Bunkkerin myyminen SRV:lle
Pöydältä.Tämä kauppa ehdittiin tehdä jo kertaalleen, mutta se kumottiin väärin tehtynä. Tässä sekä myydään bunkkeri että rakennetaan kaupungin käyttöön uimahalli ja liikuntatiloja. Tämä oli käsitelty julkisena hankintana, mutta hyväksytyn valituksen mukaan se olisi pitänyt käsitellä kiinteistökauppana. Tämän kanssa tuhrautui pari vuotta, jonka ajan jätkäsaarelaiset ovat ilman uimahallia. Tarina ei ehkä pääty tähän, koska kaupungille on tehty kaksi muuta tarjousta. Tarjoajina ovat yritykset, joilla ei ole ollut mainittavaa liikevaihtoa viime vuosia jos koskaan ja joiden on vaikea uskoa selviävän näin monimutkaisesta urakasta tai antavan kunnolliset vakuudet kaupungille etumaksuista.
Vanha linja-autoaseman alueen varaaminen elokuvakeskuksen suunnitteluun
Pöydältä. Suunnitteilla noin tuhat katsomopaikkaa ja tietysti ravintoloita. Hieno juttu. Harmittaa vain, että keskusta pysyy rakennustyömaana. Varmaan harmittaa siellä Amos Rexin puolellakin.
Kontulan skeittipuisto
Pöydältä. Skeittaus on uusi mäkihyppy.
Huopalahden aseman tuntumaan 600 uutta haagalaista
Tiivistyskaava alueella, joka oli ennen ratapohjaa. Tavanomainen kerrostalokaava
Alueen varaaminen Ikealle Koivusaaresta
Olipa ylläri. Ikea tulisi ilmeisesti siis Länsiväylän päälle. Ihan kiva. Vähän ihmettelen, miten tämä saadaan toimimaan taloudellisesti, koska Ikeaan on totuttu liittämään paljon asiakkaiden autopaikkoja. eikä niiden toteuttaminen ole tuossa ihan halpaa. Odotan innolla lautakunnan kokousta, jossa tätäkin avattaneen. Mutta oikein hyvä, että autotonkin pääsee joskus ihmettelemään ruotsalaista kulutustavaraosaamista.
Salmisaaressahan on jo sininen peltilaatikko, joten jatkoa vain tällä Helsingin halventamiselle. Koivusaaresta ei saa enää millään tasapainoista kaupunginosaa, jos päästätte sinnekin tuollaisen monotoonilaatikon. Mitä enemmän tässa kaupungissa puhutaan uudesta urbaanista, niin sitä enemmän saadaan ostarilähiömallilla rakennettuja megahankkeita. Pasila, Kalasatama, Jätkäsaari, Herttoniemi ja nyt se Töölökin. Tapatte koko kaupungin. Miksi ylipäätään jossain Kalasatamassakin tehdään kanavia, kun niitä ei hyödynnetä mitenkään. Kaikki kadut ovat tyhjiä liiketiloista, joten ei paljoa mahdollisuutta ravintoloiden terasseille kanavien varrella tunnelmallisine iltavalaistuksineen köyhän viulistin soitellessa taustalla. Eikä kanavaankaan pääse veneellä, kun sillat ovat matalat. Miksi jäljitellä jotain vanhaa kulttuurikaupunkia miljoonilla euroilla, kun lopputulos on joku hygieeninen silmäkarkki ilman funktiota?
No ei voi olla kulttuuria, kun ei ole oikeaa kulttuurikaupunkia eikä todellista sivistysvaltiota. On vain ahneuteen pohjautuvaa oman edun tavoittelua.
Olen havainnut, että vasta nyt Ruoholahden kanavalla on tunnelmallisia ravintoloita ja kuppiloita. Se on ihan viihtyisä paikka. Aikansa se otti. Näin se on aina uudella alueella. Ei sinne rakennusvaihetta seuraavana vuonna välttämättä kehity viihtyisää aluetta mutta muutaman vuoden päästä kyllä, jos asukkaita riittää. Viulu soi ja vähän jo vihertää, näin se menee.
Kanavarannan kuppilat ovat olleet toiminnassa vasta 22 vuotta. Kannattaisiko käydä täällä uudessa pääkaupungissa vähän useammin?
Kanavarannan kuppilat ovat väärällä puolella. Ilta-aurinko ei paista, eikä luo tunnelmaa.
Olen “vieraillut” Helsingissä vuodesta 1984 ja viimeksi viime viikolla kaksi päivää. Oikeasti se seutu (Ruoholahti) on viihtyisä (…) vasta nyt, vaikka ne ravintolat olivat siellä myös aikaisemmin.
Jos minä Turkulaisena saisin päättää, niin Varsinais-Suomen pääkaupunki olisi Tukholma, ja Suomen ja Ruotsin raja Karjaalla. Ja mottoni olisi, Turku jälleen valtakunnan kakkoskaupungiksi.
