Listalla on runsaasti pöydälle pantuja asioita. Lautakunta oli kovin kärkäs panemaan hankalia asioita pöydälle ennen eduskuntavaaleja.
Richard Mannista esitetään maankäyttöjohtajaksi
Yleiskaavapäällikkö vaihtaa tehtävää. Olipas yllätys. Asian ratkaisee kaupunginhallitus.
HIFK:n halli, hotelli, asuntoja ja hypermarket
En pidä tästä hakkeesta, koska ”ilman julkista tukea” rakennettavan hallin talouden tueksi on kaavoitettu aivan liian raskaasti.
Julkisuudessa on taivasteltu, että hankkeen tukemiseksi hakija saa vielä 28 000 kerrosneliötä asuinrakentamista jostain paraatipaikalta Helsingin rannoilta. Tämä on kuulemma markkinahintaista. Jos se olisi oikeasti markkinahintaista, hakija saisi tontit osallistumalla tarjouskilpailuun ja maksamalla markkinahinnan. Tämä ei näytä kauniilta, mutta kyllä tuo Nordenskjöldinkadun tontin ahtaminen yli täyteen on pahempi juttu. Se on kirjaimellisesti ruma ja sitä joudutaan katselemaan vuosikymmeniä.
Minä ymmärrän, että jääkiekkoa tuetaan kaikkialla. Tampereella asuntokerrosalaa annettiin käytännössä ilmaiseksi kaupungin keskustasta. Eikö voisi käyttää rehellisesti vain rahaa, niin ei tarvitsisi tehdä näin huonoja kaavoja? Epäilen että tämä järjestely tullaan testaamaan oikeudessa. Onko tämä EU-lainsäädännön vastaista valtiontukea riippuu siitä, pidetäänkö jääkiekkoa urheiluna vai liiketoimintana.
Markkinaehtoisen pysäköinnin periaatteet
Kokoomus pyysi tämän pöydälle, toivottavasti ei kaataakseen sitä.
Nihdin 3 000 asukkaan kaava
Kokoomus pyysi tämän pöydlle, koska sidoksissa markkinaehtoiseen pysäköintiin.
Hakaniemenrannan kaava
Tämän kaavan liikennesuunnitelma mietityttää. Kovin suurta kaistamäärää Hakaniemen torin kohdalla perusteltiin valoristeyksen välityskyvyllä. Lyhyiden vihreiden aikana pitäisi saada mahdollisimman paljon autoja läpi.
Raidejokerin suunnitelmat
Hyväksytään 44 katu ym. suunnitelmaa. Luottamusmies ei voi kuin luottaa. Suunnitelmista on tehty kaksi muistutusta.
Kalvikintien suunnitteluperiaatteet Vuosaaressa
Tätä pitkin on tarkoitus joskus kulkea Jokeri 2 ‑pikaratikan ja siksi alueelle suunnitellaan täydennysrakentamista 3 000 asukkaalle. Vanhan, harvakseltaan rakennetun metsälähiön tiivistäminen katumaiseksi ei ole aivan yksinkertaista. Kadun ja talojen väliin on jätetty metsää, jota ei kuitenkaan ole tarpeeksi siihen, että väliin mahtuisi talorivi. Kuten seuraavassa kohdassa ilmenee, näyttää se silti onnistuvan.
Merikorttikujan 6:n tiivistyskaava

Tässä kuitenkin Kalvikintien ja olemassa olevien talojen väliin saatiin mahtumaan kolme rakennusta, joissa on asuntoja 250 uudelle vuosaarelaiselle.
Vallilan Pohjoisosan asemakaava
Tämä oli meillä 22.1.2019 ja tuli jo nyt lausunnoilta. Tiivistyskaava tuo alueelle 480 asukasta ja näitä varten 170 pakollista autopaikkaa. Jos markkinaehtoista pysäköintipolitiikkaa sovellettaisiin täällä, noin paljon ei tarvittaisi. Vallilassa ei ole tapana omistaa autoa.
