteja luopumaan rahoistaan. Kahvila Pauligin huvilaan?
Sähköpotkulautojen pysäköintiongelma
Ville Jalovaara on tehnyt asiasta valtuustoaloitteen ja siihen vastataan suunnilleen niin, ettei mitään ole tehtävissä, koska kaupunkien järjestyssäännöt on kumottu ja korvattu järjestyslailla. Se taas on aivan liian joustamaton.
Minusta tieliikennelakia pitäisi muuttaa niin, että sähköpotkulautoja voisi pysäköidä sille viiden metrin alueelle ennen suojatietä, johon autoa ei saa pysäköidä eikä pysäyttää. Kyllä siitä näkee yli.
Tontinvarauksia tai niiden jatkoja ja vuokrasopimuksia Jätkäsaaressa
- Taas hotelli. Tällä kertaa kelluva hotelli. Varataan 4,5 hehtaarin alue kelluvan hotellin ym suunnittelua varten Flotel Oy:lle.
- Vuokrasopimus pysäköintilaitostontille. Tontin arvona pidetään nykyrahassa 148 euroa/k‑m2 eli noin kymmenesosa asuinkerrosneliön arvosta. Jos asiaa ajattelee vaihtoehtoiskustannusten kautta, tämä on aika raju subventio, mutta jos me ottaisimme tästä saman vuokran kuin asuintonteista ja pakottaisimme asuntoyhtiöt varaamaan tästä autopaikkoja, olisi tulos sama.
- Ympärivuotinen hiekkaranta rantalentopalloa ja lainelautailua varten Jätkäsaareen. Sisähalli uimarantatoimintoja varten. Ratikalla palmujen alle! Tontinvarausta jatketaan. Eikö tähän voisi saman tien laittaa hiihtoladun kesäkuukausiksi?
- Royal Areenalle tontti, johon pitäisi tulla mailapelitorni, monitoimiareena, kylpylähotelli sekä pysäköintitalo.
- Bluet Oy Ltd: Hankkeen alustavien suunnitelmien mukaan alueelle voisi toteuttaa esimerkiksi kelluvan kahvila-ravintolan, monitoimitiloja, pienkylpylän saunoineen, vierasvenelaiturin sekä esiintymislavan.
Rakennusliike Lehdolle tontti täydennysrakentamista varten
Tämä ei ole suuren suuri, 4 700k‑m2. Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että Lehto on sopinut hankkeesta kahden vuokratontilla olevan asunto-osakeyhtiön kanssa ja nyt näiden tontteja pienennetään ja varataan tontti Lehdolle. Odotan mielenkiinnolla selustusta, miten tämä menee taloudellisesti. Mitä ne kaksi yhtiötä tästä saavat korvaukseksi.
Koko Länsi-Herttoniemi rakennuskieltoon
Alueelle suunnitellaan täydennyskaavaa.
Itiksen jokerikortteli on tuon näköisenä klönttinä toteutuessaan rikos arkkitehtuuria kohtaan, mihin hävisi se se aikaisempi havainnekuvassa ollut sopusuhtainen ja arkkitehtuuriltaan lämminhenkisen värikäs luomus, olisihan siihenkin voinut lisätä pari kerrosta torneihin jos tehoa piti saada lisää. Luulisi että kaupungilla on oikeus estää tuon rakentaminen, ihan järkyttävää, epäilen että “elementtitehdas” on tuon möhkäleen suunnittelijan nimi. Harvoin tulee enää nähty näin järkyttävää arkkitehtisuunnittelua.
Irrelevantti näkökulma nyky Suomessa. Samanlaisia klönttejä me joudumme katselemaan Töölönlahdellakin: Finlandia-talo, Ooppera jne, puhumattakaan uudemmista.
On selvää, ettei jäätelö- ja makkarakioskeja pidä vuokrata monopolina. Se johtaa ylihinnoitteluun ja huonoon laatuun. Pitää siis kehitellä jokin menettely, jolla kioskien välinen kilpailu järjestetään. Eikös yksinkertaisin olisi vaatimus siitä, että kioskit vuokrataan vain luonnollisille henkilöille, joiden tulee itse työskennellä kioskissa vuoden aikana vähintään 300 tuntia? Lisäksi vaatimus, että yksi henkilö sa vuokrata enintään yhden kioskin. Tällöin kioskit työllistäisivät suoraan pienyrittäjiä.
