Kaupunkiympäristölautakunnan lista 16.4.2019

Listal­la on run­saasti pöy­dälle pan­tu­ja asioi­ta. Lau­takun­ta oli kovin kärkäs pane­maan han­kalia asioi­ta pöy­dälle ennen eduskuntavaaleja.

Richard Man­nista esitetään maankäyttöjohtajaksi

Yleiskaavapääl­likkö vai­h­taa tehtävää. Oli­pas yllä­tys. Asian ratkaisee kaupunginhallitus.

HIFK:n hal­li, hotel­li, asun­to­ja ja hypermarket 

En pidä tästä hak­keesta, kos­ka ”ilman julk­ista tukea” raken­net­ta­van hallin talouden tuek­si on kaavoitet­tu aivan liian raskaasti.

Julk­isu­udessa on taivastel­tu, että han­kkeen tukemisek­si hak­i­ja saa vielä 28 000 ker­rosneliötä asuin­rak­en­tamista jostain paraati­paikalta Helsin­gin ran­noil­ta. Tämä on kuulem­ma markki­nahin­taista. Jos se olisi oikeasti markki­nahin­taista, hak­i­ja saisi ton­tit osal­lis­tu­mal­la tar­jouskil­pailu­un ja mak­samal­la markki­nahin­nan. Tämä ei näytä kau­ni­il­ta, mut­ta kyl­lä tuo Nor­den­skjöldinkadun ton­tin aht­a­mi­nen yli täy­teen on pahempi jut­tu. Se on kir­jaimel­lis­es­ti ruma ja sitä joudu­taan kat­se­le­maan vuosikymmeniä.

Minä ymmär­rän, että jääkiekkoa tue­taan kaikkial­la. Tam­pereel­la asun­tok­er­rosalaa annet­ti­in käytän­nössä ilmaisek­si kaupun­gin keskus­tas­ta. Eikö voisi käyt­tää rehellis­es­ti vain rahaa, niin ei tarvit­sisi tehdä näin huono­ja kaavo­ja? Epäilen että tämä jär­jeste­ly tul­laan tes­taa­maan oikeudessa. Onko tämä EU-lain­säädän­nön vas­taista val­tion­tukea riip­puu siitä, pide­täänkö jääkiekkoa urheilu­na vai liiketoimintana.

Markki­nae­htoisen pysäköin­nin periaatteet

Kokoomus pyysi tämän pöy­dälle, toiv­ot­tavasti ei kaataak­seen sitä.

Nihdin 3 000 asukkaan kaava

Kokoomus pyysi tämän pöy­dlle, kos­ka sidok­sis­sa markki­nae­htoiseen pysäköintiin.

Hakaniemen­ran­nan kaava

Tämän kaa­van liiken­nesu­un­nitel­ma mieti­tyt­tää. Kovin suur­ta kaistamäärää Hakaniemen torin kohdal­la perustelti­in val­oristeyk­sen väl­i­tyskyvyl­lä. Lyhyi­den vihrei­den aikana pitäisi saa­da mah­dol­lisim­man paljon auto­ja läpi.

Raide­jok­erin suunnitelmat

Hyväksytään 44 katu ym. suun­nitel­maa. Luot­ta­mus­mies ei voi kuin luot­taa. Suun­nitelmista on tehty kak­si muistutusta.

Kalvikin­tien suun­nit­telu­pe­ri­aat­teet Vuosaaressa

Tätä pitkin on tarkoi­tus joskus kulkea Jok­eri 2 ‑pikaratikan ja sik­si alueelle suun­nitel­laan täy­den­nys­rak­en­tamista 3 000 asukkaalle. Van­han, har­vak­seltaan raken­netun met­sälähiön tiivistämi­nen katu­maisek­si ei ole aivan yksinker­taista. Kadun ja talo­jen väli­in on jätet­ty met­sää, jota ei kuitenkaan ole tarpeek­si siihen, että väli­in mah­tu­isi talorivi. Kuten seu­raavas­sa kohdas­sa ilme­nee, näyt­tää se silti onnistuvan.

Meriko­rt­tiku­jan 6:n tiivistyskaava

Aika mukavasti saati­in täy­den­nys­rak­en­t­a­mi­nen mah­tu­maan. Sitä jäin miet­timään, että miltä ajoy­hteys pysäköin­ti­hal­li­in näyt­täää katuku­vas­sa. Har­mi kun tuo ratik­ka osui juuri sen eteen.

Tässä kuitenkin Kalvikin­tien ja ole­mas­sa ole­vien talo­jen väli­in saati­in mah­tu­maan kolme raken­nus­ta, jois­sa on asun­to­ja 250 uudelle vuosaarelaiselle.