Rantatontin varaaminen Katajanokalta Varmalle merkittävän suomalaisen pörssiyhtiön pääkonttoria varten

Pääkaupunkiseudun kuntien keskinäinen kilpailu johtaa tällaiseen. Kun pelissäännöt ovat nämä, näillä pelataan tai sitten sääntöjä muutetaan. Parempaan käyttöön tontti tulee kuin se on nyt, mutta voisi kaupungin rannalle keskustaan jotain muutakin laittaa. Huomattakoon, että varausehdoissa huomautetaan varautumisesta merenpinnan nousuun. Rakentamisen ehtona on varmuus tämän merkittävän pörssiyhtiön tulemisesta vuokralaiseksi.
Tonttien varaaminen asuntohankkeita varten
Tontteja esitetään luovutettavaksi yhteensä 181 000 k‑m2 edestä, joista 37 650 k‑m2 kilpailutetaan. Loput ovat Aravaa, Hitasta tai laatukilpailukohteita. Ryhmärakennuttamista tulee aika paljon, eikä sitä näköjään aiota kilpailuttaa. Minä luulin, että kilpailutuksen kautta luovutettaisiin merkittävästi enemmän tontteja.
Lausunto Uudenmaan maakuntakaavasta
Maakuntakaava vapauttaa käytännössä suurmyymälöiden perustamisen. Eikö tässä pitänyt vähentää autoriippuvuutta eikä kaataa lähikauppoja ja pakottaa asukkaat automarketteihin? Ei tietysti ole Helsingin murhe, muuta kuin yhteisen ilmaston osalta.
Hannu Oskalan aloite asuntotuotannon nopeuttamisesta
Vastauksessa kerrotaan niistä kapeikoista, jotka aiheuttavat hankaluuksia nostaa asuntotuotantoa. Itse rakentamisen osalta kapeikot helpottunevat, kun rakentaminen lähestyy muualla maassa lamaa, jolloin kapasiteettia luulisi vapautuvan Helsinkiin. Se, että kaupungilta puuttuu henkilökuntaa suunnittelusta ja tontinluovutuksesta, on kyllä aika typerä asia.
Rakennusteollisuus varmaankin haluaisi hidastaa rakentamista, jos hintojen ja vuokrien nousu hyytyy, mutta juuri sen takia kaupungin pitäisi taata rakentamisen tahti. Tontinluovutukseen ehto, joka estää tontin panttaamisen.
Hakaniemenrannan hotellitontin varauksen jatkaminen
Varaus meni umpeen vuoden 2018 lopussa. Rakentaa ei ole voitu, koska kaavasta on valitettu ja koska esirakentaminen on viipynyt. Siksi varausta jatketaan vuoden 2024 loppuun. Valtuusto on hyväksynyt hotellin kaavan.
Garden-hankkeelle myönnetyn suunnitteluvarauksen mukaan uusi areena ei saa heikentää Olympiastadionin hallitsevaa asemaa Helsingin maisemassa. Myös rakennusten mittakaava ja korkeus piti suunnitella Töölön nykyisten rakennusten korkeusmaailmaan luontevasti liittyen. Jokainen voi suunnitelmaan tutustumalla arvioida, kuinka hyvin arkkitehdit ovat työssään onnistuneet.
Pallokenttien alue on osa Eläintarhan urheilupuistoa, eikä sinne pitäisi rakentaa mitään uusia puistoon kuulumattomia rakennelmia tai kauppakeskuksia. Uuden jättikompleksin rakentaminen katkaisisi maisemallisesti myös Keskuspuiston vihervyöhykkeen jatkumisen Töölönlahdelle saakka.
HIFK:n hallihankkeen puuhamiehillä on kaupungilta suunnitteluvaraus valtavalle kiinteistösijoitushankkeelleen vanhan jäähallin kulmalla, mutta mitään sopimuksia hallin rakentamisesta ei tietenkään vielä ole kaupungin kanssa tehty.
Neuvottelut kaupungin kanssa näyttävät kuitenkin edenneen ilmeisen hyvässä hengessä. Hankkeen suunnittelijat julkistivat joulukuussa 2017 puolitoista vuotta sitten, että hallin ravintoloiden ravintoloitsijaksi on valittu Royal Ravintolat.
Minä en löydä Hakaniemen torin ympäristön uudesta piirustuksesta lainkaan uusia ajokaistoja nykyiseen verrattuna. Voi olla, että olen väärässä, mutta epäilen.
