Pöydälle pantuja asioita
Lauttasaaren sillan liikennesuunnitelma
Tästä sitten vain äänestä rätkäytetään. Lautakunnan jäsenille lähetettiin viesti, jonka mukaan asukastilaisuudessa oli esitetty vääriä, epälauttasaarelaisia mielipiteitä, jotka puolustivat suunnitelmaa, vaikka oikeat lauttasaarelaiset tietysti sitä yksimielisesti vastustavat.
Olympiastadionia ympäröivät puistoalueet
Invapaikat eivät kuulemma voi olla missään muualla kuin siinä jalkakäytävällä, jonne ajetaan pyörätien yli. On kuitenkin varmistettava ovenmitan etäisyys pyörätiehen, koska avattuun oveen törmääminen on yhtä vaarallista, vaikka autossa olisi inva-tunnukset.
Lausunto Petrus Pennasen aloitteesta päästää yöaikaan taksit Kruunuvuoren sillalle
Kokoomus pyysi tämän pöydälle. Toivottavasti eivät elättele ajatusta muuttaa koko silta autoliikenteen sillaksi. Sompasaaresta ei ole mitään järkevää reittiä autoille eteenpäin.
Uudet asiat:
Teollisuuskadun akselin kaavarungon periaatteet
Tässä ei ole vielä suunniteltu yhtään rakennusta alueelle, jonne varmaankin suunnitellaan toimistoja runsaasti. Minä haluaisin tänne sekoitettua kaupunkirakennetta niin,että talojen yläkerroksissa voisi olla asuntoja ja eipä jokunen asuintalo myöskään olisi pahitteeksi. Alueesta on tulossa suomalaisen pankkimaailman keskus.
Teollisuuskadulle kaavaillaan joskus pikaratikkaa. Nyt kuitenkin aloitettaisiin busseilla.
Patterimäen tarkistettu asemakaava
Tämä oli meillä 23.1.2018. Nyt se on tullut lausunnoilta, joiden vuoksi kaavaan on tehty vähäisiä teknisiä tarkistuksia. Juha Sipilän kiusaksi 900 uutta kerrostaloasukasta radan varteen (Jokerin).
Vallisaaren ja Kuninkaansaaren asemakaava
Nyt tulee taas paljon lisä viheraluetta kaupunkilaisten käyttöön. Saaria kehitetään virkistysalueena ja luonto- ja kulttuurimatkailun kohteena. Matkailun tarpeisiin kaavoitetaan 23 000k‑m2 tilaa ravintoloille, kahviloille ja majoitukselle.
Longinojanpuiston puistosuunnitelma
Puistot paranevat pikkuhiljaa, mutta aivan liian verkkaiseen tahtiin. Kannattaisi osoittaa enemmän rahaa. Tänne suunnitellaan näköjään ”puistobaanaa”.
Lauttasaari seura käy epätoiviusta taisteluaan kaikkia saaren kehittämis suunnitelmia vastaa, lautakunnan jäsenten meili osoitteet julkaistiin lauttasaari lehdessä ja kehotettiin kirjoittamaan jäsrnille miksi siltaa ei saa muuttaa 1+2…? Heidän mielestään autoja on yhä kasvava määrä, itse päivittäin pyöräilevänä olen eri mieltä!
Toivottavasti lautakunnan jäsenistöstä löytyy rohkeutta äänestää 1+2 puolesta joka on hyvä ja toikivan tuntuinen malli. Lauttasaari seuran käsittämättömät ajatukset esim suorasta bussi reitistä erottajalle tai kamppiin ovat jostain ‑70 luvulta, ensin valitetaan saaren ilmaston kärsivän autoilusta ja toisaalla metron pitkät liukuportaat arveluttaa ja ” nopea ” busdi reitti keskustaan on heille välttämätön!? vrt metro lauttasaari- kamppi vs bussi lauttasaari — kamppi…???????
Lauttasaari lehdessä ei sentään kannustettu kirjoittamaan, että miksi siltaa ei saa muuttaa, vaan rohkaistiin kertomaan lautakunnalle mielipiteensä sillan uusista järjestelyistä. Tässä on oleellinen ero, joskin tulokset lienevät samat. Lauttasaari lehteä voi lukea ilmaiseksi netissä.
