(Esityslistaan tästä)
Itäisen saariston asemakaava
Tähän ikuisuusprojektiin sisältyy yhä mahdottomasti paineita. Luonnonsuojelijat haluavat tehtävänsä mukaisesti suojella saariston luontoa, nykyiset mökkiläiset haluavat alueen varattavaksi itselleen ja muut pidettäväksi ulkopuolella. Ely-keskus tukee sekä mökkiläisiä että luonnonsuojelijoita. Jotkut taas haluaisivat avata saaristoa kaikille helsinkiläisille ja matkailijoille. Luen kaupungin vasta hyväksyttyä strategiaa niin, että se painottaa tätä kolmatta tavoitetta.
Kulosaaren ostari nurin, tilalle uusi ja sen päälle asuntoja
Tämän linjan valitsi edellinen kaupunkisuunnittelulautakunta viimeisinä töinään. Minun on myönnettävä, että nykyisessä ostarissa on tyyliä, joten ymmärrän suojelutavoitteiuta, mutta narulla ei voi työntää. Näitä vanhoja ostareita ei saa taloudellisesti toimiviksi, joten suojelu tarkoittaisi rapistumista.
Päätimme silloin, että ostarin saa purkaa. Tarpeellinen määrä liiketilaa tulee uuden rakennuksen alaosaan ja päälle asuntoja. Uusia iloisia kulosaarelaisia tulee tällä kaavalla 170.
Lausuntokierros ei aiheuttanut kaavaan muutoksia.
Käskynhaltijantien Jokeri-kaava
Tämä oli kaupunkisuunnittelulautakunnassa 28.2. 2017. Asukkailta on tullut palautetta siitä, että alueen luonne muuttuu. Niin se vähän muuttuukin, kun asuntoja kaavoitetaan 1800 ihmiselle. Jokeri-rata on suuri aluerakenteen tiivistysprojekti.
Lausuntojen perusteella kaavaan ei ole tehty olennaisia muutoksia.
Se tässä risoo, ettei ratikalle ole Norrtäljentiellä omaa kaistaansa, vaan se jonottaa siellä autojen seassa. Oma kaista ratikalle poistaisi alueelta pysäköintipaikkoja. Jos tämä tekee Jokeri-ratikasta epäsäännöllisen, pysäköintipaikoista tulee todella kalliita. Kokemusten perusteella tähän palataan tai ei palata.
Katajanokan maailmanpyörän poikkeamisluvan jatkaminen
Pyysin tämän viimeksi pöydälle, koska en ollut varma, että tämä on parasta mahdollista maankäyttöä alueella. Kun muutakaan käyttöä ei ole odottamassa, minulle riittää, että vuokrasopimukseen lisätään irtisanomismahdollisuus.
”Oma kaista ratikalle poistaisi alueelta pysäköintipaikkoja”
Korvaavat paikat olisi ollut helppo löytää esimerkiksi Teinintieltä ja Harjantekijäntieltä, jos vaan olisi tahtoa ollut. Nyt siis taitaa olla jo liian myöhäistä.
Ei nyt hahmotu mikä osa itäisestä saaristosta on alikäytössä? Tammasaari on ainut jota voisi pitää jotenkin luonnontilaisena. Sielläkin oli enne sitkeä puliukkojengi, joka joka vuosi rakensi sinne hökkeleitä, jotka sitten talvella käytiin kimpassa hajottamassa.
Villinki on esmes enemmän vapaa-ajan käytössä kuin viereinen Laajasalo, jonne pääsee bussilla. Vartiosaari taas ei ole oikeen edes saaristoa, se on kaupunginosa, jonne ei ole vielä rakennettu siltaa.
Siis tarkemmin ajatellen, meinaan siis sitä, ettei ole olemassa mitää yhtenäistä itäistä saaristoa. Vartiosaareen, Villinkiin ja Vasikkasaareen voisi vetästä suoraan kävelysillan. Sen sijaan ulkosaaria voisi jotenkin ryhmitellä erikseen etuperse- ja retkeilysaariksi. Etupersesaarissa olisi käymälöitä ja invaramppeja ja laitureita ja etuperseen tankkauspalveluita. Retkeilysaaret voisi varata vain melojille, niin että Pussikalja-Ykät ei pääse Bustereillaan niille helposti edes rantautumaan.
No ei voi olla myöhäistä siirtää muutamaa parkkipaikkaa kun kaava on lautakuntavaiheessa.
”Minun on myönnettävä, että nykyisessä ostarissa on tyyliä, joten ymmärrän suojelutavoitteiuta.”
Siis mitä ihmettä? Mitä suojeltavaa siinä laatikossa on?
Täytyy kyllä sanoa, että välikkö näyttää viihtyisämmältä ja persoonallisemmalta kuin uudet kauppakeskukset ja portaatkin ovat kivan oloiset.
En tiedä, onko tuo vanha mitenkään parempi, ja tuollaisen parvekeratkaisun todellinen käyttöarvo tietysti on mitä on, mutta minusta siinä vain on enemmän ja aivan erilaista viehätystä kuin nykyisissä kauppakeskusviritelmissä, jotka tuntuvat jotenkin liian kliinisiltä ja kaupallisilta ja teollisilta. Ne saavat minut tuntemaan itseni pelkäksi kuluttajaksi eikä julkisella paikalla vapaasti oleilevaksi kansalaiseksi.