Kaupunkiympäristölautakunnan lista 22.1.2019

Radiokadun ja Ilmalankadun katusuunnitelmat

(Pöy­dältä)

Tässä on kak­si onge­ol­mallista kohtaa. oinen on yhteispysäkin ratikoiden ja bussien kanssa. Viral­lis­es­ti yritämme nopeut­taa ratikoi­ta, mut­ta täl­laiset ratkaisut hidas­ta­vat. Tosin tuos­sa ei liiken­net­tä nyt ihan tolkut­tomasti ole, joten tilanteet, jos­sa ratik­ka joutuu odot­ta­maan bus­sia, eivät ole kovin yleisiä.

Fil­lar­it on pan­tu pyöräkaistalle pysäköi­ty­jen auto­jen vasem­mal­la puolelle. Näin pysäköivä auto joutuu ylit­tämään pyöräkaistan. Pysäkkien kohdal­la fil­lar­it siir­tyvät oikealle ja pysäkin jäl­keen taas mut­ka vasem­malle. Mutkit­telu on tietysti ikävää, mut­ta fil­larikaista noin yleen­sä on parem­pi kuin valkoisel­la viivalle jalanku­lus­ta erotet­tu väylä.

Yleisil­lä alueil­la ole­vien pysäköin­tiru­u­tu­jen varaami­nen sähköau­to­jen latauspisteiksi

Taas yksi askel sähköisen liiken­teen vääjäämät­tömässä voit­toku­lus­sa. Tämä kil­pailute­taan niin, että hin­nan (lataus­pis­teestä mak­set­ta­va vuokra) paino on 10 % ja toteu­tuk­sen laadun paino 90 %. Minus­ta näistä ei pitäisi per­iä tois­taisek­si vuokraa, kos­ka ei tämä aluk­si mikään kul­takaivos ole, mut­ta taidan olla esteelli­nen. Suun­nitel­tu­ja lataus­pis­teitä on sata, joista tar­jo­taan kil­pail­tavak­si 28. Hak­i­jat val­it­se­vat näistä 20 kohdet­ta. Näin saadaan lataus­pis­teet 40 auton samanaikaiseen lataamiseen, kak­si parkkiruutua/latauspiste.

Espoo ei kil­pailu­ta vaan on sopin­ut suo­raan For­tu­min kanssa asiasta.

Pikalataus­piste vaatii sen ver­ran tuhdin yhtey­den, että lataus­pis­teen omis­ta­ja joutuu joka tapauk­ses­sa asioimaan verkkoy­htiön kanssa.

Vallilan Pohjoisosan ase­makaa­van muutos

Mäkelän­rin­teen uin­tikeskus saa lisäti­laa ja yliop­pi­lasasun­to­jen tienoil­la pure­taan ysi van­ha talo ja raken­netaan 7–13 ker­roksisia pis­te­talo­ja. Punav­ihreään kuplaan 480 onnel­lista lisäa­sukas­ta. Tor­nit muut­ta­vat kaupunkiku­vaa kohta­laisen paljon.  Autopaikkavaa­timus on 1/135k-m2, mikä on paikallisen kult­tuurin eri­ty­ispi­ir­teet huomioon ottaen aika paljon.

Pysäköin­ti­laitos 170 autolle. Eikö olisi voitu vain kaavoit­taa mah­dol­lisu­us pysäköin­ti­laitok­seen ja jokainen olisi vuokran­nut autopaikkansa sieltä. Pysäköin­tiyri­tys olisi toteut­tanut laitok­sen sen kokoise­na kuin parhaak­si näkee. Mik­si siihen itää taloy­htiöt sotkea?

Kaupun­gin kiinteistöstrategia

Helsin­ki omis­taa raken­nuk­sia noin kahdek­san mil­jardin euron edestä. Kaupun­ki on ollu­ty aika huono omis­ta­ja. Raken­nuk­sis­sa on tolkut­tomasti kor­jausvelkaa ja onpa niitä suo­ras­taan tuhoutunut huonon hoidon vuoksi.

Voisi ajatel­la, että kaupun­gin kan­nat­taisi mielu­um­min vuokra­ta toim­i­ti­lansa ja antaa omis­t­a­mi­nen jollekin, joka osaa pitää raken­nuk­set kun­nos­sa, mut­ta tässä on se ongel­ma, että kaupungille raha on halvem­paa kuin yksityisille.

