Kaupunkiympäristölautakunta 6.3.2018

Bunkkerin myymi­nen SRV:lle

Pöydältä.Tämä kaup­pa ehdit­ti­in tehdä jo ker­taalleen, mut­ta se kumot­ti­in väärin tehtynä. Tässä sekä myy­dään bunkkeri että raken­netaan kaupun­gin käyt­töön uima­hal­li ja liikun­tatilo­ja. Tämä oli käsitel­ty julkise­na han­k­in­tana, mut­ta hyväksy­tyn val­i­tuk­sen mukaan se olisi pitänyt käsitel­lä kiin­teistökaup­pana. Tämän kanssa tuhrau­tui pari vuot­ta, jon­ka ajan jätkäsaare­laiset ovat ilman uima­hal­lia. Tari­na ei ehkä pää­ty tähän, kos­ka kaupungille on tehty kak­si muu­ta tar­jous­ta. Tar­joa­ji­na ovat yri­tyk­set, joil­la ei ole ollut mainit­tavaa liike­vai­h­toa viime vuosia jos koskaan ja joiden on vaikea uskoa selviävän näin mon­imutkaises­ta urakas­ta tai anta­van kun­nol­liset vaku­udet kaupungille etumaksuista.

Van­ha lin­ja-autoase­man alueen varaami­nen eloku­vakeskuk­sen suunnitteluun

Pöy­dältä. Suun­nit­teil­la noin tuhat kat­so­mopaikkaa ja tietysti rav­in­toloi­ta. Hieno jut­tu. Har­mit­taa vain, että keskus­ta pysyy raken­nustyö­maana. Var­maan har­mit­taa siel­lä Amos Rex­in puolellakin.

Kon­tu­lan skeittipuisto

Pöy­dältä. Skeit­taus on uusi mäkihyppy.

Huopalah­den ase­man tun­tu­maan 600 uut­ta haagalaista

Tiivistyskaa­va alueel­la, joka oli ennen rat­apo­h­jaa. Tavanomainen kerrostalokaava

Alueen varaami­nen Ikealle Koivusaaresta

Oli­pa ylläri. Ikea tulisi ilmeis­es­ti siis Län­siväylän päälle. Ihan kiva. Vähän ihmette­len, miten tämä saadaan toim­i­maan taloudel­lis­es­ti, kos­ka Ikeaan on totut­tu liit­tämään paljon asi­akkaiden autopaikko­ja. eikä niiden toteut­ta­mi­nen ole tuos­sa ihan hal­paa. Odotan innol­la lau­takun­nan kok­ous­ta, jos­sa tätäkin avat­ta­neen. Mut­ta oikein hyvä, että auto­tonkin pääsee joskus ihmettelemään ruot­salaista kulutustavaraosaamista.

 

 

29 vastausta artikkeliin “Kaupunkiympäristölautakunta 6.3.2018”

  1. Salmisaa­res­sa­han on jo sini­nen pelti­laatikko, joten jatkoa vain täl­lä Helsin­gin hal­ven­tamiselle. Koivusaares­ta ei saa enää mil­lään tas­apain­oista kaupungi­nosaa, jos päästätte sin­nekin tuol­laisen mono­tooni­laatikon. Mitä enem­män täs­sa kaupungis­sa puhutaan uud­es­ta urbaanista, niin sitä enem­män saadaan ostar­ilähiö­mallil­la raken­net­tu­ja mega­hankkei­ta. Pasi­la, Kalasa­ta­ma, Jätkäsaari, Hert­tonie­mi ja nyt se Töölökin. Tap­at­te koko kaupun­gin. Mik­si ylipäätään jos­sain Kalasa­ta­mas­sakin tehdään kanavia, kun niitä ei hyö­dyn­netä mitenkään. Kaik­ki kadut ovat tyhjiä liiketiloista, joten ei paljoa mah­dol­lisu­ut­ta rav­in­toloiden teras­seille kanavien var­rel­la tun­nel­malli­sine iltavalais­tuksi­neen köy­hän viulistin soitel­lessa taustal­la. Eikä kanavaankaan pääse veneel­lä, kun sil­lat ovat mata­lat. Mik­si jäljitel­lä jotain van­haa kult­tuurikaupunkia miljoonil­la euroil­la, kun lop­putu­los on joku hygieeni­nen silmäkark­ki ilman funktiota?

