Kaupunkiympäristön toimialan ympäristöohjelma
Pöydältä
En saa tästä edelleenkään otetta. Tässä on kaikki ajateltavissa olevat hyvät asiat. Soveltaminen ratkaisee.
Koirasaarentien ja Ilomäentien asemakaava
Kruunuratikoita ajatellen tehdään Laajasalossa tiivistämiskaavaa. Se tuo Laajasaloon 1400 uutta asukasta. Läheisen pientalon asukkaat ovat pölämystyneet siitä, että naapuriin tulee kerrostaloja. Se parantaa myös olennaisesti alueenpalveluja. Ei voi myöskään toivoa ratikkaa, jos ei hyväksy lisää rakentamista. Mutta toki rakentamisen tyyliä voi sovitella ympäristöön. Parempia nämä tulevat kuitenkin olemaan, kuin 1970-luvun betonibrutalismin aikaansaannokset Laajasalossa.
Liikenne ja muut infrakustannukset ovat 35 M€, eli vähän yli 500 €/k‑m2. Samaa luokkaa kuin Malmin lentokentän alueella. Kaupunki uskoo saavansa tontinluovutustuloina ja kaavoitusmaksuina omansa pois.
Tontinluovutuksen periaatteet
kirjoitin tästä erillisen postauksen.
Tontin varaaminen puukerrostaloa varten rakennusliike Reposelle
Kilpailu tehtiin kauneuskilpailuna, siis paras suunnitelma voitti. Täytyneekin kysyä, miten tämä on jatkossa mahdollista vai onko. Tässä yhteydessä ei puhuta vielä mitään tontin vuokrasta. Kyse on vapaarahoitteisista asunnoista. Alunperin poiti olla Hitas-asuntoja, mutta sitten todettiin, ettei noin kaukana keskustasta sillä ole merkitystä.
Asuinkerrostalojen ullakkorakentamista koskeva alueellinen poikkeaminen
Ullakkorakentaminen sallitaan nyt alueellisella poikkeamisluvalla tietyin ehdoin. Ehtoihin kuuluu muun muassa asukkaiden kellaritilojen muuttaminen autopaikoiksi, ellei se tuota suurta haittaa.
Jollaslaisena tuntuu erikoiselta, että ratikkaa ei vedetä herttoniemeen asti. Tämä tukisi paljon paremmin ihmisten liikkumista myös muihin suuntiin kuin ydinkeskustaan.
Linjaus voisi mahdollistaa varikon sijoittamisen fiksumpaan paikkaan esim. Roihipeltoon missä jo bussi ja metrovarikko.
Kerrostalo- ja omakotitaloalueiden sekoittaminen ei ole järkevää. Kumpikaan ei toimi. Sitäpaitsi Laajasalo on niin kaukana Helsingistä, ettei missään muualla maailmassa noin kauas tehtäisi kerrostaloja kuin Suomessa ja Neuvostoliitossa.
Tiivistettävää on varmasti, mutta se voidaan toteuttaa myös pientaloina. Lontoo, Pariisi jne ovat hyviä esimerkkejä siitä, että kaupunki kasvaa terveesti vyöhykkeittäin. Lontoossahan kokeiltiin kerrostaloja keskustan ulkopuolella, mutta niitä puretaan tällä hetkellä.
Sinänsä olisi kiva tietää, mitä tämä neuvostoliittolainen tapa tehdä kerrostaloja taajamien ulkopuolle on tullut Suomeen? Varmaan syylliset olisi mahdollisuus löytää tutkimuksella.
Lähempänä se on kuin Tapiola tai Munkkiniemi. Kuuntelen tässä juuri esitelmää Tukholman kaavoituksesta. Kyllä kdrrostaloalue siellä ulottuu paljon kauemmas.