Nyt tätä sotkua ollaan pane­mas­sa jotenkin kun­toon. Selostan strate­gian sisältöä tarkem­min sit­ten, kun olen sen jotenkin itse sisäistänyt. Inhoan pitk­iä papere­i­ta, jois­sa on pääasi­as­sa itses­tään selvyyk­siöä ja olen­naiset asi­at on etsit­tävä niiden takaa.

Kaupunkiym­päristöalan ympäristöon­hjel­ma 2019–2021

Tästäkin on vaikea saa­da otet­ta. Kak­sikym­men­täku­usi sivua hyviä asioi­ta. Pitäisi osa­ta lukea tätä niin, että mitä tästä puut­tuu. Jok­seenkin kaik­ki hyvät asi­at on luetel­tu, mut­ta sitä ei pysty päät­telemään, mil­lä pain­ol­la niitä toteutetaan. Tarvit­taisi­in mitat­tavia määräl­lisiä tavoitteita.

 

20 vastausta artikkeliin “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 22.1.2019”

  1. Mitä tarkoite­taan, että kaavoite­taan mah­dol­lisu­us pysäköin­ti­laitok­seen? Niin kauan kuin se on kaavois­sa, sen päälle ei tietenkään saa rak­en­taa muu­ta, mut­ta kuin­ka kauan kestää ennen kuin kaavaa muute­taan niin, että varaus katoaa ja tilalle tuleekin asun­to­ja? Täl­lä on merk­i­tys­tä sen kannal­ta, kuin­ka kauan asukkail­la on armon­aikaa ilmaista, että halu­a­vat riit­tävästi pysäköin­tipaikko­ja, eikä tämä halu herää vas­ta siinä vai­heessa kun alue on täyn­nä asun­to­ja ja lisäpysäköin­ti­ti­lan rak­en­t­a­mi­nen pysyvästi hankaloitunut.

    1. Mitä tarkoite­taan, että kaavoite­taan mah­dol­lisu­us pysäköin­ti­laitok­seen? Niin kauan kuin se on kaavois­sa, sen päälle ei tietenkään saa rak­en­taa muu­ta, mut­ta kuin­ka kauan kestää ennen kuin kaavaa muute­taan niin, että varaus katoaa ja tilalle tuleekin asun­to­ja? Täl­lä on merk­i­tys­tä sen kannal­ta, kuin­ka kauan asukkail­la on armon­aikaa ilmaista, että halu­a­vat riit­tävästi pysäköin­tipaikko­ja, eikä tämä halu herää vas­ta siinä vai­heessa kun alue on täyn­nä asun­to­ja ja lisäpysäköin­ti­ti­lan rak­en­t­a­mi­nen pysyvästi hankaloitunut.

      Autopaikkoen kysyn­tä vakioituu noin kymme­nessä vuodessa. Sen aikaa pysäköin­ti­talok­si varat­tu tont­ti voi olla joutomaana. Tästä kyseis­es­tä 170 autopaikan laitok­ses­ta en osaa sanoa, onko se raken­net­tavis­sa vaiheittain.

      1. Kuin­ka yleistä on, että kaavois­sa pidet­täisi­in pelkkää varaus­ta pysäköin­ti­talolle joutomaal­la usei­ta vuosia? Kan­takaupungis­sa tila on vähissä, joten luulisi, että päät­täjil­lä olisi kova kil­pailu saa­da alueelle toteutet­tua joku pysyvä käyt­tö­tarkoi­tus mah­dol­lisim­man nopeasti.

      2. Mikko Num­melin:
        Kuin­ka yleistä on, että kaavois­sa pidet­täisi­in pelkkää varaus­ta pysäköin­ti­talolle joutomaal­la usei­ta vuosia? 

        No siis, ottaen huomioon kuin­ka hyviä raken­nu­s­paikko­ja kaupungis­sa on ollut joutomaana tai täysin tois­si­jaises­sa käytössä vuosikym­meniä, niin en olisi kovin huolestunut, etteikö jos­sain Käpylässä tont­ti selviäisi tyhjil­lään jokusen vuoden. 