Jäätelöä myydään aika monessa muussakin paikassa kuin erityisissä jäätelökioskeissa, joten monopolia tuosta ei synny. Eikä tuo vaatimus luonnollisista henkilöistä, jotka itse työskentelevät kioskissa ole nykyaikaa vaan pikemminkin pakkoyrittäjyyttä.
Laadukasta jäätelöä ei myydä monessa paikassa. Oikeita jätskibaareja on vähän ja nykyinen jäätelöautokin myy lähinnä ankeaa bulkkia.
En tiedä yhtään varsinaista jäätelöbaaria Helsingissä. Jos jollakin on tietoa, niin kertokaa ihmeessä.
Helsingin jäätelötehtaan kioskit ovat hyviä. Ne ovat kioskeista ainoa kohtuullisen laadukasta jäätelöä myyvä ketju. Robertsilla on hyvää jäätelöä, mutta se ei ole kioski, vaan kahvilaketju.
Nyt ovat tainneet muistot siitä edellisestä versiosta kultaantua. Melkoista laatikkoa oli sekin. Olen kyllä samaa mieltä tästä nyt esitetystä havainnekuvasta: aivan hirviä. Julkisivujen rakentamiseen pitäisi todellakin saada joku julkisen vallan suodatin. Nykyinen laintulkinta on, että jos suunnitelmat vastaavat kaavaa, niin rakennuslupa pitää antaa, mikä on johtanut siihen, että kaava on ainoa ohjauskeino. Tässä tarvittais joku tapa kaupungin sanoa yksinkertaisesti, että liian ruma taloksi, ei tule lupaa. Siis ilman, että kaavaan kirjoitetaan jotain vaatimuksia, joita rakennuttaja sitten kiertää parhaansa mukaan.
“Liian ruma” kunnan lautakuntapäätöksenä ei kuulosta hakijoita tasapuolisesti kohtelevan päätöksenteon tulokselta, vaan tulevan poliitikkoklikin kiristyskeinolta. Vaalirahoittajien talot ovat äkkiä kauniita ja muut rumia.
Päin vastoin. Poliittisella ja virkamiesohjauksella ei ole saavutettu edes välttävää tasoa. Katso vaikka ympärillesi. Ohjaus tulee lopettaa tarpeettomana ja haitallisena.
Jossain oli ehdotus, että rakennuksen pääoven viereen tulee kirjata arkkitehdin ja rakennuttajan nimet. Nykyisessä Some-Suomessa tulee takuuvarmasti palautetta, jos uusi rakennus ei miellytä.
Olisiko kioskien kilpailutukselle jokin parempi, tai edes laillinen, vaihtoehto?
Aina voi laittaa ehdoksi sen, ettei yksi toimija saa saada yli x prosenttia paikoista. Sellaisia ehtoja on paljon, joten eivät ne voi olla laittomia.
Voisiko tuossa olla ehtona että vuoka nousee vaikka 10% per samalle taholle vuokrattu kohde?
Se mahdollistaisi pienehköt ketjut (mikä parantaa tuottavuutta) ja tarjoaisi pienyrittäjälle mahdollisuuden kasvuun, mutta jarruttaisi ketään valtaamasta koko kaupunkia.
Isoilla kansainvälisillä toimijoilla on niin paljon pääomia, että Helsingin kokoisen kaupungin markkinoiden valtaus ei ole mikään iso juttu. Se saattaisi jopa kiinnostaa, jos mietitään turistivirtoja. Ainoa järkevä rajoite on prosenttiosuus.
En usko kioskien tuoton olevan merkittävä tulonlähde kaupungille. Joko sama hinta kaikille tai siteen jaottelu pariin kolmeen kategoriaan. Kaikki mukana olevat tahot saavat varata vuorollaan vaikkapa niin, että liikevaihdoltaan pienin aloittaa (vrt. NHL). Sitten varaukset kierroksittain ja lopulta on niin huonoja liikepaikkoja, ettei ketään kiinnosta.
