Site icon

Kaupunkiympäristölautakunnan lista 27.2.2018

En pääse kok­ouk­seen. Mikko Särelä pääsee. Niin­pä tämä selostuskin on vähän yleisluotoisempi.

Fil­lar­itun­neli Kansalais­to­ril­ta Kaisaniemeen

Esitet­ty sil­tavai­h­toe­hto on analysoitu ja havait­tu huonok­si. Real­is­tiset vai­h­toe­hdot ovat tun­neli tai ei mitään. (TEKSTIÄ JA KUVA LISÄTTY:)

Tämä kuva ker­too minus­ta kaiken. Tuo pitkä ja alhaal­ta kat­sot­tuna ruma ramp­pi pilaisi Kansalais­torin täysin. On tietysti kovin epäit­sekästä Hesar­il­ta hehkut­taa tätä halvem­paa vai­h­toe­htoa, sil­lä Hesarin toim­i­ta­lo olisi Ood­in ohel­la suurimpia häviäjiä. Hesarin Musi­ikki­talon puoleinen ovi pitäisi sulkea tyystin, kos­ka vauhdikas lasku päät­ty­isi suo­raan oven eteen.

Jätkäsaren Bunkkerin myymi­nen SRV:lle

Uusi yri­tys. edelli­nen kaa­tui muo­tovirheeseen Tähän on ilmaan­tunut viime metreil­lä toinenkin osta­jae­hdokas. Kat­so­taan, miten tästä selvitään täl­lä ker­taa. Ei mielel­lään aloit­taisi koko suun­nit­telua alus­ta. Uusi osta­ja halu­aisi var­maan eri­laisen han­kkeen ja sitä varten pitäisi taas aloit­taa kaavoitus alusta.Vaikka kan­natan jyrkästi sitä, että tont­te­ja luovute­taan tar­jouskil­pailun kaut­ta, tässä eniten tar­joa­va ei automaat­tis­es­ti ole paras. Väliä on sil­läkin, mitä bunkker­ille on tarkoi­tus tehdä.

Skeit­tipuis­to Kontulaan

Nykyi­nen skeit­tipuis­to kor­vataan parem­mal­la. Varaidu­taan myös suuri­in yleisötapahtumiin.

Hotel­li­ton­tin varaami­nen Jätkäsaaresta

Jo toinen lyhyen ajan sisäl­lä. Tuleeko sinne todel­li­nen hotellikeskittymä?

Van­han lin­ja-autoase­man varaami­nen Kamp­is­sa eloku­vakeskuk­sen suun­nit­telua varten

Han­ke väit­tää panos­ta­vansa euroop­palaisi­in laat­ueloku­vi­in. Hyvä han­ke. Har­mi vain, että alue on siis edelleen raken­nustyö­maana senkin jäl­keen kun Amos Rex­in Lasi­palatsin suur­re­mont­ti valmistuu

Hin­tak­il­pailun jär­jestämi­nen Kalasatamasta

Nämä tar­jo­taan myytäväk­si. Jos min­ul­la olisi kaik­ki val­ta, pyytäisin kohtei­ta tekemään vai­h­toe­htoisen tar­jouk­sen vuokra­ton­tista, siis vuokran suu­ru­ud­es­ta. Tar­jousten jäl­keen päätet­täisi­in, myy­däänkö vai vuokrataanko.

Kon­tu­lan keskuk­sen katusu­un­nitelmien hyväksyminen

Tästä on vaik­era sanoa mitään ilman esit­te­lyä. Kos­ka en ole menos­sa kok­ouk­seen, olen pere­htynyt kuvi­in vain pintapuolisesti

Kulosaar­en­tie 42:n kaava

Ton­tille tulee 600 k‑m2:n asuin­raken­nus tont­tite­hokku­udel­la 0,3. Käve­ly­matkan päässä metroase­mas­ta. Näin käy, kun asuinaluei­ta suojellaan.

Vuokraus­pe­rustei­den määräämi­nen kolmelle Jätkäsaaren ton­tille ja kahdel­la autopaikkatontille.

Min­ua kiin­nos­taisi, miten onnekkaat toteut­ta­jat on valit­tu. Ekon­o­mistin mieltäni hiertää, että autopaikka­tont­tien arvok­si on määrät­ty 19 €/neliö, kun asun­to­tont­tien arvo on viisikym­menker­tainen. Piilo­sub­ven­tio­ta pysäköin­nille. Tämä myös vääristää kuvaa maanalaisen pysäkin­nin ja pysäköin­ti­talo­jen välil­lä. Sen taki­a­han pysäköin­ti­talo­ja ei suosi­ta, että ne vievät tilaa asuintaloilta

Maankäyt­tö­sopimus Skan­skan kanssa Kruunuvuorenrannassa. 

Skan­skalta per­itään kaavoitushyödys­tä 13 miljoon­aa euroa. Lisäk­si vai­hde­taan maa­ta kaupun­gin ja Skan­skan välil­lä. Sopimuk­seen kuu­luu, että Skan­s­ka luovut­taa alueel­la ole­vat maanalaiset öljysäil­iöt Helen Oy:lle läm­pöakuk­si. Kos­ka en mene kok­ouk­seen, en joudu painiskele­maan sen kanssa, olenko tässä esteellinen.

Val­tu­utet­tu Simosen aloite ympärivuo­ti­sista kaupunkipyöristä ja pyörätei­den talvikunnossapidosta.

Kaupunkipyörien ympärivuo­tisu­u­teen löy­tyi yllät­tävä han­kalu­us: jos niil­lä ei aje­ta tarpeek­si, niiden akut pää­sevät tyh­jen­tymään ja jär­jestelmä ei pelitä. Turku kokeilee kaupunkipyöriä talvel­la, joten ehkä kat­somme, miten siinä käy.
Har­ja­suo­laus tekee pyöräteistä talvel­lakin hyviä ajaa, muta se on aika kallista. 10 000 €/km/talvi

 

Exit mobile version