Teimme aikanaan vaimoni kanssa häämatkan junalla ympäri Eurooppaa. Nyt olemme tasan kolmekymmentä vuotta myöhemmin taas kiertämässä Eurooppaa Interraililla. Se on todella hyvä tapa tutustua maanosaamme, ihan siitä riippumatta, minkä asteista ilmastoahdistusta potee.
Aloitimme matkan rahtialuksella Travemündeen. Laivalla ei voi tehdä mitään. Minä otin sen siksi työpäivänä ja kirjoitin läppärillä. Laivan maksullinen nettiyhteys oli surkea, joten työskentely ei ollut kovin tehokasta. Myös puhelinverkkoyhteys olisi ollut tarjolla, mutta tiesimme etukäteen, että sitä pitää välttää kuin ruttoa. Data-yhteys 3000 kertaa EU:n sallimaa hintaa kalliimpi.
Varasin sentään ajan selkä/hartia-hierontaan, joka minun olisi pitänyt tehdä Helsingissä aikoja sitten. Kokonaan hukkaan ei siis päivä mennyt.
Finnlinesin laivamatka on suhteellisen hintava. Itse suosittelen matkan aloittamista lentäen Tukholmaan, Kööpenhaminaan tai Berliiniin. Matka Berliiniin on Tukholman kautta kulkevaan laiva/juna-yhteyteen nähden jokseenkin samanarvoinen ilmaston kannalta. Rail Baltica nyt!
Lübeckissä oli aika sateista. Hansa-museossa olisi voinut käydä, mutta päätimme mennä suoraan Müncheniin. Juna oli todella hyvä ja matka sujui rattoisesti. Pitkästyä ei ehtinyt.
Münchenin olemme molemmat nähneet ennenkin. Löysimme loistavan illallispaikan, jonka ainoa ongelma oli akustiikka. Mittasin kännykällä melutasoksi 85 dB. Tarjoilijoilla olisi siis pitänyt olla kuulosuojaimet.

Katsastimme Pinakothekin taidemuseot. Hyvin mielenkiintoiset kokoelmat. Mielenkiintoinen oli myös kausi 1933–45, jolloin taide oli alistetussa ja vain valtion suojeluksessa olevaa taidetta tuotettiin. Myöskään Saksan natsit eivät tykänneet postmodernista tekotaiteesta.
Iltapäivällä suuntasimme Italiaan, Bolzano/Bolzeniin, jossa olimme olleet hellettä paossa 29 vuotta aiemmin. Silloin 1991 kaupunki oli täysin saksankielinen. Italiaan kuulumisen huomasi vain viemärin kansista. Muuten Italiasta ei näkynyt jälkeäkään, alue oli Etelä-Tirolia. Nyt miehittäjävaltion kieli oli jo enemmistöasemassa. Kun nousimme köysiradalla Ober-Bozeniin, (suosittelen sitä suuresti) olimme taas saksankielisellä alueella. Kylän nimikin oli yksikielinen.
Bozenista singahdimme Venetsiaan, asetuimme asumaan Lidon saarelle ja vietimme kolme päivää Biennalen ehtymättömiä näyttelyjä läpi kahlaten.
Lämpötila nousi 32 asteeseen, mikä rajoitti kaupunkiin tutustumista. Ilmatieteenlaitoksen sivuja selatessa kävi ilmi, että olemme sidotut Pohjois-Italian rannikkoseuduille. Lämpöennuste oli kohtuulliset 32 astetta, muualla saattoi 40 astetta ylittyä. Italiassa armeija oli komennettu avustamaan terveydenhuoltoa vanhusten ja sairaiden pelastamisessa.

Suuntasimme kohden La Spezian kaupunkia aikomuksena jatkaa Cinque Terran alueelle. Ensimmäinen yö kuitenkin La Speziassa, koska pääsimme Biennalesta liikkeelle niin myöhään.
Matkustimme kolmella junalla: Venetsia – Bologna nopea ja hyvin ilmastoitu juna, Bologna-Parma tukahduttavan kuuma ilmastoimaton juna (tai ainakin meidän vaunumme oli ilman ilmastointia). Ilmatieteen laitos kertoi, että lämpötila junan ulkopuolelle oli 39 astetta. Sisällä varmaankin enemmän. Viimeinen osuus paikallisjunalla junan ainoassa ilmastoidussa vaunussa ja kaikki matkustajat tietysti siinä vaunussa.
Interrail-lippu ei oikein kannata mikäli siirtymisiä on vain muutama. Mikäli näin on niin suosittelen trainline.com sovelluksen lataamista. Ainakin android-versio pesee vr:n vastaavan satanolla.
Hinta voi tippua aika paljon jos jaksaa mennä vähän hitaammalla yhteydellä, esim milano centrale — venezia santa lucia, 20,70€ 3h 23 min yhdellä vaihdolla. Nopein olisi 2 h 25 min 50€. Onko Suomessa mahdollista päästä halvemmalla Helsingistä Tampereelle mikäli menisi hitaammilla ja ei niin suosituilla junilla?
Tosi kiinnostavasti alkanut sarja. Saanen siitä vinkkejä ensi kevättä varten, tänä keväänä reppumatkasimme ‘vain’ Baltiassa. Hienoa sekin. Miten olette varanneet majoitukset? Samana päivänä vaiko jo aiemmin?
Hauska kommentti tuo “laivalla ei voi tehdä mitään” kaltaiseksi ihmiseltä. Kai siellä keskustella, lukea, kirjoittaa ja ajatella ainakin voi? Ilman mitään ulkoisia häiriöitä.
On muuten Lyypekki, se entinen Hansa-kaupunki. Suomennettu nimi kertoo vieläkin kaupungin merkityksestä meille.
Mukavaa jatkomatkaa