Kaupunkiympäristölautakunnan lista 27.11.2018

Pöydälle pantuja asioita

Laut­tasaaren sil­lan liikennesuunnitelma

Tästä sit­ten vain äänestä rätkäytetään. Lau­takun­nan jäse­nille lähetet­ti­in viesti, jon­ka mukaan asukasti­laisu­udessa oli esitet­ty vääriä, epälaut­tasaare­laisia mielip­iteitä, jot­ka puo­lus­ti­vat suun­nitel­maa, vaik­ka oikeat laut­tasaare­laiset tietysti sitä yksimielis­es­ti vastustavat.

Olympias­ta­dio­nia ympäröivät puistoalueet

Inva­paikat eivät kuulem­ma voi olla mis­sään muual­la kuin siinä jalka­käytäväl­lä, jonne aje­taan pyörä­tien yli. On kuitenkin varmis­tet­ta­va oven­mi­tan etäisyys pyörätiehen, kos­ka avat­tuun oveen tör­määmi­nen on yhtä vaar­al­lista, vaik­ka autossa olisi inva-tunnukset.

Lausun­to Petrus Pen­nasen aloit­teesta päästää yöaikaan tak­sit Kru­unuvuoren sillalle

Kokoomus pyysi tämän pöy­dälle. Toiv­ot­tavasti eivät elät­tele aja­tus­ta muut­taa koko sil­ta autoli­iken­teen sil­lak­si. Som­pasaares­ta ei ole mitään järkevää reit­tiä autoille eteenpäin.

Uudet asiat:

Teol­lisu­uskadun akselin kaavarun­gon periaatteet

Tässä ei ole vielä suun­nitel­tu yhtään raken­nus­ta alueelle, jonne var­maankin suun­nitel­laan toimis­to­ja run­saasti. Minä halu­aisin tänne sekoitet­tua kaupunki­raken­net­ta niin,että talo­jen yläk­er­roksis­sa voisi olla asun­to­ja ja eipä jokunen asuin­ta­lo myöskään olisi pahit­teek­si. Alueesta on tulos­sa suo­ma­laisen pankki­maail­man keskus.

Teol­lisu­uskadulle kaavail­laan joskus pikaratikkaa. Nyt kuitenkin aloitet­taisi­in busseilla.

Pat­ter­imäen tark­istet­tu asemakaava

Tämä oli meil­lä 23.1.2018. Nyt se on tul­lut lausun­noil­ta, joiden vuok­si kaavaan on tehty vähäisiä teknisiä tark­istuk­sia. Juha Sip­ilän kiusak­si 900 uut­ta ker­rostaloa­sukas­ta radan var­teen (Jok­erin).

Val­lisaaren ja Kuninkaansaaren asemakaava

Nyt tulee taas paljon lisä viher­aluet­ta kaupunki­lais­ten käyt­töön. Saaria kehitetään virk­istysalueena ja luon­to- ja kult­tuuri­matkailun kohteena. Matkailun tarpeisi­in kaavoite­taan 23 000k‑m2 tilaa rav­in­toloille, kahviloille ja majoitukselle.

Longi­no­jan­puis­ton puistosuunnitelma

Puis­tot paranevat pikkuhil­jaa, mut­ta aivan liian verkkaiseen tahti­in. Kan­nat­taisi osoit­taa enem­män rahaa. Tänne suun­nitel­laan näköjään ”puis­to­baanaa”.

 

 

18 vastausta artikkeliin “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 27.11.2018”

  1. Laut­tasaari seu­ra käy epä­toivius­ta tais­telu­aan kaikkia saaren kehit­tämis suun­nitelmia vas­taa, lau­takun­nan jäsen­ten meili osoit­teet julka­isti­in laut­tasaari lehdessä ja kehotet­ti­in kir­joit­ta­maan jäs­rnille mik­si sil­taa ei saa muut­taa 1+2…? Hei­dän mielestään auto­ja on yhä kas­va­va määrä, itse päivit­täin pyöräilevänä olen eri mieltä!
    Toiv­ot­tavasti lau­takun­nan jäsenistöstä löy­tyy rohkeut­ta äänestää 1+2 puoles­ta joka on hyvä ja toiki­van tun­tu­inen malli. Laut­tasaari seu­ran käsit­tämät­tömät ajatuk­set esim suo­ras­ta bus­si reitistä erot­ta­jalle tai kamp­pi­in ovat jostain ‑70 luvul­ta, ensin valite­taan saaren ilmas­ton kär­sivän autoilus­ta ja toisaal­la metron pitkät liuku­por­taat arve­lut­taa ja ” nopea ” bus­di reit­ti keskus­taan on heille vält­tämätön!? vrt metro laut­tasaari- kamp­pi vs bus­si laut­tasaari — kamppi…???????