        Suurin vaara lie­nee, että muu­ta­mas­sa vuodessa ton­tille kas­vaa joku risukko ja siitä muo­dos­tuu alueen asukkaille arvokas “lähimet­sä”, jota ei mis­sään nimessä saa rakentaa.

      3. Osmo Soin­in­vaara: Autopaikko­jen kysyn­tä vakioituu noin kymme­nessä vuodessa. Sen aikaa pysäköin­ti­talok­si varat­tu tont­ti voi olla joutomaana.

        Joutomail­la on paikkansa mm. hulevesien imeyt­tämisessä ja bio­di­ver­si­teetin kannal­ta. Toisaal­ta pysäköin­ti­talo­jen ym. suh­teen olisi hyvä miet­tiä vai­h­toe­htoisia käyt­tö­tarkoituk­sia. Pien­varas­toille tun­tuu ole­van kova kysyn­tä ja lähivil­je­ly on trendikästä — pysäköin­ti­talosta tai sen osas­ta voisi esim. tehdä kasvi­huoneen. Samal­la pysäköin­tipaikko­jen tarve vähe­nee (ainakin pitäisi, ainakin kaupunkiym­päristössä). Meil­lä taitaa vain olla niin jäykkä kaavoitus ja lain­säädän­tö, että use­ampi eri tai vai­h­tu­va käyt­tö­tarkoi­tus on yleis­es­ti ottaen mah­do­ton aja­tus. Toisin sanoen raken­netaan pysäköin­ti­ta­lo, jota voi käyt­tää vain pysäköin­ti­talona, ja sit­ten kun sitä ei tarvi­ta, pure­taan se ja raken­netaan tilalle esim. toimis­to­ta­lo, jota voi käyt­tää vain toimis­to­talona, ja sit­ten kun sitä ei tarvi­ta, pure­taan se ja raken­netaan tilalle esim. asuntoja…

      4. Osmo Soin­in­vaara: Autopaikkoen kysyn­tä vakioituu noin kymme­nessä vuodessa. Sen aikaa pysäköin­ti­talok­si varat­tu tont­ti voi olla joutomaana. Tästä kyseis­es­tä 170 autopaikan laitok­ses­ta en osaa sanoa, onko se raken­net­tavis­sa vaiheittain.

        Pysäköin­nin rak­en­t­a­mi­nen muualle kuin ton­tille on asukkaiden kannal­ta aina epä­toiv­ot­ta­va ratkaisu. Suurim­mat ongel­mat ovat han­kala liikku­mi­nen asun­non ja pysäköin­ti­laitok­sen välil­lä sekä monop­o­liase­mas­sa ole­vien pysäköin­tiy­htiöi­den kohtu­ut­tomat hin­nat. Van­hat asuinalueeet ovat ja pysyvät ongel­mako­hteina, mut­ta uusil­la alueil­la voidaan pysäköin­ti hoitaa pihakan­nen alla. Kun korot tehdään oikein, ei se edes mak­sa kovin paljoa.

      5. Kalle: Pysäköin­nin rak­en­t­a­mi­nen muualle kuin ton­tille on asukkaiden kannal­ta aina epä­toiv­ot­ta­va ratkaisu. Suurim­mat ongel­mat ovat han­kala liikku­mi­nen asun­non ja pysäköin­ti­laitok­sen välil­lä sekä monop­o­liase­mas­sa ole­vien pysäköin­tiy­htiöi­den kohtu­ut­tomat hinnat.

        Ei jokaisen asun­non edessä ole joukkoli­iken­nepysäkkiäkään. Ei autoakaan tarvitse saa­da omaan pihaan, tai jos halu­aa sen, niin asukkaiden pitää mak­saa parkkipaikas­ta sen oikea, sub­ven­toima­ton hinta.

        Itse olen asunut alueel­la, jos­sa oli pysäköin­ti eril­lään ja se oli erit­täin toiv­ot­ta­va ratkaisu. Raken­nusten välil­lä oli pikkuku­jia (muuten ne oli­si­vat olleet kak­sisu­un­taisia ajoteitä) ja parkkipaikko­jen sijaan oli puis­to­ja, raken­nuk­sia ja kallioi­ta, kos­ka autot oli siiv­ot­tu pois. Jonkin ver­ran aikara­joitet­tua kadun­var­sipysäköin­tiä sinne, minne mah­tui. Kau­pas­ta kun tul­ti­in, ajet­ti­in riit­tävän lähelle omaa pihaa, vieti­in kas­sit sisälle ja minä kävin viemässä auton parkki­in ja kävelin koti­in. Hyvin toimi!

