Edellisessä kokouksessa pöydälle pantujen asioiden (Herttoniemen metroasema, Puotilan ostoskeskus ja kuntoportaat) lisäksi ainoana isona asiana on Meri-Rastilan täydennyskaava
Meri-Rastilaan 2400 uutta asukasta
Vuosaari liitettiin Helsingin maalaiskunnasta (nyk. Vantaa) Helsinkiin aikomuksena rakentaa sinne ydinvoimala lämmittämään Helsinkiä. Sittemmin ydinvoimalasta luovuttiin ja rakennettiin asuntoja sen sijaan. Ensin asialla oli Asuntosäästäjät ry, joka rakennutti paitsi asunnot, myös sillan Helsingistä Vuosaareen. Aika poikia. Kaupunki osti sillan myöhemmin itselleen.
Olen pitänyt Meri-Rastilaa hirveänä virheenä. Metroaseman viereen matalaa ja väljää rakentamista. Suunnittelijoiden selityksenä oli, ettei sitovaa päätöstä metrosta ollut tehty silloin kun aluetta suunniteltiin. Ei kovin hyvää koordinaatiota kaupungin sisällä.
Nyt Meri-Rastilaa sitten tiivistetään kunnolla. Osittain puretaan 1990-luvulla rakennettuja taloja isompien tieltä.
Uusia asukkaita tulee 2400. Kuten kuvasta näkyy, mittakaava vähän muuttuu.
Kuntoporrasasia on johtanut jonkinmoiseen ihailuun koskien Helsingin kaupungin työntekijäin korkeaa työn tuottavuutta. Vantaalla portaat pystytetään kymppitonneilla, Tampereella ne tehdään talkoilla mutta Helsingissä kaikki hankkeet ovat vähintäänkin kuusinumeroisen luvun arvoisia. Tarvitaan arvokkaita arkkitehtipiirroksia joissa pyöräillään nupukivillä.
Ode, kysäses suunnittelijoilta mikä on logiikka tuossa että metroaseman ja Rastilan uuden keskuksen välillä, eli siis koko kaupunginosan keskeisimmissä ja vilkkaimmassa paikassa, säilyy nykyinen huoltoasema ja sen myötä karuakin karumpi ilme ja turvaton ympäristö. Tuntuu jotenkin uskomattomalta että tälle koko alueen kaupunkikuvallisesti/toiminnallisesti tärkeimmälle paikalle ei mitään muuta keksitty?
Autoilu on pyhä asia eikä sen monumentteihin tule kajota. Itä-Helsinginssä autoilu on erityisen pyhä asia.