    1. Timo Lil­lqvist: Laut­tasaari seu­ra käy epä­toivius­ta tais­telu­aan kaikkia saaren kehit­tämis suun­nitelmia vas­taa, lau­takun­nan jäsen­ten meili osoit­teet julka­isti­in laut­tasaari lehdessä ja kehotet­ti­in kir­joit­ta­maan jäs­rnille mik­si sil­taa ei saa muut­taa 1+2…?

      Laut­tasaari lehdessä ei sen­tään kan­nustet­tu kir­joit­ta­maan, että mik­si sil­taa ei saa muut­taa, vaan rohkaisti­in ker­tomaan lau­takun­nalle mielip­i­teen­sä sil­lan uusista jär­jeste­ly­istä. Tässä on oleelli­nen ero, joskin tulok­set lienevät samat. Laut­tasaari lehteä voi lukea ilmaisek­si netissä. 

      Soin­in­vaara: Pyöräti­et muute­taan yksisu­un­taisik­si ja erote­taan jalka­käytävistä korkeuserol­la. Min­ua tuo yksisu­un­taisu­us tässä vähän arve­lut­taa, kos­ka se saa aikaan sen, että jotkut pyöräil­i­jät joutu­vat sil­lan molem­mis­sa päis­sä vai­h­ta­maan val­oristeyk­sessä toiselta puolelta toiselle. Toisaal­ta taas eilen olin tör­mätä vas­taan tule­vaan (val­ot­tomaan) pyöräilijään.

      Jalka­käytävän ja pyörä­tien erot­ta­mi­nen korkeuserol­la voi olla vaar­alli­nen talvi­aikaan, jos kyn­nys­tä ei lumen takia pysty havait­se­maan. Jos kyn­nys pitää vält­tämät­tä tehdä, niin sit­ten riit­tävän korkea, että sen var­masti näkee.

      Pyörätei­den yksisu­un­taisu­us on mon­es­sa paikas­sa ihan hyvä aja­tus, varsinkin jos katu­ti­laa ei ole riit­tävästi tar­jol­la. Laut­tasaaren sil­taa en ole kokenut kovin ongel­mallisek­si paikak­si nykyisel­lään. Veikkaisin, että kadun yli puikkele­htimi­nen tulisi aiheut­ta­maan enem­män vaarati­lantei­ta kuin kak­sisu­un­taisu­us. Jos Helsin­gin vilkkaim­mal­la pyörätiel­lä pyöräil­i­jät pakote­taan kahdesti vai­h­ta­maan puol­ta (ja paina­maan liiken­neval­on nap­pia) se hidas­ta­nee autoil­i­joitakin — veikkaisin­pa, että enem­män kuin yhden kaistan poistaminen.

      Mah­dol­lisu­ut­ta alit­taa sil­ta voisi käyt­tää hyväk­si pyörätiejär­jeste­lyjä suun­nitel­lessa. Vaikka­pa paran­ta­mal­la yhteyt­tä Tam­masaaren­lai­turia pitkin Ruo­ho­lah­den kanavarantaan.

    2. Timo Lil­lqvist:
      ja ” nopea ” bus­si reit­ti keskus­taan on heille vält­tämätön!? vrt metro laut­tasaari- kamp­pi vs bus­si laut­tasaari – kamppi…??????? 

      Seu­ran lin­jaa yleisem­min puo­lus­telemat­ta, tuo bus­sil­in­ja oli siis sieltä saaren eteläosas­ta melko suo­raa lin­jaa Kamp­pi­in ajanut lin­ja, joka pahim­man ruuhkaa­jan ulk­oupolel­la oli tosi­aan varsin nopea. Nykyään sen vai­h­toe­htona on joko bus­si-metroy­hdis­telmä, jos­sa tuo liikun­tali­iken­teen lin­ja hoipertelee saa­res­sa idän ja län­nen välil­lä melko päämäärätiedot­tomasti taval­la jos­ta voisi melkein luul­la, että suun­nit­telukri­teer­inä oli risteyskään­nösten mak­si­moin­ti, tai sit­ten (reit­tiop­paan mukaan ainakin välil­lä nopeampi) vai­h­toe­hto, joka alkaa esimerkik­si kulku­muodol­la “kävele 1,8 km” (sinne metroasemalle).