Tämähän olisikin oikea tapa. Jotenkin sain käsityksen, että ei haluttaisi kilpailuttaa ollenkaan.
On kyllä ikävä yllätys tuo Jokerikorttelin päivittynyt ilme, vaikka ymmärränkin tuon rakennuskokonaisuuden suunnittelun haasteita. Jotenkin toivoisi ettei Itäkeskuksessa enää mentäisi esteettisesti siitä missä aita on matalin, kun alueen kokonaisilme ja houkuttelevuus on muutenkin kyseenalainen.
Itiksen liityntäpysäköinti on hyvässä käytössä nykyään. Vaikea uskoa, että 200 paikkaa riittää.
Nykyiset paikat ovat kyllä ärsyttävän kapeita. Esimerkiksi Vuosaaren liityntäpysäköinti on huomattavasti mukavampi.
Huutokaupataan kioskit. Jos jossain on niin lähekkäiset kioskit, että syystä pelätään niiden hintakartellia, voidaan kieltää samaa vuokraamasta molempia, mutta muuten hintakilpailija on lähikauppa eikä etäkioski.
Jos rikkaammat eivät maksa gourmet-jäätelöstä niin paljon, että markkinoiden kannattaisi niitä heille myydä, on moraalisesti väärin tukea sellaista köyhien rahoilla kieltämällä halpajäätelöketjut.
Juuri näin.
Hallinnon paremmintietäjillä on taas huoli siitä, että ihmiset eivät ymmärrä omaa parastaan ja markkinoita on sen vuoksi ohjailtava.
Virkamiehille ja poliitikoille pitäisi kyllä keksiä jonkinlainen tulospalkkausjärjestelmä, jossa aiheutetut hyvinvointitappiot tuntuvat myös omassa lompakossa. Ehkä siinä sitten laantuisi suurin into sotkea markkinoita.
Sähköpotkulautojen pysäköinti ajoradalle… Miten ajattelit tuon toimivan niillä kaduilla, joissa osan aikaa päivästä pysähtymiskielto? Tulisiko laitteille teline vai saisiko ne jättää tuohon tilaan “ihan miten vain”?
Pysäköinnin valvojat voisivat keräillä väärin pysäköityjä sähköpotkulautoja ja toimittaa ne jonnekin varastoon, mistä ne saisi takaisin vaikka parin sadan euron korvausta vastaan. Niitä vuokraavilta yhtiöltä alkaisi luultavasti aika pian tulla erilaisia ratkaisuja sähköpotkulautojen pysäköintiongelmaan. Nykyisellään ne kun eivät lainkaan vastuussa aiheuttamastaan ongelmasta.
Pysäköitynää sähköpotkulauta on paljon vaarattomampi kuin jonkun vauhtisokean ohjastamana.
Minusta tuo ei ole kortteli, mutta jos joku haluaa rakentaa, antaa palaa. Kaupungin kaavoituksen kannalta oleellista on vain se, että huolehditaan katutason toimitilasta ympäri korttelia. Sisäänpäinkääntyvät korttelit ovat kokonaisuuden kannalta ongelma vrt. Redi yms.
Korttelin rakentajille tulee tehdä selväksi, että kaikki ympäröivät parkkipaikat varataan lyhytaikaiseen pysäköintiin. Mitoitus viittaa siihen, että lasketaan asukaspysäköinnin varaan.
Tuosta pysäköintilaitostontistakin olisi ollut kiva saada havainnekuva. Siinäkään projektissa ei olla terveellä pohjalla, kun kaupunki vetää välistä. Kaupungin maanomistus, pl. omat tilat, pitää kieltää. Jos taas vuokrataan pysäköintilaitokselle tontti, johon olisi voinut tehdä asuntoja tai toimitilaa, niin olen Osmon kanssa samaa mieltä. Pysäköinti tulee painaa maan ja pihakansien alle ja myydä osakkeina. Siellä se on halpaa asukkaalle, kunhan huolehditaan kilpailusta.
Jokeri-korttelin tyyli muistuttaa Triplaa. Viivoitin on pysynyt suorassa.
Tiivistä ja tehokasta, ei tuosta oikein muuta tule mieleen. Ei herätä mielenkiintoa.