Lauttasaaren silta
Esittelijän esitys sillan autokaistojen määrästä (1+2) meni läpi äänin 9–4. Vastaan olivat kokoomus paitsi Laura Rissanen sekä perussuomalaiset.
Kovin tunteisiin menevä asia, jossa faktoilla ei oikein ollut sijaa. Kun liikennevaloissa on 1/4 ajasta vihreätä, sillan yksi kaista pystyy syöttämään valoihin autoja enemmän kuin risteyksestä pääsee läpi. Autoilijoilla oli tästä kuitenkin vaihtoehtoisia faktoja, sellaisia kuin että liikennesuunnittelijat ovat idiootteja.
Lautakunta kiirehti yksimielisesti remontin aikataulua ja kehotti lisäämään raput sillalta alla olevalle kävelytielle.
Teollisuuskadun kaavarungon periaatteet
Pyysin tämän pöydälle. Mikko Särelä halusi muoitoilla täydentävää ehdotusta kadun yleisilmeestä (puita ja esplanadi) ja ratikan kulun nopeudesta.
Patterimäen kaava
Vasemmistoliitto pyysi pöydälle pohtiakseen luonnonsuojelumerkintää
Tämä on juridisesti hauska. Tässä on merkitty asumista alueelle, josta KHO poisti asumista tarkoittavan merkinnän uudesta yleiskaavasta. Ei se mitään. Kun uusi yleiskaava tältä osin kumottiin, jäljelle jäi vanha yleiskaava, jossa olevan asumismerkinnän mukaan tätä kaavaa on tähän astikin valmisteltu.
Vallisaaren ja kuninkaanmäen kaava
Risto Rautava pyysi pöydälle
“Kun liikennevaloissa on 1/4 ajasta vihreätä, sillan yksi kaista pystyy syöttämään valoihin autoja enemmän kuin risteyksestä pääsee läpi”
Tämä on toki totta, mikäli sillan molemmissa päissä kumpaankin suuntaan olisi edelleen 2 suoraan menevää kaistaa. Nyt kuitenkin Lauttasaaresta sillalle johtavien kaistojen määrä laskettiin kahdesta yhteen. Aineistossa todetaan että ratkaisu toimii juuri nykyisillä liikennemäärillä, mutta jo 10 % kasvu ruuhkauttaa Pohjoiskaaren risteyksen. Tämä toki ratkeaa pidentämällä Lauttasaarentien suuntaista vihreää, mutta tästä kärsivät erityisesti pyöräilijät ja jalankulkijat, jotka ovat yliedustettuina pääsuuntaan nähden poikittaisessa liikenteessä. Toisin sanoen Lauttasaarentietä ylittävien odotusajat tulevat kasvamaan.
Mielestäni ratkaisu on silti ihan hyvä, mutta on tuossa suuri riski, että pyöräliikenteen matka-ajat kasvavat. Turvallisuus kuitenkin paranee.
Koska Porkkalankadulle tulee 1‑suuntaiset pyörätiet?