Jalkakäytävän ja pyörätien erottaminen korkeuserolla voi olla vaarallinen talviaikaan, jos kynnystä ei lumen takia pysty havaitsemaan. Jos kynnys pitää välttämättä tehdä, niin sitten riittävän korkea, että sen varmasti näkee.
Pyöräteiden yksisuuntaisuus on monessa paikassa ihan hyvä ajatus, varsinkin jos katutilaa ei ole riittävästi tarjolla. Lauttasaaren siltaa en ole kokenut kovin ongelmalliseksi paikaksi nykyisellään. Veikkaisin, että kadun yli puikkelehtiminen tulisi aiheuttamaan enemmän vaaratilanteita kuin kaksisuuntaisuus. Jos Helsingin vilkkaimmalla pyörätiellä pyöräilijät pakotetaan kahdesti vaihtamaan puolta (ja painamaan liikennevalon nappia) se hidastanee autoilijoitakin — veikkaisinpa, että enemmän kuin yhden kaistan poistaminen.
Mahdollisuutta alittaa silta voisi käyttää hyväksi pyörätiejärjestelyjä suunnitellessa. Vaikkapa parantamalla yhteyttä Tammasaarenlaituria pitkin Ruoholahden kanavarantaan.
Seuran linjaa yleisemmin puolustelematta, tuo bussilinja oli siis sieltä saaren eteläosasta melko suoraa linjaa Kamppiin ajanut linja, joka pahimman ruuhkaajan ulkoupolella oli tosiaan varsin nopea. Nykyään sen vaihtoehtona on joko bussi-metroyhdistelmä, jossa tuo liikuntaliikenteen linja hoipertelee saaressa idän ja lännen välillä melko päämäärätiedottomasti tavalla josta voisi melkein luulla, että suunnittelukriteerinä oli risteyskäännösten maksimointi, tai sitten (reittioppaan mukaan ainakin välillä nopeampi) vaihtoehto, joka alkaa esimerkiksi kulkumuodolla “kävele 1,8 km” (sinne metroasemalle).
Onhan se totta, etteivät lauttasaarelaiset voi ymmärtää Lauttasaaren kehittämisen keskeisiä kehittämistarpeita, vaan ohjauksen on tultava muualta.
Kuten jo monasti olen todennut, jos Länsimetroon tuhlatut rahat olisi käytetty light rail ratkaisuun, mm. lauttasaarelaiset saavuttaisivat keskustan huomattavasti helpommin. Samalla rahalla olisi voitu pukata spåra nykyistä baanaa pitkin suoraan Lauttasaareen ja rakentaa saareen rataverkko, jonka kaikki saavuttavat.
Eli siis “no true scotsman” ‑argumentti kääntyy suomeksi muotoon “kukaan oikea lauttasaarelainen ei…” 😀
Teollisuuskadulla on molemmin puolin katua kahdensuuntaiset pyörätiet eli yhteensä neljä kaistaa polkupyörille, joten ainakin polkijat lienevät tyytyväisiä. Kahviloita ei kadunvarrella näy.
Kahvilat Vääksy ja Aschan näkyy kyllä minun silmilläni oikein hyvin. Ja on siinä patonki‑, hampurilais- ja sushiravintolakin.
Olisiko Teollisuuskatu oikea paikka kokeilla kaavaa, jossa ei ole mainintaa rakennusten käyttötarkoituksesta? En ole koskaan ymmärtänyt, miten virkamies tai poliitikko voi tietää tontin omistajaa paremmin, mitä tontille kannattaa rakentaa.
Olen bulevardien ja esplanadien kannattaja, mutta en niiden seinähullujen ideoiden, joissa sisäänajoväyliä tukitaan. Katselin juuri yhdessä oikeassa kaupungissa puistokatuja. Kuusi tai kahdeksan kaistaa ja pysäköinti, joista:
— keskimmäiset oli varattu julkiselle liikenteelle (spåra, linja-auto ja taksi)
— seuraavaksi oli puurivistö ja sen lomassa paikoitus
— kaksi seuraavaa oli ajokaistat ja
— puurivistö myös reunalla, jonka lomassa pysäköinti sekä
— paikoitellen vielä yksi ajokaista erotettuna ja pysäköintirivi jalkakäytävän reunassa.
