Kaupunkiympäristölautakunnan lista 4.12.2018

Pöydältä:

Lapin­lah­den sairaalan ase­makaa­va ja kil­pailun jär­jestämi­nen sairaalan myymiseksi 

Petrus Pen­nasen val­tu­us­toaloite Kru­unuvuoren sil­lan avaamis­es­ta tak­seille yöaikaan kolmek­si tunniksi.

Teol­lisu­uskadun akselin kaavarun­gon periaatteet

Pat­ter­imäen asemakaava

Val­lisaaren ja Kuninkaansaaren asemakaava

Uudet asiat

Malmin lento­ken­tän kaavarun­gon tark­istus Lentoase­mako­rt­telei­den ja Nal­len­rin­teen osalta

Suun­nit­telu ete­nee nyt vauhdil­la, kun yleiskaa­va tuli tältä osin hyväksy­tyk­si. Näis­sä kort­teleis­sa on umpiko­rt­telei­ta muutet­tu lähiömäisem­mik­si niin, että joukos­sa näyt­täisi ole­van paljon pis­te­talo­ja. Asi­aa ei perustel­tu lis­tatek­stis­sä mitenkään.

Lento­ken­tän alueel­la puhutaan suurista asukas­määristä. Tälle alueelle tulisi noin 4 500 onnel­lista malmilaista

Jakeluli­iken­teen pysäköin­ti­tun­nuk­sen käyttöönotto

Jakeluli­iken­teen autoille tulisi mobi­il­isovel­lus, joka oikeut­taisi pysäköimään jakelu­au­toille tarkoite­tu­il­la paikoil­la, jonne muil­la ei ole asi­aa ja mak­sut­ta mak­sullisil­la pysäköin­tipaikoil­la. Tarkoi­tus on, että sovel­luk­ses­ta voi nähdä, mitkä ruudut ovat vapai­ta. Tun­nus on mak­sulli­nen. Lis­tatek­sti antaa ymmärtää, että mak­sul­la peit­etään vain jär­jestelmän kus­tan­nuk­set, mut­ta itse paikoista ei mak­set­taisi. Jakelu­ru­udun käytöstä per­itään min­u­ut­ti­mak­su. Voi olla, että jakeluyri­tys­ten etu­jen mukaista olisi, että min­u­ut­ti­tak­sa olisi niin korkea, ettei autoa kan­na­ta jät­tää ruu­tu­un ja men­nä kahville tai lounaalle.

Rantasen ja Oskalan pon­net suo­jeltavien raken­nusten ylimääräi­sistä kustannuksista

Rantasen pon­nes­sa esitetään yleis­es­ti ja Oskalan ponnes­ta eri­tyis­es­ti Hakaniemen kaup­pa­hallin kohdal­la, ettei suo­jelun kus­tan­nuk­sia perit­täisi käyt­täjiltä. Tämän sisäisen lasku­tuk­sen­han pitäisi perus­tua markki­navuokri­in, eikä markki­navuokra ole suo­jel­lus­sa raken­nuk­ses­sa mitenkään korkeampi. Sikäli suo­jelun kus­tan­nusten pitäisi koitua omis­ta­jan, tässä tapauk­ses­sa kaupun­gin, tappioksi.

Hakaniemen hallin osalta suo­jelus­ta aiheutu­vat lisäku­lut ovat noin 1,5 M€. Asi­aan on tarkoi­tus pala­ta kiin­teistös­trate­gian kohdalla.

 

17 vastausta artikkeliin “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 4.12.2018”

  1. Tule­vien Malmi­lais­ten onnel­lisu­ud­es­ta puhut­taes­sa tun­nen kylmän kouran lom­pakos­sani sekä samaan aikaan valitet­ta­van lämimän tuulen jota rak­en­tamisen mas­si­iviset päästöt vahvistaa. 

