Kun Jätkäsaareen on jossain vaiheessa muuttanut 25 000 asukasta ja Hernesaareen liki 8 000, Helsingin niemen länsiranta välillä Hietalahdenranta ja Telakkakatu muuttuu kaupungin takapihasta aivan keskeiseksi kävelyn, oleskelun ja rantakahviloiden alueeksi.
Siinä on yksi ongelma. Vuosia sitten poistettiin siltayhteys Hietalahden laiturin päästä. En muista, oliko se auki vain talvisin, mutta siltayhteys oli ainakin osan vuodesta. Nyt se on kokonaan poissa, joten jalankulkijat pakotetaan pitkään kiertotiehen Hietalahden altaan ympäri. Vastakkain on muutaman veneilijän ja tuhansien jalankulkijoiden etu.
Silta tarvitaan ehdottomasti. Sen voi varmaan tehdä sen verran korotettuna, että moottoriveneellä pääsee ali vaikka purjeveneellä ei pääsekään, kuten Katajanokan ja Kauppatorin välillä.
Voisihan kyseessä olla avattava silta purjeveneitä varten. Nykytekniikalla sen varmaankin saisi tehtyä niin, että se aukeaisi vain tarvittaessa ja silta saataisiin näyttämään kohtuullisen tyylikkäältä. (Toisin kuin Kauppatorin vanha kääntösilta). Itse asiassa Kauppatorin alueen kehittämisessä pitäisi vastaavasti saada siltayhteydet Kolera-altaan ja Vironaltaan edestä, että kulkeminen rantaviivaa pitkin olisi mahdollista.
Olen ollut siinä käsityksessä, että suunnitelma on hyväksytty aikaa sitten, ja odottaa vain toteutusta.
Omituista, jos tätä ei ollakaan nyt tekemässä Telakkakadun remontin yhteydessä.
https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2016–004691/
piirustus: https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/f0/f06ed76d4b87f1ae9c3e6385354423120b2ef16e.pdf
selostus: https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/d4/d4248155a58b4fce072bb739ed24ba9b5234b6bf.pdf
Miksi vain kävelysilta? Tai miksi silta ylipäänsä? Mitä jos täytetäänkin laiturin koillinen puoli ja siirretään myös autot kulkemaan suorempaa reittiä Ruoholahdesta Uudenmaankadulle? Halutaanko tuohon sitten merellinen tori vai esim. matalia ravintoloita rantaan jää muiden mietittäväksi, mutta en näe mitään tarvetta tuolle satama-altaalle enää.
Hyvä ajatus
Silta voi olla myös aukeava ja veneilijät voisivat itse operoida sitä tarpeen tullen.
Tällöin se ei rajaisi pois isoja veneitä tai purjeveneitä.
Kääntösilta tuskin tekisi liian suurta lovea kaupungin kassaan, mahdollistaisi kuitenkin sekä kävelyn että purjeveneet.
Todella fiksu idea.
Jonkinlainen sillantapainen laitos on muistaakseni käännettynä syrjään veneiden ajoväylän tieltä. Nostamalla tuon väliaikaisen sillan paikalleen kävely-yhteyden saisi käyttöön aika pienin kustannuksin, muutaman nosturitunnin hinnalla.
Silta elävöittäisi entisestään Hietalahden rantaviivaa, joka viime kesänä saapuneiden ravintolalaivojen myötä on kokenut jonkinlaisen renessanssin. Kun Telakkaranta on rakennettu, jatkuisi rantaviivaa noudatteleva kävely-yhteys aina Munkkiniemestä Hietsun ohitse Eiranrantaan. Aiemmin lähinnä Merimakasiinin takapihana tai oikopolkuna telakalle tunnettu ranta-alue piristyisi entisestään.
Silta olisi myös turvallisuustekijä. Muutama vuosi sitten Nosturista fillarilla kotiin lähtenyt nuori helsinkiläismies hukkui tummassa kesäyössä, kun hyväkuntoinen kävelytie päättyi yllättäen veneiden ajoväylään. Sittemmin kävelytien päähän raahattiin muutama varoituskartio signaloimaan yllättäen katkeavaa kulkureittiä.
Mikä olisi sillan vaihtoehtoiskustannus? Hietalahdenaltaassa on muutama venepaikka: veneiden vaihtumisesta päätellen kyse ei välttämättä ole vakituisista vuokrapaikoista. Suurimman osan vuodesta, syyskuusta huhtikuuhun, allas on tyhjillään.