      6. Simo Mele­nius:

        …Raken­nusten välil­lä oli pikkuku­jia (muuten ne oli­si­vat olleet kak­sisu­un­taisia ajoteitä) ja parkkipaikko­jen sijaan oli puis­to­ja, raken­nuk­sia ja kallioi­ta, kos­ka autot oli siiv­ot­tu pois… 

        Minäkin olen asunut moi­sel­la alueel­la. Lisäk­si siel­lä pääsi suo­raan asun­nos­ta hissil­lä parkki­ta­solle. Oma paikkamme oli ovelta kol­mas, joten mat­ka oli kohtu­ulli­nen. Jos käytet­täisi­in kaavoit­ta­jaa, jol­la on jonkin­lainen alkeelli­nen kyky kolmi­u­lot­teiseen hah­mo­tuk­seen, tämä ei olisi niin vaikeaa. Kuten sanoin: korot oikein.

        Olen muuten samaa mieltä tuos­ta mak­samis­es­ta. Autopaikat pitää aina toteut­taa osakepe­rusteisi­na, ei taloy­htiön ja vielä vähem­män jonkun välistä vetävän monop­o­liy­htiön omistamina.

      7. kalle, Kun haaveilet piho­jen rak­en­tamis­es­ta autokan­nen päälle, kuten niin hemai­sevas­sa Mer­i­haas­sa on tehty, miten saat pihoille istutek­si suuria puita?

      8. Kalle: Pysäköin­nin rak­en­t­a­mi­nen muualle kuin ton­tille on asukkaiden kannal­ta aina epä­toiv­ot­ta­va ratkaisu. 

        Pysäköin­nin rak­en­t­a­mi­nen ton­tille taas on kallein mah­dolli­nen ratkaisu, kos­ka siinä joudu­taan tekemään han­kalia yhteenso­vi­tuk­sia pysäköin­tipaikko­jen ja rak­en­tei­den välil­lä. Pahim­mil­laan koko talo joudu­taan suun­nit­tele­maan pysäköin­tikam­man mitoituk­sen perus­teel­la, mikä todel­lakaan ei ole opti­maa­li­nen ratkaisu. Tämän lisäk­si tont­tiko­htainen pysäköin­ti yhdis­tet­tynä pysäköin­tipaikko­jen min­imi­normi­in aset­taa käytän­nössä mak­simite­hokku­u­den ton­tin rak­en­tamiselle, mikä sekään ei ole järkev­in­tä mah­dol­lista maankäyttöä.

        Markki­na­t­alous olisi tässäkin hyvä ratkaisu. Jos pysäköin­tipaikat raken­net­taisi­in markki­nae­htois­es­ti, jokainen saisi juuri sel­l­aisen pysäköin­tipaikan kuin halu­aa ja jos­ta on valmis mak­samaan. Käytän­nössä siis pysäköin­tipaik­ka johon pääsee suo­raan hissil­lä mak­saisi n. 40 000 euroa, pysäköin­tipaik­ka pysäköin­ti­talos­sa vähän kauem­pana 25 000 euroa ja maan­ta­sainen pysäköin­tipaik­ka kesäau­tolle jos­sain Van­taal­la lentomelu­alueel­la ehkä 5000 euroa.

      9. arkkite­hti: Pysäköin­nin rak­en­t­a­mi­nen ton­tille taas on kallein mah­dolli­nen ratkaisu, kos­ka siinä joudu­taan tekemään han­kalia yhteenso­vi­tuk­sia pysäköin­tipaikko­jen ja rak­en­tei­den välil­lä. Pahim­mil­laan koko talo joudu­taan suun­nit­tele­maan pysäköin­tikam­man mitoituk­sen perus­teel­la, mikä todel­lakaan ei ole opti­maa­li­nen ratkaisu. Tämän lisäk­si tont­tiko­htainen pysäköin­ti yhdis­tet­tynä pysäköin­tipaikko­jen min­imi­normi­in aset­taa käytän­nössä mak­simite­hokku­u­den ton­tin rak­en­tamiselle, mikä sekään ei ole järkev­in­tä mah­dol­lista maankäyttöä.