    Kan­nat­taa lukea Suomen Kuvale­hden artikkke­li aiheesta Malmin lento­ken­tän rak­en­t­a­mi­nen. Tai ainakin otsikko jos ei muuten jak­sa perehtyä: 

    “Tuhan­sia kilo­me­tre­jä betonip­i­lare­i­ta, mas­si­ivisia maan­si­ir­to­ja – Malmin asun­to­jen rak­en­tamis­es­ta tulee kallista ja työlästä”

    ja

    “Yli 14 000 kilo­metriä betonip­i­lare­i­ta, joiden valmis­tamiseen kuluu yli puoli miljoon­aa ton­nia sement­tiä, kol­ma­sosa Suomen vuo­tuis­es­ta tuotan­nos­ta. Sen teossa syn­tyy yli 350 000 ton­nia hiilidioksidia.”

    Veron­mak­sa­jathan tämä riemun sit­ten lop­ul­ta kaikin puolin hoitaa.

    1. Malmin rak­en­t­a­mi­nen ei ole sen kum­mallisem­paa kuin rak­en­t­a­mi­nen ylipään­sä. Helpom­paa tämä on kuin Kalasa­ta­man rak­en­t­a­mi­nen. Se on tot­ta, että r5akentamisessa kuluu sement­tiä ja sement­ti on merkit­tävä hiilid­iok­sidipäästö­jen aiheut­ta­ja. Sinän­sä olisi kiva nähdä, miten tuo 14 000 kilo­metriä betonip­i­lare­i­ta on las­ket­tu, 600 metriä asukas­ta kohden?

      1. Tässä tietysti näkyy vier­aan­tu­mi­nen rak­en­tamisen perussäännöistä.
        Rak­en­taa kan­nat­taa sinne mis­sä olo­suh­teet on otol­liset, ei sinne mis­sä lähtöko­htais­es­ti on iso­ja haasteita. 

        Tämä todel­lisu­ud­es­ta vier­aan­tu­mi­nen taas on osa Helsin­gin omaan napaan tui­jot­tamisen kesku­songel­maa kun tänne pitää saa­da lisää väkeä hin­nal­la mil­lä hyvänsä. 

        Kalasa­ta­mas­sa rak­en­tamisen peruskus­tan­nus on edes jotenkin ymmär­ret­tävis­sä kun paik­ka on joidenkin mielestä hyvä. 

        Mal­mi ei houkut­tele 6000 euron neliöhin­nal­la ketään.
        Jäl­jelle jää valitet­tavasti yhteiskun­nan mak­sama asum­i­nen joka tehdään totaalisen vääräl­lä kustannustasolla.

      2. Raken­nuskus­tan­nuk­set ovat jotain 3000 — 3500 euroa. Malmil­la eivät asun­not mene kau­pak­si 6000 eurol­la, joten kaupun­ki joutuu tyy­tymään alle 2000 euron tonttihintaan. 🙁

      3. Osmo Soin­in­vaara:
        Raken­nuskus­tan­nuk­set ovat jotain 3000 – 3500 euroa. Malmil­la eivät asun­not mene kau­pak­si 6000 eurol­la, joten kaupun­ki joutuu tyy­tymään alle 2000 euron tonttihintaan. 

        Hin­noit­telun poh­jalle tulee aluk­si 500 — 1000 euroa / m2 poh­jaku­lua pilaan­tuneen maan, mas­san­vai­h­to­jen ja paa­lu­tuk­sen takia. Tuo­hon kun sit­ten laite­taan 3500 euroa raken­nusku­lu (nyky­hetken vali­di keskiar­vo pk-seudul­la kaiketi) ja kaupun­gin tont­tikate jne ollaan kyl­lä aika lähel­lä kuut­ta ton­nia, ainakin viidessä joka ainakin oman näke­myk­seni mukaan on liikaa. 

        Vai meneekö laskel­mani jos­sakin metsään?

