Aion vastata Jan Vapaavuoren kirjoitukseen keskustatunnelin torppaamisesta perusteellisemmin parissa kirjoituksessa, mutta päätöksenteosta haluan sanoa jo nyt.
Minusta hankkeen kannattajille, kutsun heitä yksinkertaisuuden vuoksi kokoomukseksi, pitäisi antaa aikaa esittää karkea hahmotelma siitä, miten tunneli rahoitetaan. Sen esittämiseen ei pitäisi mennä viikkoa pidempään, koska tarkkoja laskelmia ei tarvita vaan strateginen ajatus riittää. Jos jokin ajatus on, siitä voisi kertoa ennen 8.10. tai viimeistään silloin.
Sen sijaan rahaa ei kannata haaskata suunnitelman yksityiskohtien hiomiseen, koska näyttää aivan ilmaiseltä, ettei hanke ole taloudellisesti toteutettavissa. Kirjoitan myöhemmin tarkemmin siitä, miten tässä ei minusta saada yhtälöitä umpeen mitenkään.
Toistaiseksi KYMP-lautakunnalle on esitetty mitään muuta rahoituslähdettä kuin kuntavero.
Yksi rahoituslähde on tutkittu ja havaittu toimimattomaksi: Edes tunnelin ylläpitokustannuksia ei saa rahoitetuksi pelkästään tunnelin käyttäjiltä perittävillä maksuilla. Jos tunneli on maksullinen ja ajo maan päällä ilmaista, tunneli jäisi ilman käyttäjiä, jos maksulla kerättäisiin yli 8 M€/vuosi.
Joskus oli puhe, että maksu laitettaisiin myös maan päälle, mikä olisikin talousteoreettisesti järkevää. (kirjoitan tästä joskus tarkemmin). Kokoomuksen pitäisi kertoa, ovatko he valmiita tietulleihin Helsingin niemen ympärillä ja kuinka paljon näistä ja tunnelimaksuista voisi yhteensä kerätä. Tunnelin rahoittaminen tietulleilla merkitsisi myös, ettei tunneli lisäisi autoliikennettä, vaan kokonaisuus voisi jopa vähentää sitä merkittävästi, jolloin vihreiden argumentit tunnelia vastaan heikkenisivät olennaisesti.
Maksajia voisivat olla myös kiinteistöt, joiden arvo nousee tämän takia. Siltä osin kuin kaupunki omistaa tällaisen maan ja tontti on rakentamaton, sen voisi periä tontinluovutusmaksuina, mutta muuten sen kai pitäisi perustua vapaaehtoiseen kolehtiin. Joissakin maissa lainsäädäntö mahdollistaa tällaisen rahastuksen kohdennetulla kiinteistöverotuksen korotuksella, mutta Suomessa maapoliittinen lainsäädäntö on perin kepulaista eikä se siksi tällaista mahdollista. Vapaaehtoisen kolehdin keräämiseen sisältyy ilmeinen vapaamatkustajaongelma. Lainsäädäntömme ei oikein suosi tällaisia hankkeita, mikä on ilmeinen puute. Tyhjiä tontteja on keskustassa aika vähän.
Esimerkiksi Kruunusiltojen kustannuksista kaupunki saa tonttien arvonnousuna takaisin vähän yli puolet. Arvonnousu riittäisi rahoittamaan hankkeen kokonaan, mutta vanhoissa asunnoissa asuvat saavat arvonnousun lahjana. Jos kiinteistöverolla olisi jotain yhteyttä markkinahintoihin, sen toisenkin puolen saisi ajan myötä.
Tunnelin potentiaalisista käyttäjistä enemmistö taitaa olla muita kuin helsinkiläisiä. Onko ajateltu, että naapurikaupungit tai valtio osallistuisivat hankkeeseen? Missään MAL-suunnitelmissa hanketta ei ole.
Kokoomuksessa on puhuttu myös ”yksityisestä rahasta” eli siis leasingsopimuksesta. Se tekee tästä vielä kalliimman, koska yksityisen rahan tuottovaatimus on perin korkea.
Onko muita rahoituslähteitä? Ajatus rahoittaa tämä kunnallisverosta tarkoittaa joko veron korottamista prosenttiyksiköllä kymmeneksi vuodeksi tai merkittävää heikennystä kunnallisiin palveluihin, siis lähinnä koulutukseen, vanhustenhuoltoon ja terveydenhoitoon. Ei taitaisi pärjätä kunnallisessa kansanäänestyksessä.
Puhun tässä 1,4 miljardista, vaikka Jan Vapaavuori puhuu 490‑1140 miljoonasta. Jos puhuu 490 miljoonasta, ei pidä puhua mitään rekoista ja satamista, koska satamista ei tunneliin pääsisi ja jos rajoittaa summan 1140 miljoonaan, unohtaa siitä sen, että läpiajoliikenteen ohjaaminen Helsingin keskustan kautta tekee Sörnäisten tunnelista välttämättömyyden, koska paisuvaa autoliikennettä ei voisi ohjata Kalasataman katujen kautta.