        Markki­na­t­alous olisi tässäkin hyvä ratkaisu. Jos pysäköin­tipaikat raken­net­taisi­in markki­nae­htois­es­ti, jokainen saisi juuri sel­l­aisen pysäköin­tipaikan kuin halu­aa ja jos­ta on valmis mak­samaan. Käytän­nössä siis pysäköin­tipaik­ka johon pääsee suo­raan hissil­lä mak­saisi n. 40 000 euroa, pysäköin­tipaik­ka pysäköin­ti­talos­sa vähän kauem­pana 25 000 euroa ja maan­ta­sainen pysäköin­tipaik­ka kesäau­tolle jos­sain Van­taal­la lentomelu­alueel­la ehkä 5000 euroa.

        Olen seu­ran­nut oma­l­la asuinalueel­lani tuo­ta markki­nae­htoista pysäköin­tiä. Kaa­va on vaat­in­ut jokaiseen uuteen ja perusko­r­jat­tuun taloon aika paljon pysäköin­tipaikko­ja. Niistä on nyt yli­tar­jon­taa. Joten hie­man epäilen, että tuo markki­na­t­alouden hin­ta olisi oikeasti 40.000 euroa, jos halu­aa autopaikan, jos­ta pääsee hissil­lä koti­in. Meil­lä se on nyt n. 15.000 euroa. Sen yli ei kukaan suos­tu mak­samaan autopaikoista, joista uusi­na mak­set­ti­in 20–25.000 euroa. Ihmiset tois­telee mantrana sitä, että autot­tomat spon­soroi autol­lisia ja että pysäköin­nistä ei mak­se­ta todel­lista hin­taa. No, markki­na­t­alouden mukaan ei tosi­aan mak­se­takaan todel­lista hin­taa, vaan autopaikan ensiostanut autoil­i­ja saat­taa mak­saa paljon enem­män. Että siinä Osmo on kyl­lä vil­lakoiran ytimessä, että pitääkö sen kaa­van olla niin jäykkä. Jos ei ketään kiin­nos­ta niitä autopaikko­ja shop­pail­la, niin voisiko siihen lait­taa seinät ja munalukon ja vuokra­ta varas­tok­si. Tai myy­dä varas­to-osak­keena. Ja saatan sanoa pahasti, jos auto­ton alkaa selit­tämään min­ulle, miten hän on spon­soroin­ut autopaikkaani. Halu­aisin tietää,millä lasken­ta­logi­ikalla min­un mak­samani 25.000 euroa autopaikas­ta, jos­ta on enää mah­dol­lista saa­da takaisin 15.000 euroa, johtaa siihen, että menete­tyn 10.000 on mak­sanut joku autoton…

      10. Niistä on nyt yli­tar­jon­taa. Joten hie­man epäilen, että tuo markki­na­t­alouden hin­ta olisi oikeasti 40.000 euroa, jos halu­aa autopaikan, jos­ta pääsee hissil­lä koti­in. Meil­lä se on nyt n. 15.000 euroa. Sen yli ei kukaan suos­tu mak­samaan autopaikoista, joista uusi­na mak­set­ti­in 20–25.000 euroa.

        Markki­na­t­alouden hin­ta ei tosi­aan olisi 40 000 euroa, kos­ka juuri kukaan ei ostaisi autopaikkaa tuol­la hin­nal­la, ja niitä ei sil­loin raken­net­taisi juuri ollenkaan.

      11. arkkite­hti:
        …Markki­na­t­alous olisi tässäkin hyvä ratkaisu. Jos pysäköin­tipaikat raken­net­taisi­in markki­nae­htois­es­ti, jokainen saisi juuri sel­l­aisen pysäköin­tipaikan kuin halu­aa ja jos­ta on valmis mak­samaan. Käytän­nössä siis pysäköin­tipaik­ka johon pääsee suo­raan hissil­lä mak­saisi n. 40 000 euroa, pysäköin­tipaik­ka pysäköin­ti­talos­sa vähän kauem­pana 25 000 euroa ja maan­ta­sainen pysäköin­tipaik­ka kesäau­tolle jos­sain Van­taal­la lentomelu­alueel­la ehkä 5000 euroa.

