Site icon

Mehiläinen teki todella tyhmästi ryhtyessään kieroilemaan Oulussa

Mehiläi­nen Oy pal­jasti type­r­ästi kar­vansa yrit­täessään käyt­tää löytämään­sä por­saan­reikää ter­veyskeskuk­sia koskevas­sa lain­säädän­nössä. Toimin­nal­laan se osoit­ti, että on valmis käyt­tämään kaikkia ajateltavis­sa sopimusten por­saan­reik­iä. Kiitos varo­tuk­ses­ta. Luulen, että moni poten­ti­aa­li­nen sopimuskump­pani pani tämän mieleen­sä. Toiv­ot­tavasti myös sote-uud­is­tus­ta valmis­tel­e­vat ymmärtävät, että pykälät kan­nat­taa kir­joit­taa veden­pitäviksi ja valmis­tau­tua kaik­keen mah­dol­liseen kieroiluun.

Mehiläi­nen on tehnyt sopimuk­sen Siikalat­van ter­veyskeskuk­sen ulkois­tamis­es­ta. Tämän sopimuk­sen perus­teel­la se olet­ti, että voi perus­taa ter­veyskeskus­vas­taan­oton myös Oulun keskus­taan, jol­loin oul­u­laiset voisi­vat kir­jau­tua Siikalat­van ter­veyskeskuk­sen asi­akkaik­si niin kuin kuka tahansa helsinkiläi­nen voi kir­jau­tua Sipoon ter­veyskeskuk­sen asiakkaaksi.

Suuresti arvosta­mani Mikael Jungn­er sekä jopa Juhana Var­ti­ainen näkivät Mehiläisen toimen hyvänä, ter­vey­den­huol­lon laat­ua paran­ta­vana asiana. Se oli yri­tys ryöstää julkisen sek­torin rahoja.

[LISÄYS 4.12.-17 Olen näköjään lukenut Juhanan twi­itin huoli­mat­tomasti. Siinä ei väitetä, että jär­jeste­ly olisi yleisen edun mukainen vaan kysytään, mitä vikaa siinä oikein on]

Siikalat­van kanssa Mehiläi­nen on sopin­ut kokon­aisulkois­tuk­ses­ta, jol­loin se hoitaa kun­nan kaikkia asukkai­ta, niin ter­veitä kuin sairai­ta. Sel­l­ainen sopimus on ihan ok.

Tämä Oulun toimip­iste ei ollut tarkoitet­tu hoita­maan kaikkia oul­u­laisia, vaan Mehiläisen val­it­semia. Se on aivan eri asia. Kansalais­ten ter­vey­den­huol­lon menot jakau­tu­vat erit­täin epä­ta­sais­es­ti. Val­it­se­mal­la asi­akkaik­si vain peruster­veitä ja mielel­lään ter­veyspalvelun­sa työter­vey­den­huol­losta saamia, ja laskut­ta­mal­la niistä keskimääräis­ten kus­tan­nusten perus­teel­la, voi tehdä todel­la help­poa rahaa.

Nyt on todet­tu, että Mehiläisen lain­tulk­in­ta ei oikein päde. Kun­ta ei voi perus­taa ter­veyskeskus­vas­taan­ot­toa toisen kun­nan alueelle. Tämä toi­mi olisi ollut tyh­mä, vaik­ka Mehiläisen lain­tulk­in­ta olisi pätenyt, kos­ka yhtiö ker­toi etukä­teen, miten se aikoo jatkos­sa toimia ja vaaran­si näin paljon suurem­pia etuja.

[Lisäys 5.12.2017 Keskustelu eduskun­nan kup­pi­las­sa toi taas uuden yllät­tävän piir­teen. Oletin ilman muu­ta, että Mehiläi­nen voisi laskut­taa oul­u­lai­sista poti­laista samo­jen peri­aat­tei­den mukaan kuin Siikalat­van asukkaista, eli mitä ilmeisim­min kap­i­taa­tion perus­teel­la, mut­ta laki on kir­joitet­tu niin epä­selvästi, että lasku voi perus­tua myös toimen­piteisi­in. Jos näin olisi, se muut­taisi asian toisen­laisek­si, mut­ta ei  mitenkään helpom­mak­si. Täl­lainen lasku­tus­muo­to johtaisi kalli­iseen yli­hoitoon ja sik­si se on kät­telyssä hylät­ty sote-lain valmis­tuk­ses­sa. Peruster­vey­den­hoi­dos­sa kus­tan­nuk­sia voi lisätä rajat­ta. Sik­si työter­veyshuol­los­sa kela-kor­vauk­sil­la on raja kuin­ka paljon yhtä poti­las­ta kohdebn yri­tyk­selle mak­se­taan kor­vauk­sia. Esimerkik­si koriv­en putk­i­tuk­sia tehdään vaku­ute­tu­il­la lap­sille yhdek­sän ker­taa niin paljon kuin vaku­ut­ta­mat­tomille. Kun­nat voivat tar­jo­ta ter­veyskeskus­palvelu­ja naa­purikun­nan asukkaille ja lais­sa san­o­taan vain, että kus­tan­nuk­set per­itään kotikunnal­ta. Yksikään kun­ta ei ole läht­enyt sikaile­maan täl­lä, mut­ta laki pitäisi kuitenkin kir­joit­taa täsmällisemmin.

Exit mobile version