    1. No ei voi olla kult­tuuria, kun ei ole oikeaa kult­tuurikaupunkia eikä todel­lista sivistys­val­tio­ta. On vain ahneu­teen poh­jau­tu­vaa oman edun tavoittelua.

    2. Antero Umpimieli:
      Salmisaa­res­sa­han on jo sini­nen pelti­laatikko, joten jatkoa vain täl­lä Helsin­gin hal­ven­tamiselle. Koivusaares­ta ei saa enää mil­lään tas­apain­oista kaupungi­nosaa, jos päästätte sin­nekin tuol­laisen mono­tooni­laatikon. Mitä enem­män täs­sa kaupungis­sa puhutaan uud­es­ta urbaanista, niin sitä enem­män saadaan ostar­ilähiö­mallil­la raken­net­tu­ja mega­hankkei­ta. Pasi­la, Kalasa­ta­ma, Jätkäsaari, Hert­tonie­mi ja nyt se Töölökin. Tap­at­te koko kaupun­gin. Mik­si ylipäätään jos­sain Kalasa­ta­mas­sakin tehdään kanavia, kun niitä ei hyö­dyn­netä mitenkään. Kaik­ki kadut ovat tyhjiä liiketiloista, joten ei paljoa mah­dol­lisu­ut­ta rav­in­toloiden teras­seille kanavien var­rel­la tun­nel­malli­sine iltavalais­tuksi­neen köy­hän viulistin soitel­lessa taustal­la. Eikä kanavaankaan pääse veneel­lä, kun sil­lat ovat mata­lat. Mik­si jäljitel­lä jotain van­haa kult­tuurikaupunkia miljoonil­la euroil­la, kun lop­putu­los on joku hygieeni­nen silmäkark­ki ilman funktiota?

      Olen havain­nut, että vas­ta nyt Ruo­ho­lah­den kanaval­la on tun­nel­mallisia rav­in­toloi­ta ja kup­pi­loi­ta. Se on ihan viihty­isä paik­ka. Aikansa se otti. Näin se on aina uudel­la alueel­la. Ei sinne raken­nus­vai­het­ta seu­raa­vana vuon­na vält­tämät­tä kehi­ty viihty­isää aluet­ta mut­ta muu­ta­man vuo­den päästä kyl­lä, jos asukkai­ta riit­tää. Viu­lu soi ja vähän jo vihertää, näin se menee.

      1. Turku­lainen matkail­i­ja Helsingis­sä: Olen havain­nut, että vas­ta nyt Ruo­ho­lah­den kanaval­la on tun­nel­mallisia rav­in­toloi­ta ja kup­pi­loi­ta. Se on ihan viihty­isä paik­ka. Aikansa se otti. Näin se on aina uudel­la alueella. 

        Kanavaran­nan kup­pi­lat ovat olleet toimin­nas­sa vas­ta 22 vuot­ta. Kan­nat­taisiko käy­dä tääl­lä uudessa pääkaupungis­sa vähän useammin?

      2. Pekka Pes­si: Kanavaran­nan kup­pi­lat ovat olleet toimin­nas­sa vas­ta 22 vuot­ta. Kan­nat­taisiko käy­dä tääl­lä uudessa pääkaupungis­sa vähän useammin?

        Kanavaran­nan kup­pi­lat ovat vääräl­lä puolel­la. Ilta-aurinko ei paista, eikä luo tunnelmaa.