        Peri­aat­teessa juuri noin, ongel­man yhtälössä muo­dosta­vat gryn­der­it, jot­ka tekevät liian vähän paikko­ja saadak­seen niistä vähistä tähti­ti­eteel­lisiä voit­to­ja. Mik­si rak­en­taa tarvit­ta­vat kymme­nen paikkaa, jos saat parem­man kat­teen kuudesta.

        Aluk­si voisi tehdä niin, että autopaikkanor­mit koski­si­vat vain gryn­dat­tu­ja taloy­htiöitä. Muut olisi vapautet­tu normeista. Sivu­juon­teena Helsinki­in ei enää nousisi yhtään gryn­dat­tua toimitilaa 🙂

      12. Peri­aat­teessa juuri noin, ongel­man yhtälössä muo­dosta­vat gryn­der­it, jot­ka tekevät liian vähän paikko­ja saadak­seen niistä vähistä tähti­ti­eteel­lisiä voit­to­ja. Mik­si rak­en­taa tarvit­ta­vat kymme­nen paikkaa, jos saat parem­man kat­teen kuudesta.

        Kalle, jos ryhdyt joskus gryn­derik­si, minä ainakaan en sijoi­ta yri­tyk­seesi. Tuo­ta logi­ikkaa nou­dat­taen lait­taisit vain osaan asun­noista parveek­keen, kos­ka uskot saavasi tähtite­teel­lisiä voit­to­ja niistä parvek­keel­li­sista asun­noista. Yri­tyk­sesi ei menestyisi.

      13. Osmo Soin­in­vaara: Kalle, jos ryhdyt joskus gryn­derik­si, minä ainakaan en sijoi­ta yri­tyk­seesi. Tuo­ta logi­ikkaa nou­dat­taen lait­taisit vain osaan asun­noista parveek­keen, kos­ka uskot saavasi tähtite­teel­lisiä voit­to­ja niistä parvek­keel­li­sista asun­noista. Yri­tyk­sesi ei menestyisi.

        Taitaa olla niin, että niistä parvekkeis­takin määrää kaa­va ja raken­nuslu­pa. Talo­jen käyt­tö­tarkoi­tus­muu­tok­sis­sakin on paljon rajoit­tei­ta. Gryn­der­it halu­aisi­vat lait­taa parvekkei­ta, mut­ta 40-luvun simp­pelistä teol­lisu­usti­las­ta on tul­lut 2010 ‑luvul­la suo­jeltavaa kansall­ishis­to­ri­aa, minkä vuok­si julk­i­sivua ei saa muut­taa. Jär­kee vai ei? Toisaal­ta gryn­der­it tuskin halu­aisi­vat rak­en­taa asukkaiden yhteis­tilo­ja, joiden kus­tan­nus pitää jyvit­tää asun­toi­hin, tai autopaikko­ja, joi­ta osta­jat eivät halua ostaa. Nämäkin velvoit­teet johtu­vat kaavas­ta ja sitä nou­dat­tavas­ta raken­nus­lu­vas­ta. Taloy­htiön hal­li­tuk­sen jäse­nenä sit­ten ihme­tel­lään, miten yhteis­tilo­ja hoide­taan, varataan ja pide­tään kuo­sis­sa, ettei niistä syn­ny sotkuista teini­hel­vettiä tai ilmaista kahvi­lati­laa naa­pu­rus­toon. Poim­i­taan tal­teen uno­htunei­ta stringe­jä ja ihme­tel­lään, kuka on sotkenut paikat. Ja asumisen kus­tan­nus jatkaa nousuaan.

  2. Pis­te­talo­ja Vallilaan? Eikö pitänyt rak­en­taa kaupunkia = umpiko­rt­teli, kuusi kerrosta.

  3. Jaha, Radiokatu on vih­doin käsit­telyssä. Nuo kuvat ovat olleet valmi­ina jo vuo­den taik­ka kak­si, en edes muista enää. Kävin pari­in otteeseen niistä keskustelua Verka­mon kanssa, ja ymmär­rän kyl­lä hyvin, mik­sei hän mil­lään suos­tunut niitä näyt­tämään ennen kuin vas­ta nyt kun on ihan pakko. En minäkään halu­aisi esitel­lä sut­ta ja sekundaa.

