Kokoan vastaukset kommentteihin uuteen artikkeliin.
Kaikki kustannukset siirtyvät vuokriin
Tärkein kustannus on asunnon pääoma-arvo kerrottuna tavoitellulla korolla. Kun kiinteistövero nousee, asunnon pääoma-arvo laskee ja tämä komponentti kuluista pienenee suunnilleen yhtä paljon kuin kiinteistövero nousee. Todennäköisesti pienenee enemmän, koska vuokranantajien mielessä on usein vähän korkeampi tuotto kuin mitä asunnon ostaja maksaa asuntolainastaan korkoa, mutta kustannukset pysyvät suunnilleen yhtä suurina.
On siis edelleen yhtä edullista ostaa asunto vuokrattavaksi kuin aiemminkin, koska asunnon saa nyt halvemmalla.
Vanhan vuokra-asunnon osalta vuokranantajan tuotto kyllä pienenee, jos hän laskee tuottoa siitä hinnasta, jonka on asunnosta maksanut, mutta hänen ei silti kannata myydä asuntoa pois, koska siitä saa nyt alemman hinnan. Nykyhintaan suhtautettuna tuottoprosentti pysyy ennallaan. Kiinteistöveron nosto merkitsee omistajalle pääomatappiota, olkoon omistaja sitten asukas tai sijoittaja.
Onko tämä pääomatappio epistä? Olisi, ellei asuntojen arvo olisi Helsingissä viime aikoina noussut epäoikeudenmukaisen paljon. On aivan kohtuullista leikata asuntojen arvonnousua kiinteistöverolla.
Jos tämä ei auennut, miettikään kahta sijoitusasuntoa, toinen omalla tontilla ja toinen vuokratontilla. Vuokratontilla olevasta pitää maksaa korkeampaa yhtiövastiketta. Pitäisikö näissä asunnoissa olla korkeampi vuokra tai olisiko kannattamattomapaa ostaa sijoitusasunto vuokratontilla olevasta talosta?
Yksi ei voi nostaa vuokraa, mutta yhdessä se voidaan tehdä
Vaikka yksittäinen vuokranantaja ei voikaan nostaa vuokraa, kaikki voivat nostaa sitä yhtä aikaa, koska silloin asukas ei voi valita halvempaa asuntoa. Kiinteistöveron korotus on signaali nostaa vuokraa yhtäaikaisesti.
Tämä pitäisi paikkansa, jos Helsingin ympärillä olisi muurit, eikä kukaan voisi muuttaa sisään eikä ulos. Tosiasiassa kunnan rajan yli muutetaan tuhansittain joka viikko. Huomattavasti useampi pyrkisi muuttamaan Helsinkiin, ellei asuminen olisi kaupungissa niin kallista. Asumisen hintataso on se, joka tasapainottaa muuttoliikkeen, Viimekädessä rajoite tulee tietysti asuntojen lukumäärästä, mutta hinta toimii mekanismina.
Jos asuntojen hintaa yhteisellä päätöksellä yritettäisiin nostaa Helsingissä, aiempaa harvempi pyrkisi muuttamaan Helsinkiin ja aiempaa useampi pyrkisi muuttamaan pois, ja osa asunnoista jäisi tyhjilleen. Asumisen hintataso – sekä hinnat että vuokrat – muodostuvat markkinoilla, eikä niitä voi millään yhteisellä päätöksellä muuttaa.
Kiinteistöveron korotusta ei saa mitenkään siirretyksi vuokriin.
Sellaisessa tapauksessa, jossa joku asuu vuokralla sukulaisten tai perikunnan asunnossa, vuokrataso voi alittaa markkinavuokran selvästi. Tällöin on tietysti mahdollista, että vuokranantaja siirtää kiinteistöveron vuokraan.
Onko kiinteistöveron korotus epäoikeudenmukainen, koska vuokratontilla asuvaa se ei koske
Vuokratonttien vuokria tarkistetaan ajoittain (liian harvoin ja siksi kerralla liian paljon) niin, että koko arvonnousu ulosmitataan kaupungille. Kiinteistövero siirtää kaupungille vain osan ansiottomasta arvonnoususta.