      3. Pekka Pes­si: Kanavaran­nan kup­pi­lat ovat olleet toimin­nas­sa vas­ta 22 vuot­ta. Kan­nat­taisiko käy­dä tääl­lä uudessa pääkaupungis­sa vähän useammin?

        Olen “vierail­lut” Helsingis­sä vuodes­ta 1984 ja viimek­si viime viikol­la kak­si päivää. Oikeasti se seu­tu (Ruo­ho­lahti) on viihty­isä (…) vas­ta nyt, vaik­ka ne rav­in­to­lat oli­vat siel­lä myös aikaisemmin.
        Jos minä Turku­laise­na saisin päät­tää, niin Varsi­nais-Suomen pääkaupun­ki olisi Tukhol­ma, ja Suomen ja Ruotsin raja Kar­jaal­la. Ja mot­toni olisi, Turku jälleen val­takun­nan kakkoskaupungiksi.
        Sitä pait­si, Tukhol­man raiteet ovat Helsinkiä nerokkaammat.

      4. Pekka Pes­si: Kanavaran­nan kup­pi­lat ovat olleet toimin­nas­sa vas­ta 22 vuot­ta. Kan­nat­taisiko käy­dä tääl­lä uudessa pääkaupungis­sa vähän useammin?

        Alue oli karu, kun se valmis­tui, eikä siel­lä ollut mitään palvelui­ta. Tiedän sen, kos­ka hark­it­simme pari­akin kohdet­ta kana­van vier­estä. Toinen oli pois­sa laskuista, kos­ka taloy­htiössä ei ollut autopaikko­ja, vaan olisi joutunut alueel­lisen parkki­fir­man armoille. Toises­sa kohteessa sen sijaan oli oma auto­hal­li. Sitä mietimme pitkään, mut­ta päädy­imme sit­ten muualle. 

        Yleis­es­ti ottaen Ruo­ho­lah­den alueen paikoi­tus on suun­nitel­tu ruokot­toman huonos­ti. Se on tehty vas­toin kaikkia käytet­tävis­sä ole­via tutkimuk­sia (esim. tanskalaiset).

        Osa nyky­i­sistä rav­in­toloista on alun­perin ollut taloy­htiöi­den pyörä­varas­to­ja. Kat­soin heti, että arkkite­hti oli vedät­tänyt vira­nomaisia ihan fik­sul­la taval­la. Ei men­nyt mon­taa vuot­ta valmis­tu­misen jäl­keen, kun “pyörä­varas­toi­hin” alkoi ilmestyä liiketi­laa. Huono puoli on, ettei nois­sa talois­sa ilmeis­es­ti ole pyörä­varas­to­ja ollenkaan.

  2. “Mut­ta oikein hyvä, että auto­tonkin pääsee joskus ihmettelemään ruot­salaista kulutustavaraosaamista.”

    Espoon Ikeaan olen kyl­lä päässyt ihan hyvin julk­isil­lakin, tiheästi liiken­nöidyt bus­sipysäk­it ovat melkein vier­essä. Ja sulan maan aikana myös mukavasti pakokaa­su­ja väl­tellen fil­lar­il­la Espoon keskus­puis­ton läpi ja lop­pumat­ka joen vart­ta . Pyörä­parkkikin on ihan asiallinen.

    1. Ei-helsinkiläiset eivät var­maankaan ymmär­rä, että jos joki on epä­selvän ja hitaabn bus­si­matkan päässä ja ennen kaikkea seu­tulipun takana, sitä ei oikeas­t­aan ole. Helsinkiläisil­lä joukkoli­iken­teen käyt­täjil­lä on yleen­sä nayt­tölip­pu taskus­saan. Kun­tara­jan ylit­tämis­es­tä HSL perii 8,5 euron rike­mak­sun, joka ehkäisee tehokkaasti kun­nan rajan ylittämistä.