Vallilan Pohjoisosan asemakaava

Tämä oli meil­lä 22.1.2019 ja tuli jo nyt lausun­noil­ta. Tiivistyskaa­va tuo alueelle 480 asukas­ta ja näitä varten 170 pakol­lista autopaikkaa. Jos markki­nae­htoista pysäköin­tipoli­ti­ikkaa sovel­let­taisi­in tääl­lä, noin paljon ei tarvit­taisi. Vallilas­sa ei ole tapana omis­taa autoa.

Ranta­ton­tin varaami­nen Kata­janokalta Var­malle merkit­tävän suo­ma­laisen pörssiy­htiön pääkont­to­ria varten

Kuvan osoit­ta­man varas­toraken­nuk­sen purkami­nen ei ole mikään kaupunkiku­valli­nen tappio.

Pääkaupunkiseudun kun­tien keskinäi­nen kil­pailu johtaa täl­laiseen. Kun pelis­sään­nöt ovat nämä, näil­lä pelataan tai sit­ten sään­töjä muute­taan. Parem­paan käyt­töön tont­ti tulee kuin se on nyt, mut­ta voisi kaupun­gin ran­nalle keskus­taan jotain muu­takin lait­taa. Huo­mat­takoon, että varause­hdois­sa huo­maute­taan varautu­mis­es­ta meren­pin­nan nousu­un. Rak­en­tamisen ehtona on var­muus tämän merkit­tävän pörssiy­htiön tulemis­es­ta vuokralaiseksi.

Tont­tien varaami­nen asun­to­hankkei­ta varten

Tont­te­ja esitetään luovutet­tavak­si yhteen­sä 181 000 k‑m2 edestä, joista 37 650 k‑m2 kil­pailute­taan. Lop­ut ovat Aravaa, Hitas­ta tai laatuk­il­pailuko­htei­ta. Ryh­märaken­nut­tamista tulee aika paljon, eikä sitä näköjään aio­ta kil­pailut­taa. Minä luulin, että kil­pailu­tuk­sen kaut­ta luovutet­taisi­in merkit­tävästi enem­män tontteja.

Lausun­to Uuden­maan maakuntakaavasta

Maakun­takaa­va vapaut­taa käytän­nössä suurmyymälöi­den perus­tamisen. Eikö tässä pitänyt vähen­tää autori­ip­pu­vu­ut­ta eikä kaataa lähikaup­po­ja ja pakot­taa asukkaat automar­ket­tei­hin? Ei tietysti ole Helsin­gin murhe, muu­ta kuin yhteisen ilmas­ton osalta.

Han­nu Oskalan aloite asun­to­tuotan­non nopeuttamisesta

Vas­tauk­ses­sa ker­ro­taan niistä kapeikoista, jot­ka aiheut­ta­vat han­kaluuk­sia nos­taa asun­to­tuotan­toa. Itse rak­en­tamisen osalta kapeikot helpot­tunevat, kun rak­en­t­a­mi­nen läh­estyy muual­la maas­sa lamaa, jol­loin kap­a­siteet­tia luulisi vapau­tu­van Helsinki­in. Se, että kaupungilta puut­tuu henkilökun­taa suun­nit­telus­ta ja ton­tin­lu­ovu­tuk­ses­ta, on kyl­lä aika type­rä asia.

Raken­nus­te­ol­lisu­us var­maankin halu­aisi hidas­taa rak­en­tamista, jos hin­to­jen ja vuokrien nousu hyy­tyy, mut­ta juuri sen takia kaupun­gin pitäisi taa­ta rak­en­tamisen tahti. Ton­tin­lu­ovu­tuk­seen ehto, joka estää ton­tin panttaamisen.

Hakaniemen­ran­nan hotel­li­ton­tin varauk­sen jatkaminen

Varaus meni umpeen vuo­den 2018 lopus­sa. Rak­en­taa ei ole voitu, kos­ka kaavas­ta on valitet­tu ja kos­ka esir­ak­en­t­a­mi­nen on viipynyt. Sik­si varaus­ta jatke­taan vuo­den 2024 lop­pu­un. Val­tu­us­to on hyväksynyt hotellin kaavan.