Siinä ei ole uusia, mutta ihmettelee vähän, ettei ajokaistoja Torin eteläpuolelta ole vähennetty, vaikka sitä kautta ohjataan mnyt olennaisesti vähemmän liikennettä kuin aikaisemmin. Kun autoliikenne tulee yhtä kaistaa pitkin, miksi sen pitää yhtäkkiä jakautua kolmelle kaistalle? Suitä selitettiin liikennevalojen välityskyvyllä.
Ahaa, aivan. Kiitoksia tämän avaamisesta. Mielenkiintoista.
Itse myös ihmettelen suuresti tätä mutta erityisesti siitä näkökulmasta, että kun Pitkänsillan liikenne tulee muuttumaan 1+1 kaistaiseksi ihan lähitulevaisuudessa pikaratikoiden myötä kuitenkin (Kruunusillat, Tuusulanväylä, Viikki/Malmi), vaikuttaa täysin järjettömältä että tälle Unioninkatu-Pitkäsilta-Siltasaarenkatu alueelle tehdään nyt tämän suunnitelman mukaisia muutoksia mukaan lukien nuo kaksi etelän suunnan kääntymiskaistaa torin eteläpuolella. Todella lyhytnäköistä suunnittelua ja rahojen haaskausta.
Toivon myös todella että ARA-asunnot tulisi mukaan markkinaehtoiseen pysäköintiin koska onhan se nyt aivan nurinkurista että nimenomaan tässä “kohtuuhintaisessa” tuotannossa parkkipaikkojen kustannukset vieritetään kaikille. Toivon myös että tuo Garden-halli kuopattaisiin. Täysin sopimaton, ruma ja kokonaisuudessaan moniongelmainen hanke.
Sinne vain autolla kokeilemaan niihin valoihin yhden vuoden ympäri niin ymmärrät asiantuntijoiden perustelun.
Kukaan ei tosin tiedä kuin vasta vuoden parin päästä, paljonko pohjoiseen kääntyy jatkossa autoja Hämeentie mentyä kiinni. Ei pidä mennä kaavoittamaan liian dramaattisia muutoksia ajokaistoihin ennen kuin liikennesysteemin muiden muutosten vaikutuksesta on opittu.
Siltasaarenkatua pohjoiseen ei ole myöskään pyöräkaistaa? Oikeastiko näin vuonna 2019?
Ajoyhteys tuohon Merikorttikuja 6:een ei ole Kallvikintieltä, vaan ylhäältä Merikorttikujalta, jonka liikenne lisääntyy. Jostain syystä yhteyttä ei voi rakentaa Lidlin takaa Rastilantieltä. Viherkäytävä kai katkeaa. Nuo uudet talot eivät haittaa viheryhteyttä.
SIJOITTAJIEN HALLIHANKE ETENEE LAUTAKUNNASTA
Lähes koko kaupunkiympäristölautakunta kahta vasemmistoliiton edustajaa lukuunottamatta oli tiistaina liikuttavan yksimielinen siitä, että Eläintarhan urheilupuisto pitää pilata tällaisella jättimäisellä kiinteistösijoittajien rakennushankkeella.
Kysymys ei ole mistään jääkiekosta, vaan siitä että sijoittajat käyttävät sitä keppihevosena omissa hankkeissaan. Miten on mahdollista, että grynderit saavat mellastaa tällaisella paikalla kaupungin myötävaikutuksella ilman, että kukaan päättäjistä uskaltaa viheltää peliä poikki?
Sama kuvio toistuu yhä uudelleen: kantakaupungissa on kehitettäviksi potentiaalisia paikkoja, mutta kaupunki ei saa itse aikaan kaavoitusta ja tontinluovutuskilpailuja. Developperit ehdottavat sitten kaupungille omia visioitaan ja jos asia etenee heidän kannaltaan hyvin, tehdään postimerkkikaavoja ja tonttikaupat ilman kilpailua. Ehkä jo rakennetun ympäristön kaavoittaminen on mahdoton tehtävä tai prioriteetit ovat muualla, mutta nykyinen toimintamalli ei voi olla paras mahdollinen. Mitä jos kehitysidean esittäjälle taattaisiin korvaus ideasta, mutta toteuttaja + suunnitelma kilpailutettaisiin? Näin saataisiin vaihtoehtoja ja toivon mukaan sekä hyvää kaupunkiympäristöä että oikeansuuruinen korvaus kaupungille kaavoitushyödystä…