    3. Timo Lil­lqvist:
      Laut­tasaari seu­ra käy epä­toivius­ta tais­telu­aan kaikkia saaren kehit­tämis suun­nitelmia vas­taa, lau­takun­nan jäsen­ten meili osoit­teet julka­isti­in laut­tasaari lehdessä ja kehotet­ti­in kir­joit­ta­maan jäs­rnille mik­si sil­taa ei saa muut­taa 1+2…? …

      Onhan se tot­ta, etteivät laut­tasaare­laiset voi ymmärtää Laut­tasaaren kehit­tämisen keskeisiä kehit­tämis­tarpei­ta, vaan ohjauk­sen on tul­ta­va muualta.

      Kuten jo monas­ti olen toden­nut, jos Län­simetroon tuh­latut rahat olisi käytet­ty light rail ratkaisu­un, mm. laut­tasaare­laiset saavut­taisi­vat keskus­tan huo­mat­tavasti helpom­min. Samal­la rahal­la olisi voitu puka­ta spåra nyky­istä baanaa pitkin suo­raan Laut­tasaa­reen ja rak­en­taa saa­reen rataverkko, jon­ka kaik­ki saavuttavat.

  2. Eli siis “no true scots­man” ‑argu­ment­ti kään­tyy suomek­si muo­toon “kukaan oikea laut­tasaare­lainen ei…” 😀

  3. Teol­lisu­uskadul­la on molem­min puolin kat­ua kah­den­su­un­taiset pyöräti­et eli yhteen­sä neljä kaistaa polkupyörille, joten ainakin polk­i­jat lienevät tyy­tyväisiä. Kahviloi­ta ei kadun­var­rel­la näy.

    1. Kahvi­lat Vääksy ja Aschan näkyy kyl­lä min­un silmil­läni oikein hyvin. Ja on siinä patonki‑, ham­puri­lais- ja sushiravintolakin.

  4. Olisiko Teol­lisu­uskatu oikea paik­ka kokeil­la kaavaa, jos­sa ei ole main­in­taa raken­nusten käyt­tö­tarkoituk­ses­ta? En ole koskaan ymmärtänyt, miten virkamies tai poli­itikko voi tietää ton­tin omis­ta­jaa parem­min, mitä ton­tille kan­nat­taa rakentaa.

    Olen bule­var­di­en ja esplana­di­en kan­nat­ta­ja, mut­ta en niiden seinähul­lu­jen ideoiden, jois­sa sisää­na­joväyliä tuk­i­taan. Kat­selin juuri yhdessä oike­as­sa kaupungis­sa puis­tokatu­ja. Kuusi tai kahdek­san kaistaa ja pysäköin­ti, joista:
    — keskim­mäiset oli varat­tu julkiselle liiken­teelle (spåra, lin­ja-auto ja taksi)
    — seu­raavak­si oli puuriv­istö ja sen lomas­sa paikoitus
    — kak­si seu­raavaa oli ajokai­stat ja
    — puuriv­istö myös reunal­la, jon­ka lomas­sa pysäköin­ti sekä
    — paikoitellen vielä yksi ajokaista erotet­tuna ja pysäköin­tirivi jalka­käytävän reunassa.

    Onko Teol­lisu­uskadul­la tilaa vielä aidolle bule­vardille ja mah­tuuko län­sipäähän kun­nolli­nen liiken­neympyrä, joka on järkevin tapa liit­tää bule­vardit toisiinsa.

  5. Tuol­lainen määrä rak­en­tamista on täysin kohtu­u­ton Val­lisaaren ja Kuninkaansaaren luon­toar­vo­jen kannal­ta. Mat­ka kaupunki­in on täysin nimelli­nen ja yöpymi­nen voisi aivan hyvin tapah­tua man­tereen puolel­la. Samal­la saares­ta muo­dos­tuu puoli­julk­ista takapi­haa matkail­i­joille. Toivoisin, että tätä hark­i­taan vielä, sil­lä tämä ei vaiku­ta sen enem­pää merel­lisen Helsin­gin kuin luon­toar­vo­jenkaan kehit­tämiseltä, vaan pikku­ra­ho­jen niistämiseltä tietyltä matkailijasegmentiltä.