    Tietysti sekin on jonkin­lainen askel, että edes juh­la­puheis­sa puhutaan kau­ni­isti ratikoiden puoles­ta. Mut­ta silti soisi, että se seu­raavakin askel vih­doin otet­taisi­in ja lopetet­taisi­in täl­lais­ten vasem­mal­la kädel­lä hutais­tu­jen tekelei­den laa­timi­nen. Rei­jolankadul­la toiseen suun­taan pan­ti­in autot ratikkakaistalle. Calo­niuk­sel­la samoin. Tääl­lä sit­ten molem­mat suun­nat, vaik­ka tilaa on 21 metriä. On aikamoista ammat­ti­taidon puutet­ta, jos ei sieltä löy­dä tilaa raitiovaunukaistoille.

    On tietysti turha toivoa, että lau­takun­ta palaut­taisi tätäkään valmis­telu­un. Kan­nat­taa silti muis­taa, että jos ette koskaan puu­tu asioi­hin, ei paran­nus­takaan ole luvassa.

  4. Yri­tyk­semme yrit­ti vuokra­ta 500 m² tilaa kaupungilta. Yhteyshenkilö tila­palveluis­sa oli fleg­maat­ti­nen ja asia ei olisi voin­ut hän­tä kiin­nos­taa pätkääkään. Lisäk­si oli raken­net­tu kont­tori­ti­la 50 hen­gelle ja tilaan kuu­lui 0 parkkipaikkaa. No, vuo­den kak­si on ollut tyhjänä ja on var­maan jatkos­sakin. Tuliterä talo keskus­tan tun­tu­mas­sa. Ei niitä siel­lä oikeasti kiin­nos­ta tila­palveluis­sa tilo­jen käyt­töaste. Palk­ka juok­see muutenkin ja asi­akkaista on vain vaivaa selvästikin. Vuokrataan sit­ten yksi­tyiseltä. Ainakin meitä kuun­nel­laan. Ja ongel­mat ratkaistaan.

  5. Fil­lar­it on pan­tu pyöräkaistalle pysäköi­ty­jen auto­jen vasem­mal­la puolelle. Näin pysäköivä auto joutuu ylit­tämään pyöräkaistan. Pysäkkien kohdal­la fil­lar­it siir­tyvät oikealle ja pysäkin jäl­keen taas mut­ka vasem­malle. Mutkit­telu on tietysti ikävää, mut­ta fil­larikaista noin yleen­sä on parem­pi kuin valkoisel­la viivalle jalanku­lus­ta erotet­tu väylä.

    Fil­larikaista pitäisi erot­taa viereis­es­tä kulku­väylästä pienel­lä taso­erol­la ja reunakiv­el­lä — oli viere­inen kulku­väylä sit­ten jalka­käytävä tai autokaista. “Kevyen­li­iken­teen­väylil­lä” valkoisen viivan sijaan on isom­pi ongel­ma se, että ne ovat yksinker­tais­es­ti liian kapeita.
    Autopaikat, joille aje­taan pyörä­tien yli, ovat huono ratkaisu. Paras ratkaisu olisi jät­tää kadun­var­si-autopaikat kokon­aan pois… Esim. Kööpen­ham­i­nas­sa on onnis­tut­tu ratkaise­maan pyöräre­itit pääosin niin, ettei pysäköivien auto­jen tarvitse ajaa pyörä­tien yli.

  6. Vääjäämätön voit­tokulku?
    “Taas yksi askel sähköisen liiken­teen vääjäämät­tömässä voit­toku­lus­sa. Tämä kil­pailute­taan niin, että hin­nan (lataus­pis­teestä mak­set­ta­va vuokra) paino on 10 % ja toteu­tuk­sen laadun paino 90 %. ”
    Voisi tehdä niin, että vaalan­punais­ten auto­jen parkkipaikan vuokra on 10% ja värin pain­oar­vo 90% tarkoit­taen, että vaalen­punaisu­ud­es­ta saa tämän.
    Sil­loin voisi kirjoittaa
    Taas yksi askel vaalean­punais­ten auto­jen vääjäämät­tömässä voittokulussa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.