      4. Vaik­ka lentäjät ovat ylvästelleet vas­tu­ut­to­muudel­laan ja sil­lä, että ovat saa­neet maaperän pilatuk­si asumiskelvottomaksi,kovin suuria pilan­tuneen maan vai­h­to­ja ei joudu­ta tekemään. Tämä puhe vaikeista rak­en­tamisolo­suhteista on aivan silkkaa soopaa. Ere­htyä voi, mut­ta kun tulee oikaistuk­si, ei pitäisi toitot­taa samaa virheel­listä sanomaa. Se on sil­loin jo valehtelua.

      5. Osmo Soin­in­vaara:
        Vaik­ka lentäjät ovat ylvästelleet vas­tu­ut­to­muudel­laan ja sil­lä, että ovat saa­neet maaperän pilatuk­si asumiskelvottomaksi,kovin suuria pilan­tuneen maan vai­h­to­ja ei joudu­ta tekemään. Tämä puhe vaikeista rak­en­tamisolo­suhteista on aivan silkkaa soopaa. Ere­htyä voi, mut­ta kun tulee oikaistuk­si, ei pitäisi toitot­taa samaa virheel­listä sanomaa. Se on sil­loin jo valehtelua.

        Ei noi­ta olo­suhtei­ta voi help­poinakaan pitää eikä edes keskivaikeina.
        Des­t­ian rapor­tis­sa on kuitenkin otet­tu kan­taa melko mon­een asi­aan jot­ka eivät ole aivan tavanomaisia ratkaistavia. 

        Mut­ta onko laskel­mas­sa siis jotain väärin?
        Des­t­ian alus­tavas­sa arvios­sa maan­raken­nus / perus­tusku­lua / raken­nus­neliö on luokkaa 400 — 600 euroa. 

        Des­t­ian raportista lisäksi: ”
        On suositeltavaa teh­dä tutkimuk­sia myösulfidisavien esi­in­tymisen selvit­tamisek­si maaperas­sä ennen raken­nus­su­un­nitel­mavai­het­ta, kos­ka saven korkea sul­faat­tip­i­toisu­us voi aiheut­taa kustannuslisaystäesitettyihin poh­jan­vahvis­tus- ja perustuskustannuksiin.”

        Onko siis hin­ta­laskel­mas­sa joku pielessä

        3500 raken­nusku­lu ilman perustuksia
        1000 maan­raken­nus ym kulut ja perustus
        1000 kaupun­gin tonttikate

        = 5500 / m2

        Parhaas­sa tapauk­ses­sa tuos­ta saa ton­nin pois jol­loin ollaan kuitenkin myyn­ti­hin­nas­sa siel­lä 5000 luokassa.

      6. 3500 raken­nusku­lu ilman perustuksia
        1000 maan­raken­nus ym kulut ja perustus
        1000 kaupun­gin tonttikate

        = 5500 / m2

        3500 Rak­en­t­a­mi­nen
        400 — 600 Maanrakennuskulut
        500 Ton­tin hinta
        = 4400 — 4600 €/m2

      7. Osmo Soin­in­vaara: 3500 Rakentaminen
        400 – 600 Maanrakennuskulut
        500 Ton­tin hinta
        = 4400 – 4600 €/m2

        Suur­in­pi­irtein uskot­ta­va taso kustannuksista. 

        Mut­ta kovin iso­ja eikä edes pieniä negati­ivisia yllä­tyk­siä ei siis ole varaa tul­la. Des­t­ian arvios­sa oli maa­mas­so­jen siir­rolle varat­tu 60 tuhat­ta euroa joka on ker­talu­okkana häm­mästyt­tävä. Tavanomaisen ok-ton­tin mas­san­vai­h­dot voivat olla jo puo­let tuosta. 

        Epäilen että kus­tan­nusarvios­sa käy Län­simetrot ja hin­tata­so karkaa yli viiden tonnin. 

        Ara­bi­an­ran­nas­sa tuo vielä toimi­ikin sat­tuneesta syys­tä mut­ta Malmil­la ei ole samo­ja houkuttelevuusominaisuuksia.