Eiköhän tehdä?
Silta on tulossa, se sisältyy Telakkarannan käynnissä olevaan katu- ja raitiotieremonttiin. Sillasta on tulossa kävelysilta ja siihen tulee portaat, alituskorkeus on viitisen metriä jolloin luiskasta tulisi liian jyrkkä ilman portaita. Eli purjeveneet ei mahdu ilman maston kaatamista alitse, mutta isommatkin moottorijahdit mahtuvat.
Sillan suunnnitelma 30294/1
https://dev.hel.fi/paatokset/asia/hel-2016–004691/
Sääli, sillä purjeveneet olisivat tuoneet tuollaisen sataman istuskelu‑, terassi- ja ravintolaympäristöön ”prestiisiä” ja luonnetta. Niiden lähtöä ja tuloa on hauska seurata, sillä puuhaa on enemmän kuin moottoriveneissä. Muutamat mestarit mm. pitävät kunnia-asianaan tulla laituriin ilman moottoria.
Purjeveneilijät lähtevät ulos yleensä aamulla tai lounaan jälkeen ja palaavat satamaan lounaan tienoilla tai illalla. Ainakin kauempana liikkuneet purjeveneilijät ovat tottuneet siihen, että satamaan tai satamasta pääsee vain tiettyinä aikoina.
Ei lyhyt kääntö/nostosillan pätkä eikä sen aikataulutettu operointi olisi hirveästi maksanut.
Pietarissa nostosiltojen operointi onnistuu, miksei Helsingissäkin…?
Pietarissa on perinteisesti ollut yleisissä vessoissakin emännät. Miksei Helsingissäkin?
Vakavammin ottaen: Venäjällä ei ole sosiaaliturvaa, minkä vuoksi valtio ylläpitää työllisyysastetta keinotekoisesti. Valtio-omisteiset yhtiöt eivät saa käytännössä lomauttaa tai irtisanoa henkilökuntaansa, eikä oligarkkijohtoisten suuryritystenkään kannata tehdä tätä, jos omistaja haluaa pysyä hyvissä väleissä valtiojohdon kanssa. Pietarin nostosiltojen hallinto on varmasti julkisissa käsissä, eikä niiden miehityksellä ole siis mitään tekemistä sen kanssa, kannattaako toiminta.
Venäläisellä menettelyllä meidänkin kannattaisi palkata viiteen vuoroon Hietalahdelle nostosillan miehistö, johon kuuluisi vuoropäällikkö, mekaanikko, sähkömies, nostosillan avaaja, pari apumiestä ja Rosgardijan vartiomies. Mikäpä siinä olisi tammikuisena talvi-iltana istuessa kopissa, tsajua keitellessä ja odotellessa, avustaako jäänmurtaja mahdollisesti purjeveneen laituriin. Meillä Suomessa sen sijaan katsotaan, onko sillan miehittämiselle taloudellista tarvetta. Ei siihen sillan korvaan kannata oikein palkata edes kaupungin kesätyöläistä avaamaan ja sulkemaan siltaa kahdesti päivässä.
Ei operoitiin mitään siltavahtia tarvita, mutta toki kääntösilta vaatii enemmän huoltoa kuin kiinteä silta. — Oolantilaiset jaksavat muuten edelleen käännellä Lemströmin kanavan kääntösiltaa.
Kääntö/nostosilta palvelisi myös huomattavasti paremmin pyöräilijöitä, kuin 5 m korotettu silta portaineen. Hietalahdenrannan reittiä kulkee merkittävä määrä pyöräilijöitä.
Ja kunnon moottoritiesilta palvelisi autoilijoita, mutta tarvitseeko aina palvellakaan? Kävelijöiden kohdalla voi ymmärtää tarpeen sille 100 m lyhyemmälle reitille, mutta kyllä fillaristin (ja autoilijan) pitää jaksaa kiertää se allas.
Onko sitä koskaan pohdittu vakavasti, perustettaisiinko tuolle alueelle lauttalinjoja? Nyt kun sekä Jätkäsaari että Hernesaari tulee olemaan pussinperiä joissa on paljon asukkaita ja Jätkäsaaressa muuta toimintaa. Esimerkiksi Länsiterminaalista Hernesaaren päähän pitäisi kiertää aina Rautatieaseman kautta.
blockquote>Nyt suunnitellussa sillassa ikävä kyllä rakennusmääräyskokoelman vastainen määrittely. Sen kaltevuus on niin suuri, että se ei täytä normeja. Yrittäkää vaikka työntää pyörätuoli sen yli, varsinkin huonossa säässä.