 

11 vastausta artikkeliin “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 16.4.2019”

  1. Gar­den-han­kkeelle myön­netyn suun­nit­telu­va­rauk­sen mukaan uusi areena ei saa heiken­tää Olympias­ta­dion­in hal­lit­se­vaa ase­maa Helsin­gin maise­mas­sa. Myös raken­nusten mit­takaa­va ja korkeus piti suun­nitel­la Töölön nyky­is­ten raken­nusten korkeusmaail­maan luon­tev­asti liit­tyen. Jokainen voi suun­nitel­maan tutus­tu­mal­la arvioi­da, kuin­ka hyvin arkkite­hdit ovat työssään onnistuneet.

    Pal­lo­kent­tien alue on osa Eläin­tarhan urheilupuis­toa, eikä sinne pitäisi rak­en­taa mitään uusia puis­toon kuu­lumat­to­mia raken­nelmia tai kaup­pakeskuk­sia. Uuden jät­tikom­pleksin rak­en­t­a­mi­nen katkai­sisi maise­mallis­es­ti myös Keskus­puis­ton vihervyöhyk­keen jatku­misen Töölön­lahdelle saakka.

  2. HIFK:n hal­li­hankkeen puuhamiehillä on kaupungilta suun­nit­telu­va­raus val­tavalle kiin­teistösi­joi­tushankkeelleen van­han jäähallin kul­mal­la, mut­ta mitään sopimuk­sia hallin rak­en­tamis­es­ta ei tietenkään vielä ole kaupun­gin kanssa tehty. 

    Neu­vot­te­lut kaupun­gin kanssa näyt­tävät kuitenkin eden­neen ilmeisen hyvässä hengessä. Han­kkeen suun­nit­teli­jat julk­isti­vat jouluku­us­sa 2017 puoli­toista vuot­ta sit­ten, että hallin rav­in­toloiden rav­in­toloit­si­jak­si on valit­tu Roy­al Ravintolat.

  3. Minä en löy­dä Hakaniemen torin ympäristön uud­es­ta piirus­tuk­ses­ta lainkaan uusia ajokaisto­ja nykyiseen ver­rat­tuna. Voi olla, että olen väärässä, mut­ta epäilen.

    1. Siinä ei ole uusia, mut­ta ihmettelee vähän, ettei ajokaisto­ja Torin eteläpuolelta ole vähen­net­ty, vaik­ka sitä kaut­ta ohjataan mnyt olen­nais­es­ti vähem­män liiken­net­tä kuin aikaisem­min. Kun autoli­ikenne tulee yhtä kaistaa pitkin, mik­si sen pitää yhtäkkiä jakau­tua kolmelle kaistalle? Suitä selitet­ti­in liiken­neval­o­jen välityskyvyllä.

      1. Ahaa, aivan. Kiitok­sia tämän avaamis­es­ta. Mielenkiintoista.

      2. Osmo Soin­in­vaara:
        Siinä ei ole uusia, mut­ta ihmettelee vähän, ettei ajokaisto­ja Torin eteläpuolelta ole vähen­net­ty, vaik­ka sitä kaut­ta ohjataan mnyt olen­nais­es­ti vähem­män liiken­net­tä kuin aikaisem­min. Kun autoli­ikenne tulee yhtä kaistaa pitkin, mik­si sen pitää yhtäkkiä jakau­tua kolmelle kaistalle? Suitä selitet­ti­in liiken­neval­o­jen välityskyvyllä.

        Itse myös ihmette­len suuresti tätä mut­ta eri­tyis­es­ti siitä näkökul­mas­ta, että kun Pitkän­sil­lan liikenne tulee muut­tumaan 1+1 kaistaisek­si ihan lähi­t­ule­vaisu­udessa pikaratikoiden myötä kuitenkin (Kru­unusil­lat, Tuusu­lan­väylä, Viikki/Malmi), vaikut­taa täysin jär­jet­tömältä että tälle Unioninkatu-Pitkäsil­ta-Sil­tasaarenkatu alueelle tehdään nyt tämän suun­nitel­man mukaisia muu­tok­sia mukaan lukien nuo kak­si etelän suun­nan kään­tymiskaistaa torin eteläpuolel­la. Todel­la lyhyt­näköistä suun­nit­telua ja raho­jen haaskausta.

        Toivon myös todel­la että ARA-asun­not tulisi mukaan markki­nae­htoiseen pysäköin­ti­in kos­ka onhan se nyt aivan nurinkurista että nimeno­maan tässä “kohtu­uhin­taises­sa” tuotan­nos­sa parkkipaikko­jen kus­tan­nuk­set vieritetään kaikille. Toivon myös että tuo Gar­den-hal­li kuopat­taisi­in. Täysin sopi­ma­ton, ruma ja kokon­aisu­udessaan monion­gel­mainen hanke.