      1. Osmo Soin­in­vaara:
        Ei-helsinkiläiset eivät var­maankaan ymmär­rä, että jos joki on epä­selvän ja hitaabn bus­si­matkan päässä ja ennen kaikkea seu­tulipun takana, sitä ei oikeas­t­aan ole. Helsinkiläisil­lä joukkoli­iken­teen käyt­täjil­lä on yleen­sä nayt­tölip­pu taskus­saan. Kun­tara­jan ylit­tämis­es­tä HSL perii 8,5 euron rike­mak­sun, joka ehkäisee tehokkaasti kun­nan rajan ylittämistä.

        Ikea tar­joaa ilmaisen ja suo­ran (ei pysähdy välil­lä) bussin Helsingistä sekä Espoon, että Van­taan tavarataloihin:
        http://www.ikea.com/ms/fi_FI/asiakaspalvelu/ostoksilla/ikea-bussi.html

      2. Osmo Soin­in­vaara:
        Ei-helsinkiläiset eivät var­maankaan ymmär­rä, että jos joki on epä­selvän ja hitaabn bus­si­matkan päässä ja ennen kaikkea seu­tulipun takana, sitä ei oikeas­t­aan ole. Helsinkiläisil­lä joukkoli­iken­teen käyt­täjil­lä on yleen­sä nayt­tölip­pu taskus­saan. Kun­tara­jan ylit­tämis­es­tä HSL perii 8,5 euron rike­mak­sun, joka ehkäisee tehokkaasti kun­nan rajan ylittämistä.

        Myös Helsin­gin päät­täjil­lä on jonkin­lainen näyt­tölip­pu taskus­saan. Muuten pääkaupunkiseudun kun­nat olisi yhdis­tet­ty jo aikapäiviä sit­ten, niin että aluet­ta voitaisi­in suun­nitel­la yht­enä kokonaisuutena.

      3. Myös Helsin­gin päät­täjil­lä on jonkin­lainen näyt­tölip­pu taskus­saan. Muuten pääkaupunkiseudun kun­nat olisi yhdis­tet­ty jo aikapäiviä sitten,

        Tuo kun­tien yhdis­tämi­nen ei varsi­nais­es­ti ole ottanut kiin­ni Helsin­gin tahdosta.

      4. Osmo Soin­in­vaara: Tuo kun­tien yhdis­tämi­nen ei varsi­nais­es­ti ole ottanut kiin­ni Helsin­gin tahdosta.

        Mik­si yhdis­tet­täisi­in, kun jo nyt Helsin­ki on liian suuri toimi­ak­seen tehokkaasti? Ei saa sotkea metropo­lialuet­ta ja siel­lä toimivia kuntia.

      5. Voisi olla järkevää jakaa palvelukun­ta pienem­mik­si osik­si, jos meil­lä olisi toimi­va metropoli­hallinto, mut­ta kun sel­l­aista ei ole eikä tule, men­nään isoil­la kun­nil­la. Viimeistään kokoomus vas­tus­taa kol­mat­ta vero­tuk­sen tasoa.

      6. Osmo Soin­in­vaara:
        Voisi olla järkevää jakaa palvelukun­ta pienem­mik­si osik­si, jos meil­lä olisi toimi­va metropoli­hallinto, mut­ta kun sel­l­aista ei ole eikä tule, men­nään isoil­la kun­nil­la. Viimeistään kokoomus vas­tus­taa kol­mat­ta vero­tuk­sen tasoa. 

        Metropo­lialue tulee irrot­taa muus­ta Uud­esta­maas­ta omak­si kokon­aisu­udek­seen. Se ei tarvitse kovin mam­mut­ti­maista hallintoa, kos­ka oleel­lista on liikenne (motar­it, lento­kent­tä ja raideli­ikenne) sekä verkos­tot (vesi, sähkö ja viemäri). HUS hoitakoon itsen­sä suo­raan val­tion ohjauksessa.

