Hakaniemen ranta osallistuu kokeiluun markkinaehtoisesti pysäköinnistä. Se ei tarkoita, ettei alueelle rakenneta autopaikkoja vaan, että niitä rakennetaan niin paljon kuin tulevat asukkaat haluavat, mutta ei enempää. Käytännössä niitä ehkä ei rakenneta, vaan asukkaat vuokraavat paikkansa torin ale rakennettavasta pysäköintiluolasta, koska tämä on todennäköisest5i halvempi vaihtoehto.
Kaavassa on naapurikorttelissa kuitenkin noin 200 pakollista autopaikkaa. Tämä oli pieni yllätys, koska minä ja moni muukin oli siinä käsityksessä, että tämä kortteli kuuluu markkinaehtoisen pysäköinnin kokeiluun. Kyseinen kortteli rakennetaan nykyisen Hakaniemen sillalle johtavan tien päälle. Tie siirtyy lähemmäs Merihakaa samalla, kun Hakaniemen silta korvataan uudella.
Liikennesuunnittelupäällikön selitys oli, ettei tässä voi harjoittaa markkinaehtoista pysäköintiä, koska alue kuuluu asukaspysäköinnin piiriin. Myönnän lähes ilmaisiin asukaspysäköintipaikkoihin liittyvän yhteismaaongelman.
Ongelma on kuitenkin ratkaistavissa yksinkertaisesti. Päätetään, että osoite tässä korttelissa ei oikeuta asukaspysäköintitunnukseen. Syrjivää? Ei sen syrjivämpää kuin on määräys rakentaa järkyttävän kalliita autopaikkoja, jotta ei käyttäisi noita kadunvarsipaikkoja. Pahimmillaan tämä syrjiminen siis pakottaa rakentamaan autopaikkoja, koska ei voi käyttää kadunvarsipaikkoja. Kaavamääräys pakottaa siihen, vaikka asukkaista yhdelläkään ei olisi autoa.
Kyse ei ole aivan vähäisestä asiasta. Nuo 200 autopaikkaa maksavat arviolta 10 M€. Tätä lukua en papereista löytänyt, mikä ei tarkoita, etteikö sitä jossain olisi. Käytin varovaisesti lukua 50 000 €/paikka, mutta noin tiiviisti rakennetulla tontilla luku voi olla huomattavasti suurempi.
Autopaikkanormi on 1/150k-m2. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kymmentä asuntoa kohden on rakennettava 4-5 autopaikkaa. Ei autoja omisteta tuolla alueella läheskään noin paljon, keskimäärin vain noin 2/10 asuntoa, vaikka asukaspysäköinti on käytännössä ilmaista. Alueella ei myöskään ole pulaa asukaspysäköintipaikoista, koska auton omistaminen tuolla alueella ei nyt vain ole tapana eikä tarpeellista.
Kuka nuo autopaikat joutuu maksamaan? Maanomistaja eli kaupunki, koska tontin arvo laskee jokseenkin tarkkaan autopaikkojen aiheuttaman lisäkustannuksen verran.
Haaskaavaa rahan käyttöä.
Merihaassa on parkkihalleissa tilaa, jos niissä olisi 200 vuokraamatonta autopaikkaa, niin eikö siinä olisi valmis ratkaisu, jonka voisi sorvata jollain hallinnollisella päätöksellä?
Bostonin keskustan pelastusohjelmassa oli kolme kohtaa:
1) asukaspaikoitus tuli tonteille, mikä avasi muun paikoituksen asiakkaille
2) keskustaan rakennettiin light rail ratkaisu ja
3) kaavalla pakotettiin varaamaan ensimmäinen kerros toimitilaksi.
Bostonin ohjelma on ollut menestys ja sen keskeiset kohdat tulee ottaa huomioon kaavoituksessa. Siinä olen samaa mieltä, etteivät autopaikat saa olla pakollisia, mutta muuten esitetty ratkaisu ei ole kelvollinen. Joko ostat paikan tontilta tai sitä ei ole. Yleinen paikoitus on asiakaspaikoitusta.
Liikenne ja erilaiset taksi- ja kuriiripalvelut lisääntynee autonomisten ajoneuvojen myötä kymmenessä vuodessa radikaalisti, joka on kaupunkisuunnittelun näkökulmasta aika lyhyt aika. Oma auto (mikäli sellaista vielä tarvitsee, kun taksipalveluista poistuu kuljettajan kustannus) voi olla parkissa jossain kauempana asunnosta edullisemman pysäköinnin alueella, josta se navigoi itsenäisesti noutamaan omistajan.
Kiinteistöillä tulisikin olla oma pakollinen lyhytaikainen pysäköintipaikka mielellään heti rakennuksen oven edessä, josta nouto-ja toimituspalvelut onnistuvat jouhevasti. Muutoin riskinä on, että asukkaiden tilaamat autot ja palveluntuottajat pyörivät tukkimassa kaupungin katuja pysäköintipaikkaa etsiessä.
Uskotko tuohon? Ihmisten autotarpeet ovat niin erilaisia, ettei synny yhtä toimivaa konseptia. Enemmän pelkään autopaikkatarpeen lisääntymistä, kun perinteisen kumipyörän lisäksi perheessä pitää olle myös drone.
Muutimme Kruununhakaan v. 2014 Espoosta ja hankimme lähdön kunniaksi vielä uuden Alfa Romeon. Kolmen vuoden jälkeen myimme sen, kun huomasimme sen seisovan välillä jopa kuukauden käyttämättä Merihaan parkkitalossa. Olemme edelleen mökin omistajia, hiihtäjiä, retkeilijöitä, mutta etsimme liikkumiseen luovia joukkoliikenteeseen ja auton vuokraamiseen perustuvia ratkaisuja. Niin kauan kun omistaa auton, kuuluu tavalla tai toisella autopuolueeseen, mutta kun autoon ei ole enää pääomaa sidottuna, jotenkin henkisesti vapautuu suhteessa autoon ja autoiluun. Uudet liikkumisen ja kaupunkisuunnittelun ratkaisut eivät tunnu uhalta vaan mahdollisuudelta.
Sompasaaressa käynnissä hieman analoginen tilanne. Kaupunki rakentamassa Sompasaaren eteläkärkeen pysäköintilaitosta, joka valmistuu neljän vuoden kuluttua. Arvioitu hinta on vähän päälle 50 000 euroa per autopaikka. Koska Sompasaaressa korttelin autopaikkoja kaavoitettu alle normin, nyt kysytään taloyhtiöiden kiinnostusta ostaa autopaikkoja. Mutta kuka tuolta haluaa paikkoja, kun esim. Redin parkkipaikat on suunnilleen yhtä kaukana Sompasaaren pohjoislaidalta katsottuna, ja sieltä saa vuokrattua autopaikan 3000 eurolla vuodessa? Onneksi asemakaava ei pakota lunastamaan noita paikkoja.