  6. Eril­lis­ten pyöräily­baano­jen rak­en­t­a­mi­nen Eläin­tarhan puis­toon on ihan turhaa, kos­ka niin käveli­jät kuin pyöräil­i­jätkin voivat hyvin käyt­tää nyky­istä Ham­marskiöld­in­ti­etä kulkemiseen kuten tähänkin asti.

    Sen sijaan Uimas­ta­dion­in­polku pitäisi sulkea ajoneu­voli­iken­teeltä. Nyt Eläin­tarhan ja Sta­dion­in urheilupuis­ton läpi tapah­tuu paljon turhaa kovavauhtista auto­jen läpi­a­joa Jäähallin suunnal­ta Helsinginkadulle ja päinvastoin.

  7. Val­lisaar­ta ja Kuninkaansaar­ta aio­taan kehit­tää virk­istysalueena ja luon­to- ja kult­tuuri­matkailun kohteena. Matkailun tarpeisi­in kaavoite­taan run­saasti tilaa rav­in­toloille, kahviloille ja majoitukselle.

    Näistä majoituk­sen voi hyvin jät­tää pois. Samal­la saarten luon­toym­päristö ranta­maisem­i­neen säästyy turhal­ta rakentamiselta.

  8. Jos tak­sit saa­vat ajaa öisin kru­unuvuoren sil­lal­la, niin mik­si ei saa ajaa oma­l­la autol­la? Tak­si­han tarvit­see yöl­lä kak­si sil­lan yli­tys­tä kutakin matkaa kohden (meno ja paluu). Helsin­gin yöaikaista liiken­net­tä ei var­maan kukaan voi vakavis­saan pitää kovin runsaana.
    No onnek­si sil­lal­la pää­sisi aja­maan pistämäl­lä auton katolle tak­sikyltin kun siihen ei nykyään enää lupia tarvita.

  9. Laut­tasaariseu­ra edus­taa kyl­lä niin mallikkaasti autoil­e­vaa nim­byä, että käy melkein par­o­di­as­ta. “Asun tässä kiven­heiton päässä isos­ta kirkos­ta, mut­ta perseeni ei liiku muuten kuin henkilöau­tol­la, ja tiivistämi­nen pilaa Laut­tasaa­res­sa ihan kaiken”. Siinä seu­ran agen­da noin pähkinänkuoressa.

    Itsel­läni ei muuten ole koskaan mitään asi­aa Laut­tasaa­reen, joten eikö sen sil­lan voisi purkaa, säästyt­täisi­in ylläpitokuluilta?

      1. Heiken­tyikö sun mielestä fil­laroin­ti, kun 2‑suuntaset muut­tuu 1‑suuntasiks?
        Mat­ka-aika kas­vaa kadun­yl­i­tys­ten takia.

        Kos­ka Porkkalankatu siir­tyy 1‑suuntasiin? 2030?

      2. Pyörätiel­lä on pakko siir­tyä tur­val­lisu­ussy­istä yksisu­un­taisi­in jo pelkästään sik­si, että pian merkit­tävä osa fil­lareista on sähkö­fil­lare­i­ta, jot­ka aja­vat melkein koko ajan 25 km/h. Kun tulen Kulasaa­res­sa maal­ta kaupunki­in päin klo 16:15, ajan yleen­sä (luvat­tomasti) ajo­radal­la, kos­ka vas­taan tule­vaa liiken­net­tä on niin paljon, etten voisi ajaa pyörätiel­lä. (Siihen kohtaan onkin suun­nit­telil­la pyäräkatu, kun­han val­tio­val­ta saa sitä koske­van lakipykälän aikaiseksi.

  10. Jos Osmo siir­tyy pyörätieltä autotielle, jos pyörätiel­lä ruuhkaa, niin lie­nee ok että autot voivat siir­tyä ajotieltä jalka­käytävälle, jos ajotiel­lä on ruuhkaa. Vai?

Vastaa käyttäjälle AV Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.