Sitä paitsi, Tukholman raiteet ovat Helsinkiä nerokkaammat.
Alue oli karu, kun se valmistui, eikä siellä ollut mitään palveluita. Tiedän sen, koska harkitsimme pariakin kohdetta kanavan vierestä. Toinen oli poissa laskuista, koska taloyhtiössä ei ollut autopaikkoja, vaan olisi joutunut alueellisen parkkifirman armoille. Toisessa kohteessa sen sijaan oli oma autohalli. Sitä mietimme pitkään, mutta päädyimme sitten muualle.
Yleisesti ottaen Ruoholahden alueen paikoitus on suunniteltu ruokottoman huonosti. Se on tehty vastoin kaikkia käytettävissä olevia tutkimuksia (esim. tanskalaiset).
Osa nykyisistä ravintoloista on alunperin ollut taloyhtiöiden pyörävarastoja. Katsoin heti, että arkkitehti oli vedättänyt viranomaisia ihan fiksulla tavalla. Ei mennyt montaa vuotta valmistumisen jälkeen, kun “pyörävarastoihin” alkoi ilmestyä liiketilaa. Huono puoli on, ettei noissa taloissa ilmeisesti ole pyörävarastoja ollenkaan.
“Mutta oikein hyvä, että autotonkin pääsee joskus ihmettelemään ruotsalaista kulutustavaraosaamista.”
Espoon Ikeaan olen kyllä päässyt ihan hyvin julkisillakin, tiheästi liikennöidyt bussipysäkit ovat melkein vieressä. Ja sulan maan aikana myös mukavasti pakokaasuja vältellen fillarilla Espoon keskuspuiston läpi ja loppumatka joen vartta . Pyöräparkkikin on ihan asiallinen.
Ei-helsinkiläiset eivät varmaankaan ymmärrä, että jos joki on epäselvän ja hitaabn bussimatkan päässä ja ennen kaikkea seutulipun takana, sitä ei oikeastaan ole. Helsinkiläisillä joukkoliikenteen käyttäjillä on yleensä nayttölippu taskussaan. Kuntarajan ylittämisestä HSL perii 8,5 euron rikemaksun, joka ehkäisee tehokkaasti kunnan rajan ylittämistä.
Ikea tarjoaa ilmaisen ja suoran (ei pysähdy välillä) bussin Helsingistä sekä Espoon, että Vantaan tavarataloihin:
http://www.ikea.com/ms/fi_FI/asiakaspalvelu/ostoksilla/ikea-bussi.html
Moni helsinkiläinen ei käytä bussia. Se on maalaisten kulkuneuvo.
Myös Helsingin päättäjillä on jonkinlainen näyttölippu taskussaan. Muuten pääkaupunkiseudun kunnat olisi yhdistetty jo aikapäiviä sitten, niin että aluetta voitaisiin suunnitella yhtenä kokonaisuutena.
Tuo kuntien yhdistäminen ei varsinaisesti ole ottanut kiinni Helsingin tahdosta.
Miksi yhdistettäisiin, kun jo nyt Helsinki on liian suuri toimiakseen tehokkaasti? Ei saa sotkea metropolialuetta ja siellä toimivia kuntia.
Voisi olla järkevää jakaa palvelukunta pienemmiksi osiksi, jos meillä olisi toimiva metropolihallinto, mutta kun sellaista ei ole eikä tule, mennään isoilla kunnilla. Viimeistään kokoomus vastustaa kolmatta verotuksen tasoa.
Metropolialue tulee irrottaa muusta Uudestamaasta omaksi kokonaisuudekseen. Se ei tarvitse kovin mammuttimaista hallintoa, koska oleellista on liikenne (motarit, lentokenttä ja raideliikenne) sekä verkostot (vesi, sähkö ja viemäri). HUS hoitakoon itsensä suoraan valtion ohjauksessa.
Espoon juna-asemalta on Ikeaan tasan kahden kilometrin kävelymatka. Jos se on liian pitkä käveltäväksi, niin lisäksi Espoon asemalta pääsee muutamassa minuutissa Ikeaan bussilla tiheästi (suuren osan päivää yli 10 kertaa tunnissa). Ikeaan pääsee myös liityntälinjalla Matinkylän metroasemalta monta kertaa tunnissa, vaikka bussimatka onkin pitempi. Yleensähän vihreiden mielestä raideliikenne+liityntälinja on hyvää joukkoliikennettä. Miksi juuri tässä tapauksessa Ikea onkin “epäselvän ja hitaan bussiyhteyden päässä”?
Lisähintaa matkalle toki tulee seutulipun takia, mutta ihan samalla tavalla sitä tulee satunnaisesti Helsingissä käyvälle espoolaiselle joukkoliikenteen käyttäjälle, jolla on taskussaan Espoon sisäinen näyttölippu.