      7. Osmo Soin­in­vaara:
        Ei-helsinkiläiset eivät var­maankaan ymmär­rä, että jos joki on epä­selvän ja hitaabn bus­si­matkan päässä ja ennen kaikkea seu­tulipun takana, sitä ei oikeas­t­aan ole. Helsinkiläisil­lä joukkoli­iken­teen käyt­täjil­lä on yleen­sä nayt­tölip­pu taskus­saan. Kun­tara­jan ylit­tämis­es­tä HSL perii 8,5 euron rike­mak­sun, joka ehkäisee tehokkaasti kun­nan rajan ylittämistä.

        Espoon juna-ase­mal­ta on Ikeaan tasan kah­den kilo­metrin käve­ly­mat­ka. Jos se on liian pitkä käveltäväk­si, niin lisäk­si Espoon ase­mal­ta pääsee muu­ta­mas­sa min­uutis­sa Ikeaan bus­sil­la tiheästi (suuren osan päivää yli 10 ker­taa tun­nis­sa). Ikeaan pääsee myös liityn­tälin­jal­la Matinkylän metroase­mal­ta mon­ta ker­taa tun­nis­sa, vaik­ka bus­si­mat­ka onkin pitem­pi. Yleen­sähän vihrei­den mielestä raideliikenne+liityntälinja on hyvää joukkoli­iken­net­tä. Mik­si juuri tässä tapauk­ses­sa Ikea onkin “epä­selvän ja hitaan bus­siy­htey­den päässä”?

        Lisähin­taa matkalle toki tulee seu­tulipun takia, mut­ta ihan samal­la taval­la sitä tulee sat­un­nais­es­ti Helsingis­sä käyvälle espoolaiselle joukkoli­iken­teen käyt­täjälle, jol­la on taskus­saan Espoon sisäi­nen näyttölippu.

  3. Korkea aika aloit­taa rak­en­t­a­mi­nen Koivusaa­res­sa. Nykyisel­lään Koivusaari on lähin­nä kus­tanustek­i­jä kaikille län­simetron käyt­täjille, pysähdys, joka päivit­täin varas­taa 3–4 min­u­ut­tia päivit­täin län­simetroa käyt­täviltä. Rak­en­t­a­mi­nen Län­siväylän päälle myös viimein häl­ven­tää Laut­tasaaren läpi vede­tyn arven vaiku­tus­ta liikku­mis­mah­dol­lisuuk­si­in saaren pohjois- ja etelä-osien välillä.

  4. Voisitko Osmo hie­man ava­ta noi­ta kah­ta muu­ta tar­jous­ta. Onko Bunkkeris­sa kyse urakas­ta vai hankinnasta?

  5. “Kon­tu­lan skeittipuisto

    Pöy­dältä. Skeit­taus on uusi mäkihyppy.”

    Pait­si, että Suomes­ta ei löy­dy yhtään maail­man huip­ul­la pär­jäävää skeittaajaa.

    Narkke­ja, jot­ka laa­ha­vat lau­doil­laan, kyl­lä riittää..

    1. LK: Pait­si, että Suomes­ta ei löy­dy yhtään maail­man huip­ul­la pär­jäävää skeittaajaa.

      Se on erikoista että täl­laisel­la asen­teel­la kir­joite­tut kom­men­tit ovat läh­es poikkeuk­set­ta asi­a­sisäl­löltään täysin met­sässä. Ihan lyhyel­lä googlauk­sel­la löy­tyi esimerkik­si sel­l­ainen nimi kuin Arto Saari.

      LK: Narkke­ja, jot­ka laa­ha­vat lau­doil­laan, kyl­lä riittää..

      Kuten myös yli­pain­ois­ia “95 — nevö­fo­get” alko­holis­te­ja, joiden oma liikun­ta rajoit­tuu oikean käden kouk­ista­jan sään­nöl­liseen har­joit­tamiseen kevyehköl­lä pain­ol­la, mut­ta jot­ka siitä huoli­mat­ta pitävät asial­lise­na halvek­sia tois­t­en ihmis­ten liikun­ta­muo­to­ja — niistä mitään tietämättä.