Eihän siitä nytkään pääse pyärötuolissa, mutta nykytila on kuitenkin mielestäsi ihan hyvä.
Osmo, mahdoitkohan nyt ymmärtää väärin, että vastustaisin siltaa? Minähän esitän tässä ratkaisua, joka on tätä esitettyä budjettia halvempi ja olisi hyvä kaikille — kaikkien hyvinvoinnille!
Esitin, että kääntösilta korjataan siltä osin, että sille laitetaan adekvaatti kansi, suojakaiteet, ja automaattinen vesi- ja maantiekulunohjaus- ja valvonta, kuten kirjoitin. Automaatio ja käsikäyttö on tunnettua tekniikkaa monissa sulku- ja kanavalaitteissa muulla maassamme, jolloin henkilökuluja ei ole. En siis mitenkään vastusta kulkua yli, koska sille on selkeä tarve, vaan haluaisin sen toteuttamista kaikkia liikennemuotoja kunnioittaen, ja huomattavasti edullisemmin kuin nyt suunniteltu vaihtoehto — lieneekö siitä suunnittelija edes tiennyt? Suora kiinteä silta olisi mahdoton, koska meriväylä viranomaisille +5.60 m on kiinteä vaatimus.
Presidentin linnan eteenkään ei pääse 5,6 metrin aluksilla. On maku asia, mitä kutsutaan meriväyläksi.
Heh, virallinen meriväylä ei todellakaan ole makuasia, vaan niitä säätelee koko joukko lakeja ja asetuksia.
Saattaa olla, että historiallisista syistä tuohon satama-altaaseen johtaa virallinen meriväylä, mistä seuraa tiettyjä asioita. No, väylä voidaan tietenkin muuttaa vaikkapa veneväyläksi, jolloin vaatimukset helpottuvat oleellisesti.
Enemmänkin olisin huolissani että Ruoholahti — Jätkäsaari- Hernesaari välillä ei ole mitään julkista suoraa liikennettä. Vain keskustan kautta kilometrien kiertotietä pitkin
Ruoholahden ja Hernesaaren välillä pitää kanssa kiertää keskustan kautta. Siitä kierto sentään on vain 90 astetta, kun taas Jätkäsaaren ja Hernesaaren välillä se on aika suuri. Esimerkiksi lauttalinja tällä välillä + lännessä Vattuniemeen ja idässä Eiraan auttaisi paljon: https://imgur.com/a/wzaxuTB
Nuo ravintolat ei tartte elävöitystä. Hampton Bay ravintola on varmaan kohta konkassa kun jäi mottiin liikenteellisesti. Sinne pääsee vain veneellä
Hyvää pääsiäsistä!
Soininvaaralta jäi vastaus puuttumaan, miksi toimivaa siltaa ei voi käyttää? Sehän on halmin ratkaisu!
Kääntösiltaan lisätään lautakansi ja kaiteet, valokennoverho varmistus, liikennevalot, hätä seis ja lailliset muut turvavarusteet, ja tekstiviestillä silta aukeaa automaattisesti seuraavalla tasa- tai puolitunnilla 5 min. Kaukokameralla voi olla myös yhteys merenkulun yhteiseen keskitettyyn kääntösiltojen kaukovalvontaan varatoimena (https://preview.tinyurl.com/y445k736 kohta 4.6.3).
Tarjouspyyntö Hilmaan teknisine ja toimintavarmuusvaatimuksineen, ja automaatiofirmoilta tulee kilpailukykyisiä tarjouksia, jotka varmasti on halvemmat kuin kokonaan uuden sillan rakentaminen ja pystyttäminen ja vanhan repiminen ja hävittäminen.
Kaikki voittavat:
— Edullinen ratkaisu
— Esteetön kulku pyöräilijöille ja kävelijöille
— Pyöräilijöille ja rullatuoleille tasainen tie ilman vaarallisia tai epämiellyttäviä ylämäkiä ja alamäkiä
— Helsingin yksi parhaimmista altaista säilyy purjehduskelpoisena 6 m syvyyteen ja täyteen korkeuteen asti
— Mukavaa seurattavaa ravintolan terasseilta ja turisteille
— Soininvaaralle täydet pisteet asian hienosta ratkaisemiesta paremmin kuin tehtävän saaneet virkamiehet