Onko Teollisuuskadulla tilaa vielä aidolle bulevardille ja mahtuuko länsipäähän kunnollinen liikenneympyrä, joka on järkevin tapa liittää bulevardit toisiinsa.
Tuollainen määrä rakentamista on täysin kohtuuton Vallisaaren ja Kuninkaansaaren luontoarvojen kannalta. Matka kaupunkiin on täysin nimellinen ja yöpyminen voisi aivan hyvin tapahtua mantereen puolella. Samalla saaresta muodostuu puolijulkista takapihaa matkailijoille. Toivoisin, että tätä harkitaan vielä, sillä tämä ei vaikuta sen enempää merellisen Helsingin kuin luontoarvojenkaan kehittämiseltä, vaan pikkurahojen niistämiseltä tietyltä matkailijasegmentiltä.
Erillisten pyöräilybaanojen rakentaminen Eläintarhan puistoon on ihan turhaa, koska niin kävelijät kuin pyöräilijätkin voivat hyvin käyttää nykyistä Hammarskiöldintietä kulkemiseen kuten tähänkin asti.
Sen sijaan Uimastadioninpolku pitäisi sulkea ajoneuvoliikenteeltä. Nyt Eläintarhan ja Stadionin urheilupuiston läpi tapahtuu paljon turhaa kovavauhtista autojen läpiajoa Jäähallin suunnalta Helsinginkadulle ja päinvastoin.
Vallisaarta ja Kuninkaansaarta aiotaan kehittää virkistysalueena ja luonto- ja kulttuurimatkailun kohteena. Matkailun tarpeisiin kaavoitetaan runsaasti tilaa ravintoloille, kahviloille ja majoitukselle.
Näistä majoituksen voi hyvin jättää pois. Samalla saarten luontoympäristö rantamaisemineen säästyy turhalta rakentamiselta.
Jos taksit saavat ajaa öisin kruunuvuoren sillalla, niin miksi ei saa ajaa omalla autolla? Taksihan tarvitsee yöllä kaksi sillan ylitystä kutakin matkaa kohden (meno ja paluu). Helsingin yöaikaista liikennettä ei varmaan kukaan voi vakavissaan pitää kovin runsaana.
No onneksi sillalla pääsisi ajamaan pistämällä auton katolle taksikyltin kun siihen ei nykyään enää lupia tarvita.
Lauttasaariseura edustaa kyllä niin mallikkaasti autoilevaa nimbyä, että käy melkein parodiasta. “Asun tässä kivenheiton päässä isosta kirkosta, mutta perseeni ei liiku muuten kuin henkilöautolla, ja tiivistäminen pilaa Lauttasaaressa ihan kaiken”. Siinä seuran agenda noin pähkinänkuoressa.
Itselläni ei muuten ole koskaan mitään asiaa Lauttasaareen, joten eikö sen sillan voisi purkaa, säästyttäisiin ylläpitokuluilta?
Ode,
Mites kokouksessa kävi?
Kaikki meni esityksen mukaan tai jäi pöydälle. Kirjoitan selostuksen kun ehdin.
Heikentyikö sun mielestä fillarointi, kun 2‑suuntaset muuttuu 1‑suuntasiks?
Matka-aika kasvaa kadunylitysten takia.
Koska Porkkalankatu siirtyy 1‑suuntasiin? 2030?
Pyörätiellä on pakko siirtyä turvallisuussyistä yksisuuntaisiin jo pelkästään siksi, että pian merkittävä osa fillareista on sähköfillareita, jotka ajavat melkein koko ajan 25 km/h. Kun tulen Kulasaaressa maalta kaupunkiin päin klo 16:15, ajan yleensä (luvattomasti) ajoradalla, koska vastaan tulevaa liikennettä on niin paljon, etten voisi ajaa pyörätiellä. (Siihen kohtaan onkin suunnittelilla pyäräkatu, kunhan valtiovalta saa sitä koskevan lakipykälän aikaiseksi.
Jos Osmo siirtyy pyörätieltä autotielle, jos pyörätiellä ruuhkaa, niin lienee ok että autot voivat siirtyä ajotieltä jalkakäytävälle, jos ajotiellä on ruuhkaa. Vai?