Korkea aika aloittaa rakentaminen Koivusaaressa. Nykyisellään Koivusaari on lähinnä kustanustekijä kaikille länsimetron käyttäjille, pysähdys, joka päivittäin varastaa 3–4 minuuttia päivittäin länsimetroa käyttäviltä. Rakentaminen Länsiväylän päälle myös viimein hälventää Lauttasaaren läpi vedetyn arven vaikutusta liikkumismahdollisuuksiin saaren pohjois- ja etelä-osien välillä.
Voisitko Osmo hieman avata noita kahta muuta tarjousta. Onko Bunkkerissa kyse urakasta vai hankinnasta?
OS:“Mutta oikein hyvä, että autotonkin pääsee joskus ihmettelemään ruotsalaista kulutustavaraosaamista.”
Eipä ole ollut este tähänkään asti. Ilmainen bussi kulkenut iät ajat.
http://www.ikea.com/ms/fi_FI/asiakaspalvelu/ostoksilla/ikea-bussi.html
“Kontulan skeittipuisto
Pöydältä. Skeittaus on uusi mäkihyppy.”
Paitsi, että Suomesta ei löydy yhtään maailman huipulla pärjäävää skeittaajaa.
Narkkeja, jotka laahavat laudoillaan, kyllä riittää..
Onko meillä maailman huipulla hyppäävä mäkihyppääjiä?
Se on erikoista että tällaisella asenteella kirjoitetut kommentit ovat lähes poikkeuksetta asiasisällöltään täysin metsässä. Ihan lyhyellä googlauksella löytyi esimerkiksi sellainen nimi kuin Arto Saari.
Kuten myös ylipainoisia “95 — nevöfoget” alkoholisteja, joiden oma liikunta rajoittuu oikean käden koukistajan säännölliseen harjoittamiseen kevyehköllä painolla, mutta jotka siitä huolimatta pitävät asiallisena halveksia toisten ihmisten liikuntamuotoja — niistä mitään tietämättä.
Osmo on lopultakin löytänyt sisäisen sarkastinsa, hienoa..!
Nyt vain kiinnostaisi tietää, mitä Hän ajattelee päivänpolttavasta yleiskaavavalituksesta..?
Blogausta odotellessa..
Koivusaaren kaava, eli siis se minkä pohjalle Ikeaa nyt suunnitellaan, on läpimätä jo syntyessään. Moottoritien halkoma alue jossa ei edes ole millään järkevällä tavalla varauduttu tulevaan bulevardisointiin. Ymmärrän sen että metrolle halutaan käyttöä mahdollisimman ripeällä aikataululla, mutta niin kuin Sinnemäkikin hesarissa totesi, tällaiset kompromissit ei johda mihinkään muuhun kuin karuun ja epämiellyttävään “kaupunkiin”. Uskomatonta että nämä menee vielä tänäkin päivänä läpi, siitäkin huolimatta että lopputulos tiedetään.
Huopalahden aseman täydennysrakentamisen kaava on täys vitsi. Paikka on mitä parhain Raide-Jokerin ja junan risteyskohdassa, mutta tehokkuudet ei yllä edes kehä kolmosen lähiöiden lukemiin. Näitä ei saisi missään nimessä hyväksyä. Ei edes täytä kaupungin strategisia linjauksia (ei solmukohtien tiivistämisen osalta, eikä autopaikkojen osalta).
Tästä Huopalehden aseman tuntumaan tehdysta kaavasta on tullut palautetta paikallisilta asukkailta. Tehokkuuksia vaaditaan alas roimasti… 🙁
Mitä sitten? Mikä kiire on hosua huonoja kompromisseja?
Kaavoitatte sinne ihan saatanallisesti kerrosneliöitä, käytte oikeutta ja jos häviätte, niin sitten alatte suunnitella paikalle moottoritieliittymää tai jätteenkäsittelylaitosta. Kyllä siinä pahimmat jäärät ennemmin tai myöhemmin väsyvät, muuttavat pois ja ne kerrosneliöt saadaan rakennetuksi.
Raideristeys on paikalla vielä parinkymmenen vuoden päästäkin, mutta huonolla päätöksellä rakennuskepoinen maa varataan tehottomaan käyttöön 50+ vuodeksi.
Kun tuota Haagan kaavaa sai kommentoida, yritin kehottaa säilyttämään yhteyden Orapihlajatieltä Rantaradan baanalle länteen. Nyt näytteille asetetuissa piirustuksissa sitä ei ole, on vain yhteyksiä idän suuntaan.
Kuvassa on rakentamisen alle jäävä epävirallinen yhteys kadulta baanalle ja puistoalueelle ehdottamani korvaava yhteys.
https://drive.google.com/open?id=1uwmtYlRbZKDs_Z2l5yxCHTDm_xibfKWQ
Yhteyttä tarvitsevat alueen asukkaat ja se tarjoaa myös vaihtoehdon surkealle liittymälle Rantaradan varresta Eliel Saarisen tielle. Siinä on risteys, jossa ei näe muista suunnista tulijoita lainkaan.
Osmo on vihdoin löytänyt sisäisen sarkasminsa.