      8. Osmo Soin­in­vaara:
        Sinän­sä olisi kiva nähdä, miten tuo 14 000 kilo­metriä betonip­i­lare­i­ta on las­ket­tu, 600 metriä asukas­ta kohden?

        Tun­net­tuna amatöörikaupun­gin­su­un­nit­teli­jana saat var­masti vas­tauk­sen, jos kysyt asi­aa suo­raan artikke­lin kirjoittajalta.

      9. anony­mouse: Tun­net­tuna amatöörikaupun­gin­su­un­nit­teli­jana saat var­masti vas­tauk­sen, jos kysyt asi­aa suo­raan artikke­lin kirjoittajalta.

        Tehkää nyt ekskur­sio Ver­mon / Lep­pä­vaaran suun­nalle. Paalu­ja uppoaa syvään ja tiheään, silti kämp­piä myy­dään alta 5000 e / m2. No, tää on tiet­ty Espoon puolel­la, eli ilma on siel­lä vis­si­in halvem­paa kuin Helsingissä.
        Esimerkkinä vaikka:
        https://www.yit.fi/asunnot/espoo/leppavaara/vermonniitty

      10. antti: Tehkää nyt ekskur­sio Ver­mon / Lep­pä­vaaran suun­nalle. Paalu­ja uppoaa syvään ja tiheään, silti kämp­piä myy­dään alta 5000 e / m2. No, tää on tiet­ty Espoon puolel­la, eli ilma on siel­lä vis­si­in halvem­paa kuin Helsingissä.
        Esimerkkinä vaikka:
        https://www.yit.fi/asunnot/espoo/leppavaara/vermonniitty

        Myös esimerkik­si Ara­bi­an­ran­nan ja Pikku-Huopalah­den sav­i­maat on aikanaan saatu raken­netuk­si, nekin betoni­paalu­jen päälle.

        Pienkone­huvi­len­täjät ovat monel­la tapaa äänekästä porukkaa. Eikä heitä hait­taa ollenkaan, että hei­dän huvipäris­te­lyään joutu­vat ala­puolel­la kuun­telmemaan jatku­vasti sadat ihmiset. Samaa piit­taa­mat­to­muut­ta kuin ajaa hil­jaiseen aikaan läpi Man­ner­heim­intien moot­toripyöräl­lä, jon­ka äänet on viritet­ty tap­pi­in. Samaan aikaan kun Suomes­sa on täl­laisillekin har­rasteille maakun­nis­sa lop­ut­tomasti tilaa.

  2. Suurin osa Val­lisaares­ta on tarkoi­tus merk­itä suo­jeltavak­si joko luon­toar­vo­jen tai kult­tuuri­his­to­ri­al­lis­ten arvo­jen vuok­si. Luon­toar­voil­taan saaret ovat suun­nit­telijoidenkin mukaan Helsin­gin arvokkaimpia ketoi­neen, kallioi­neen, lep­akoi­neen, per­hosi­neen ja van­hoine linnoituksineen.

    Mik­si saarelle halu­taan nyt haalia sel­l­aisia kävi­jöitä, joiden saarelle tulon tarkoituk­sel­la ei ole mitään tekemistä saaren luon­toar­vo­jen kanssa, vaan mielessä on lähin­nä uusi paik­ka hauskan­pitoon, rellestämiseen ja roskaamiseen? Mik­si täl­laiset aktivi­teetit pitäisi tuo­da arvokkaalle luontosaarelle?

  3. Malmin kaa­va on men­nyt kyl­lä huo­mat­tavasti huonom­paan suun­taan. Jo alun­perin kaa­va on ollut väljä ja teho­ton. Aluet­ta pitäisi enem­mänkin tehdä kaupunki­maisek­si eikä lähiök­si. Pis­te­talot tuo­vat lähiömäisen vaikutel­man omine viher­aluei­neen, joi­ta ei kuitenkaan päästä hyö­dyn­tämään. Eikö Malmille voitaisi kaavoit­taa kun­non kaupunkia 4–8 ker­roksi­sine umpiko­rt­telei­neen. Tämän kaa­van voisi kyl­lä lait­taa uudelleen valmisteluun.