  6. Osmo on lop­ul­takin löytänyt sisäisen sarkastin­sa, hienoa..!

    Nyt vain kiin­nos­taisi tietää, mitä Hän ajat­telee päivän­polt­tavas­ta yleiskaavavalituksesta..? 

    Blo­gaus­ta odotellessa..

  7. Koivusaaren kaa­va, eli siis se minkä poh­jalle Ikeaa nyt suun­nitel­laan, on läpimätä jo syn­tyessään. Moot­tori­tien halko­ma alue jos­sa ei edes ole mil­lään järkeväl­lä taval­la varaudut­tu tule­vaan bule­vardis­oin­ti­in. Ymmär­rän sen että metrolle halu­taan käyt­töä mah­dol­lisim­man ripeäl­lä aikataul­ul­la, mut­ta niin kuin Sin­nemäkikin hesaris­sa tote­si, täl­laiset kom­pro­mis­sit ei joh­da mihinkään muuhun kuin karu­un ja epämiel­lyt­tävään “kaupunki­in”. Usko­ma­ton­ta että nämä menee vielä tänäkin päivänä läpi, siitäkin huoli­mat­ta että lop­putu­los tiedetään.

    Huopalah­den ase­man täy­den­nys­rak­en­tamisen kaa­va on täys vit­si. Paik­ka on mitä parhain Raide-Jok­erin ja junan risteysko­hdas­sa, mut­ta tehokku­udet ei yllä edes kehä kol­mosen lähiöi­den lukemi­in. Näitä ei saisi mis­sään nimessä hyväksyä. Ei edes täytä kaupun­gin strate­gisia lin­jauk­sia (ei sol­muko­h­tien tiivistämisen osalta, eikä autopaikko­jen osalta).

    1. Tästä Huopale­hden ase­man tun­tu­maan tehdys­ta kaavas­ta on tul­lut palautet­ta paikallisil­ta asukkail­ta. Tehokkuuk­sia vaa­di­taan alas roimasti… 🙁

      1. Mitä sit­ten? Mikä kiire on hosua huono­ja kompromisseja?

        Kaavoitat­te sinne ihan saatanal­lis­es­ti ker­rosneliöitä, käytte oikeut­ta ja jos häviätte, niin sit­ten alat­te suun­nitel­la paikalle moot­tori­tieli­it­tymää tai jät­teenkäsit­te­ly­laitos­ta. Kyl­lä siinä pahim­mat jäärät ennem­min tai myöhem­min väsyvät, muut­ta­vat pois ja ne ker­rosneliöt saadaan rakennetuksi.

        Raideristeys on paikalla vielä parinkymme­nen vuo­den päästäkin, mut­ta huonol­la päätök­sel­lä raken­nuske­poinen maa varataan tehot­tomaan käyt­töön 50+ vuodeksi.

  8. Kun tuo­ta Haa­gan kaavaa sai kom­men­toi­da, yritin kehot­taa säi­lyt­tämään yhtey­den Orapih­la­jatieltä Rantaradan baanalle län­teen. Nyt näyt­teille asete­tuis­sa piirus­tuk­sis­sa sitä ei ole, on vain yhteyk­siä idän suuntaan.

    Kuvas­sa on rak­en­tamisen alle jäävä epävi­ralli­nen yhteys kadul­ta baanalle ja puis­toalueelle ehdot­ta­mani kor­vaa­va yhteys.

    https://drive.google.com/open?id=1uwmtYlRbZKDs_Z2l5yxCHTDm_xibfKWQ

    Yhteyt­tä tarvit­se­vat alueen asukkaat ja se tar­joaa myös vai­h­toe­hdon surkealle liit­tymälle Rantaradan var­res­ta Eliel Saarisen tielle. Siinä on risteys, jos­sa ei näe muista suun­nista tuli­joi­ta lainkaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.