      3. Osmo Soin­in­vaara:
        Siinä ei ole uusia, mut­ta ihmettelee vähän, ettei ajokaisto­ja Torin eteläpuolelta ole vähen­net­ty, vaik­ka sitä kaut­ta ohjataan mnyt olen­nais­es­ti vähem­män liiken­net­tä kuin aikaisem­min. Kun autoli­ikenne tulee yhtä kaistaa pitkin, mik­si sen pitää yhtäkkiä jakau­tua kolmelle kaistalle? Suitä selitet­ti­in liiken­neval­o­jen välityskyvyllä. 

        Sinne vain autol­la kokeile­maan niihin val­oi­hin yhden vuo­den ympäri niin ymmär­rät asiantun­ti­joiden perustelun.

        Kukaan ei tosin tiedä kuin vas­ta vuo­den parin päästä, paljonko pohjoiseen kään­tyy jatkos­sa auto­ja Hämeen­tie men­tyä kiin­ni. Ei pidä men­nä kaavoit­ta­maan liian dra­maat­tisia muu­tok­sia ajokaistoi­hin ennen kuin liiken­nesys­teemin muiden muu­tosten vaiku­tuk­ses­ta on opittu.

    2. Toni:
      Minä en löy­dä Hakaniemen torin ympäristön uud­es­ta piirus­tuk­ses­ta lainkaan uusia ajokaisto­ja nykyiseen ver­rat­tuna. Voi olla, että olen väärässä, mut­ta epäilen.

      Sil­tasaarenkat­ua pohjoiseen ei ole myöskään pyöräkaistaa? Oikeastiko näin vuon­na 2019?

  4. Ajoy­hteys tuo­hon Meriko­rt­tiku­ja 6:een ei ole Kallvikin­tieltä, vaan ylhäältä Meriko­rt­tiku­jal­ta, jon­ka liikenne lisään­tyy. Jostain syys­tä yhteyt­tä ei voi rak­en­taa Lidlin takaa Rasti­lantieltä. Viherkäytävä kai katkeaa. Nuo uudet talot eivät hait­taa viheryhteyttä.

  5. SIJOITTAJIEN HALLIHANKE ETENEE LAUTAKUNNASTA

    Läh­es koko kaupunkiym­päristölau­takun­ta kah­ta vasem­mis­toli­iton edus­ta­jaa luku­unot­ta­mat­ta oli tiis­taina liikut­ta­van yksimieli­nen siitä, että Eläin­tarhan urheilupuis­to pitää pila­ta täl­laisel­la jät­timäisel­lä kiin­teistösi­joit­ta­jien rakennushankkeella. 

    Kysymys ei ole mis­tään jääkiekos­ta, vaan siitä että sijoit­ta­jat käyt­tävät sitä kep­pi­hevose­na omis­sa han­kkeis­saan. Miten on mah­dol­lista, että gryn­der­it saa­vat mel­las­taa täl­laisel­la paikalla kaupun­gin myötä­vaiku­tuk­sel­la ilman, että kukaan päät­täjistä uskaltaa viheltää peliä poikki?

    1. Peli vihel­let­tävä poik­ki: Miten on mah­dol­lista, että gryn­der­it saa­vat mel­las­taa täl­laisel­la paikalla kaupun­gin myötä­vaiku­tuk­sel­la ilman, että kukaan päät­täjistä uskaltaa viheltää peliä poikki?

      Sama kuvio tois­tuu yhä uudelleen: kan­takaupungis­sa on kehitet­täviksi poten­ti­aal­isia paikko­ja, mut­ta kaupun­ki ei saa itse aikaan kaavoitus­ta ja ton­tin­lu­ovu­tuskil­pailu­ja. Devel­op­per­it ehdot­ta­vat sit­ten kaupungille omia visioitaan ja jos asia ete­nee hei­dän kannal­taan hyvin, tehdään pos­timerkkikaavo­ja ja tont­tikau­pat ilman kil­pailua. Ehkä jo raken­netun ympäristön kaavoit­ta­mi­nen on mah­do­ton tehtävä tai pri­or­i­teetit ovat muual­la, mut­ta nykyi­nen toim­inta­malli ei voi olla paras mah­dolli­nen. Mitä jos kehi­tysidean esit­täjälle taat­taisi­in kor­vaus ideas­ta, mut­ta toteut­ta­ja + suun­nitel­ma kil­pailutet­taisi­in? Näin saataisi­in vai­h­toe­hto­ja ja toivon mukaan sekä hyvää kaupunkiym­päristöä että oikean­su­u­ru­inen kor­vaus kaupungille kaavoitushyödystä…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.