    1. Kaupunki­lainen:
      Malmin kaa­va on men­nyt kyl­lä huo­mat­tavasti huonom­paan suun­taan. Jo alun­perin kaa­va on ollut väljä ja teho­ton. Aluet­ta pitäisi enem­mänkin tehdä kaupunki­maisek­si eikä lähiök­si. Pis­te­talot tuo­vat lähiömäisen vaikutel­man omine viher­aluei­neen, joi­ta ei kuitenkaan päästä hyö­dyn­tämään. Eikö Malmille voitaisi kaavoit­taa kun­non kaupunkia 4–8 ker­roksi­sine umpiko­rt­telei­neen. Tämän kaa­van voisi kyl­lä lait­taa uudelleen valmisteluun. 

      Tätä ihmette­len itsekin: mik­si kaavoit­taa ei-toiv­ot­tua (mutu) lähiötä toiv­o­tun (mutu) keskus­ta­maisen umpiko­rt­telialueen sijaan? Myyti­inkö tässä poli­itikoille keskus­ta­mainen kaa­va, ja sit­ten yritetään (kuka?) mitään sanomat­ta livaut­taa lähiö poli­itikoil­ta läpi. Törkeää toimintaa!

    2. Kaupunki­lainen:
      Malmin kaa­va on men­nyt kyl­lä huo­mat­tavasti huonom­paan suun­taan. Jo alun­perin kaa­va on ollut väljä ja teho­ton. Aluet­ta pitäisi enem­mänkin tehdä kaupunki­maisek­si eikä lähiök­si. Pis­te­talot tuo­vat lähiömäisen vaikutel­man omine viher­aluei­neen, joi­ta ei kuitenkaan päästä hyö­dyn­tämään. Eikö Malmille voitaisi kaavoit­taa kun­non kaupunkia 4–8 ker­roksi­sine umpiko­rt­telei­neen. Tämän kaa­van voisi kyl­lä lait­taa uudelleen valmisteluun.

      Juuri näin. Suun­nit­tele­maan pääsee neit­seel­listä tyhjää plänt­tiä niin kuin jos­sain nuoru­u­den tietokone­peleis­sä ja paras mihin suun­nit­teli­ja pystyy on tehdä sitä samaa lähiötä. Yksilöl­lisyy­den ja luovu­u­den osoituk­sek­si riit­tää kun kopi­oi sen juuri sil­lä het­kel­lä muodis­sa ole­van yksi­tyisko­hdan useimpi­in taloi­hin. Pastel­livärin, vinon kat­tolin­jan, ylimääräisen väril­lisen kon­tin katolle tai ran­skalaisen parvek­keen esimerkiksi.

      Kun voisi olla vähän rohkeampi ja tehdä sel­l­aisen kaupungi­nosan, jos­sa ihmiset tykkäävät asua ja joka on tehokas ja toimi­va. Tek­isi vaik­ka sel­l­aisen parem­man ver­sion Kar­tanonkoskesta, joka olisi vielä tiivi­impi ja kaupunki­maisem­pi ja vähem­män pien­talo­ja sisältävä.

  4. Arve­len, että kaavoit­ta­ja perustelee tuo­ta lento­kent­täkaa­van lähiömäistämistä raken­nut­ta­jien toiveil­la, että Malmin suunnal­ta kotia etsivät ihmiset halu­a­vat niitä lähiö­talo­ja, hal­paa autopaikkaa, että pääsee hel­posti Pris­maan, ikku­naa kolmeen suun­taan, lasitet­tua parveket­ta, eivätkä tiivistä umpiko­rt­telia lähipalveluineen.

    Näin saat­taa olla.

    Mut­ta sitä kaupunkia ei Helsinki­in lisää syn­ny, jos sitä ei mihinkään rakenneta.

    Kaavoit­ta­jan pitäisi tässä nyt näyt­tää edel­läkävi­jyyt­tä ja ottaa riskiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.