Tällä kertaa aika helppo lista.
Hotelli Jätkäsaareen Välimerenkadulle.
Strategiset mitat: yhdeksän kerrosta, 5 400 k‑m2.
Bulevardi 14 asuinkäyttöön
Vanha asuintalo palautetaan asuinkäyttöön kuitenkin niin, että kaksi alinta kerrosta jäävät toimitilakäyttöön.
Fillari- ja jalankulkutunneli Kansalaistorilta Kaisaniemen puistoon
Tämä menee ilmeisesti vielä kerran pöydälle. Mikko Särelä on huomauttanut aivan oikein, että kannattaisi saman tien tehdä kevyen liikenteen silta Kaisaniemestä Siltasaareen. Parantaisi rantojen kävely-yhteyksiä ja ratkaisisi myös kysymyksen, miten fillarit jatkavat Hämeentieltä kohti keskustaa.
Lausunnot Tuomas Rantasen ja Emma Karin Vartiosaaren käytöstä ja siltayhteydestä
Nämä ovat tulleet vähän toiseen valoon sen jälkeen kun hallinto-oikeus kumosi Vartiosaaren osayleiskaavan
Jussi Chydenuksen aloite frisbeegolfratojen lisäämisestä.
Lausunto puoltaa asiaa, mutta lähtee siitä, että tällaisen alueen pitäisi olla suljettu muulta käytöstä tapaturmariskin vuoksi (?)
Tuo Siltasaaren kevyenliikenteen silta on aivan pakko rakentaa hetimiten, koska Pitkäsilta on aika vaarallinen kapeikko jalankulkijalle ja pyöräilijälle jo nykyisellään. Tulevaisuudessa liikennemäärä sillä nousisi reilusti lisää jos Siltasaareen ja myös Hakaniemenrannan keskivaiheille ei rakenneta kevyenliikenteen siltoja.
Pyöräilen päivittäin Pitkänsillan yli. Sille tulee pyötätie vain hotellin nurkalta eli itäpuolelta. Tilaa pyörille on max 1,5 metriä kahteen suuntaan. Vieressä jyrää busseja jonossa. Hurjan vaarallista.
Jos ja kun haluamme lisää pyöräilyä, tarvitsemme toisen pyöräreitin idästä keskustaan. Siltasaari on hyvä vaihtoehto, mutta siellä varmasti jokainen taloyhtiö vastustaa, tuskin menestyksellisesti mutta kuitenkin. Siellä on myös ikävää nupukiveystä, joka ei sovi ympärivuotiseen pyöräilyyn.
Jos ja kun Kaisaniemestä Siltasaareen tehdään kevyen liikenteen silta, polkupyörätunneli kannattaisi tehdä pohjoisemmaksi, niin yhteys mm. baanalle olisi sujuvampi ja Töölönlahdenkadun varressa olisi tilaa suoralle luiskalle.
Sen tunnelin tekeminen radan ali pohjoisemmassa on tosi kallista. Silloin päädyttäisiin varmaankin siltaan, joka on siis nostettava samalle tasolle kuin se on Linnunlaulussa.
Ei se nyt kovin pahaa mutkaa tee, jos silta tulisi Siltasaaresta johonkin ravintola Kaisaniemen luona olevan vajan luo, niin siitä pääsee suoraan Kaisaneiemen puistokujaa tunneliin. Puistokuja on oikein mainio pyöräillä — poljen siitä aamuin illoin 5 päivänä viikossa. Liikennettä kujalla ei juurikaan ole (siis autoja).
Niin ja Vartiosaareen on rakennettava silta vaikka Vartiosaarta puolustavat ovatkin taas kääntymässä siltaa vastaan (ennen hallinto-oikeuden päätöstä olivat sillan puolella).
Mikä tekisi tunnelista kalliin?
Tarvitseeko Puistokujalla olla autoliikennettä lainkaan?
Tunnelin rakentaminen on kallista, jos päällä kulkee junia. Pohjoisempana tätä aluetta on enemmän.